Nultolerantie voor alcohol?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » zo 06 dec 2015, 12:24

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... /1.2516167

Wat zijn jullie standpunten pro of contra een nultolerantie voor alcohol in het verkeer? Of hoe moet de relatie alcohol en het verkeer geregeld worden (hogere of lagere limiet, meer of minder controle, strenger of minder streng straffen)?

Ik gebruik zelf geen alcohol, en kruip dus nooit met enige promille in m'n bloed achter het stuur. :)
Wat ik denk: alcohol heeft absoluut negatieve effecten op de rijvaardigheid van een chauffeur, daarom zou alcohol gebruik beperkt moeten worden in het verkeer. Alcohol heeft echter andere werking op verschillende personen en bij lagere promilles zijn de negatieve effecten amper merkbaar. Alcohol is ook wijdverspreid aanvaard en verbruikt.
Daarom zou ik het volgende voorstellen: een iets lagere promille dan de nu geldende 0,5, zo dat iemand die bijvoorbeeld per ongeluk een likeurbonbon eet, niet positief blaast, maar dat tegelijkertijd het bewust nuttigen van alcohol voor het rijden ook afgeraden wordt. De lagere promille-limiet zou dan een soort van tolerantie zijn.
Verder zou het volgens mij beter zijn om meer in te zetten op bewustmakingscampagnes en dit combineren met tijdelijk meer controles. De straffen moeten echter niet hoger. Ik ben niet zo voor een repressieve overheid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 dec 2015, 12:56

Een nultolerantie gaat niet werken. Het menselijk lichaam kan zelf alcohol aanmaken.

Ik drink vrij weinig, maximaal één keer per 1-2 weken een biertje. Meestal thuis op zaterdagavond, maar het is wel eens voorgekomen dat ik daarna onverwacht toch nog even een kort stukje moest rijden. Tja, dan is het niet anders. Ook al ben ik nu nog een beginnend bestuurder en mag ik maar 0,2 promille hebben. Wat wel zo eerlijk zou zijn is als die grens naar 0,2 promille voor iedereen zou worden getrokken.

Bij etentjes etc. neem ik altijd alleen maar alcoholvrij bier. Of als ik wel gewoon bier neem doe ik dat aan het begin en schakel ik daarna over op alcoholvrij bier. Als ik dan weer ga rijden is er al zoveel tijd verstreken dat de alcohol al afgebroken zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Chris » zo 06 dec 2015, 13:00

Best wel wat landen hebben al een nultolerantie, al dan niet met een correctie voor natuurlijke aanmaak van alcohol. Een nultolerantie biedt wel een duidelijker beleid; gewoon niet drinken voor het rijden.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » zo 06 dec 2015, 13:07

Chris schreef:Best wel wat landen hebben al een nultolerantie, al dan niet met een correctie voor natuurlijke aanmaak van alcohol. Een nultolerantie biedt wel een duidelijker beleid; gewoon niet drinken voor het rijden.
Het is inderdaad correcter en simpeler, maar dan stelt de volgende vraag zich ook:
Heeft iemand die met 0,2 of 0,5 promille rijdt meer kans om een ongeval te veroorzaken/in een ongeval terecht te komen dan iemand met 0 promille?
Want de alcohollimiet is er voor de verkeersveiligheid. En als we zo maar regels opleggen zonder dat ze de verkeersveiligheid ten goede komen, zijn we onnodig repressief bezig.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Jeroen » zo 06 dec 2015, 13:27

^^ Je kunt de handhaving op een reële manier aanpassen, zoals slechts een kleine boete of waarschuwing bij een promillage van <0,5 promille. De manier waarop nu in Nederland wordt gejaagd op kleine snelheidsovertredingen vind ik eerlijk gezegd veel repressiever.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31589
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » zo 06 dec 2015, 14:29

Ik durf te beweren dat veel mensen die met alcohol gepakt worden ook die controles repressief vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » zo 06 dec 2015, 14:58

Wat hierboven geschreven is, treed ik tweemaal bij.
Ik vind dat de snelheidslimieten te laag zijn en de verkeersveiligheid niet ten goede komen (m.a.w. we kunnen gerust sneller rijden zonder dat we allemaal voetgangers omver gaan rijden). Ik vind deze controles te repressief.
Ik ben me er ook echter van bewust dat mensen die graag drinken, dit ook vinden van de alcoholcontroles. Daarom dit genuanceerd debat :)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » zo 06 dec 2015, 18:20

Alhoewel ik absoluut van mening ben dat alcohol en verkeer een nefaste combinatie zijn ben ik ook niet bepaald voorstander van een nultolerantie voor alcohol in het verkeer. Het lijkt me aangewezen om fors meer in te zetten op alcoholcontroles en bewustmakingscampagnes zodat duidelijk wordt welke gevolgen alcohol heeft op het rijgedrag. Wel ben ik voorstander om de huidige limiet van 0,5 te verlagen naar 0,2. Met 0,5 promille in je bloed heb je immers nog steeds 2,5 keer meer kans op een dodelijk ongeval vergeleken met een nuchter persoon.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door SanderK » zo 06 dec 2015, 18:36

Lambo19 schreef:Met 0,5 promille in je bloed heb je immers nog steeds 2,5 keer meer kans op een dodelijk ongeval vergeleken met een nuchter persoon.
Heb je daar ook een studie over? Ik heb één artikel terug gevonden met als bron goforzero. Dit is natuurlijk niet echt zeer geloofwaardig.
Volgens dezelfde bronnen is ook snelheid de numero 1 oorzaak bij ongevallen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » zo 06 dec 2015, 18:56

^^
:arrow: http://www.vitalsounds.be/Home/Veiliger ... rkeer.aspx
Alcohol speelt dus wel degelijk een zeer belangrijke rol bij dodelijke ongevallen.
Bij zo'n 25% van dodelijke ongevallen is er alcohol bij betrokken.

Nog een interessant artikel: http://www.politie.be/fed/nl/nieuws/237 ... en-in-2014

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Robbert297 » zo 06 dec 2015, 19:34

Nultolerantie gaat niet werken. Stel je hebt een biertje op en moet ineens onverwachts weg, dan kun je niet weg.
Alcohol en rijden hebben gaan niet goed samen, maar 1 biertje kan weinig kwaad.
Er zijn mensen die minder goed tegen alcohol kunnen, dan zou het handig zijn om niks te drinken vóór het rijden.
Sommige mensen voelen de alcohol pas na 5 bier, maar er zijn ook mensen die het al voelen na 1 bier.
Слава Україні

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door keokiracer » zo 06 dec 2015, 19:35

Robbert297 schreef:Stel je hebt een biertje op en moet ineens onverwachts weg, dan kun je niet weg.
Stel je hebt 10 bier op en je moet ineens onverwachts weg, dan kun je niet weg.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Robbert297 » zo 06 dec 2015, 19:41

^^ Dat is natuurlijk weer een opmerking van niks.
Ik heb in m'n vorige bericht gezegd dat alcohol en rijden niet samen gaan. De grens van 0,5 promille vind ik dus een prima grens. Als je naar een feestje gaat (of thuis bent), je hebt 10 bier op en moet onverwachts weg, dan regel je iemand anders die je kan brengen.
Als je nultolerantie voor alcohol gaat invoeren, kun je nooit meer drinken, want stel dat je ineens weg moet...
Слава Україні

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Rein » zo 06 dec 2015, 19:46

Robbert297 schreef: Sommige mensen voelen de alcohol pas na 5 bier, maar er zijn ook mensen die het al voelen na 1 bier.
Het gaat niet of je een biertje 'voelt' (of niet), maar in hoeverre het rijgedrag door alcohol beïnvloed wordt en in hoeverre dit acceptabel is. Ik drink soms 1 biertje op mijn werk (en absoluut niet meer) en als ik een half uur daarna ga rijden, dan 'voel' ik weinig, kan ik ook prima rijden, maar merk al wel dat ik net wat anders rij. Net een tikje assertiever zeg maar. Op zich gaat dat allemaal nog wel prima, maar invloed is er blijkbaar wel. En ik vermoed dat dit ook zo bij anderen is. En bij twee of drie of vijf biertjes zal het steeds een beetje erger worden en ga je waarschijnlijk op een gegeven moment ongemerkt een grens over waar het onder bepaalde omstandigheden fout kan gaan. En wellicht ligt bij de 1 de grens wel verder weg dan bij een ander, maar ook bij 1 biertje zal de kans dat het fout gaan al net wat hoger liggen dan als er helemaal geen alcohol gedronken is. Alleen vinden we dit als samenleving blijkbaar nog een acceptabel risico. Al met al lijkt me volledig alcoholvrij rijden uiteindelijk het veiligst.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 06 dec 2015, 19:57, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Snelwegfreak » zo 06 dec 2015, 19:47

^^ Eens: ''100% Bob = 0% op''
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31589
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » zo 06 dec 2015, 19:59

Robbert297 schreef: Als je nultolerantie voor alcohol gaat invoeren, kun je nooit meer drinken, want stel dat je ineens weg moet...
Je kan prima drinken, alleen geen alcohol.

En misschien moet je dan maar niet weggaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Robbert297 » zo 06 dec 2015, 20:10

^^ Er kan natuurlijk altijd wat onverwachts gebeuren.

Maar met een nultolerantie bedoel ik ook echt 0,0. Dus ook niet een slok.

Ik ben niet tegen een nultolerantie. Integendeel, ik ben er juist op voor. Ik denk alleen niet dat dat gaat werken, omdat iedereen er te makkelijk over denkt: "ach, een biertje kan wel".

Zelf drink ik nooit voordat ik de weg op ga, en zal dat ook nooit doen. Maar ja, zo ben ik. Andere mensen denken daar weer anders over.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Rene » zo 06 dec 2015, 20:26

Er gebeuren veel te veel ongevallen in het verkeer als gevolg van alcohol. Maar van verkeersdoden wordt helaas geen bloedproef meer genomen...

Wat mij betreft moet gelden dat als je auto wilt rijden, je simpelweg geen alcohol moet drinken. Nuchter achter het stuur dus.
De eigen productie van het menselijk lichaam is zodanig klein, dat je met een extreem lage norm kunt bereiken dat één biertje al kan leiden tot een flinke bon.

Dus wat mij betreft een limiet van 0,1 promille voor ALLE bestuurders (dus óók (brom-)fietsers), met bij geconstateerde overtreding een basisboete van € 500, vermeerderd met € 100 per geconstateerde promille.
Plus dat in geval van een ongeval een beschonken bestuurder altijd voor minimaal 50% aansprakelijk wordt verklaard, en de verzekering achteraf alle schade mag terugvorderen op de alcomobilist.
En uiteraard moet elke bestuurder bij een ongeval onderworpen worden aan een bloedproef, ook als de bestuurder bij het ongeval is overleden.

Ook moet de automatische aansprakelijkheid van een bestuurder richting een "zwakke" verkeersdeelnemer vervallen als de zwakke verkeersdeelnemer als bestuurder teveel heeft gedronken.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 06 dec 2015, 20:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Boerenkool » zo 06 dec 2015, 20:30

Ik vind 0.5 een veel te hoge grens. Dan rij ik echt liever niet.
Gelukkig overschatten ook veel mensen hun promillage. Die spreekwoordelijke 10 bier mogen soms gewoon! Een flinke man kan meer dan 2 glazen drinken voor je op 0.5 zit. Ieder uur a anderhalf uur breek je een glas af. Dat uur staat ook gewoon in CBR examens. Als je een middag terras doet met 5 bier in 4 uur, en dan nog gaat eten met 2 wijntjes en nog glaasje er na doet enzo kan je nog op 0.5 uitkomen met die rekenregels. No f*cking way dat ik dan in een auto stap.
Vroeger kende ik een cafe waar een blaasmeter hing. Daar heb ik wel eens na 10 bier in geblazen en hij zei " 0.62" . Nou ik had dan echt niet met een bier minder willen gaan rijden. Dan ben ik de ochtend er op nog terughoudend en rijd ik de eerste uren niet
Ik drink ook hooguit 1 glas aan het begin als ik nog moet rijden.

Ik ben voor een grens van 0.1 of 0.2, liefst 0.1 of 0.15. Dat correspondeert mooi met 1 glas aan het begin.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31589
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » zo 06 dec 2015, 20:49

Robbert297 schreef: Er kan natuurlijk altijd wat onverwachts gebeuren.
Dan kun je iemand anders vragen je te rijden, een taxi nemen, het OV, gaan lopen... Afhankelijk van tijd en plaats zijn er vaak wel alternatieven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Boerenkool » zo 06 dec 2015, 21:01

Maar dan is er altijd nog een stuk proportionaliteit. Als het echt een geval ziekenhuis brengen is ofzo dan laat je de boete voorkomen. Dan zal hij wel symbolischer gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31589
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Palance » zo 06 dec 2015, 21:03

Met een grotere kans dat je iemand anders het ziekenhuis inrijdt. Iemand kan ook met een taxi naar het ziekenhuis.
Rene schreef: Ook moet de automatische aansprakelijkheid van een bestuurder richting een "zwakke" verkeersdeelnemer vervallen als de zwakke verkeersdeelnemer als bestuurder teveel heeft gedronken.
Dat mag wat mij betreft ook al zonder dat er alcohol in het spel is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Lambo19 » zo 06 dec 2015, 21:32

Tijdens de Verkeersveilige nacht die onlangs plaatsvond in West-Vlaanderen blies trouwens meer dan 5% van de gecontroleerde bestuurders positief. Ook het aantal snelheidsovertredingen was hoger dan vorig jaar.
Artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... hten.dhtml

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Boerenkool » zo 06 dec 2015, 21:48

Maar goed, nu is het legaal om tot 0.5 te gaan. Als we naar een veiliger limiet gaan hoeven we niet meteen mensen met 0.3 als topcriminelen te zien. Een boete waar je van leert is op zijn plaats, maar de rechter moet ruimte hebben. Je 14jarige dochter mist laatst bus en wordt met geile oomerkingen op het station lastig gevallen, boete duidelijk lager maar niet weg. Naaste heeft acute aanval met levensbedreigende kenmerken, ambulance gaat te lang duren: schuld, aantekening in dossier maar boete op 0. Vanzelsprekend moet het aannemelijk zijn dat je niemand in de buurt had die je het reeel kon vragen.
En ik heb het natuurlijk niet over mensen met 1.5 ofzo, dan rijden is altijd crimineel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Rein » zo 06 dec 2015, 21:51

^^ stel dat ik mijn 14 jarige dochter zo laat ergens laat zijn dat ze mogelijk de laatste bus zal nemen (of zal missen), dan zou ik de hele avond echt geen slok alcohol drinken hoor! :nothanks: Sterker, dan zou ik haar 'gewoon' zelf ophalen.

Maar goed, ik begrijp je punt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Attietattie » zo 06 dec 2015, 22:05

Lambo19 schreef:Met 0,5 promille in je bloed heb je immers nog steeds 2,5 keer meer kans op een dodelijk ongeval vergeleken met een nuchter persoon.
Grappig. Er bestaat ook een onderzoek dat stelt dat je met 0,5 promille beter rijdt dan zonder alcohol op.

Verlaging heeft totaal geen zin zolang de pakkans zo laag blijft als deze nu is.

Ter info: als ik uit eten ga en moet rijden, heb ik er geen moeite mee 2 of 3 wijntjes te drinken. Als ik een hele nacht moet feesten op een party (en daar dus urenlang zal zijn), heb ik er geen moeite mee een biertje of 5 te drinken aan het begin van de avond.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door boe! » zo 06 dec 2015, 22:35

Attietattie schreef:Grappig. Er bestaat ook een onderzoek dat stelt dat je met 0,5 promille beter rijdt dan zonder alcohol op.
Ik drink vrijwel nooit alcohol, maar heb wel eens twee glazen alcoholhoudende drank achter elkaar gedronken. Wetende hoe ik mij toe voelde, ga ik dan zeker niet beter rijden. ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door RSK » zo 06 dec 2015, 22:43

Attietattie schreef:Verlaging heeft totaal geen zin zolang de pakkans zo laag blijft als deze nu is.
Precies dit. Alle andere discussies over 0,1 promille meer of minder zijn klein bier. Naar goed Nederlands gebruik zijn alle regeltjes op papier dichtgetimmerd, maar gebeurt er in de praktijk niets mee. Wat mij betreft wordt de pakkans voor alcohol net zo groot als voor snelheid nu. Zelfs met een verdubbeling van het beschikbare personeel komt men dan niet meer aan flitsen toe. Laat de norm maar gewoon op 0,5 promille. Nultolerantie is symboolpolitiek als je nauwelijks controle houdt.

Zelf ben ik momenteel nog gebonden aan de verlaagde grens van 0,2. Tot voor een half jaar was dat eigenlijk nooit een probleem, nu neem ik van tijd tot tijd wel eens iets alcoholisch. Maar ik hou er zeer bewust rekening mee; ik "zet het niet op een zuipen" als ik nog moet rijden. Wel heb ik een of twee keer na enige tijd gereden, waarbij ik door alle variabelen niet met zekerheid kon weten of ik onder de 0,2 zou zitten. Bijvoorbeeld twee glaasjes sterke likeur bij het eten rond 20:30 en dan om 23:00 een vriend naar huis brengen. Volgens de vuistregel zouden twee glaasjes om 22:30 verwerkt moeten zijn, maar ik heb een vrij tenger postuur, dus met nog een paar andere factoren had het in het slechtst denkbare scenario misschien nog 0,3 kunnen zijn. Tja, dat vind ik persoonlijk in de marge vallen, zeker aangezien ik vanaf volgend voorjaar met 0,5 gewoon mag rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door Attietattie » zo 06 dec 2015, 23:01

RSK schreef:Bijvoorbeeld twee glaasjes sterke likeur bij het eten rond 20:30 en dan om 23:00 een vriend naar huis brengen. Volgens de vuistregel zouden twee glaasjes om 22:30 verwerkt moeten zijn
23:30. ;)

De twee factoren die invloed ( ;) ) hebben, zijn je geslacht en je gewicht. Je geslacht heb je mee. En ik denk (aanname, dus pas op) dat er met die verwerkingstijd is gerekend met een licht persoon. Ik denk dat je de anderhalf uur die voor een consumptie staat kan verminderen in jouw geval.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nultolerantie voor alcohol?

Bericht door RSK » zo 06 dec 2015, 23:47

^^ Ik ben geen bioloog, maar het klinkt logisch dat men bij een vuistregel het slechtste scenario pakt. Overigens denk ik dat ik met 71 kilo schoon aan de haak en mijn lengte nog best voor licht persoon door kan gaan. Toen ik mijn rijbewijs haalde was het nog gekker: toen zat mijn BMI zelfs enige tijd onder de 18 en werd ik zo ongeveer gebombardeerd met dooddoeners als 'je moet wat meer eten'.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie