Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

lexaniji
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 22:07

Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door lexaniji » ma 14 dec 2015, 22:14

Hallo,

Ik heb sinds 30 Juni mijn rijbewijs(in 1x gehaald :woop: :woop: ), En er is mij toch iets niet duidelijk.

Elke dag moet ik met de auto van huis naar school(binnenstad) en terug.

Als ik dan kanaleneiland(50 km/h) uit rijd kom ik op een gegeven moment een 'Verlaat bebouwdekom' bord :H2: tegen, ZONDER snelheids aanduiding. Betekend dit dat ik dan 80km/h mag gaan rijden? Of moet dit expliciet aangegeven worden?

Iedereen gaat na dit bord automatisch harder rijden, vandaar mijn verwarring.

Ik hoop dat ik dit een beetje goed heb uitgelegd.

Mvg
ps: Mocht dit een domme vraag zijn, mag er uiteraard een slotje op.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door boe! » ma 14 dec 2015, 22:17

Nou vooruit dan: :slotje3:

(ik neem aan dat je theorie hebt gehad, dit behoor je te weten)

lexaniji
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 22:07

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door lexaniji » ma 14 dec 2015, 22:22

Heb ik ook gehaald. Helaas in 2 keer haha. Maar ik kan me dit echt niet herinneren. Het is eigenlijk het enige wat ik niet weet. En ik vind dit toch wel belangrijk. Aangezien ik een jongetje op komst heb en het zo veilig mogelijk wil hebben voor mijn kind :)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Rein » ma 14 dec 2015, 22:24

Inderdaad hoort TS dit te weten, maar als dagelijkse weggebruiker vrees ik dat zeker de helft van de automobilisten dit soort dingen niet (goed) weet. In die zin ben ik blij dat iemand als TS dit dan durft te erkennen en hierover op dit forum een vraag stelt! Zouden meer mensen moeten doen.

En het antwoord is dat als er bij een eindekombord geen snelheidsaanduiding staat (en je niet op een autoweg of autosnelweg komt/rijdt) je inderdaad 80 km/h mag rijden. Andersom is het wanneer je de kom in gaat een max snelheid van 50 km/h.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Attietattie » ma 14 dec 2015, 22:25

Gefeliciteerd.

Er is een aantal standaardsnelheden voor standaardsituaties. Binnen de kom, buiten de kom, autoweg en autosnelweg hebben allemaal standaardsnelheden (als ik het even kort door de bocht uitleg).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door boe! » ma 14 dec 2015, 22:28

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door RSK » ma 14 dec 2015, 22:29

Je moet eens naar het buitenland gaan. Dikke kans dat je een mooi bordje ziet als je het land weer in komt. 8-)
:H1: :A1:
:H2: :A1-80:
:G3: :A1-100:
:G1: :A1-130:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

lexaniji
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 22:07

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door lexaniji » ma 14 dec 2015, 22:34

Het is helemaal duidelijk! Hartstikke bedankt! Nu kan ik zonder twijfels rijden in dit soort situaties!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Rene » ma 14 dec 2015, 22:36

Go with the flow.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Wouter N14 » ma 14 dec 2015, 22:55

En zie daar het resultaat van de betutteling door Nederlandse wegbeheerders. Door te pas en vooral te onpas onnodige borden te plaatsen, is het opeens onduidelijk als een wegbeheerder zich eindelijk eens aan de regeltjes houdt :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door hneel » di 15 dec 2015, 1:55

Tja, op hoeveel % van de bibeko wegen (straten) mag je vandaag de dag nog 50?
Op hoeveel % van de bubeko wegen mag je vandaag de dag nog 80?
Op hoeveel % van de autosnelwegen mag je 130?

Hoezo standaarden?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Peter » di 15 dec 2015, 3:41

Zonder aanvullende snelheidsborden (Zoals zone 60) is er maar 1 formele uitzondering op Vmax 80 en dat is een autoweg (Vmax 100). In vrijwel alle gevallen wordt het autowegbord dan herhaald of een specifieke Vmax aangegeven. De N387 is zo'n uitzondering (wel een einde Bibeko en einde Vmax 70 maar geen autowegbord of Vmax 100):

https://www.google.nl/maps/@53.2098315, ... 6?hl=nl-NL

Op een tweetal wegen vanuit het Westland betekent dit bord dat je van gemeente wisselt, daar de gemeente Den Haag (al 15 jaar) vergeten is een bordje Den Haag op te hangen ipv Einde Bibeko (wat het 15 jaar geleden wel was). Reken maar dat je gewoon beboet wordt als je 80 rijdt na dit einde Bibeko bord. Wellicht is het aan te vechten, maar als je door een stadsstraat rijdt is het moeilijk te verdedigen dat je dacht Bubeko te rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Attietattie » di 15 dec 2015, 8:44

Peter schreef:Zonder aanvullende snelheidsborden (Zoals zone 60) is er maar 1 formele uitzondering op Vmax 80 en dat is een autoweg (Vmax 100).
Autosnelweg niet?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Vahalis » di 15 dec 2015, 8:55

Ik ken maar één Kanaleneiland. Ik ben benieuwd hoe je dan naar de binnenstad (ik neem dus aan Utrecht) rijdt langs een :H2:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Attietattie » di 15 dec 2015, 9:04

^^ Lees hem nog eens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Km357 » di 15 dec 2015, 9:17

Wouter N14 schreef:En zie daar het resultaat van de betutteling door Nederlandse wegbeheerders. Door te pas en vooral te onpas onnodige borden te plaatsen, is het opeens onduidelijk als een wegbeheerder zich eindelijk eens aan de regeltjes houdt :geenlach:
Is jammer genoeg niet alleen in Nederland, maar dat maakt je statement zeker niet minder juist.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Vahalis » di 15 dec 2015, 10:04

Attietattie schreef:^^ Lees hem nog eens.
Hmm, zal aan mijn veronderstelling liggen dat als je schrijft 'binnenstad' dat je al in de stad (en dus bebouwde kom) bent.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Attietattie » di 15 dec 2015, 10:14

^^ Dat kan wel. Maar hij zegt niet dat ie in de stad woont. En hij zegt ook niet dat hij de borden op de heenweg ziet.

Vandaar: lees hem nog eens. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Wouter N14 » di 15 dec 2015, 10:20

Km357 schreef:Is jammer genoeg niet alleen in Nederland
In het buitenland geldt volgens mij een stuk minder dat een snelheid voortkomt uit een bepaalde wegstatus.

Hieraan gerelateerd, ik vind de Nederlandse grensborden ook onjuist.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Coen Tunnel » di 15 dec 2015, 10:54

^^ Wat is er mis met de grensborden?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door Wouter N14 » di 15 dec 2015, 11:00

^^ Die A1-tekens. Dan wordt naar mijn idee de verwachting gewekt dat je die borden ook tegenkomt in de betreffende situaties. Terwijl dat juist niet zo is (niet zou moeten zijn althans). Er zou dus gewoon een kolom "km/h" moeten zijn met daaronder de snelheden als platte tekst. Of nog liever zo iets:

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » di 15 dec 2015, 14:23

^^ Ik vind het door het ontbreken van de :A1-50:, :A1-80:, :A1-100: en :A1-130: een stuk minder duidelijk en het is bovendien niet in lijn met de grensborden in andere Europese landen. Nee, ook al worden die symbolen voor binnen en buiten de bebouwde kom niet op verkeersborden gebruikt, het is mij in één oogopslag duidelijk wat er wordt bedoeld. Het bord :H1: is voor buitenlanders die over de snelweg het land binnenkomen lang niet altijd gelijk herkenbaar als het bord dat een bebouwde kom aangeeft, omdat komborden er door heel Europa anders uitzien. Bovendien zullen ze zich afvragen waarom daar in hemelsnaam Helmond staat, want je mag niet verwachten dat ze weten dat Helmond altijd als voorbeeld wordt gebruikt. Je hebt dan kans dat ze de op een :H1: gelijkende borden die signalering aangeven ook gaan interpreteren alsof dat een Vmax van 50 km/u inhoudt.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door Tachi » di 15 dec 2015, 23:51

Peter schreef:Op een tweetal wegen vanuit het Westland betekent dit bord dat je van gemeente wisselt, daar de gemeente Den Haag (al 15 jaar) vergeten is een bordje Den Haag op te hangen ipv Einde Bibeko (wat het 15 jaar geleden wel was). Reken maar dat je gewoon beboet wordt als je 80 rijdt na dit einde Bibeko bord. Wellicht is het aan te vechten, maar als je door een stadsstraat rijdt is het moeilijk te verdedigen dat je dacht Bubeko te rijden.
Ik denk dat ik één van de twee wel weet. Ik reed daar harder, maar op een gegeven moment werd de weg zeer stads en sloeg de twijfel toe. Nadat ik zeker wist dat ik twee opeenvolgende kruisingen was gepasseerd beide aangekondigd door een voorrangsbord kon ik de conclusie trekken dat ik toch bibeko reed en de snelheid maar heb aangepast.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door SanderK » di 15 dec 2015, 23:54

Ik verbaas me toch over de kwaliteit van het onderwijs én het examen als dit geen standaard kennis is. Zeker voor iemand die net zijn rijbewijs heeft.

Gisteren nog iets mooi gezien. Industrieterrein, zone 70, groot kruispunt zonder aanduidingen (dus gewoon grote asfaltvlakte met voorrang van rechts). Ik rijd achter een auto die heel de tijd 60 rijdt, aangekomen op het kruispunt moet hij linksaf. Net op dat moment staan er op het kruispunt links én rechts een vrachtwagen. En de klojo voor mij rijdt gewoon door waardoor de vrachtwagen die van rechts komt hard in remmen moet. Hij vervolgt natuurlijk ongestoord zijn weg tegen 60. Leeft in zijn eigen wereldje met zijn eigen regels denk ik dan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 dec 2015, 10:15

^^ Dat zie je in Nederland ook wel veel op de snelwegen, mensen die doen waar ze zelf inhebben. Dan haal je op een wegvak waar de Vmax 130 km/u is een andere bestuurder die maar 110 km/u rijdt in, en komt diezelfde bestuurder je even later, waar de Vmax 100 km/u is, doodleuk met nog steeds 110 km/u voorbij rijden. Uiteraard rijdt zo iemand het liefst continu op de middelste rijstrook, want waarom zou je zoveel rechts aanhouden?

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwdekom

Bericht door JJK » wo 16 dec 2015, 10:21

Vahalis schreef:Ik ken maar één Kanaleneiland. Ik ben benieuwd hoe je dan naar de binnenstad (ik neem dus aan Utrecht) rijdt langs een :H2:
Dit is ook een betutteling.. alleen dan op een andere manier :dontknow:

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door MotelMioveni » ma 21 dec 2015, 13:54

Vahalis schreef:
Ik ken maar één Kanaleneiland. Ik ben benieuwd hoe je dan naar de binnenstad (ik neem dus aan Utrecht) rijdt langs een :H2:
Als ik de vraag van Vahalis als een topografie-vraag interpreteer, vind ik het een heel goede vraag, want Helmond ligt in het zuidoosten van Brabant en niet in de provincie of stad Utrecht, dus bij het uitrijden van de Utrechtse wijk Kanaleneiland kun je onmogelijk een bord :H2: tegenkomen.

Ik ben er intussen wel achter dat in de uitgebreide set smileys van dit forum maar één bebouwde-kom-bord voorkomt, wat als voorbeeld kan dienen en dat is toevallig :H1: waarna je inderdaad niet sneller dan 50km/u mag rijden, zelfs als het bord :A1-50: zou ontbreken. :yes:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 dec 2015, 14:18

^^ :H1: en :H2: zijn de voorbeeld-komborden zoals ze in het RVV 1990 staan, dus het is ook logisch dat die zijn gebruikt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door Egbert » ma 21 dec 2015, 15:22

En in mijn tijd zag je bij CBR-vragen ook alleen dat bord als het ging om het inzicht of je je binnen of buiten de bebouwde kom bevond. Ik weet niet hoe dat nu is, maar het moet mensen toch opvallen dat alle foto's rond :H1: genomen zijn? :lol:
Maar goed, als er al mensen zijn die niet doorhebben dat je buiten de bebouwde kom 80 mag dan is natuurlijk alles mogelijk. :facepalm:

Volgens mij werd :H1: ook gebruikt in examenvragen voor 1990 (maar dan natuurlijk de RVV 1966 varianten).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheid verlaten/inkomen bebouwde kom

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 dec 2015, 15:37

Ja, het bord Afbeelding stond in het RVV 1966.

Zie ook http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkee ... orden.html

Plaats reactie