Op zoek naar goede ervaringen met een 'verkeersjurist'

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
PJansens
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 18:53

Op zoek naar goede ervaringen met een 'verkeersjurist'

Bericht door PJansens » ma 08 feb 2016, 19:09

hallo, ik heb een geval aan de hand van een aanrijding (alleen materiële schade) waarvoor ik aansprakelijk word gesteld, terwijl ik vind dat ik er part noch deel aan had. Mijn(!) verzekeraar heeft onder druk van de tegenpartij al aansprakelijkheid erkend, zonder met mij te overleggen.
Is hier misschien iemand, die ervaring heeft met een jurist die met dit soort geval goede resultaten behaald heeft? Antwoord kan ook via PB als het niet in dit forum zou passen.
Ik kan tzt. een topic aanmaken om het gevalletje uit te leggen zodat men zich een mening kan vormen, ik wil dit topic graag gebruiken voor mijn zoektocht naar juridisch advies.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Op zoek naar goede ervaringen met een 'verkeersjurist'

Bericht door Snelwegfreak » ma 08 feb 2016, 19:11

Als je eigen verzekeraar je zo naait zou ik snel zorgen dat ik daar weg kom. Verder het bekende verhaal: zorg dat je een dashcam hebt (mond dicht, Attietattie), dan heb je altijd bewijs als je niets fout hebt gedaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

CygnumNL
woonerf
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 mei 2009, 22:37

Re: Op zoek naar goede ervaringen met een 'verkeersjurist'

Bericht door CygnumNL » ma 08 feb 2016, 21:43

Of de verzekeraar terecht de aansprakelijkheid erkent hangt van veel elementen af. Vergeet niet dat jij de behandeling - en dus ook de vraag of ze de aansprakelijkheid erkennen - overdraagt aan de verzekeraar. In die zin staan zij dus in hun recht. Het zal eerder de vraag zijn wat voor bewijs er is en wat er precies is gebeurd. Mijn interesse is in ieder geval gewekt.

Je hebt geen rechtsbijstandsverzekering waar je een beroep op kunt doen?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Op zoek naar goede ervaringen met een 'verkeersjurist'

Bericht door Peter » di 09 feb 2016, 3:55

Normaal gesproken meldt je verzekeraar dat iemand (meestal een andere verzekeraar) jou aansprakelijk stelt voor iets. Dat kan zijn op basis van de het schadeformulier wat is opgesteld en ondertekend (ook door jou vermoedelijk). Dan heb je tijd om te reageren voordat de verzekeraar dat doet.
Het kan ook gaan om de hoogte van de schade, als jij eventueel dat zelf wilt vergoeden, maar iemand vindt dat bij een deukje de hele auto in de nieuwe lak moet.

De eerste vraag is of je een partij bent in de zaak (lees: was jouw auto, niet perse jijzelf deel van schade) en de tweede vraag is of jij aansprakelijk bent (niet perse schuldig aan iets).

De bekendste aansprakelijkheid die onterecht aanvoelt is de kettingbotsing, waar iemand jou op jouw voorganger duwt (en jij daarmee aansprakelijk bent). Dat kan zelfs gebeuren als jij geparkeerd staat (als acherste in een rij) en iemand achterop rijdt. Als bezitter van de auto ben je dan meestal verantwoordelijk voor schade die jouw auto (indirect) aanricht. Meestal ben je dan geen no-claim kwijt overigens, maar dat hangt van de verzekeraar af.

Een verzekeraar kan schuld bekennen, maar als dat overduidelijk onterecht is en de verzekeraar jou met een premieboete opzadelt, dan kan je naar een geschillencommissie. Ik denk dat een jurist inschakelen meestal meer kost dan oplevert, tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt (en dan moet je meestal via hun een jurist of advocaat inhuren).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie