Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
komvanrechtsx
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 14:11

Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door komvanrechtsx » zo 14 feb 2016, 14:24

Hoi : Ik stel me eerst even voor.
Ik ben John en in bezit van een oldtimer nl. een Oldsmobile super 88 uit 1951 uit Amerika en een Kia Sportage.
Omdat ik nog al zuinig ben op mijn bezit heb ik een vraag waar ik graag een antwoord op heb.
Bij mij rijden er opvallend veel auto's tegen het verkeer in dus in de verkeerde richting.
Als die auto op mijn auto rijd is hij dan aansprakelijk ,ook als hij van rechts komt.
Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Mandelsoft » zo 14 feb 2016, 15:15

Ik zou zeggen dat degene die de verplichte rijrichting negeert in de fout zit en daardoor aansprakelijk is bij een aanrijding. Immers, het is de ander die in dit geval die zich niet aan de verkeersregels houdt en als ik het goed begrepen heb ben je dan automatisch aansprakelijk.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Seat Ibiza » zo 14 feb 2016, 15:42

komvanrechtsx schreef:Bij mij rijden er opvallend veel auto's tegen het verkeer in dus in de verkeerde richting.
Kun je misschien een linkje toevoegen vanuit Streetview? Of anders een plaatsnaam / straatnaam? Ben wel benieuwd naar de situatie.

komvanrechtsx
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 14:11

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door komvanrechtsx » zo 14 feb 2016, 15:55

HOI : Het is de Bisschop Sonniusstraat Tilburg gezien vanaf Kardinaal van Enckevoirtstraat.
Meer kan ik niet vermelden. Gr.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Wouter N14 » zo 14 feb 2016, 16:00

Hier dus. En jij rijdt dan over de Sonniusstraat en er komt een auto van rechts uit de Van Enckevoirtstraat die tegen het verkeer inrijdt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

komvanrechtsx
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 14:11

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door komvanrechtsx » zo 14 feb 2016, 16:18

HOI : Nee ik rijd in de Kardinaal van enckevoirtstraat (zie jouw link) en de ander komt uit de Bisschop Sonniusstraat wel van rechts. Gr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Wouter N14 » zo 14 feb 2016, 16:21

Dat bedoelde ik ook, excuus.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door MotelMioveni » zo 14 feb 2016, 16:35

Beste Komvanrechts uit Tilburg,

ik hoop voor je dat forumlid 'Feitelijk' nog op je bericht gaat reageren, want hij kent de verkeerswet meestal beter dan de politie. Feitelijk is herkenbaar aan een gele hoed... ;-)

...ik meen mij vaag te herinneren dat ik ooit een keer in de krant gelezen heb over een aanrijding waarbij de rechter oordeelde dat tegen de richting inrijden niets verandert aan voorrang van rechts.

succes!
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 feb 2016, 18:42

Mandelsoft schreef:Ik zou zeggen dat degene die de verplichte rijrichting negeert in de fout zit en daardoor aansprakelijk is bij een aanrijding. Immers, het is de ander die in dit geval die zich niet aan de verkeersregels houdt en als ik het goed begrepen heb ben je dan automatisch aansprakelijk.
Dat betwijfel ik. Nergens staat in de wet dat verkeer wat van rechts komt geen recht op voorrang heeft als het een verplichte rijrichting genegeerd heeft. Dat je een verkeersregel genegeerd hebt betekent niet gelijk dat het recht op voorrang vervalt.

ttown
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 16:20

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door ttown » zo 14 feb 2016, 18:58

In België is dat in ieder geval geregeld:
"Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de BESTUURDER die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt."

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Seat Ibiza » zo 14 feb 2016, 21:52

Wouter N14 schreef:Hier dus.
Dank voor de link. Opvallend: als je Streetview bekijkt, zit er twee keer een 'tijdssprongetje' in. Daarbij is te zien dat de rijrichting kennelijk recentelijk is omgedraaid.

komvanrechtsx
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 14:11

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door komvanrechtsx » zo 14 feb 2016, 22:21

Klopt ongeveer een maand of 8.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Peter » ma 15 feb 2016, 3:26

Volgens mij verricht je een bijzondere handeling, net zoals bij (legaal) achteruitrijden of een uitrit uitrijden. Je moet dan op zijn minst voorrang verlenen, maar je hebt niet altijd volledige schuld, als de ander ook gevaarzettend handelde. Maar je staat wel zwak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Demassel » di 16 feb 2016, 12:25

Ik heb van de wijkagent bij ons begrepen dat de auto van rechts gewoon voorrang heeft ondanks hij/zij verkeerde kant de 1-richtingsweg uitrijdt.

Bij een evt aanrijding kan die bestuurder wel een boete krijgen voor het negeren van de 1-richting, maar gaat de schuld naar de andere bestuurder.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Rene » di 16 feb 2016, 12:33

Het maken van een overtreding betekent niet dat je daarmee al je rechten verliest. Iemand die 180 km/h rijdt heeft nog steeds voorrang als die van rechts komt. Zo ook een eenrichtingsweg: degene die tegen de richting in gaat heeft nog steeds voorrang als hij van rechts komt. Sowieso kan een brommer met hoge snelheid wèl legaal uit een éénrichtingsweg komen, vanwege onderborden. Altijd anticiperen dat er ergens iets vandaan kan komen is en blijft dus het devies. De mate van aansprakelijkheid kan echter variëren naarmate het overtredend handelen meer gevaarzetting kent.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door Peter » di 16 feb 2016, 15:33

Nu overdrijf je wat. Het gaat erom dat jouw gedrag voorzienbaar was, wat ook afhangt van de zichtbaarheid. Met 160 km/h (indien dat aannemelijk gemaakt kan worden) op een Vmax 30-80, ben je (vanwege gevaarzetting) vermoedelijk aansprakelijk. Maar als je 20-30 km/h te snel rijdt, heb je vermoedelijk gelijk. Dat is immers voorzienbaar (behalve wellicht op een woonerf)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

dinozzo
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 25 jan 2016, 20:15

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door dinozzo » wo 17 feb 2016, 9:32

Na een aanrijding kom je sowieso bij twee soorten 'schuld' uit, de strafrechtelijke schuld en de civielrechtelijke aansprakelijkheid. Beide kunnen 180 graden met elkaar verschillen. Neem bijvoorbeeld een fietser die door rood fietst en tegen je auto komt. Strafrechtelijk heb je niets fout gedaan, civiel zal je voor het overgrote deel van de schade opdraaien omdat de fietser beschermd is in artikel 185 Wegenverkeerswet.

In dit geval spelen er twee zaken: het verlenen van voorrang van op het verkeer van rechts (art 15 RVV) en de bebording ter plaatse welke aangeeft dat het een eenrichtingsverkeer weg is. Beide geven verplichtingen maar bieden geen uitsluiting voor elkaar. Je mag immers ook niet zo maar iemand in elkaar slaan die een ander vermoord heeft (gechargeerd).

Bij een aanrijding zijn er in het strafrechtelijke verhaal twee verdachten, zowel Komtvanrechtsx als de andere bestuurder. Afhankelijk van de schade maakt de politie wel of geen proces-verbaal op. Als het in een woonwijk is zal dat meestal niet het geval zijn omdat de snelheid meestal laag ligt. Anders lopen beide bestuurders kans op een boete of erger.

Civiel gaan de verzekeraars lekker met elkaar bakkelijen. Het is het meest waarschijnlijk dat ze tot een bepaalde verdeelsleutel voor de schade komen. Bijvoorbeeld 50/50 omdat beide bestuurders een fout maakten, of 70/30 omdat men vind dat een van de twee bestuurders net iets meer fout zit.
Geen ongeval is daarin gelijk, maar de kans dat Komtvanrechtx 100% vergoed gaat krijgen acht ik heel klein.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Schuldvraag bij negeren verplichte rijrichting

Bericht door feitelijk » wo 17 feb 2016, 11:07

MotelMioveni schreef:ik hoop voor je dat forumlid 'Feitelijk' nog op je bericht gaat reageren, want hij kent de verkeerswet meestal beter dan de politie. Feitelijk is herkenbaar aan een gele hoed... ;-)
:rofl2:

Mijn bron van kennis is MofkaP, die placht altijd te zeggen.,

https://forum.flitsservice.nl/overige-e ... l#p2195327
Gelukkig heeft hij (hopelijk) meer verstand van verzekeren dan van verkeersrecht.
Al diverse malen heeft een rechtscollege bepaald dat de (voorrangs)regels in het verkeer alleen zien op het reguliere gebruik van de weg.
B.v. een bestuurder die achteruit rijdt op een voorrangsweg heeft geen voorrang op het verkeer dat de voorrangsweg nadert. Een bestuurder die van rechts, tegen de richting uit een eenrichtingsweg komt, die heeft geen voorrangsrecht.
Een bromfietser die van rechts van de stoep af komt rijden, die heeft geen voorrangsrecht.
Belangrijke stelregel in het verkeer is dat je er in redelijkheid vanuit mag gaan dat een ander zich aan de verkeersregels houdt.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie