Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door RSK » za 27 feb 2016, 18:21

Waar ik de laatste tijd regelmatig tegenaan loop: verkeersborden die qua ontwerp afwijken van de borden uit het RVV. Een voorbeeld van vanmiddag uit Rotterdam:

Afbeelding

Zo'n spookzebra ben ik ook al eens tegen gekomen in Boskoop, evenals een foute :J23: langs de N207. Ook te kleine zebrapaden komen veelvuldig voor, om nog maar te zwijgen over nog creatievere vindingen en 'vakantiegangers': buitenlandse verkeersborden op Nederlands grondgebied. Afijn: het vreemdebordentopic staat er vol mee. Zonder de bedoeling een waslijst aan voorbeelden op te lepelen de vraag: wat is nu precies de juridische status van dit soort niet-conforme borden?

Van totaal verzonnen borden lijkt het me voor zich spreken dat er geen gevolgen aan kunnen kleven, maar hoe zit het met dit soort gespiegelde exemplaren, of bijvoorbeeld de dwergzebra? Met name die laatste twee kom ik vrij regelmatig tegen, ze lijken (voor zover voorzien van een sticker) bijna zonder uitzondering van de in 2010 door HR Groep overgenomen Vermolen Groep te zijn. Zou daar dan een jaar of wat geleden een paljas aan het werk geweest zijn die dacht: 'kijken wie het opvalt?'
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door boe! » za 27 feb 2016, 19:21

Er is in het geval van het zebrapad-voorbeeld geen sprake van een dusdanige afwijking dat de betekenis niet meer duidelijk is. Dus waarschijnlijk gewoon rechtsgeldig.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door RSK » za 27 feb 2016, 19:30

^^ Op zich kan ik de gedachtegang volgen: iets wat de vorm heeft van een verkeersbord, staat op de plek van een verkeersbord en er vrijwel uit ziet als een verkeersbord; dat moet wel een verkeersbord zijn. Maar dan werpt zich bij mij de vraag op of je voor mij dan een niet van echt te onderscheiden briefje van €40 kunt wisselen voor twee van €20; quod erat demonstrandum.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door boe! » za 27 feb 2016, 20:11

Tsja als je echt bewijs wilt hebben dan moet je hier een voetganger ondersteboven rijden en vervolgens de rechter ervan overtuigen dat jij voorrang had vanwege het gespiegelde bord.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door Palance » za 27 feb 2016, 20:14

Toch is het een interssante vraag. Hoeveel mag een bord afwijken van hetgeen is gedefinieerd? In grootte, spiegeling, kleurstelling, lettertype enz.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door rene19663 » zo 28 feb 2016, 14:26

RSK vraagt naar de juridische status van een niet officieel verkeersbord. Alle officiële borden zijn opgenomen als bijlage in het RVV. Over borden die qua vorm of kleur afwijken bestaat jurisprudentie.
Als voorbeeld het volgende: In de provincie Groningen komt (kwam) bord A1 voor met een groene rand ipv een rode rand. Deze borden hebben geen officiële status. De rechter heeft deze status gegeven omdat dit bord niet voorkomt in het RVV. Alle bekeuringen die hier waren uitgedeeld op basis van de niet officiële borden zijn hier dan ook geseponeerd.

Dat je niet zomaar iemand van de zebra mag rijden ook al klopt het bord niet is een ander verhaal. Je krijgt dan te maken met artikel 6. Daarnaast heeft een voetgangersoversteekplaats met een zebramarkering ook nog een zelfstandige juridische status door de markering.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door Attietattie » zo 28 feb 2016, 16:20

^^ Het is allemaal maatwerk. Het ene zelfbedachte bord heeft geen status, het andere wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door RSK » zo 28 feb 2016, 17:52

rene19663 schreef:Als voorbeeld het volgende: In de provincie Groningen komt (kwam) bord A1 voor met een groene rand ipv een rode rand. Deze borden hebben geen officiële status. De rechter heeft deze status gegeven omdat dit bord niet voorkomt in het RVV. Alle bekeuringen die hier waren uitgedeeld op basis van de niet officiële borden zijn hier dan ook geseponeerd.
Kijk, dat is dus waar ik op doel: als zonder onderbouwde reden wordt afgeweken van de voorschriften, dan kan de handhaafbaarheid in het geding komen. Op zich geeft jouw uiteenzetting ook wel aan dat het een genuanceerd antwoord zal zijn: als het er genoeg op lijkt, zal een rechter al dan niet terecht een beroep doen op gezond verstand. Maar anderzijds kan het dus ook zo dat boetes vernietigd worden.
rene19663 schreef:Dat je niet zomaar iemand van de zebra mag rijden ook al klopt het bord niet is een ander verhaal. Je krijgt dan te maken met artikel 6. Daarnaast heeft een voetgangersoversteekplaats met een zebramarkering ook nog een zelfstandige juridische status door de markering.
Natuurlijk wil ik ook niet betogen dat je een voetganger aan snot mag rijden als de strepen maar 3,90m zijn. Maar ik zou er persoonlijk wel voor willen pleiten om de gemeente voor bijvoorbeeld 50% aansprakelijk te stellen als er iets mis gaat op een plek waar men willens en (vaak niet) wetens fouten maakt met borden of markering. Daar wordt namelijk veel te slordig mee omgegaan. Iets wat mijns inziens niet past bij een overheid die haar burgers zo graag wijst op het netjes naleven van de regeltjes.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door Egbert » ma 29 feb 2016, 7:29

RSK schreef: Natuurlijk wil ik ook niet betogen dat je een voetganger aan snot mag rijden als de strepen maar 3,90m zijn. Maar ik zou er persoonlijk wel voor willen pleiten om de gemeente voor bijvoorbeeld 50% aansprakelijk te stellen als er iets mis gaat op een plek waar men willens en (vaak niet) wetens fouten maakt met borden of markering. Daar wordt namelijk veel te slordig mee omgegaan. Iets wat mijns inziens niet past bij een overheid die haar burgers zo graag wijst op het netjes naleven van de regeltjes.
Ja, maar wat is willens en wetens? Hangt het niet meer samen met de onwil van mensen om bepaalde borden te herkennen?
Ik bedoel: een bord :A1-50: met groene rand, ja, daarvan kun je je afvragen wat de bedoeling is en kun je overschrijdingen van een bedoelde maximumsnelheid niet beboeten.
Maar een gespiegeld :L2: of de (hier vaak getonde) omgedraaide :D1: ? Dan moet je toch een aardige kloothommel zijn om als automobilist te zeggen "dat bord herken ik niet dus ik hoef me er ook niet aan te houden".

Dus ja: het hangt zeker van de situatie af. En dan hebben kleuren denk ik veel meer zeggenschap over een bord dan of iets gespiegeld is. Een :D1: met de achtergrond in rood zal veel minder zeggenschap hebben dan een omgedraaide :D1:.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 feb 2016, 7:36

Egbert schreef:Een :D1: met de achtergrond in rood zal veel minder zeggenschap hebben dan een omgedraaide :D1:.
En met een zwarte achtergrond?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door RSK » ma 29 feb 2016, 7:40

Onwil zou ik het niet noemen, maar het roept bij mij wel weerstand op als een overheid die de burgers graag de les leest over het niet naleven van regels zelf maar wat aanrommelt met meer of minder afwijkende borden. Er is nota bene een bijlage van het RVV waarin alles perfect voorgekauwd staat. En voor wie dat te lastig vindt, heeft Snelwegfreak nog een complete .svg-file waar alle borden in staan. Hoe je dan als bordenboer of wegbeheerder ondanks alles toch nog in staat bent om afwijkende uitvoeringen te produceren, plaatsen en accepteren, is mij een waar raadsel. Die borden zijn juist gestandaardiseerd om de herkenbaarheid te bevorderen, als daar niet zo strikt mee omgegaan wordt als in Nederland, krijg je een janboel als in Luxemburg, waar men rustig Nederlandse, Duitse, Franse en Belgische borden door elkaar gebruikt. Om nog maar te zwijgen over te kleine borden (waar ik nu toevallig een interessante procedure over heb lopen).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Rechtsgeldigheid afwijkende verkeersborden

Bericht door Egbert » ma 29 feb 2016, 10:37

Snelwegfreak schreef:
Egbert schreef:Een :D1: met de achtergrond in rood zal veel minder zeggenschap hebben dan een omgedraaide :D1:.
En met een zwarte achtergrond?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ja, dat is een goeie. Ik vind dat mensen die dat bord negeren niet fris zijn (de bedoeling is duidelijk), maar als een gemeente dat bord niet wil vervangen is het misschien eens nodig om een punt te maken.

Plaats reactie