Enquête rijstrookkeuze

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Marcus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2015, 11:45

Enquête rijstrookkeuze

Bericht door Marcus » di 17 mei 2016, 13:43

Hallo allemaal,

Voor de afstudeeropdracht van mijn studie Transport & Planning aan de TU Delft heb ik een enquête ontwikkeld om te onderzoeken hoe mensen op autosnelwegen rijden in bepaalde verkeerssituaties. De enquête bevat een aantal filmpjes (gemaakt met een aantal dashcam's in een auto) die een verkeerssituatie beschrijven. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 15 minuten en onder alle inzendingen verloot ik één cadeaubon t.w.v. 50 euro.

Ik stel het zeer op prijs als jullie de tijd en moeite kunnen vinden om deze enquête in te vullen:
https://drivingstyle.typeform.com/to/fXq8ih

Alvast bedankt!

Groeten,
Marco de Baat

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Enquête rijstrookkeuze

Bericht door timmie_1606 » di 17 mei 2016, 23:04

Ik heb hem ingevuld.
Ik vind de filmpjes wel een goede aanvulling op de vragen in het eerste deel.

Toch wat kritische puntjes.
- de vragen bij de video's zijn genummerd van 1 t/m 14 maar vraag 3 ontbreekt.
- bij sommige videofragmenten wordt er gevraagd wat men zou doen, en gevraagd waarom men dat zou dan, maar dat gebeurt niet bij alle vragen.
-in de vragen worden de rijstroken vanuit de buitenberm geteld, echter in de 'wegenwereld' worden de rijstroken vanuit de middenberm geteld.
-bij vraag 18 gaat het over een 'wenssnelheid' maar nergens staat wat dat betekent.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2016, 7:41

Ik kan wel leuke dingen uit de lussen halen. Maar dat zit vast ook al in je onderzoek.

Ik vind de invoeghulpvraag erg interessant!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Marcus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2015, 11:45

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door Marcus » wo 18 mei 2016, 9:20

timmie_1606 schreef:Ik heb hem ingevuld.
Ik vind de filmpjes wel een goede aanvulling op de vragen in het eerste deel.
Bedankt voor het invullen, leuk! Goede opmerkingen! Hier mijn ideeën daarover:
- de vragen bij de video's zijn genummerd van 1 t/m 14 maar vraag 3 ontbreekt.
Op basis van je antwoord op vraag 2 krijg je vraag 3 wel of niet te zien. Echter is de nummering van de vragen statisch waardoor het inderdaad lijkt alsof de vraag ontbreekt.
- bij sommige videofragmenten wordt er gevraagd wat men zou doen, en gevraagd waarom men dat zou dan, maar dat gebeurt niet bij alle vragen.
Ik moest een balans zien te vinden tussen een enquête die snel te maken is en één waarin ik alles kan vragen wat ik wil. Uiteindelijk na verschillende versies ben ik tot deze versie gekomen waarin de enquête in ongeveer 15 tot 20 minuten te maken is en waarin ik naar mijn idee uit kan halen wat ik beoog. Maar je hebt gelijk dat het natuurlijk beter zou zijn om voor elke vraag dezelfde opbouw te gebruiken en dus de motieven te achterhalen voor ieder filmpje.
-in de vragen worden de rijstroken vanuit de buitenberm geteld, echter in de 'wegenwereld' worden de rijstroken vanuit de middenberm geteld.
Daar ben ik van op de hoogte inderdaad. Ik heb er voor gekozen om vanuit de buitenberm te tellen, omdat ik dacht dat de 'doorsnee' mens dat op deze manier zou doen.
-bij vraag 18 gaat het over een 'wenssnelheid' maar nergens staat wat dat betekent.
Ik heb het nergens uitgelegd inderdaad, omdat ik ervan uitging dat het wel duidelijk zou zijn wat het zou betekenen. Ik zal dit in ieder geval meenemen in de analyse en discussie, dat hier wellicht twijfel over zou kunnen bestaan.

Nogmaals hartstikke bedankt voor het invullen van mijn enquête en voor je feedback!

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2016, 9:43

Marcus schreef: Daar ben ik van op de hoogte inderdaad. Ik heb er voor gekozen om vanuit de buitenberm te tellen, omdat ik dacht dat de 'doorsnee' mens dat op deze manier zou doen.
Voor de doorsnee mens ben je hier op het verkeerde forum! :lol:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door Attietattie » wo 18 mei 2016, 10:11

^^ Poeh poeh, meneer voelt zich weer speciaal hoor. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door Rein » wo 18 mei 2016, 10:12

Goede enquête over een interessant onderwerp. Onvoldoende rechts houden (door mijn medeweggebruikers) is voor mij ergernis nummer 1 in het verkeer.

1 puntje voor verbetering: op een telefoon kan ik de enquête alleen in 'portrait' invullen. De filmpjes (die in landscape zijn gefilmd) zijn dan wel een beetje klein om goed te kunnen bekijken.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door feitelijk » wo 18 mei 2016, 10:13

Attietattie schreef:^^ Poeh poeh, meneer voelt zich weer speciaal hoor. :roll:
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door Wouter N14 » wo 18 mei 2016, 10:33

Mooi gemaakt! Paar opmerkingen:
De rijstrooktelling klopt niet, strook 3 = strook 2.
Vraag 2, hoe hard zou u rijden. Ik neem aan de snelheid op mijn snelheidsmeter?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Marcus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2015, 11:45

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door Marcus » wo 18 mei 2016, 11:06

Dankjewel!

Ja inderdaad, de snelheid op je meter.

Marcus
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2015, 11:45

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door Marcus » wo 18 mei 2016, 11:07

Rein schreef:Goede enquête over een interessant onderwerp. Onvoldoende rechts houden (door mijn medeweggebruikers) is voor mij ergernis nummer 1 in het verkeer.

1 puntje voor verbetering: op een telefoon kan ik de enquête alleen in 'portrait' invullen. De filmpjes (die in landscape zijn gefilmd) zijn dan wel een beetje klein om goed te kunnen bekijken.
Kun je misschien de full screen mode gebruiken om filmpjes af te spelen?

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Enquête rijstrookkeuze

Bericht door timmie_1606 » wo 18 mei 2016, 17:29

Naar aanleiding van een bespreekpunt'je' op dit forum denk ik dat de vraag over invoeghulp interessant is.
TOEVOEGING
ik zie nu dat feitelijk dit ook al heeft geschreven

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: Enquête rijstrookkeuze

Bericht door timmie_1606 » do 19 mei 2016, 19:26

De enquete wordt ook gepromoot via de nieuwsbrief van ANWB-vrijwilligers

Plaats reactie