Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
rothmans
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 1:07

Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door rothmans » vr 17 jun 2016, 1:27

Ik zat vandaag in het verkeer en had een wat aggressieve medegebruiker die naar zijn voorhoofd wees, alsof ik iets vreselijk had misdaan. Hij was het duidelijk niet eens met mijn rijgedrag.
Nu heb ik net de situatie nogmaals bekeken en volgens mij heb ik de juiste regels gevolgd, maar omdat er nogal wat inzichten zijn, graag jullie mening of inzicht, evt met toelichting over de regel.

De situatie is (zie ook bijgevoegde image), twee auto's staan naast elkaar op twee banen voor rechtsaf. Eentje staat dus op de rechterbaan (blauwe 1) en eentje op de linkerbaan (blauwe 2). Het stoplicht gaat op groen en beide auto's maken de bocht naar rechts. De doorgaande weg heeft echter 3 rijstroken. De vraag is nu op welke baan beide gebruikers uit moeten komen en waarom (de rode 1, 2 of 3 dus)...

In mijn situatie was ik de blauwe 2 en kwam ik uit op de rode 2. Mijn medeweggebruiker stond op de blauwe 1 en wilde eigenlijk ook graag naar de rode 2 en vond dus dat ik naar de rode 1 had gemoeten....m.i. moest hij gewoon naar de rode 3.

http://imgur.com/l2SsrQh

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Rein » vr 17 jun 2016, 6:50

Dat laatste klopt, omwille van het feit dat je zoveel mogelijk rechts moet houden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Rogier » vr 17 jun 2016, 7:12

Rein schreef:Dat laatste klopt, omwille van het feit dat je zoveel mogelijk rechts moet houden.
De auto moet inderdaad op de rechterrijstrook uitkomen.
Ik pak in veel gevallen, als ik links sta, voor de zekerheid de meest linkerrijstrook om dit soort incidenten te voorkomen.
Uiteraard ga ik weer naar rechts als dit mogelijk is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Pino » vr 17 jun 2016, 10:04

In gevallen waar twijfel zou kunnen ontstaan over het verloop van de afbuigende rijstroken staan er ook nog wel eens strepen op de weg waarop de weggebruiker zich bij het afslaan zou kunnen oriënteren. Dat klinkt in een situatie waarin je van twee naar drie rijstroken gaat niet als een overbodige luxe.

Desalniettemin eens met de analyse uit de voorgaande posts. Als je het als wegbeheerder anders wilt (bijvoorbeeld omdat de meest rechtse strook op de kruisende weg snel afvalt), moet je dat specifiek zo markeren. Nu markering ontbreekt, moet je zoveel mogelijk naar rechts uitkomen.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door kees » vr 17 jun 2016, 11:20

En indien je dat niet doet, moet je dat beschouwen als een rijbaanwisseling waarbij je het verkeer dat al op die strook rijdt voor moet laten gaan.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Piles » vr 17 jun 2016, 11:26

Hier is het conflict nog redelijk beperkt en makkelijk te voorkomen als je zelf naar meest links gaat inderdaad.

Ik kom hier nog wel eens: https://goo.gl/maps/U4ZfCtHVnZQ2
Als je linksaf gaat (2 stroken) kom je uit op 2+2+2 stroken. De middelste 2 gaan terug de snelweg op (daar wil niemand heen). Ik wil vervolgens rechtsaf, maar durf dan ook wel eerst op de linkerstrook te gaan staan. Maar als daar dan weer iemand staat die 2x linksaf wil... :woop:

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door kees » vr 17 jun 2016, 11:47

Haha, leuk dat je dat als voorbeeld noemt.
Ik kom hier wekelijks. En ik durf daar ook op de linkerstrook te gaan staan terwijl ik bij het volgende verkeerslicht rechtsaf wil.
Maar ik moet je teleurstellen, ik heb het al vaak genoeg gezien dat mensen toch bij het volgende verkeerslicht op de stroken voor rechtdoor gingen staan om opnieuw de snelweg op te gaan.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Jackbauer1350 » vr 17 jun 2016, 11:58

Of de leuke kruisingen bij Schollevaar en de RAI die in andere topics al diverse malen ter sprake zijn gekomen.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Piles » vr 17 jun 2016, 12:30

kees schreef:Maar ik moet je teleurstellen, ik heb het al vaak genoeg gezien dat mensen toch bij het volgende verkeerslicht op de stroken voor rechtdoor gingen staan om opnieuw de snelweg op te gaan.
Oh dagelijks idd. Maar of ze dat doorhebben... Is ook niet helemaal in lijn der verwachting bij een afrit, dat je rechtdoor de kruisende snelweg op gaat.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door kees » vr 17 jun 2016, 12:35

Bij afslag Best (A2) vanuit het noorden kies ik er onderaan de afrit ook altijd voor om de linkerstrook te kiezen (alle stroken gaan rechtaf) om bij de volgende de meest rechtse strook voor linksaf te kiezen. Heel af en toe dreig ik dan in conflict te komen met een auto, maar je moet elkaar een beetje in het vizier houden en dan komt het gewoon goed.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door JB81 » vr 17 jun 2016, 13:04

Rogier schreef:
Rein schreef:Dat laatste klopt, omwille van het feit dat je zoveel mogelijk rechts moet houden.
Ik pak in veel gevallen, als ik links sta, voor de zekerheid de meest linkerrijstrook om dit soort incidenten te voorkomen.
Op dit punt in Breda suggereert de markering zelfs dat je dat zou moeten doen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 jun 2016, 15:44

Zelfs als de markering én bewegwijzering vrij duidelijk is, gaat het nog vaak (bijna) fout.

Zoals hier in Leeuwarden, waar twee stroken overgaan in vier stroken met verschillende bestemmingen. De bewegwijzering geeft duidelijk aan dat beide rechter opstelvakken bedoeld zijn voor de bestemming centrum. De belijning leidt de linker van deze twee keurig naar de linker opstelstrook voor het volgende verkeerslicht. En toch zijn er vele bestuurders die het presteren om daar rechts te gaan staan, daarbij anderen de pas afsnijdend. Vanaf de andere kant geldt precies hetzelfde.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door feitelijk » vr 17 jun 2016, 16:49

Rein schreef:Dat laatste klopt, omwille van het feit dat je zoveel mogelijk rechts moet houden.
En nu in een bocht naar links?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Victor » vr 17 jun 2016, 19:12

JB81 schreef: Op dit punt in Breda suggereert de markering zelfs dat je dat zou moeten doen.
Niet dat je het moet doen, maar dat je het mag doen. Afhankelijk van je bestemming.
In feite is dit dezelfde situatie als bij de topicstarter, rechtsaf van 2 naar 3 rijstroken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Rein » vr 17 jun 2016, 19:23

feitelijk schreef:
Rein schreef:Dat laatste klopt, omwille van het feit dat je zoveel mogelijk rechts moet houden.
En nu in een bocht naar links?
Na de bocht moet je ook daar rechts houden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Attietattie » za 18 jun 2016, 10:55

Jackbauer1350 schreef:RAI
Daar is het 3 in, 3 uit hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 jun 2016, 10:59

^^ Maar daar komen ook dit soort conflicten voor ;) .

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Attietattie » za 18 jun 2016, 11:13

True... Daar zijn het rijstrookwisselingen. Nog dommer dus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door martien » zo 19 jun 2016, 10:49

Het Vrijheidsplein in Groningen (N7-N370) is een voorbeeld waarbij je op de linker twee hoort uit te komen.
Als doorgewinterde spitsrijder ben ik dankbaar voor de slechte wegwijzers die suggereren dat je enkel via de linker strook richting de N370 kunt en zo op de linker strook een rijtje van 40 en rechts van 10 auto's oplevert rond 17:00. Helaas wordt je regelmatig de weg afgesneden door een linksrijder die niet links houdt...
(misschien maar eens klagen dat de markering te faal geworden is)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door Rene » zo 19 jun 2016, 13:30

https://www.google.nl/maps/@52.1171882, ... 312!8i6656

Als je hier linksaf gaat, gaat verkeer uit de rechter opstelstrook naar de middelste strook en de rechter strook van de rechtdoorgroep.
De linkerstrook gaat niet direct naar de middelste strook. Dit omdat de rechter strook na een paar honderd meter afvalt richting Maarssenbroek.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door LennyKravitz » zo 19 jun 2016, 13:39

Gelukkig gaat deze kruising op de schop binnenkort - https://goo.gl/maps/M8o3d1kvHK32

2x rechtdoor, maar aan de overkant maar 1 rijstrook om op uit te komen. Wel fijn als je naast elkaar optrekt... :nuts:
It aint over 'till it's over...

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door JB81 » ma 20 jun 2016, 6:58

Victor schreef:
JB81 schreef: Op dit punt in Breda suggereert de markering zelfs dat je dat zou moeten doen.
Niet dat je het moet doen, maar dat je het mag doen. Afhankelijk van je bestemming.
In feite is dit dezelfde situatie als bij de topicstarter, rechtsaf van 2 naar 3 rijstroken.
Ik zie inderdaad dat er minder markering staat dan voorheen. De situatie was eerder zo:
http://binged.it/1Va4Svx
Dus vanaf de rechterstrook van de twee werd je naar de middelste strook van de drie geleid, en van de linker naar de linker.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door H. » ma 20 jun 2016, 7:34

LennyKravitz schreef:Gelukkig gaat deze kruising op de schop binnenkort - https://goo.gl/maps/M8o3d1kvHK32

2x rechtdoor, maar aan de overkant maar 1 rijstrook om op uit te komen. Wel fijn als je naast elkaar optrekt... :nuts:
In Den Haag kunnen ze dat ook:
https://www.google.nl/maps/@52.087953,4 ... 312!8i6656

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door martien » wo 29 jun 2016, 12:50

^^ Groningen ook

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: Plek op de weg, 2 banen voor de bocht, 3 banen na de bocht

Bericht door timmie_1606 » ma 04 jul 2016, 11:07

2 banen voor de bocht, 4 banen na de bocht (en linksaf) kan ook:
hier in Amersfoort
vanaf de 2 linksafstroken kun je naar de volgende kruising waar je moet kiezen tussen richting centrum en richting noord.

Vanuit rijstrook 1 (de meest linker) is het de bedoeling dat je hier uitkomt op rijstrook 1 (ri. centrum)
Vanuit rijstrook 2 is het de bedoeling dat je na de bocht op rijstrook 2, 3 of 4 uitkomt.
Echter gebeurd het weleens dat auto's vanuit rijstrook 1 voor de bocht op rijstrook 3 of 4 uit willen komen na de bocht waardoor auto's die rijstrook 2 blijven volgen óf van voor óf van achter gesneden worden.

Plaats reactie