Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Vrachtwageninghaalverbod is een schijnoplossing

Peiling eindigde op za 19 nov 2016, 16:50

Ja, want ze halen toch wel in.
1
3%
Ja, een prima regel. Die ene die toch inhaalt. Ach...
5
13%
Nee. De regelgeving is prima.
4
10%
Nee, maar de handhaving moet strenger.
27
68%
Regelgeving is onduidelijk, m.n. voor de buitenlandse chauffeur die het niet begrijpt. Bijvoorbeeld Ma - Vr zou misschien anders kunnen.
3
8%
Weet niet.
0
Geen stemmen
Anders, nl. (Vul mening in).
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Chris » wo 01 mar 2017, 20:11

Bij spitsstroken rechts was het voorheen standaard beleid om een inhaalverbod voor vrachtverkeer in te stellen, in uitzondering op de regel dat op snelwegen met 3 of meer rijstroken per richting in principe geen inhaalverbod geldt. In 2015 is besloten het inhaalverbod bij spitsstroken rechts bijna helemaal af te schaffen omdat het niet onveiliger was. Indertijd werd besloten om het inhaalverbod voor vrachtverkeer bij spitsstroken rechts alleen nog op de A9 in Badhoevedorp en de A2 in Midden-Limburg te handhaven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door GuteFahrt » wo 01 mar 2017, 20:15

^^ Oké.

Op de terugweg in ieder geval nog dit:

Afbeelding

^Het bord staat rechts.

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn geen videobeelden, maar de Audi bestuurder moet toch behoorlijk geschrokken zijn. Niet omdat die een -dikke- Audi rijdt (vooroordelen), maximumsnelheid was gelijk aan de Vmax (reed niet te snel). Het was een voorgooi actie zonder veel oog voor de omgeving.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » wo 01 mar 2017, 20:18

^^ Wat staat er op het bord:

MA - VR 6h - 19h.

MA - VR 6h - 10h en 15h - 19h.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door GuteFahrt » do 02 mar 2017, 23:02

Dus?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » vr 03 mar 2017, 7:12

^^ Als de chauffeur zich aan de gezette tijden houdt is er niets loos, afgezien dat de Audi-bestuurder even de ABS moest uitproberen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Rene » vr 03 mar 2017, 8:54

^^
Wat er loos is, is dat hij bij het naar links gaan niet het aldaar rijdende verkeer ernstig mag hinderen. Sterker nog: hij moet dat snel achteropkomend verkeer op de linker strook voorrang verlenen. Als de Audi-rijder hard moet remmen, is de vrachtwagenchauffeur dus fout. Heel fout.

Ik erger me enorm aan dat toverstokjesgedrag van vrachtwagenchauffeurs: "Ik gooi m'n knipperlicht aan en onmiddelijk moet iederen maar op z'n rem voor me..." :pukey:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Willem » vr 03 mar 2017, 9:18

Het probleem wordt minder als de Vmax van vrachtwagens opgetrokken wordt. Technisch is er geen probleem om ze harder te laten en als ze bv. 100 mogen is er minder verstorend effect op het overige verkeer.
Hoe het dan qua uitstoot etc. zit weet ik niet.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » vr 03 mar 2017, 10:20

Rene schreef:Ik erger me enorm aan dat toverstokjesgedrag van overige chauffeurs: "Ik gooi m'n knipperlicht aan en onmiddelijk moet iederen maar op z'n rem voor me..." :pukey:
Ik heb even je citaat aangepast, want bestuurders in personenauto's kunnen er ook wat van.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Wouter N14 » vr 03 mar 2017, 16:11

Ik moest zojuist ook een halve noodstop uitvoeren om niet een verlengstuk van een vrachtwagen te worden. Ja hij had z'n knippertje al aan, maar als ik met 140 kom aanrijden dan pleur je hem er dus niet voor B( Overigens leek het vandaag sowieso wel Nationale Voorgooidag, verschillende auto's gehad die zonder pardon naar links kwamen - en dan vooral ook geen kilometertje harder rijden :redangry:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door peter51 » vr 03 mar 2017, 18:47

Afgelopen week heel wat ritjes over de A73 Nijmegen Boxmeer (ziekenhuis :geenlach: ). Tijdens de inhaalverbod tijden is het een ramp, ze zetten hem er zo voor. Vaak al naar links gaan en dan pas de richtingaanwijzer. Vanmorgen zat ik vanaf de oprit Maasbrug tot parkeerplaats na Haps achter een Pool die perse een rijtje ontzettend langzame collega's voorbij moest....
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door GuteFahrt » vr 03 mar 2017, 19:31

mhkamp schreef:^^ Als de chauffeur zich aan de gezette tijden houdt is er niets loos, afgezien dat de Audi-bestuurder even de ABS moest uitproberen.
Oneens. Het is ook "gewoon" een kwestie van aanvoelen. Druk op de weg, inhaalverbod of niet, laat het maar even. Bovendien het punt wat Rene al aangaf, dan alleen als het veilig kan.

Het is deal with it (zal wel moeten), bovendien, wat zou je zelf doen als je de truck bestuurde en helemaal inleven in de situatie? Geven en nemen, maar wel een beetje in balans. Dat met de luxe wagens en hun acties even daar gelaten. Ik weet er alles van.

Als het een keer gebeurt (of 2), a la, maar op Apeldoorn - Arnhem een keer of 4-5, dat is een beetje te...bij drukte op 2x2 en spitsstrook gesloten.
duikgek89 schreef: Verder zou ik het helemaal fantastisch vinden als die gruwelijk irritante bussen qua rijsnelheid niet tussen de vrachtwagens en de auto's zouden vallen maar gewoon de regels van de vrachtwagens zouden volgen. Ook mag er tegen die groep best wat strenger gehandhaafd worden op het geven van voorrang bij het wisselen van rijstrook. Het naar links rammende aantal bussen loopt in Duitsland de spuigaten uit en als je ze geen ruimte geeft door in de remmen te gaan staan zodra ze hun knipperlicht aanzetten dan worden ze nog boos ook.
Onderwerp van gesprek is weer de touringcar(s) of semi-touringcar(s) (T100/HOV in lijndienst). Beetje overlap met discussie maximumsnelheden, maar ik zou het dus helemaal fantastisch vinden als die Vmax gewoon omhoog gaat naar 120 (op z'n minst) op de 2x2 wegen met Vmax 100 (N31/N33/N356/N381, dat soort). Er zijn namelijk automobilisten (soms/meest meer dan je denkt) die juist ontzettend irritant zijn voor de touringcar als die blijven hangen onder de Vmax. De optelsom is nog veel meer ergernis in het algehele verkeersbeeld. :x

T.o.v. vrachtwagens komt dat aanzienlijk minder vaak voor. Er zijn niet veel automobilisten die langzamer dan 85/80 rijden op de snelweg/autoweg i.t.t. 100.

Zo kun je het ook bekijken en zo bekijk ik het dan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door mhkamp » vr 03 mar 2017, 19:42

GuteFahrt schreef:Oneens. Het is ook "gewoon" een kwestie van aanvoelen. Druk op de weg, inhaalverbod of niet, laat het maar even. Bovendien het punt wat Rene al aangaf, dan alleen als het veilig kan.

Het is deal with it (zal wel moeten), bovendien, wat zou je zelf doen als je de truck bestuurde en helemaal inleven in de situatie? Geven en nemen, maar wel een beetje in balans. Dat met de luxe wagens en hun acties even daar gelaten. Ik weet er alles van.

Als het een keer gebeurt (of 2), a la, maar op Apeldoorn - Arnhem een keer of 4-5, dat is een beetje te...bij drukte op 2x2 en spitsstrook gesloten.
Uit ervaring weet ik dat als ik mijn richtingaanwijzer tijdig aanzet om in te willen halen (snelheidsverschil is ongeveer 5km/h) dat men verdomd om me er tussen te laten. Vindt je het gek dat er gepropt word?

Gelukkig in het VK anders : richtingaanwijzer aan en ze vliegen voor je aan de kant met als extra service een knipper dat je er langs kan :top: Waarom kan dat hier niet??
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door GuteFahrt » vr 03 mar 2017, 19:45

Waarom is er een snelheidsverschil van 5 km/h?

Daarom.

Waarom inhalen?

Je mag 80 klaar uit.

:p
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Chris » vr 03 mar 2017, 19:55

Met de ervaring dat vrachtwagens elkaar massaal met een minimaal snelheidsverschil inhalen en daarbij al het verkeer ophouden is het niet gek dat men het liefst kleine gaten dicht rijdt. Je hoeft maar twee keer een verkeerslicht tegen te hebben en alle tijdswinst met dat irritante inhalen op de snelweg is alweer verloren. Als je 84 km/h rijdt ipv 80 ben je een paar minuten eerder Nederland uit.

In sommige landen is overal een inhaalverbod voor vrachtwagens (ook op autosnelwegen dus).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door GuteFahrt » za 04 mar 2017, 10:17

Vraag me wel eens af hoeveel vrachtwagens onder de vmax van 80 rijden. Niet veel denk ik, maar vast een x aantal. Om wat voor reden dan ook.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stelling : Inhaalverbod vrachtwagens schijnoplossing

Bericht door Wouter N14 » za 04 mar 2017, 10:44

^^ Zuinig rijden wordt soms ook flink gestimuleerd vanuit de werkgever. Ik kan mij voorstellen dat sommigen chauffeurs op ritten zonder tijdsstress wat langzamer rijden voor een beter verbruik. En bij slecht weer en/of hellingen kan het vermogen van vrachtwagens een rol spelen zodat de een wel de 80 kan aanhouden en de ander niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door RSK » vr 17 mar 2017, 22:02

waldo79 schreef:Als het druk is zakt de snelheid op een 2x2 snelweg als vanzelf terug. Daar heb je geen snelheidsverlaging voor nodig.
Inderdaad. Verkeer heeft een zelfregulerend vermogen wat dat betreft. Goed voorbeeld vond ik altijd de route Bodegraven-Rotterdam via A12 en A20 in de spits. A12 met 4 stroken (incl plusstrook) beperkt op 100 terwijl verkeer links 120 reed, en dan de A20 waar je wel 120 mocht, maar door de drukte vaak op 90-100 uitkwam.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door peter51 » vr 17 mar 2017, 22:29

Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Kaaiman » za 18 mar 2017, 8:03

De meeste inhaalverboden voor vrachtwagens zijn een wassen neus. Goed dat er toch eens op gehandhaafd wordt, al vind ik €230 belachelijk hoog, gezien de ernst van de overtreding. :nothanks:

Het is geen doorgetrokken streep of rood licht; voor de verkeersveiligheid is het nauwelijks een issue. Daar kan wat mij betreft wel €100 van af...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 mar 2017, 9:02

Inhaalverboden voor vrachtwagens worden niet voor de grap ingesteld. Ze worden toegepast op plaatsen waar inhalende vrachtwagens (bijvoorbeeld vanwege drukte) voor bovenmatige vertraging kunnen zorgen. Inhalende vrachtwagens zijn niet alleen een ergernis maar kunnen ook voor langzaam rijdende treintjes zorgen die soms kilometers kunnen duren. Het is niet alleen een kwestie van ergernis en tijdverlies maar ook van veiligheid. Terwijl de economische winst van inhalen voor transportbedrijven nihil is.

Ik zie overigens liever méér handhaving hierop dan hogere boetes.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Jeroen » za 18 mar 2017, 11:54

Kaaiman schreef:Het is geen doorgetrokken streep of rood licht; voor de verkeersveiligheid is het nauwelijks een issue. Daar kan wat mij betreft wel €100 van af...
Pakkans versus de hoogte van een geldboete. Aangezien er nauwelijks controle is, is het niet zo gek dat men de boete zo hoog wil zetten om een statement te maken. En zolang men daar een beetje redelijk in is (dus niet beboeten bij het naar links gaan als er een collega met 50 - 60km/h probeert in te voegen) heb ik daar persoonlijk niet zo'n moeite mee. Laat de chauffeur zelf maar bepalen of het het risico waard is. Het wordt pas echt storend als er voertuigen rechts rijden die continu lopen te jojoën met hun snelheid en hun cruise control niet gebruiken. In zo'n geval wil ik ook nog wel eens een gat op links zoeken...

Die inhaalverboden tonen overigens juist aan dat meer en meer 2X2 snelwegen sterk verzadigd beginnen te raken en een wegverbreding steeds noodzakelijker begint te worden.
schelpenpaadje schreef:Het is niet alleen een kwestie van ergernis en tijdverlies maar ook van veiligheid.
Onzin, in de meeste gevallen veroorzaken inhalende vrachtwagens geen veiligheidsproblemen. Dat speelt pas als er een veel sneller voertuig direct achteraan komt, wat ik absoluut niet goed praat, maar dat gebeurt even zo goed met andere voertuigen die met een snelheid ver onder de Vmax naar links komen.
schelpenpaadje schreef:Terwijl de economische winst van inhalen voor transportbedrijven nihil is.
Ik denk dat je je daarop verkijkt. Bij veel bedrijven worden voor boetes voor kleine snelheidsovertredingen, inhaalverboden of overtredingen op de rijtijdenwet gewoon betaald door de werkgever. Dat zou echt niet gebeuren als er geen grote tijdsdruk op zou liggen...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Rene » za 18 mar 2017, 21:43

Jeroen schreef:Onzin, in de meeste gevallen veroorzaken inhalende vrachtwagens geen veiligheidsproblemen.
Dàt is pas onzin. Veelal smijten vrachtwagenchauffeurs hun combi naar links met een hele lage snelheid, terwijl er wel degelijk van achteren snelverkeer nadert, ook als het eigenlijk NIET kan. Degene in de linkerrijstrook mag proberen hoe de remmen werken zonder in een slip te geraken. Dat gebeurt maar al te vaak en is echt wel een verkeersveiligheidsissue.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door duikgek89 » za 18 mar 2017, 22:58

^^ Dat zie je inderdaad ook regelmatig. Maar ik vind het inhaalverbod niet de methode om tegen dat gedrag op te treden, ik zou liever zien dat men daarvoor de voorrangsregels gebruikt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door GuteFahrt » zo 19 mar 2017, 0:20

Of Porsches. Witte.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door sven_engelen » zo 19 mar 2017, 13:14

Rene schreef:
Jeroen schreef:Onzin, in de meeste gevallen veroorzaken inhalende vrachtwagens geen veiligheidsproblemen.
Dàt is pas onzin. Veelal smijten vrachtwagenchauffeurs hun combi naar links met een hele lage snelheid, terwijl er wel degelijk van achteren snelverkeer nadert, ook als het eigenlijk NIET kan. Degene in de linkerrijstrook mag proberen hoe de remmen werken zonder in een slip te geraken. Dat gebeurt maar al te vaak en is echt wel een verkeersveiligheidsissue.
Vooral op 2x2 wegen waar het hartstikke druk kan zijn zie je deze taferelen wel heel vaak voor komen. De handhaving van het inhaalverbod vind ik dan ook een goede maatregel om die hufters eens een keer goed te laten weten waar zo'n inhaalverbod ook alweer voor is!
Svenlo

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door SnarfFlevoland » ma 20 mar 2017, 11:05

Wat mij betreft moeten vrachtwagens tijdelijk wat sneller kunnen rijden, zodat een inhaalactie snel afgemaakt kan worden. Als een vrachtwagen een ander voertuig snel kan inhalen, valt zo'n inhaalactie wel mee. Als het echter met belachelijke 1-5 km/h verschil gaat, dan kan het nog wel eens even duren. Aan de andere kant: Als alle vrachtwagens sneller mogen rijden, dan blijf je natuurlijk het zelfde effect houden. Dat zou voor een algemeen inhaalverbod op 2x2 snelwegen spreken, zoals men in bijv. Slowakije allang heeft ingevoerd.

In ieder geval moeten er flexibele inhaalverboden voor vrachtwagens komen. Als er op de weg nu eenmaal veel vrachtwagens rijden en/of het algemeen wegbeeld druk is, zou er automatisch een inhaalverbod voor vrachtwagens op de matrixborden moeten verschijnen. Ook buiten de vastgestelde spitstijden. Goed, nu heeft de A73 weinig tot geen matrixborden zover ik me kan herinneren, maar het is een principiële discussie.

In Duitsland is het inhalen met minimale verschillen (vaak "Elefantenrennen" genoemd) officieel nergens toegestaan. Vrachtwagens dienen elkaar altijd met een aanzienlijk snelheidsverschil in te halen, hetgeen ook voor alle overige voertuigen geldt. Doe je dat niet dan is de boete zelfs nog €10 duurder dan een inhaalverbod negeren, hetgeen uitloopt op een boete van €80 plus administratiekosten. Dat bedrag is opzich erg laag, maar een strafpunt is niet leuk voor beroepschauffeurs. Dat effect mis je nog in Nederland.

Maar hoe vervelend ook inhalende vrachtwagens kunnen zijn... Het meeste erger ik me altijd nog aan de eeuwige inhaalacties van bussen. Een touringcar die op 2x2 snelwegen gevoeld nooit meer naar rechts gaat, omdat er rechts steeds weer vrachtwagens rijden. Pas als er een echt enorm gat is, gaan ze naar rechts. :booooos: Wat mij betreft krijgen bussen dezelfde restricties als vrachtwagens. Wie met het OV snel van A naar B wil neemt dan maar de trein of van mij part het vliegtuig. En die jongeren en vooral seniorenreizen hebben naar hun bestemming dan maar een uurtje extra nodig...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 mar 2017, 11:28

Rene schreef:
Jeroen schreef:Onzin, in de meeste gevallen veroorzaken inhalende vrachtwagens geen veiligheidsproblemen.
Dàt is pas onzin. Veelal smijten vrachtwagenchauffeurs hun combi naar links met een hele lage snelheid, terwijl er wel degelijk van achteren snelverkeer nadert, ook als het eigenlijk NIET kan. Degene in de linkerrijstrook mag proberen hoe de remmen werken zonder in een slip te geraken. Dat gebeurt maar al te vaak en is echt wel een verkeersveiligheidsissue.
Dit inderdaad.

Sowieso verplaatst het afremmen voor een inhalende vrachtwagen zich als een kettingsreactie naar achteren.

Leuk dat zo'n inhalende chauffeur twee minuten eerder aankomt op zijn bestemming. Voor het treintje auto's erachter vergt de overgang van 120/130 naar ~80 tijdig voldoende aandacht en levert dit (veel) meer vertraging op dan de inhalende vrachtwagen er mee wint.

De suggestie om inhalen alleen toe te staan bij voldoende snelheidsverschil vind ik wel een aardige. Als niet-chauffeur is het natuurlijk makkelijk gezegd, maar ik zou, als ik als trucker ingehaald zou worden, uit fatsoen best even mijn gas wat terug willen nemen zodat de collega er sneller omheen is.

Goed, terug naar de A73? ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 mar 2017, 12:10

Schelpenpaadje schreef:De suggestie om inhalen alleen toe te staan bij voldoende snelheidsverschil vind ik wel een aardige. Als niet-chauffeur is het natuurlijk makkelijk gezegd, maar ik zou, als ik als trucker ingehaald zou worden, uit fatsoen best even mijn gas wat terug willen nemen zodat de collega er sneller omheen is.
Dat geeft alleen maar een domino-effect waarbij achteropkomende trucks dichterbij komen en weer eerder gaan inhalen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door GuteFahrt » ma 20 mar 2017, 12:23

SnarfFlevoland schreef: Maar hoe vervelend ook inhalende vrachtwagens kunnen zijn... Het meeste erger ik me altijd nog aan de eeuwige inhaalacties van bussen. Een touringcar die op 2x2 snelwegen gevoeld nooit meer naar rechts gaat, omdat er rechts steeds weer vrachtwagens rijden. Pas als er een echt enorm gat is, gaan ze naar rechts. :booooos: Wat mij betreft krijgen bussen dezelfde restricties als vrachtwagens. Wie met het OV snel van A naar B wil neemt dan maar de trein of van mij part het vliegtuig. En die jongeren en vooral seniorenreizen hebben naar hun bestemming dan maar een uurtje extra nodig...
Je standpunt is luid en duidelijk.

Ik wou maar zeggen dat automobilisten ook voor enorm veel irritatie zorgen op 2x2 wegen voor een bus/tc chauffeur, maar dat is vooral specifiek probleem wat groter is geworden in Noord-Nederland de laatste jaren.

Dan zijn het dus degenen die denken dat ze 100 rijden maar net niet. De rest van het verhaal kan ik erbij zetten, maar dat zal niet nodig zijn denk ik.

Oplossing: gooi de Vmax naaar 120 op al die wegen (N31/N33/N381/N356/...). Probleem goeddeels opgelost denk ik in ieder geval. :idea:

Als u zich dat in ieder geval ook wilt realiseren. ;)

Ben groot busfan, zelf ook chauffeur op alle soorten die er maar zijn en ben van mening.

Laat u bussen. Want zeg nou zelf. De wereld is toch veel te mooi om over heen te vliegen?

:top:

Verder, wen er maar aan. Er komen eerder meer dan minder bussen op de weg als je expansiedrift van een flixbus bedrijf ziet. :mrgreen:

Tot slot, ik wil niet beginnen over boodschappen bij winkels, toerisme sector draaiende houden of algemener gezegd, heel belangrijk, superieur, dat soort dingen.

Is wel heel verantwoordelijk, en moet zeggen. Mijn ervaring (en denk dat anderen die een D of C rijbewijs hebben dit kunnen bevestigen): als je zo een rijbewijs hebt en je gebruikt het beroepsmatig. Dan kijk je veelal behoorlijk anders tegen dit soort zaken aan.

Maar we zijn allemaal mensen, met zijn allen op de weg en beetje meer respect, "heer in het verkeer mentaliteit" van alle soorten bestuurders zou wel fijn zijn. Wat meer begrip en wat minder offensief.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A073] Ewijk - Venlo - Roermond - Maasbracht

Bericht door nederland24 » ma 20 mar 2017, 12:46

Deels zelfrijdende vrachtwagens kan in de toekomst al zorgen voor veel minder problemen, doordat de vrachtwagens met elkaar kunnen communiceren en automatisch afstand houden en op de snelweg rijden met dezelfde snelheid. Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat die treintjes niet te groot worden, zodat automobilisten ook nog gebruik kunnen maken van de rechterrijstrook.

Plaats reactie