Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door MaartenE » wo 18 jan 2017, 13:21

Gisteren had ik bij het CBR een rijtest in verband met mijn autisme (Syndroom van Asperger.)
Tijdens de rijtest reed ik bij de Oosterplas in Den Bosch de A2 op, om vervolgens de volgende afslag te pakken naar Schijndel en St. Michielsgestel.
Omdat ik bij de volgende afslag er al weer af moest, bleef ik rijden op de meest rechter rijstrook, waar ik 100 reed.
Op de rijstrook naast mij reed een vrachtwagen 90, maar zonder dat ik het echt doorhad was ik die rechts in aan het halen.
Ik dacht in eerste instantie even dat ik in een weefvlak zat en het mocht, maar toen ik mij realiseerde dat het niet zo was even gemeld aan de examinator dat wat ik deed eigenlijk niet mocht.
Zijn reactie: "Het maakt niet zoveel uit, de vrachtwagen zal nu (wij zaten al bijna bij de afslag) niet meer naar rechts komen."

Had ik mijn snelheid af moeten laten zakken naar 90, of wat was het beste geweest om te doen?
Uiteindelijk ben ik de vrachtwagen gewoon met 100 voorbijgereden en verderop de afslag gepakt, maar ik weet niet of het de beste beslissing was. Achter mij reed niks, dus ik had mijzelf terug kunnen laten zakken naar 90.

De locatie waar het was: https://www.google.nl/maps/@51.6767718, ... 6656?hl=nl

NB: Ik ben geslaagd voor de rijtest, dus het was geen gigantische fout, maar vraag mij toch even af wat het beste was om te doen.

Alvast bedankt!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door Peter » wo 18 jan 2017, 13:48

Zo kort mogelijk rechts naast een vrachtwagen zitten. Dus of gas geven als je er per ongeluk als sneller voertuig naast zit (en er voor je niets zit) of gas terugnemen. In het eerste geval is er een theoretische kans op een boete. Beter dat dan dat de vrachtwagen bij je op bezoek komt.

Wat maakt jouw "aandoening" het doen van een rijtest anders ? Pure interesse.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door MaartenE » wo 18 jan 2017, 15:22

Oké, dan heb ik dus goed gehandeld.

Nou, in principe hoeft autisme (Syndroom van Asperger in mijn geval) niet zoveel gevolgen te hebben.

Toen ik begon met rijlessen heb ik aangegeven autisme te hebben, waarbij er kenmerken kunnen zijn dat je situaties niet goed kan overzien, en teveel gefocust bent op details (bijvoorbeeld bij een snelheidsbeperking alleen maar op de snelheidsteller te kijken en niet meer naar wat er op straat gebeurt.)
Ook kunnen mensen met autisme vlug opvolgende situaties verwarrend vinden, of plotselinge veranderingen niet goed oppikken.
Theoretisch gezien zou het kunnen zijn dat iemand met autisme (dan wel een zware variant van autisme) op een snelweg waar matrixborden 70 aangeven, vrolijk 100/120/130 blijven rijden, want dat is wat hij gewend is.
Ik chargeer in dit voorbeeld, maar dat is denk ik waar het CBR bang voor is.

Tijdens de rijlessen heb ik een aantal keer aan mijn instructeur gevraagd of het hem opgevallen is of ik plotseling niet meer wist wat ik moest doen of iets dergelijks, bij mij is dat nooit enig probleem geweest.

Theoretisch zou het zo kunnen zijn dat bij een ongeval, de verzekering van de tegenpartij zou kunnen claimen dat ik door mijn autisme wellicht anders gehandeld zou hebben dan een persoon zonder autisme, waardoor de schade voor mijn rekening komt.

Op de Eigen Verklaring heb ik aangegeven een stoornis binnen het Autistisch Spectrum te hebben (ASS), waarna je een gesprek hebt met een psychiater. Hierna wordt er door het CBR een rijtest aangevraagd, die ik dus gisteren heb gehad.

Verder nog vragen? ;)
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 18 jan 2017, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je gelieve de quote-knop gebruiken. Dank je!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door Peter » wo 18 jan 2017, 16:25

Nee, duidelijk. Een stukje risicomanagement dus. Prima. De helft op dit forum is vermoedelijk licht autistisch (en daar reken ik mijzelf ook maar onder). Rare fascinaties met wegnummeringen en zo..... ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door Rene » wo 18 jan 2017, 16:48

Als je al een vrachtwagen rechts inhaalt, doe het dan wel met voldoende snelheidsverschil.

100/90 is maar een klein verschil en als hij naar rechts komt terwijl jij in zijn dode hoek zit, dan blijft er weinig meer dan een verwrongen sardineblikje van je auto over.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door kees » wo 18 jan 2017, 16:54

Maar de situatie is dat je eigenlijk niet harder dan 100 mag rijden op dat stuk en dat precies voor de afslag Sint-Michielsgestel de hoofdbaan en en parallelbaan van de rondweg rond 's-Hertogenbosch weer bij elkaar komen. Als de vrachtwagen van de hoofdbaan afkomt, snap ik wel dat je hem rechts passeert.
maar het is wel oppassen.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door MaartenE » wo 18 jan 2017, 17:08

Rene schreef:Als je al een vrachtwagen rechts inhaalt, doe het dan wel met voldoende snelheidsverschil.

100/90 is maar een klein verschil en als hij naar rechts komt terwijl jij in zijn dode hoek zit, dan blijft er weinig meer dan een verwrongen sardineblikje van je auto over.
Nee zeker, ben ik met je eens.
100 is echter op dat punt de maximum snelheid, en het was eigenlijk ook niet mijn intentie om de vrachtwagen in te halen, omdat ik na een paar honderd meter toch weer van de snelweg af zou gaan. Het inhalen gebeurde zonder dat ik er echt erg in had zeg maar. Uiteindelijk wel even gas bijgegeven om in ieder geval van de vrachtwagen weg te zijn, maar tegen die tijd zat ik al zowat op de afrit.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door nielske1990 » wo 18 jan 2017, 18:06

kees schreef:Als de vrachtwagen van de hoofdbaan afkomt, snap ik wel dat je hem rechts passeert.
In dat geval natuurlijk zeker niet, want dan is de kans heel groot dat de vrachtwagen naar rechts komt om keurig rechts te gaan rijden.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door Mandelsoft » wo 18 jan 2017, 19:13

Op sommige momenten is het beter om de verkeersregels niet strak aan te houden als dit leidt tot voorspelbaar en risicomijdend gedrag. Voorbeeld hierbij is het inhalen op een enkelbaans weg met tegenverkeer; daar is het beter om in te halen met een snelheid hoger dan de maximumsnelheid om zo kort mogelijk op de rijstrook van de tegenliggers te zitten. Sterker nog, als je er bijna voorbij bent en de tegenligger toch iets te dichtbij komt, kan je beter even een dot gas geven om weer terug te kunnen gaan naar rechts voor de auto die je zojuist hebt ingehaald. Dat is ook een stukje inzicht en risico-inschatting.

In deze situatie als de vrachtwagen van de hoofdrijbaan is gekomen wordt het rechts inhalen - zeker als je daarna de afrit neemt - vaak getolereerd, omdat je niet in conflict met elkaar bent.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door duikgek89 » wo 18 jan 2017, 19:50

Het probleem is alleen dat door het rechts inhalen de vrachtwagen niet makkelijk meer naar rechts kan komen, daardoor de lang in de verkeerde strook blijft rijden en daardoor een obstakel voor de verkeersdoorstroming.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door verfmeer95 » wo 18 jan 2017, 19:53

^^ Het ligt heel erg aan de specifieke situatie. Zit je nog ruim achter de vrachtwagen kan je beter gas loslaten. Zit je er al bijna naast kan je maar beter gas geven om een gat achter je te creëren. Waar precies de grens ligt is iets wat je niet tijdens je rijlessen kan leren, daar moet je gewoon ervaring voor hebben.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door Boerenkool » zo 22 jan 2017, 21:15

Vrachtwagens blijven ook vaak lang wachten omdat ze de autos niet vertrouwen. Hele volksstammen gaan er snel nog rechts voorbij. Dat niet doen wordt zelfs bijna niet verwacht, dus de chauffeurs wachten tot een fors gat.
In zo'n geval geef ik 1 aanuitje groot licht en zet mijn knipper aan. De vrachtwagen snapt dan dat hij kan, gaat onmiddelijk naar rechts en ik duik in zijn gat de baan er naast.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rechts inhalen. Was ik in de fout?

Bericht door duikgek89 » zo 22 jan 2017, 22:01

verfmeer95 schreef:^^ Het ligt heel erg aan de specifieke situatie. Zit je nog ruim achter de vrachtwagen kan je beter gas loslaten. Zit je er al bijna naast kan je maar beter gas geven om een gat achter je te creëren. Waar precies de grens ligt is iets wat je niet tijdens je rijlessen kan leren, daar moet je gewoon ervaring voor hebben.
Dat klopt, de enige manier om het te leren is door gewoon te rijden. Maar dan kun je wat hier aangedragen is best in je achterhoofd houden, dan ben je je in ieder geval van een aantal dingen bewust. Veel mensen planken namelijk gewoon door op hun rijstrook en denken totaal nergens bij na (als ze al verder kijken dan hun motorkap lang is).
Boerenkool schreef:Vrachtwagens blijven ook vaak lang wachten omdat ze de autos niet vertrouwen. Hele volksstammen gaan er snel nog rechts voorbij. Dat niet doen wordt zelfs bijna niet verwacht, dus de chauffeurs wachten tot een fors gat.
Het is ook niet zo makkelijk in te schatten als met een auto. Bovendien kun je met een auto je rechtervoet nog een keer begraven als de achterligger iets sneller was dan gedacht, maar met een vrachtwagen is die mogelijkheid in het beste geval zeer beperkt. Je hebt dus gewoon al een iets groter gat nodig, maar voor mensen die nooit met een vrachtwagen gereden hebben is dat toch iets waar ze niet aan denken. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen (het rechts inhalen en het niet nadenken over dat de vrachtwagen naar rechts moet kunnen neem ik velen wel kwalijk).
In zo'n geval geef ik 1 aanuitje groot licht en zet mijn knipper aan. De vrachtwagen snapt dan dat hij kan, gaat onmiddelijk naar rechts en ik duik in zijn gat de baan er naast.
Dat is een goede oplossing. Een andere oplossing die ik nog weleens gebruik zodat ik ook alvast mijn plek op zijn strook reserveer is half achter de vrachtwagen gaan rijden op twee stroken, de oplettende chauffeur ziet dat erg snel, gaat naar rechts en ik kan dan een beetje verder naar links en gas geven.

Plaats reactie