Boot traileren

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Alexm
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 9:45

Boot traileren

Bericht door Alexm » do 26 jan 2017, 16:02

Ivm met berichtgeving over boottrailers ben ik de informatie tegen gekomen dat lading op de aanhangwagen niet voor de aanhangwagen mag uitsteken. Dus het gaat mij om de transport van de mast op de boot, die langer is dan de boot en de trailer. Iedereen die ik vroeg (in het "botencircuit") wist er niks over maar bijv de watersportverbond waarschuuwt opeens.

Ik heb dus de wet gelezen maar ben niet slimmmer of dit echt het geval is:

Volgens regeling voertuigen 5.8.12 geldt:

1 Bij het vervoer van lading met een voertuig of samenstel van voertuigen:

a. mag de lading niet meer dan 1,00 m achter het voertuig uitsteken;

b. mag de lading niet meer dan 5,00 m achter het hart van de achterste as van het voertuig uitsteken;

c. moet in afwijking van het bepaalde in de artikelen 5.3.49 en 5.12.49, een stootbalk zijn aangebracht op niet meer dan 0,60 m voor de uiterste achterzijde van de uitstekende lading indien de afstand van de onderzijde van de lading tot het wegdek meer bedraagt dan 0,55 m;

d. mag de lading niet voor het voertuig uitsteken;

Dit is voor mij niet duidelijk. Het gaat om een vortuig of samenstel van voertuigen maar het wordt alleen betreking op het voertuig genomen (waroom staat onder a., b., d. niet ook "voertuig of samenstel van voertuigen"?). Wat is "het voertuig" in a., b., d. als het om een samenstel van voertuigen gaat? 5.8.12 zegt niks over lading op de aanhangwagen.

Maar verder staat in 5.8.13:

1 In afwijking van artikel 5.18.12 mag, voor zover niet op andere wijze op het voertuig of samenstel van voertuigen, of voor zover niet binnen de afmetingen van het voertuig of samenstel van voertuigen, kan worden geladen, bij het vervoer van in de lengte ondeelbare lading:
a. de lengte van de vervoerde lading meer bedragen dan ingevolge artikel 5.18.12, eerste lid, is toegestaan waarbij:
.....

5°. de lading niet voor de voorzijde van de aanhangwagen, niet zijnde een oplegger, mag uitsteken;


idd de bepaling, dat lading niet voor de voorzijde van de aanhangwagen mag uitsteken.

Maar dit geldt alleen als de vervoerde lading langer is dan in 5.8.12 toegestaan. Maar het is voor mij niet duidelijk hoe lading die langer is dan in 5.8.12 binnen de artikel 5.8.13 "past".

Wat ik niet snap is, dat 5.8.13 zegt "...voor zover niet binnen de afmeting van het...samenstel van voertuigen...kan worden geladen" maar dat lading niet boven de voorzijde van de aanhangwagen mag uitsteken. Waneer is de mast "binnen de afmeting van het samenstel van voertuigen" ? Want de boot stekt altijd iets achter de lichtbalk (en dus de trailer) uit.

In feite beland ik in een catch 22 als de lading (dus de mast) niet voor de aanhangwagen mag uitsteken - want dan steekt die verder achter uit dan toegestaan.

Uiteindelijk nog 5.8.12 c: de stootbalk: Zeilbooten staan bijna altijd meer dan 0,55m boven het wegdek maar ik ben nog nooit een boottrailer tegen gekomen die zo'n stootbalk heeft.

Is transport van mijn boot in Nederland dus illegaal ? Concreet: De mast is ongev 11,5m lang, boot 8m en de lengte trailer (staat ergens in de papieren maar heb ik nu niet) is maximaal ook zo'n 8m. En als het zo is - is er de mogelijkheid een uitzondering aan te vragen?

Wie weet hoe het echt zit? Alvast bedankt.

Alex

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Boot traileren

Bericht door Boerenkool » di 07 feb 2017, 18:02

Ik denk dat het inderdaad nietmag maar dat het zoiets is dat niet snel wordt beboet. Je ziet ook tekeningen op diverse sites waar dat ook uit blijkt. Veel trailers zijn ook te breed voor de auto, dat zie je ook veel. Dacht dat dat.maar 40 cm max uitsteken was.

Je kan ontheffingen krijgen https://www.rdw.nl/sites/ontheffingen/P ... theffingen

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Boot traileren

Bericht door Egbert » wo 08 feb 2017, 7:38

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat "voertuig" in 5.8.12.1.d wordt bedoeld als de aanhanger. En dan is het niet in tegenspraak met 5.8.12.1.a.5.

Plaats reactie