Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door RSK » ma 20 feb 2017, 7:54

Een nieuwsberichtje dat vanmorgen mijn aandacht trok:

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/in-el ... rtredingen

Volgens commissaris Egbert-Jan van Hasselt van de Nationale Politie gaat het met de verkeersveiligheid de verkeerde kant op, en moet de politiek er werk van maken dat alle auto's worden voorzien van allerlei restrictieve apparatuur om verkeersovertredingen onmogelijk te maken, zoals:
  • Alcoholslot
  • Snelheidsbegrenzer
  • Smartphoneblokkade
Ik heb nog wel een aantal bedenkingen bij dergelijke vergaande maatregelen. Ten eerste voorkomen ze nog steeds niet dat mensen niet opletten of bijvoorbeeld gaan spookrijden. Ten tweede hebben buitenlandse voertuigen hier niet mee te maken, dus heb je nooit een waterdicht systeem. En wat te doen met tweedehands auto's? Verder is ook op de specifieke beperkingen het nodige af te dingen.

Het alcoholslot: hoe voorkom je dat een toevallige passant of passagier blaast? De snelheidsbegrenzer: welke snelheid? Wat als je naar Duitsland rijdt? Is het dynamisch, of kun je in de woonwijk nog steeds 130? Indien het dynamisch is, wat dan als er een bord weg is? De smartphone: hoe kunnen passagiers nuttige reisinfo opzoeken om zo (gevaarlijk) zoekend rijgedrag te voorkomen? Wat als je met je auto in het kanaal ligt en 112 wilt bellen? Schakelt de blokkade dan uit?

Denken jullie ook dat dit ver buiten de realiteit staat, of zien jullie er wel iets in?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 20 feb 2017, 8:00

Toppunt van betutteling.

Aanvullend op wat RSK zei;
Een snelheidsbegrenzer gaat er ook voor zorgen dat de boel op stagneert. Want even gas erop om in te voegen of snel inhalen wordt dan ook lastiger.
Een alcoholslot bevordert dat mensen de grens opzoeken. Of het ding moet bij 0 promille al blokkeren. Verder voel ik mij als niet-drinker gestraft. Waarom moeten goedwillende mensen hier weer de pineut worden.
En een jammer voor mobiele signalen dupeert inderdaad ook de passagiers.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op ma 20 feb 2017, 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 feb 2017, 8:02

Ik was vermoedelijk op hetzelfde moment als RSK bezig een topic te typen. Dan plaats ik het maar hier. :)

Egbert-Jan van Hasselt, Landelijk projectmanager Infrastructuur van de Nationale Politie, zegt vandaag in De Telegraaf dat hij wil dat elke auto wordt voorzien van een ademslot, een snelheidsbegrenzer en apparatuur om appen en mailen met een smartphone tijdens het rijden te voorkomen.

Letterlijk zegt Van Hasselt het volgende:
  • „Automobilisten gedragen zich steeds slechter. Afleiding, drankgebruik en te hoge snelheid in het verkeer zijn steeds vaker de oorzaak van ongevallen”, aldus Van Hasselt. „Technisch is hier wat aan te doen. Dus als je gedronken hebt, start je auto gewoon niet en als je te hard rijdt, gaat er een piepje af of remt je wagen automatisch af. Ik doe een oproep aan de politiek om hier werk van te maken.”
Vooral het idee dat een auto automatisch af gaat remmen is volgens mij helemaal niet zo veilig. Daarnaast wordt er geen rekening mee gehouden dat buitenlandse auto's zulke systemen niet hebben en waarschijnlijk ook niet gaan krijgen. Ook apparatuur om appen en mailen tijdens het rijden te voorkomen vind ik onpraktisch en veel te ver gaan. Dat zal er namelijk ook voor zorgen dat passagiers niet kunnen appen en mailen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Kaaiman » ma 20 feb 2017, 8:19

Alleen die eerste zin al: "Automobilisten gedragen zich steeds slechter." Nee, er zijn waarschijnlijk gewoon steeds meer automobilisten waardoor er ook een navenant groter aantal overtredingen is.

Ik weiger te geloven dat automobilisten in de afgelopen 100 jaar automobiliteit steeds slechter zijn gaan rijden, want dat zou met het huidige wagenpark een totaal onleefbare situatie betekenen. Of is men ooit relatief beter gaan rijden? Wanneer in de tijd was dan het toppunt van goed rijden? En hoe meet je dat? Is goed rijden af te lezen aan het type of de ernst van ongevallen, of is dit vooral afhankelijk van de weginrichting afgezet tegen het menselijk kunnen? En wat is dan de norm van het menselijk kunnen? Is het menselijk kunnen dan verslechterd, of is de weginrichting slechter geworden?

Vragen, vragen, vragen, maar nergens onderbouwing voor deze (vermoedelijke) onderbuikbewering. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door RSK » ma 20 feb 2017, 8:33

Er schoot me nog iets te binnen: als auto's zelf gedrag voorkomen, zal er ongetwijfeld gesneden worden in de handhaving. Dus met gevaarlijk (maar niet direct strafbaar) rijgedrag kom je ook een stuk makkelijker weg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Wouter N14 » ma 20 feb 2017, 9:17

RSK schreef:De smartphone: hoe kunnen passagiers nuttige reisinfo opzoeken om zo (gevaarlijk) zoekend rijgedrag te voorkomen? Wat als je met je auto in het kanaal ligt en 112 wilt bellen? Schakelt de blokkade dan uit?
Er zal hier worden uitgegaan van de "zelfbellende" auto, een systeem dat zelf de hulpdiensten inschakelt bij een incident. Dat begint nu een klein beetje op te komen, maar is nog lang geen gemeengoed. En inderdaad, wat doe je met bestaande auto's.

Het vorige alcoholslot is al juridisch van tafel geveegd dus hoe zouden ze een nieuwe variant wel toelaatbaar maken.

Snelheidsbegrenzer: erg makkelijk voorstel natuurlijk. In Japan kunnen auto's ook niet harder dan 120.

Alles is enorme betutteling maar vooral een grote erkenning dat het verkeersbeleid de afgelopen 20, 30 jaar heeft gefaald. Enorme investeringen in infrastructuur, maar aantoonbaar niet ten gunste van capaciteit of veiligheid. Enorme inzet op automatische snelheidshandhaving, aantoonbaar zonder effect op de verkeersveiligheid. Nauwelijks menselijke handhaving en al helemaal niet op de zaken die er werkelijk toe doen (langzaam rijden op GOW en SW, onnodig links rijden etc.) Enorm indekken van verantwoordelijkheden van zowel wegbeheerders en weggebruikers. Enorm uitdijen van richtlijnen en voorschriften zonder nou eens met een daadwerkelijk, juridisch bindend plan te komen. :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Pino » ma 20 feb 2017, 9:38

Wouter N14 schreef:Alles is enorme betutteling maar vooral een grote erkenning dat het verkeersbeleid de afgelopen 20, 30 jaar heeft gefaald. Enorme investeringen in infrastructuur, maar aantoonbaar niet ten gunste van capaciteit of veiligheid. Enorme inzet op automatische snelheidshandhaving, aantoonbaar zonder effect op de verkeersveiligheid. Nauwelijks menselijke handhaving en al helemaal niet op de zaken die er werkelijk toe doen (langzaam rijden op GOW en SW, onnodig links rijden etc.) Enorm indekken van verantwoordelijkheden van zowel wegbeheerders en weggebruikers. Enorm uitdijen van richtlijnen en voorschriften zonder nou eens met een daadwerkelijk, juridisch bindend plan te komen. :geenlach:
+1 Een juridisch bindend plan verzinnen, moet vast nog wel lukken. Het gaat je alleen geen barst verder helpen waar het om verkeersveiligheid gaat. Het wordt tijd dat men bij de politie eens gaat erkennen dat nog meer maatregelen gericht op de massa je weinig gaan helpen en dat je iets moet doen om foute individuen er tijdig uit te vissen. Het zit bij de politie nogal in het systeem om standaard te pleiten voor meer politiestaat, meer beperking in vrijheden, in plaats van zelf eens boeven te gaan vangen. Dat dit soort plannen uit de koker van een hoge politiepief komen, is misschien niet heel verrassend. Wel tijd dat het maatschappelijke middenveld in de verkeersveiligheidshoek ze nu eens gaat wijzen op de feiten en de juridische onhandhaafbaarheid van hun politiestaat-droompjes. En dat de politiek vervolgens eens echt geld gaat vrijmaken voor menselijke handhaving om de verkeersveiligheid te bevorderen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 feb 2017, 10:21

Jackbauer1350 schreef:Een snelheidsbegrenzer gaat er ook voor zorgen dat de boel op stagneert. Want even gas erop om in te voegen of snel inhalen wordt dan ook lastiger.
Inderdaad, soms moet je nou eenmaal even wat harder dan de maximumsnelheid gaan om veilig en vlot een inhaalmanoeuvre af te ronden.
Een alcoholslot bevordert dat mensen de grens opzoeken. Of het ding moet bij 0 promille al blokkeren.
Aangezien de grens momenteel op 0,5‰ (0,2‰ voor beginnende bestuurders) ligt zou de wet hiervoor aangepast moeten worden. Sowieso is het niet handig dat er twee verschillende limieten zijn. Hoe wou je voorkomen dat een beginnend bestuurder met 0,4‰ op gaat rijden?
RSK schreef:De snelheidsbegrenzer: welke snelheid? Wat als je naar Duitsland rijdt? Is het dynamisch, of kun je in de woonwijk nog steeds 130? Indien het dynamisch is, wat dan als er een bord weg is?
Allemaal zaken die erg lastig te regelen zijn. Je kunt het dynamisch doen op basis van GPS, maar inderdaad: wat dan als er borden weg zijn? Of maximumsnelheden zijn aangepast? Als het niet dynamisch is: wat dan als je naar het buitenland gaat? Met wat mensen buiten de landsgrenzen doen heeft de Nederlandse overheid niks te maken, en aangezien in een aantal nabijgelegen landen (Duitsland en Isle of Man onbeperkt, Polen en Bulgarije 140 km/u) snelheden boven de 130 km/u gewoon zijn toegestaan vind ik een begrenzer op 130 km/u een hele slechte zaak.
De smartphone: hoe kunnen passagiers nuttige reisinfo opzoeken om zo (gevaarlijk) zoekend rijgedrag te voorkomen? Wat als je met je auto in het kanaal ligt en 112 wilt bellen? Schakelt de blokkade dan uit?
Het ging specifiek om het onmogelijk maken van appen en mailen. Daaruit leid ik af dat bellen nog wel zou moeten kunnen, maar dan nog lijkt het mij een onhaalbaar idee. Het beknot de vrijheden van de passagiers en het maakt het vermoedelijk ook moeilijker om een smartphone als navigatie of voor reisinformatie te gebruiken.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door GuteFahrt » ma 20 feb 2017, 10:32

Wouter N14 schreef:
Alles is enorme betutteling maar vooral een grote erkenning dat het verkeersbeleid de afgelopen 20, 30 jaar heeft gefaald. Enorme investeringen in infrastructuur, maar aantoonbaar niet ten gunste van capaciteit of veiligheid. Enorme inzet op automatische snelheidshandhaving, aantoonbaar zonder effect op de verkeersveiligheid. Nauwelijks menselijke handhaving en al helemaal niet op de zaken die er werkelijk toe doen (langzaam rijden op GOW en SW, onnodig links rijden etc.) Enorm indekken van verantwoordelijkheden van zowel wegbeheerders en weggebruikers. Enorm uitdijen van richtlijnen en voorschriften zonder nou eens met een daadwerkelijk, juridisch bindend plan te komen. :geenlach:
+2 (+1, +1)

DV beleid past daar als gegoten in. Om het kleine, simpele, vaak genoemde punt aan te halen. Een weggebruiker zou d.m.v. d.v. beleid gaan snappen/herkennen (EHK) hoe hard je mag op een weg, dus de Vmax borden zouden overbodig worden.

't Tegengestelde gebeurt (is gebeurd): alleen maar meer borden in alle soorten en maten (groot en klein) waar JUIST op moet worden aangebracht hoe hard je mag rijden, want 'men' weet het niet meer. Daarbovenop maken de wegbeheerders er een potje van op behoorlijk wat locaties/trajecten wat dat aangaat (althans, in de provincie Friesland). Net als de bordjes waar op staat, "ook hier heeft verkeer van rechts voorrang." Hard op weg naar het aantal kerktorens in Nederland te overtreffen. Afwaarderen, voorrangsregels massaal wijzigen zodat het nog minder logisch/veilig wordt, etc. etc. etc.... :down: :pukey:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Kaaiman » ma 20 feb 2017, 11:16

Waar ik zelf nog wel eens aan heb zitten denken is een instelbare snelheidsbegrenzer in plaats van cruise control. De veiligheid zit 'm met name in het feit dat er druk op de gaspedaal nodig blijft om vooruit te kunnen, maar je kunt dan niet boven de snelheid komen die je zelf hebt ingesteld. Het is daarmee dus niet mogelijk om met volle vaart door te rijden als je onwel wordt, omdat dan je been verslapt. Ook laat je daarmee de verantwoordelijkheid bij de automobilist als het gaat om het niet overschrijden van de maximumsnelheid, want die kan de snelheid bibeko gewoon op 50 km/u instellen, maar natuurlijk ook op 150 km/u.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door GuteFahrt » ma 20 feb 2017, 11:39

^^ Dat systeem bestaat in ieder geval op stadsbussen weet ik uit eigen ervaring. Voor wat betreft het instellen van een limiet van :A1-50: dan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Pino » ma 20 feb 2017, 11:40

^^ Ik heb zo'n instelbare begrenzer. Gebruik hem alleen per ongeluk, want hij is onderdeel van de cruise control-hendel. Als ik die net verkeerd aantik, neemt hij niet mijn huidige snelheid als kruissnelheid, maar als maximumsnelheid. Best irritant als je op hetzelfde moment je voet van het gaspedaal afhaalt omdat je denkt op cruise control te rijden ...

Weet van anderen wel dat ze deze functie van bewuster gebruiker, met name op langere stadswegen die uitnodigen tot hard rijden maar waar toch 50 geldt én vaak geflitst wordt. Bijvoorbeeld de Maasboulevard in Rotterdam.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 20 feb 2017, 13:50

Mij was verteld dat de cruise control pas werkt vanaf 40 km/u toen ik mijn huidige auto kocht. Kwam er pas geleden achter dat die het ook prima doet vanaf 30 km/u, en dat werkt erg prettig op langere stukken die in een 30 km zone vallen. 30 is zo'n snelheid die met de voet erg moeilijk is vast te houden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 feb 2017, 13:51

Vierde versnelling stationair :mrgreen:
Enne gojje mins blieft altied leave.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 feb 2017, 11:25

RSK schreef:De snelheidsbegrenzer: welke snelheid? Wat als je naar Duitsland rijdt?
Dan schakelt automatisch de linkerrijstrook blokkade in! :top:
Coen Tunnel schreef:Je kunt het dynamisch doen op basis van GPS, maar inderdaad: wat dan als er borden weg zijn? Of maximumsnelheden zijn aangepast?
Nou, ik zie het al voor me dat zo'n auto in Italië bij wegwerkzaamheden met het welbekende "20 km/h"-bord volop de rem gaat. In sommige landen moet de maximumsnelheid met een korreltje zout genomen worden.

Er was overigens toch al eens een project in Nederland gaande om herhaaldelijke snelheidsduivels een snelheidsbegrenzer in te laten bouwen? Wat dat betreft is het idee niet nieuw. Maar hoe ze het daar precies hebben opgelost? Heb er al jaren niks meer van gehoord.
Egbert-Jan van Hasselt schreef:Automobilisten gedragen zich steeds slechter. Afleiding, drankgebruik en te hoge snelheid in het verkeer zijn steeds vaker de oorzaak van ongevallen
Nee, juist die eeuwige betutteling voert tot slechter rijgedrag. Ga maar eens lekker in ex. USSR-landen rijden, dan weet u wat überhaupt slecht rijgedrag is en hoe belangrijk het is om goed te kunnen anticiperen in het verkeer. De Nederlandse automobilist kan door de steeds erger wordende betutteling niet meer anticiperen. Stuur ze maar even naar Duitsland, dan snappen ze het al niet dat voor een scherpe bocht geen bord staat met een speciale snelheidsbeperking, laat staan dat ze op de snelweg kunnen inschatten met welke snelheid een achterligger er aan komt en dat je je niet altijd maar even op de linkerrijstrook ervoor kunt gooien.

Naast het vermoeden dat u hier een beetje uw ondebruikgevoelens de vrije loop laat, zou het de verkeersveiligheid juist sieren dat alle verkeersdeelnemers op situaties goed kunnen anticiperen. En met uw betutteling vergeten mensen dat. Ze zijn niks anders als robots in het verkeer, hetgeen in het buitenland levensgevaarlijk kan worden als ineens die betutteling wegvalt. Of wilt u dan ook verbieden dat Nederlanders niet meer in het buitenland mogen autorijden?!

Kortom: Maak van uw automobilisten zelfverzekerde verkeersdeelnemers! Dát helpt de verkeersveiligheid!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door GuteFahrt » di 21 feb 2017, 11:35

^^ :worship: +1
Jackbauer1350 schreef: Een alcoholslot bevordert dat mensen de grens opzoeken. Of het ding moet bij 0 promille al blokkeren. Verder voel ik mij als niet-drinker gestraft. Waarom moeten goedwillende mensen hier weer de pineut worden.
^Kan zulks niet gewoon ingevoerd worden (wel of geen alcoholslot, maar gewoon 0). Dat is in Duitsland toch ook zo.

"Wilt u drinken, dan moet u niet rijden. Wilt u rijden, dan moet u niet drinken."


@SnarfFlevoland: wat die maatregelen betreft en inbouwen daarvan o.a. m.b.t. snelheidsduivels, daar staat mij ook iets van bij. Echter eveneens geen idee hoe dat verder is gegaan...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Rene » di 21 feb 2017, 15:53

Zelfs in Noord-Korea hebben ze nog niet van die verregaande voorstellen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door Coen Tunnel » di 21 feb 2017, 16:05

^^ Dat is ook niet nodig omdat er daar nauwelijks auto's zijn. ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Commissaris politie: apparatuur tegen verkeersovertredingen

Bericht door keokiracer » di 21 feb 2017, 16:16

^^ Nauwelijks auto's, maar wel file :roll:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie