Wie heeft voorrang auto of fietser

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » vr 19 mei 2017, 11:14

Robbert297 schreef:^^ Ik neem aan dat er geen fietsers op de rijbaan fietsen. Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Fietsers? :dontknow:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Robbert297 » vr 19 mei 2017, 11:17

^^ Ik snap je punt niet helemaal. Wat wil je nou zeggen :?:
Слава Україні

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » vr 19 mei 2017, 11:28

Niet?
-Ik maakte eerder een opmerking over experts die voorrang en voorlaten gaan door elkaar halen.
-Jij zegt dat haaientanden betekenen dat je alle verkeer op de kruisende weg moet voorlaten.
Daar zijn twee zaken mis, haaientanden regelen voorrang, en hebben geen betrekking op "alle verkeer"
-daarom post ik een filmpje over een verwarde man die, net als jij blijkbaar, onder de misvatting verkeert dat haaientanden ook betekenen dat voetgangers voor zouden mogen.

Lijkt me duidelijk zat.
-Dan kom je met de opmerking dat er geen fietsers op de rijbaan rijden. Dat is gek want daar hadden we het dus niet over.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Robbert297 » vr 19 mei 2017, 11:35

feitelijk schreef:Niet?
-Ik maakte eerder een opmerking over experts die voorrang en voorlaten gaan door elkaar halen.
-Jij zegt dat haaientanden betekenen dat je alle verkeer op de kruisende weg moet voorlaten.
Daar zijn twee zaken mis, haaientanden regelen voorrang, en hebben geen betrekking op "alle verkeer"
Dan heb ik dat verkeerd getypt. Ik bedoelde wel hetzelfde als jij.
-daarom post ik een filmpje over een verwarde man die, net als jij blijkbaar, onder de misvatting verkeert dat haaientanden ook betekenen dat voetgangers voor zouden mogen.

Lijkt me duidelijk zat.
-Dan kom je met de opmerking dat er geen fietsers op de rijbaan rijden. Dat is gek want daar hadden we het dus niet over.
Ah zo. Duidelijk.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Jackbauer1350 » ma 29 mei 2017, 14:08

Even een crosspost uit het Richting aangeven op rotondes-topic omdat het onderwerp voorrang meer in dit topic past.
Boerenkool schreef:Bij mij beweerden ze bij de rijles dat je een rotonde eigenlijk moest zien als een rondlopende voorrangsweg. Al werd voor linksaf wel gezegd dat je vooraf richting aangaf, wat daar eigenlijk in tegenspraak mee is.
Rotonde blijven is dus de afbuigende rechtdoor wat impliceerde dat je altijd richting aangaf bij verlaten, en de fietsoversteek in het kader van Rechtdoor Gaat voor voorliet als je zelf al op de rotonde rijdt, ook al heeft die haaientanden. Je verlaat zelf.ook je voorrang door af te slaan.
Ben er van overtuigd dat niet iedereen deze visie zal delen.

Op de site van de fietsersbond vond ik dit artikel

Het artikel eindigt ook met een minimale afstand tussen de rijbaan en het fietspad dat eerder in dit topic voorbij kwam. Nu ging het hier over een normaal kruispunt waarbij een afslaande auto vanuit de parallel lopende weg wel of niet voorrang moet verlenen aan de overstekende fietser op het fietspad voorzien van haaientanden.

Die situaties komen bij rotondes ook voor maar met het verwarrende effect dat de fietsers voorrang moeten verlenen bij oversteken van de ene weghelft waar auto's de rotonde naderen en de fietser voorrang heeft bij de andere weghelft waar autoverkeer de rotonde afrijdt.

Palance schreef:
Jackbauer1350 schreef:Waar ik me bij rotondes meer aan erger zijn automobilisten die fietsers bij de oversteek voorrang verlenen terwijl die dat niet hebben. Zie ik ook regelmatig gebeuren bij de rotonde die ik hierboven als voorbeeld gaf.
Dat gebeurt helaas inderdaad erg vaak en niet alleen bij rotondes. Overigens vind ik dat als fietser ook niet prettig.
Kan zijn dat bovenstaande hier ook een rol bij speelt. Automobilisten die standaard bij het verlaten van een rotonde fietsers voorrang verlenen omdat die er vanuit gaan dat de fietsers doorgaand verkeer op dezelfde weg zijn.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Piles » ma 29 mei 2017, 14:56

Jackbauer1350 schreef: Kan zijn dat bovenstaande hier ook een rol bij speelt. Automobilisten die standaard bij het verlaten van een rotonde fietsers voorrang verlenen omdat die er vanuit gaan dat de fietsers doorgaand verkeer op dezelfde weg zijn.
Lijkt me eerlijk gezegd heel sterk, gezien de regelkennis van de gemiddelde verkeersdeelnemer.
Zal eerder uit angst zijn omdat fietsers regelmatig voorrang nemen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » ma 29 mei 2017, 17:24

Jackbauer1350 schreef: Automobilisten die standaard bij het verlaten van een rotonde fietsers voorrang verlenen omdat die er vanuit gaan dat de fietsers doorgaand verkeer op dezelfde weg zijn.
Zijn ze dat niet dan?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door duikgek89 » di 30 mei 2017, 15:56

Piles schreef:
Jackbauer1350 schreef: Kan zijn dat bovenstaande hier ook een rol bij speelt. Automobilisten die standaard bij het verlaten van een rotonde fietsers voorrang verlenen omdat die er vanuit gaan dat de fietsers doorgaand verkeer op dezelfde weg zijn.
Lijkt me eerlijk gezegd heel sterk, gezien de regelkennis van de gemiddelde verkeersdeelnemer.
Zal eerder uit angst zijn omdat fietsers regelmatig voorrang nemen.
Of omdat ze te blind zijn om verkeerstekens te zien, of omdat ze niet weten wat haaientanden betekenen.

Plaats reactie