Wie heeft voorrang auto of fietser

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

pegasus457
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 20:47

Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door pegasus457 » za 18 mar 2017, 21:02

Goedenavond,

Helaas kan ik geen foto plaatsen, dus hierbij de link mbt mijn vraag.
https://www.google.nl/maps/place/Bornho ... d6.6018318

Ik fiets 4 dagen per week op het fietspad naast het Bastion hotel. Vanaf Bornholmstraat, oversteken Winschoterweg en dan richting Hooghoudtstraat. Bij het einde van de Bornholmstraat staan haaientanden. Ik fiets rechtdoor. De auto's die ook van de Bornholmstraat komen en rechts afslaan, nemen altijd voorrang. Als ze op de Winschoterweg rijden hebben ze idd al voorrang. Maar wie heeft hier voorrang? Fietsers? Rechtdoorgaand verkeer? of altijd de auto. :hm:

Bedankt alvast voor de reacties.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door mhkamp » za 18 mar 2017, 23:16

^^ Leuke vraag.

Bekend met de situatie (draaide in het verleden af richting de VAGRON of NVO) . Ik zou zeggen het verkeer dat op de Winschoterweg op draait. Dat draait al voor je langs dus ben je de tweede in de rij om over te steken.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14346
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Attietattie » zo 19 mar 2017, 2:18

De stelregel is dat als de tussenberm 5m of meer is, het afslaande verkeer op een nieuwe weg rijdt en de haaientanden daar invloed op hebben. Met andere woorden: het afslaande verkeer en fietsers kruisen elkaar dan. En de haaientanden maken dat kruisend verkeer voor moet. Deze stelregel wordt onder andere onderschreven door de fietsersbond.

In dit geval is de tussenberm zo'n 11m breed. Dat is meer dan 2x de grenswaarde. Dus de automobilisten 'claimen' terecht hun voorrang.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » zo 19 mar 2017, 7:38

Attietattie schreef:De stelregel is dat als de tussenberm 5m of meer is, het afslaande verkeer op een nieuwe weg rijdt en de haaientanden daar invloed op hebben.
Dat is meer dan 10 meter.
Als het minder dan 5 is is het "dezelfde weg".
Er tussen is grijs gebied.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18237
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door boe! » zo 19 mar 2017, 10:05

Attietattie schreef:De stelregel is dat als de tussenberm 5m of meer is, het afslaande verkeer op een nieuwe weg rijdt en de haaientanden daar invloed op hebben. Met andere woorden: het afslaande verkeer en fietsers kruisen elkaar dan. En de haaientanden maken dat kruisend verkeer voor moet. Deze stelregel wordt onder andere onderschreven door de fietsersbond.

In dit geval is de tussenberm zo'n 11m breed. Dat is meer dan 2x de grenswaarde. Dus de automobilisten 'claimen' terecht hun voorrang.
Het is maar net waar je gaat meten. Die 11 meter is zo'n beetje het grootste verschil dat er is. Vervolgens buigt de asfaltweg richting het fietspad en vervolgens lopen de haaientanden van de weg zelfs door tot aan het fietspad. De breedte van de tussenberm is daar dus nihil. Op die manier geredeneerd hebben de fietsers voorrang op het afslaande verkeer.

pegasus457
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 20:47

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door pegasus457 » zo 19 mar 2017, 10:32

#boe! Dat dacht ik ook, het blijft een gevaarlijke situatie. Zowel auto's als fietsers denken voorrang te hebben..... :dontknow:

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door peter51 » zo 19 mar 2017, 11:06

Als fietser weet ik wel wat ik doe...
Ik denk ook dat dit veiliger is dan de fietsers voorrang laten krijgen
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

pegasus457
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 20:47

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door pegasus457 » ma 20 mar 2017, 13:32

Dit is antwoord (politieforum)

Zoals ik zie wordt het fietspad kort voor de Winschoterweg duidelijk afgeleid van de Bornholmlaan. Voor het hotel is er een kleine groenstrook tussen de rijbaan en het fietspad, maar bij het betreffende kruispunt spreken we over een brede grasberm. Ik zie het fietspad daardoor als een andere weg en dus moet u gevolg geven aan de haaietanden en heeft u geen recht meer op de bescherming van rechtdoorgaand verkeer.


:slotje-bord:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20526
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door waldo79 » ma 20 mar 2017, 13:42

Dat het een reactie van het politieforum is, wil niet zeggen dat zoiets absolute waarheid is. Als wij er al verschillend over denken, zal dat onder agenten niet anders zijn.

En met slotjes gaan zwaaien mag je achterwege laten :!:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » ma 20 mar 2017, 13:43

waldo79 schreef:Dat het een reactie van het politieforum is, wil niet zeggen dat zoiets absolute waarheid is.
Ik was ook al verbaasd dat ze het een keer bij het rechte eind hadden!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20526
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door waldo79 » ma 20 mar 2017, 13:51

:EE: Kan ik je bepaald geen ongelijk in geven.

pegasus457
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 20:47

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door pegasus457 » ma 20 mar 2017, 13:53

:lol: Zit wat in...en slotje was bordje met vraagteken :)

pegasus457
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 20:47

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door pegasus457 » do 18 mei 2017, 12:32

Goedemorgen,

Ik heb VVN (Veilig Verkeer Nederland) een bericht gestuurd nav deze onduidelijke situatie. 1e reactie was dat de automobilist voorrang had. ik vroeg dit nader te verklaren:
Bedankt voor dit bericht.

De stelregel is dat als de tussenberm 5m of meer is, het afslaande verkeer op een nieuwe weg rijdt en de haaientanden daar invloed op hebben. Met andere woorden: het afslaande verkeer en fietsers kruisen elkaar dan. En de haaientanden maken dat kruisend verkeer voor moet.

In dit geval begint de tussenberm zo'n 11m, maar de asfaltweg buigt later richting het fietspad en vervolgens lopen de haaientanden van de weg zelfs door tot aan het fietspad. De breedte van de tussenberm is daar dus nihil.

Beide wegen hebben haaientanden, dus vandaar dat ik dacht dat je als fietser (rechtdoorgaand verkeer) voorrang hebt op de automobilist die ook moet wachten en rechtsaf slaat. (Rechtdoorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer). Een collega van mij heeft een rij instructeur gevraagd, die gaf aan dat de fietser voorrang heeft. Maar het is mij dus nog onduidelijk vandaar mijn vraag.


Reactie hierop:

Beste ,

Bedankt voor uw antwoord met bijbehorende richtlijnen.
Ik heb uw situatie voorgelegd aan meerdere rijscholen. Zij waren het met elkaar eens en hebben mij het volgende verteld:

In de situatie op het kruispunt Bornholmstraat – Hooghoudtstraat is de berm minder dan vijf meter breed tussen het fietspad en de rijbaan. Er staan op het fietspad vanaf de Bornholmstraat, net als voor de automobilisten, haaientanden. Dit zorgt er voor dat beide modaliteiten voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Winschoterweg. Omdat de berm tussen fietspad en rijbaan minder dan vijf meter is, heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang. In dit geval is dit de fietser. Voorrangsregels gaan in dit geval voor verkeerstekens, aangezien beide modaliteiten haaientanden hebben.

De auto die vanaf de Bornholmstraat rechtsaf de Winschoterweg op rijden moeten dus officieel voorrang verlenen aan de rechtdoorgaande fietser.



Zowel de politie en VVN zaten er dus naast met hun antwoorden :hm:

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Bart217 » do 18 mei 2017, 13:19

Of de rijscholen...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10198
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Rein » do 18 mei 2017, 13:29

Eerlijk gezegd heb ik van de gemiddelde rijschoolhouder wat dit soort onderwerpen betreft niet zo'n hoge pet op. Ik heb zo'n soort vraag trouwens ook wel eens neergelegd bij een informatieavond over aanpassingen in voorrangssituaties in een bepaalde wijk in mijn woonplaats. De betreffende medewerker van de gemeente (die gezien zijn functie geacht zou moeten worden iets te weten over basale verkeersregels) stond me glazig aan te kijken en leek geen idee te hebben waar ik het over had.

Kortom: het is erg lastig. Duidelijk is wel dat haaientanden en :B6: erop zien de voorrang te regelen met verkeer op een kruisende weg en de rechtdoorgaand verkeer regel ziet op verkeer op dezelfde weg. Beide regels bijten elkaar strikt genomen dus niet, maar raken elkaar wel waar het situaties betreft waar het de vraag is of sprake is van een kruisende weg of dezelfde weg. Het criterium van 5 meter (of 10 meter) volgt dacht ik uit jurisprudentie en dat is dus blijkbaar ook een gevalletje interpretatie. Net zoals de persoon van het politieforum, VVN, de rijschoolhouders en wij hier op dit forum de situatie interpreteren.

De situatie is (blijkbaar) niet zwart-wit, maar grijs en er kan dus verschillend over gedacht worden. Als je het mij vraagt hebben fietsers daar voorrang, maar een ander zal dus weer denken van niet (hoe onlogisch ik dat dan ook weer vind).

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door martien » do 18 mei 2017, 13:37

pegasus457 schreef:Zowel de politie en VVN zaten er dus naast met hun antwoorden :hm:
Leg de situatie eens aan de gemeente voor. Via deze kaart kun je een gevaarlijke verkeerssituatie melden, het duurt dan even voor je reactie hebt, maar meestal volgt wel een uitgebreid antwoord.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » vr 19 mei 2017, 7:06

pegasus457 schreef:
Bedankt voor uw antwoord met bijbehorende richtlijnen.
Ik heb uw situatie voorgelegd aan meerdere rijscholen. Zij waren het met elkaar eens en hebben mij het volgende verteld:

In de situatie op het kruispunt Bornholmstraat – Hooghoudtstraat is de berm minder dan vijf meter breed tussen het fietspad en de rijbaan. Er staan op het fietspad vanaf de Bornholmstraat, net als voor de automobilisten, haaientanden. Dit zorgt er voor dat beide modaliteiten voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Winschoterweg. Omdat de berm tussen fietspad en rijbaan minder dan vijf meter is, heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang. In dit geval is dit de fietser. Voorrangsregels gaan in dit geval voor verkeerstekens, aangezien beide modaliteiten haaientanden hebben.

De auto die vanaf de Bornholmstraat rechtsaf de Winschoterweg op rijden moeten dus officieel voorrang verlenen aan de rechtdoorgaande fietser.
Ik weet niet of je een expert die het over voorrang verlenen heeft bij rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg wel serieus met nemen.
En ik weet wel dat je "beide modaliteiten haaientanden hebben" niet als criterium voor RVV 18 kan gebruiken.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Bart217 » vr 19 mei 2017, 7:30

^^ Maar dit stukje klopt toch gewoon? Tekens gaan boven regels, maar als de tekens voor beide verkeersdeelnemers gelijk zijn, gelden de verkeersregels (in dit geval rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor), in dit geval de fietser die rechtdoor gaat. Dan moet het inderdaad wel dezelfde weg zijn...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » vr 19 mei 2017, 7:51

Bart217 schreef: Dan moet het inderdaad wel dezelfde weg zijn...
Dat dus.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Bart217 » vr 19 mei 2017, 8:24

Oké, duidelijk...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Robbert297 » vr 19 mei 2017, 8:30

Ik kwam zelf tot de conclusie dat de fietsers al het verkeer voor moeten laten gaan over de Winschoterweg. Mijn redenatie was daarbij dat de berm breder dan 5 meter is en er tevens haaientanden zitten voor de fietsers. Door de haaientanden voor de fietsers kwam ik bovendien tot de redenatie dat fietsers autoverkeer op de Winschoterweg voor moeten laten gaan. Verkeer dat vanaf de Bornholmstraat de Winschoterweg opdraait, heeft dus voorrang op de fietsers die op dat moment nog vóór de haaientanden fietsen, aangezien tekens boven regels gaan.

Duidelijk is dus wel dat de meningen hierover verdeeld zijn en ik kan mij er ook zeker in vinden dat het wel dezelfde weg is, (toevoeging 10.26 uur) echter blijf ik bij mijn mening dat de berm 11 meter breed is en dat fietsers dus voorrang moeten verlenen aan het afslaande verkeer vanuit de Bornholmstraat.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op vr 19 mei 2017, 12:54, 7 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Piles » vr 19 mei 2017, 9:10

ik kan mij er ook zeker in vinden dat het wel dezelfde weg is, aangezien regels voor tekens gaan.
Met deze constatering kun je toch niet uitkomen op:
Robbert297 schreef:Door de haaientanden voor de fietsers kwam ik bovendien tot de redenatie dat fietsers als het verkeer op de Winschoterweg voor moeten laten gaan. Verkeer dat vanaf de Bornholmstraat de Winschoterweg opdraait, heeft dus voorrang op de fietsers die op dat moment nog vóór de haaientanden fietsen.
:?:

Sowieso is de zin "ik kan mij er ook zeker in vinden dat het wel dezelfde weg is, aangezien regels voor tekens gaan." een omdraaiing van oorzaak/gevolg. Vervang "aangezien" door "waardoor", en het klopt al iets beter.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Robbert297 » vr 19 mei 2017, 9:17

^^ Had het al aangepast. Ik ben nog niet helemaal wakker. :hap:
Слава Україні

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10198
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Rein » vr 19 mei 2017, 9:29

Robbert297 schreef:Door de haaientanden voor de fietsers kwam ik bovendien tot de redenatie dat fietsers als het verkeer op de Winschoterweg voor moeten laten gaan.

Verkeer dat vanaf de Bornholmstraat de Winschoterweg opdraait, heeft dus voorrang op de fietsers die op dat moment nog vóór de haaientanden fietsen.
Haaientanden regelen alleen de voorrangssituatie ten aanzien van kruisend verkeer.

Het feit dat de fietsers haaientanden hebben wil niet zeggen dat zij 'dus' op een andere weg rijden dan het autoverkeer waar zij (eerst) parallel aan reden. Of fietsers op het fietspad vanuit de Bornholmstraat op dezelfde weg rijden als autoverkeer op de Bornholmstraat kan dus niet afleiden uit het feit of er al dan niet haaientanden staan bij de kruising met de Winschoterweg. Dat moet je uit andere zaken, met name de breedte van de berm dus, halen en daar zijn de meningen dus over verdeeld.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Robbert297 » vr 19 mei 2017, 9:36

^^ Ja en het ligt er dus maar net aan waar je de breedte van de berm meet. Ik meet hem vanaf de bocht en dan is de berm breder dan 5 meter. Anderen meten de berm ergens in de bocht en dan kun je zeggen dat de berm smaller dan 5 meter is en dus fietsers voorrang hebben op verkeer dat de Winschoterweg opdraait.
Слава Україні

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Piles » vr 19 mei 2017, 10:15

^^ Maar je schrijft nog steeds "en ik kan mij er ook zeker in vinden dat het wel dezelfde weg is.". Dat staat toch haaks op je argument dat de berm breder dan 5 meter is, en fietsers dus voorrang moeten geven. Dan is het dus niet dezelfde weg :?:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Robbert297 » vr 19 mei 2017, 10:25

^^ Ik kan me er in vinden, ja. Maar ik ben het er niet mee eens. Ik kan mij er in vinden, omdat je de berm op verschillende plekken kunt meten, en er dus verschillende scenario's mogelijk zijn. Ik blijf echter bij mijn mening dat de berm op 11 meter zit en fietsers dus voorrang moeten verlenen aan het afslaande verkeer vanuit de Bornholmstraat.
Слава Україні

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door feitelijk » vr 19 mei 2017, 10:32

feitelijk schreef: Ik weet niet of je een expert die het over voorrang verlenen heeft bij rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg wel serieus met nemen.
Robbert297 schreef:Door de haaientanden voor de fietsers kwam ik bovendien tot de redenatie dat fietsers al het verkeer op de Winschoterweg voor moeten laten gaan.
Wij zijn elkaar wel eens vaker tegengekomen of niet?
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door Robbert297 » vr 19 mei 2017, 10:34

^^ Ik neem aan dat er geen fietsers op de rijbaan fietsen. Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Слава Україні

pegasus457
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 20:47

Re: Wie heeft voorrang auto of fietser

Bericht door pegasus457 » vr 19 mei 2017, 10:46

#martien ik heb een melding gemaakt bij de gemeente (op de kaart die je als link stuurde).

Bedankt.

Plaats reactie