Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door SanderK » ma 24 apr 2017, 19:06

Beste forummers

Ik heb een vraag betreffende de leesbaarheid van de kentekenplaat in België.
Is het strafbaar, volgens de verkeerscode, om met behulp van fel infraroodlicht op de nummerplaat het lezen van de nummerplaat door allerhande camera's te bemoeilijken?

VOORBEELD:
SPOILER: TOON

Afbeelding

De volgende artikels betreffende zicht- en leesbaarheid van kentekenplaten kan ik terugvinden:

KB 20-07-2001 Hfdst III Afd 1
Artikel 29
[...]
Zij (kentekenplaat en haar reproductie) blijven te alle tijden zichtbaar en overdag bij helder weer leesbaar op een afstand van ten minste veertig meter.

Deze leesafstand wordt teruggebracht op ten minste dertig meter voor kentekenplaten of reproducties voor autoplaten met afmetingen 210 millimeter breed en 140 millimeter hoog en tot twintig meter voor kentekenplaten voor motorfietsen.

Artikel 31
§ 1. Elke handeling die uitgevoerd wordt op een kentekenplaat of haar reproductie, of in de onmiddellijke nabijheid ervan, en die aanleiding geeft tot verwarring met betrekking tot de inhoud van hun opschrift, is verboden.

Het boren van bijkomende gaten in de kentekenplaat of in haar reproductie is verboden.

§ 2. De kentekenplaat en haar reproductie mogen in geen geval overdekt worden, zelfs niet met een doorzichtige stof.
Dus, wat ik leid ik hieruit af:
Infraroodlicht brengt de zichtbaarheid niet in gevaar.
Infraroodlicht brengt enkel de leesbaarheid op camerabeelden in gevaar, is dit voldoende wettelijke basis om te bestraffen? Er werden reeds motorrijders beboet voor een gebogen nummerplaat waardoor de helft niet leesbaar was op de flitsfoto. Bij een gebogen nummerplaat kan echter een gewone agent van scheef-achter ook niet alles zien.
Infraroodlicht installeren is een handeling in de onmiddellijke nabijheid van de nummerplaat.

Voor zij die niet mee zijn met het IR-verhaal:
IR-licht is niet zichtbaar voor het blote oog.
Alle camera's nemen IR-licht op.
Reflectie van IR-licht op de nummerplaat zou deze onleesbaar kunnen maken op camera beelden. Dit kan opgelost worden door een IR-filter te plaatsen voor de camera. Er zijn echter een heleboel camera's die enkel IR gebruiken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 apr 2017, 20:55

Geen idee hoe het in België is, maar volgens mij is in Nederland het opzettelijk onleesbaar maken van je kentekenplaat een misdrijf.
Enne gojje mins blieft altied leave.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door SanderK » ma 24 apr 2017, 22:21

^^ Maar de nummerplaat is niet onleesbaar. Een politieagent op de weg zou hem nog altijd perfect kunnen lezen. Je kan bij wijze van spreken de rechter naar buiten laten komen, uw auto tonen en hem vragen: 'Is mijn nummerplaat leesbaar?' en hij moet positief antwoorden.

Hetgeen ik op autoblog.nl hierover gelezen heb is dat ze in Nederland hiervoor een soort economische boete zouden uitdelen ofzo, maar dat het geen inbreuk is op het verkeersreglement.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Hajo » ma 24 apr 2017, 23:05

In Nederland is elke wijziging of aanpassing aan de kentekenplaat verboden. Dat geldt ook voor stickers, folies, spray en dergelijke. Zelfs al blijft het kenteken leesbaar, als bewezen wordt dat je ermee geknoeid hebt, ben je strafbaar. Het kenteken is een voor elk voertuig unieke combinatie waarmee het voertuig en de eigenaar is te achterhalen. In die zin speelt het kenteken dus ook een rol bij handhaving en opsporing. Geknoei, op welke wijze dan ook, met de kentekenplaat is inderdaad een misdrijf, omdat je hiermee door de overheid aangewezen instanties zoals de politie en de Belastingdienst hindert in hun handhavende en uitvoerende taken. De boete varieert van 90 euro voor een, bijvoorbeeld door modder, slecht of onleesbare kentekenplaat tot honderden euro's voor de ernstiger vergrijpen. En vergeet de 9 euro administratiekosten niet. ;)

Toelichting voor de Belgische lezer: in Nederland is een kenteken gekoppeld aan het voertuig en niet persoonsgebonden, zoals in België meen ik nog altijd het geval is. In België zullen waarschijnlijk eendere regels gelden, als ik dat zo lees.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2017, 23:08

^^ Maar in dit geval is er volgens mij geen sprake van aanpassing van de kentekenplaat, maar een infraroodlamp geplaatst boven de kentekenplaat. Kortom, aan de kentekenplaat zelf is geenszins gerommeld.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Wouter N14 » ma 24 apr 2017, 23:15

Op grond waarvan zou het toegestaan zijn om een infraroodlamp op je auto te monteren? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2017, 23:19

Op grond waarvan zou het in België verboden zijn?

In Nederland kennen we in de WVW 1994 artikel 34.1:
Artikel 34
1 Het is verboden bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorieën voertuigen, systemen, onderdelen, technische eenheden, uitrustingsstukken en voorzieningen ter bescherming van weggebruikers en passagiers, die niet ingevolge artikel 22, 25a of 26 zijn toegelaten tot het verkeer op de weg, of andere voorzieningen die zijn bestemd om de opsporing van bij of krachtens deze wet strafbaar gestelde misdrijven of overtredingen te belemmeren, te vervaardigen, in te voeren, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden, af te leveren of te vervoeren.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Hajo » di 25 apr 2017, 12:37

Allereerst de vraag: waarom monteer je infrarode verlichting op je voertuig? Om het kenteken als je geflitst wordt, onleesbaar te maken. Hoewel je dan strikt genomen geen enkele aanpassing aan de kentekenplaat hebt verricht, verhinder je de bevoegde instanties in hun opsporings- en handhavingstaak. Ook dat is strafbaar. En het Nederlandse Openbaar Ministerie heeft op dat gebied geen enkel gevoel voor humor. De strafeis in zo'n geval is niet misselijk. Vergelijk het een beetje met het opzettelijk vernielen van een flitspaal. Als men erachter komt dat jij daarvoor verantwoordelijk bent, dan ben je echt aan de beurt. Je mag in ieder geval de schade vergoeden en bij een, vooral digitale flitspaal, heb je het over tienduizenden euro's.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door waldo79 » di 25 apr 2017, 14:33

Voorwaar nu die felle toon :s
Het zal onmiddellijk duidelijk zijn dat de autoriteiten daar niet van gediend zijn. Ik vind het lovenswaardig dat SanderK zich laat informeren hoe het nu zit qua regelgeving.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Hajo » di 25 apr 2017, 15:30

^^ Een felle toon was niet de bedoeling, een heldere uitleg wel. Sorry als het zo over kwam. :handshake:

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door SanderK » di 25 apr 2017, 20:37

Hajo schreef:
Bedankt voor de uitleg.
Wouter N14 schreef:Op grond waarvan zou het toegestaan zijn om een infraroodlamp op je auto te monteren? :roll:
Dat lijkt mij een omgekeerde vraag?
Alles is altijd toegelaten totdat het verboden wordt. Het is niet zo dat alles verboden is tot het uitdrukkelijke toegelaten wordt.

Hajo schreef:Allereerst de vraag: waarom monteer je infrarode verlichting op je voertuig? Om het kenteken als je geflitst wordt, onleesbaar te maken.
Is de reden waarom ik dat zou installeren werkelijk belangrijk? Het zouden namelijk zeer uiteenlopende redenen kunnen zijn.
1) het meest voor de hand liggende is inderdaad flitsboetes ontlopen. Is de intentie tot het ontlopen van flitsboetes strafbaar? Iemand die eerst te hard reed en plots remt voor een flitspaal heeft ook de intentie tot het ontlopen van een flitsboete, om er maar iets bij te sleuren.
2) een andere reden kan zijn dat ik mijn privacy ten opzichte van de overheid wil beschermen. Verkeersveiligheid tot daar toe, maar al die camera's die mij overal registreren (en mijn gegevens jaren bijhouden!!), daar voel ik me ongemakkelijk bij.
3) nog een raden kan zijn dat ik mijn privacy ten opzichte van derde zou willen beschermen. Indien men een foto van mijn auto op straat zou nemen, zou dat infraroodlicht mijn nummerplaat onleesbaar maken voor derden
4) en misschien ben ik gewoon een idioot die ergens gelezen heeft dat infraroodlicht in de nabijheid heilzame effecten heeft en ik daarom bij alle lampjes op mijn auto een infrarood-lampje bijgeschroeft heb?

Anyway, het maakt volgens mij niet uit wat de reden is, het gaat me er enkel om of deze daad strafbaar is of niet in België.

PS:
Indien ELK verhinderen van de bevoegde instanties in hun opsporings- en handhavingstaak strafbaar is, zou het ook strafbaar moeten zijn om met een pet of hoodie voorbij een bewakingscamera te lopen aangezien het gezicht hierdoor ook niet meer herkenbaar is

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Victor » di 25 apr 2017, 21:32

SanderK schreef:Is de intentie tot het ontlopen van flitsboetes strafbaar?
Nee, want dan zou het bewust je aan de maximum snelheid houden ook strafbaar zijn :lol:
;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Wouter N14 » di 25 apr 2017, 23:10

SanderK schreef:
Wouter N14 schreef:Op grond waarvan zou het toegestaan zijn om een infraroodlamp op je auto te monteren? :roll:
Dat lijkt mij een omgekeerde vraag?
Alles is altijd toegelaten totdat het verboden wordt. Het is niet zo dat alles verboden is tot het uitdrukkelijke toegelaten wordt.
In Nederland is alle extra verlichting verboden en zijn er maar beperkt uitzonderingen mogelijk. Als een infraroodlamp beschouwd wordt als lamp is het dus te beschouwen als extra verlichting die niet toegelaten is. Dus relevant.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Coen Tunnel » di 25 apr 2017, 23:50

Maar het gaat de topicstarter om de situatie in België. Dat het in Nederland verboden is lijkt me nu wel voldoende duidelijk. ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Hajo » wo 26 apr 2017, 10:36

Nu ja, ik heb uitgelegd hoe het in Nederland zit. Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te beweren dat het ook in België strafbaar is. Mijn advies aan SanderK is dan ook: niet doen. ;)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Zicht- en leesbaarheid kentekenplaat BELGIE

Bericht door Boerenkool » vr 12 mei 2017, 21:53

In Nederland is het OOK verboden om lampen aan je auto te hebben die niet aan een standaardlijst uitzonderingen voldoen. Daar staat dat achter alleen rood gevoerd mag worden en het kentekenlampje wit is. En voor alleen wit of geel.Die bepaling waar alle normale lampen in staan komt volgens mij uit europese harmonisatieverordeningen en lijkt mij dus ook voor België te gelden.

Plaats reactie