Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door math1985 » do 27 apr 2017, 14:08

In Nederland eindigt een snelheidsbeperking aangegeven door bord :A1: bij de eerste zijstraat.

Ik weet echter dat in Luxemburg snelheidsbeperkingen doorlopen na zijstraten, en pas ophouden bij de volgende zijstraat. Ook na het inslaan van een zijstraat blijven snelheidsbeperkingen van kracht (alle snelheidsbeperkingen zijn dus in principe zone-borden). Bijvoorbeeld dit bord (bij het verlaten van een kruisende 70-straat, binnen de bebouwde kom) zou in Nederland overbodig zijn.

Hoe dit zit in andere landen? Zijn er meer landen waar snelheidsbeperkingen feitelijk zone-borden zijn?
Laatst gewijzigd door math1985 op vr 19 jun 2020, 8:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door mhkamp » do 27 apr 2017, 14:27

^^ Een :A1-50: kan nooit een zone bord zijn. Er zijn diverse verschillen zoals bijvoorbeeld Polen, maar meestal geld een :H1: als een 50km/h, die weer opgeheven wordt door :H2: .

Zoneborden moeten naar mijn weten als :zone-30: en opgeheven worden door einde zone. Een doorgaande weg met :A1-70: in de bebouwde kom moet na elke kruising / oprit herhaalt worden. Zo niet gaat het over naar :A1-50:

Polen is het bord :H1: geen verplichting om 50km/h te rijden. Dan geld voor zover ik weet de geldende V-max. Pas als met een bord waarin een kerkje met bebouwing voorkomt is het 50km/h tenzij anders aangegeven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Coen Tunnel » do 27 apr 2017, 14:35

^^ In Zwitserland is de :A1: de facto een zonebord als er generell (of de Franse/Italiaanse/Reto-Romaanse versie) in de rand van het bord staat:

Afbeelding

Ik weet dat een snelheidsbeperking in Duitsland en Oostenrijk ook na een kruisende straat geldig is en pas wordt opgeheven door een :A2: of een :A1: met een hogere snelheid. Maar ik heb geen idee hoe dat zit bij meerdere zijstraten vlak achter elkaar.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door mhkamp » do 27 apr 2017, 14:39

^^ Weer wat geleerd :top:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 apr 2017, 15:07

Coen Tunnel schreef:Ik weet dat een snelheidsbeperking in Duitsland en Oostenrijk ook na een kruisende straat geldig is en pas wordt opgeheven door een :A2: of een :A1: met een hogere snelheid. Maar ik heb geen idee hoe dat zit bij meerdere zijstraten vlak achter elkaar.
In Duitsland moet in ieder geval altijd een :A2: bord komen om een snelheidslimiet op te heffen of een andere snelheidsbeperking, zowel op het OWN als HWN. Meerdere zijstraten maken daarbij niet uit. Wel hebben rechters d.m.v. uitspraken eens bepaald dat als na een zijstraat 2 km lang geen herhaling of een ander snelheidslimiet wordt aangegeven, deze dan als vervallen mag worden aangenomen. Met andere woorden: 2 km na een zijstraat zonder opheffing van de Vmax geldt de standaardlimiet. Let op: Dit geldt niet als de Vmax 2 km lang niet wordt herhaald zonder een zijstraat.
Coen Tunnel schreef:In Zwitserland is de :A1: de facto een zonebord als er generell (of de Franse/Italiaanse/Reto-Romaanse versie) in de rand van het bord staat:
En voor zover ik weet moet dit bord verschijnen, anders mag je in Zwitserland de actuele Vmax ook binnen de bebouwde kom verder rijden. Het gebeurd in Zwitserland regelmatig dat kort voor een plaats een 60-bord staat, dan verderop de bebouwde kom begint en pas nog weer later 50 met "Generell" wordt aangegeven. In sommige gevallen komt het echter ook voor dat je nog 80 km/h mag rijden binnen de bebouwde kom.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door duikgek89 » vr 28 apr 2017, 17:57

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik weet dat een snelheidsbeperking in Duitsland en Oostenrijk ook na een kruisende straat geldig is en pas wordt opgeheven door een :A2: of een :A1: met een hogere snelheid. Maar ik heb geen idee hoe dat zit bij meerdere zijstraten vlak achter elkaar.
In Duitsland moet in ieder geval altijd een :A2: bord komen om een snelheidslimiet op te heffen of een andere snelheidsbeperking, zowel op het OWN als HWN. Meerdere zijstraten maken daarbij niet uit. Wel hebben rechters d.m.v. uitspraken eens bepaald dat als na een zijstraat 2 km lang geen herhaling of een ander snelheidslimiet wordt aangegeven, deze dan als vervallen mag worden aangenomen. Met andere woorden: 2 km na een zijstraat zonder opheffing van de Vmax geldt de standaardlimiet. Let op: Dit geldt niet als de Vmax 2 km lang niet wordt herhaald zonder een zijstraat.
Even aanvullen; Het is in Duitsland wel zo dat een beperking die samen met een gevarenbord staat geldig is tot na het gevaar, dan valt die beperking automatisch weer weg, mits het gevaar duidelijk te herkennen is. Als bijvoorbeeld een :J2: samen met een :A1-70: staat, dan mag je na de bocht weer terug naar de vorige snelheid (bubeko dus vrijwel altijd 100). Nederlanders weten dit vaak niet en blijven na het gevaar stug doortreuzelen.
En iets anders wat in Nederland niet voorkomt, snelheidsbeperkingen en inhaalverboden worden soms ook met een lengte waarover deze geldig zijn aangegeven. Dan hangt er een onderbord onder met de afstand waarover je niet mag opschieten met twee pijlen ernaast. Bijvoorbeeld bij een punt bubeko waar voetgangers over kunnen steken een beperking van 70km/h over een stukje van 300m.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Vinny » vr 28 apr 2017, 21:17

In Nederland komt dat met die twee pijlen ook voor (sporadisch):
https://goo.gl/maps/sPwgGgJ5g6t

Dat een snelheidsbeperking in Duitsland standaard na afloop van het gevaar wordt opgeheven wist ik trouwens zelf ook niet. Wellicht nuttig om dat hier en daar wat meer aandacht te geven dus. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door duikgek89 » vr 28 apr 2017, 21:47

^^ Volgens mij komt het in Nederland alleen voor de lengte van het gevaar voor, niet in combinatie met verboden*. In Duitsland hangt zo'n onderbord ook vaak onder een snelheidsbeperking of inhaalverbod. Ik wilde vanmiddag een foto maken maar de Bullen reden achter me dus ik heb me maar gedragen.

*Als ik het me goed herinner op het water wel met aanleg en anker verboden langs een oever maar dat weet ik niet meer zeker.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Boerenkool » vr 12 mei 2017, 22:49

In Nl mag men ook wel wat meer met afstandsdingen werken. Zo staat er net voor de Merwedebrug Gorinchem een breedtebeperking max 2m voor links. Dat is op de brug te begrijpen maar na de brug kom je wel een 130 bord tegen maar geen eindebord dus dan hoor je met een breed voertuig tot Hank achter vrachtwagens te blijven zitten.
Eerder op de A27 voor Everdingen ook al zoiets, breedtebeperking voor midden en plusstrook op de bruggen, Vmax 80. Bij everdingen staat er een opheffing alle verbodenbord net voor t knooppunt als je eigenlijk rechts al min of meer bent voorgesorteerd voor "s-Hertogenbosch. De pijlen beginnen al vlot. Als je je aan de Vmax en de breedtebeperkingen houd kan je met een breed voertuig nauwelijks nog naar Breda, je moet 80 bij open plusstrook, bij t bord einde verboden staat er100, maar naast je rijden ze 120 en je komt van 80 zelf en snijden ze je afslaand naar 's-Hertogenbosch terwijl je zelf een baan moet opschuiven. Met 100 er voor gooien heb je iemand binnen.
En dat is al jaren zo, snelheid en verbod worden zo massaal genegeerd dat het niets eens opvalt als slecht ontworpen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mei 2017, 23:18

Boerenkool schreef:In Nl mag men ook wel wat meer met afstandsdingen werken. Zo staat er net voor de Merwedebrug Gorinchem een breedtebeperking max 2m voor links. Dat is.op dw brug te begrijpen maar na de brug kom je wel een 130 bord tegen maar geen eindebord dus dan hoor je met een breed voertuig tot Hank achter vrachtwagens te blijven zitten.
Als een bord niet wordt opgeheven en geen zonebord is geldt het tot het einde van het wegvak, in dit geval tot :AS: Werkendam. Dat is ook het stuk waar ook de snelheidsbeperking van :A1-100: geldt, en op het moment dat de invoeger bij Werkendam erbij komt begint een nieuw wegvak.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Boerenkool » vr 12 mei 2017, 23:21

Het bord 130 staat er al eerder.
De regel ken ik, maar ik vraag me af of het echt zo bedoeld is. Alleen de brug is smal.
Als de weg echt nog te slecht was zou de 130 daar ook niet al beginnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mei 2017, 23:26

^^ Even op Streetview kijken leert dat de beperking vanaf dit punt slechts voor 1 km geldt:

https://www.google.nl/maps/@51.8328182, ... 312!8i6656

Dus na 1 km kan breder verkeer weer gewoon naar links. De :C18: hoeft niet expliciet te worden opgeheven want hij is slechts voor 1 km geldig. Dus kan breder verkeer vlak na de brug alweer naar links gaan, nog ruim voor :AS: Werkendam.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Boerenkool » za 13 mei 2017, 20:53

Dat heb ik altijd geïnterpreteerd als Over 1 KM, niet als gedurende 1 km.
Horen er geen pijltjes bij als het een wegvaklengte betreft ipv een afstand ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 mei 2017, 23:22

^^ Een kilometer verderop is er geen sprake meer van versmalde rijstroken, dus het gaat wel degelijk om de komende kilometer. Ja, pijltjes zouden daar het bord wel duidelijker maken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Vinny » wo 17 mei 2017, 23:10

Op de A7 zag ik dat er wel met pijlen werd gewerkt om een limiet van 90 km/h over een lengte van 200 meter aan te geven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Basjuh1981 » do 25 mei 2017, 12:22

^^ Evenals hier op de A12 bij Woerden.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door marcel » do 18 jun 2020, 11:38

math1985 schreef: do 27 apr 2017, 14:08 Ik weet echter dat in Luxemburg snelheidsbeperkingen doorlopen na zijstraten, en pas ophouden bij de volgende zijstraat. Ook na het inslaan van een zijstraat blijven snelheidsbeperkingen van kracht (alle snelheidsbeperkingen zijn dus in principe zone-borden).
Heeft iemand hier een bron voor?

Voor Frankrijk heb ik deze site gevonden:
https://www.auto-ecole.net/code/regles- ... forme-2018
Hier staat inderdaad een voorbeeld waar het doorloopt na een zijstraat (het vierde voorbeeld), ook dit is nieuw voor mij.

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door math1985 » do 18 jun 2020, 12:42

Mijn rij-instructeur, ik heb in Luxemburg mijn rijbewijs gehaald.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door paolie » do 18 jun 2020, 19:52

marcel schreef: do 18 jun 2020, 11:38
math1985 schreef: do 27 apr 2017, 14:08 Ik weet echter dat in Luxemburg snelheidsbeperkingen doorlopen na zijstraten, en pas ophouden bij de volgende zijstraat. Ook na het inslaan van een zijstraat blijven snelheidsbeperkingen van kracht (alle snelheidsbeperkingen zijn dus in principe zone-borden).
Heeft iemand hier een bron voor?

Voor Frankrijk heb ik deze site gevonden:
https://www.auto-ecole.net/code/regles- ... forme-2018
Hier staat inderdaad een voorbeeld waar het doorloopt na een zijstraat (het vierde voorbeeld), ook dit is nieuw voor mij.
Dit voorbeeld kan op de manier zoals aangegeven op de tekening in ieder geval nooit kloppen. De paarse auto van rechts kan namelijk, wanneer hij rechts afslaat, nooit weten dat op de weg waar hij net ingereden is een maximum snelheid van 30 geldt.

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door math1985 » vr 19 jun 2020, 0:59

marcel schreef: do 18 jun 2020, 11:38 Frankrijk heb ik deze site gevonden:
https://www.auto-ecole.net/code/regles- ... forme-2018
Hier staat inderdaad een voorbeeld waar het doorloopt na een zijstraat (het vierde voorbeeld), ook dit is nieuw voor mij.
De tekst erbij is: “ En l'absence de panneau de fin de limitation, ils cessent à la prochaine intersection, à savoir le prochain croisement entre deux rues ou deux routes.”

Dit lijkt me de Nederlandse regel, niet de Luxemburgse: snelheidsbeperkingen worden opgeheven door een zijstraat. Ik denk dat het plaatje niet helemaal goed getekend is, dat bord had net na de zijstraat moeten staan in plaats van ervoor.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Egbert » vr 19 jun 2020, 8:00

Het is ook een beetje curieuze regel als je zegt "snelheidsbeperkingen doorlopen na zijstraten, en pas ophouden bij de volgende zijstraat". Dus wel eindigen bij de volgende zijstraat, maar ook doorlopen na zijstraten. Dat is tegenstrijdig.
Ook een regel als "loopt door tot de zijstraat na de eerste zijstraat na de snelheidsbeperking" is een curieuze regel.
Ik denk eerder dat die rijinstructeur het niet begrepen heeft dan dat dat echt de regel is.

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door math1985 » vr 19 jun 2020, 8:18

Hmm, dat klopt niet wat ik in 2017 schreef. De regel is dat snelheidsbeperkingen doorlopen tot het eerste volgende snelheidsborden, en niet tot de volgende zijstraat. Klinkt dat logischer?

De meeste regels in Luxemburg zijn geleend van een van de buurlanden. Frankrijk heeft dus blijkbaar niet zo’n regel, en België volgens mij ook niet. Hoe zit het in Duitskand?

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door math1985 » vr 19 jun 2020, 11:14

Nog een voorbeeld:

Hier begint een beperking tot 70km/h ter plekke van gehucht Waldhaff. Sla je vervolgens rechtsaf de N11 op, dan blijft de 70-beperking geldig (ook al zit je op de nieuwe weg), tot je bij dit bord komt wat de beperking weer opheft.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door marcel » do 13 aug 2020, 14:07

Op https://tomtheorie.nl/kennisbank/maximum-snelheid/ lees ik
als binnen of buiten de bebouwde kom bord A2 (einde maximumsnelheid), of bord F8 (einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden) of bord F9 (einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden) is geplaatst, dan geldt ter plaatse weer de normale maximumsnelheid. Dat geldt ook als na een verharde zijweg of na een verhard kruispunt de afwijkende maximumsnelheid niet wordt herhaald
Die uitzondering voor onverharde wegen is nieuw voor mij, maar ik kan hier niets over vinden in de wet. Iemand enig idee waar dit vandaan komt?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Attietattie » do 13 aug 2020, 16:24

^^ Ik heb geen idee. Maar ik zie in die zin nog een fout en als ik op de site kijk, concludeer ik sowieso niets serieus te nemen van de informatie die ik daar vind.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Wouter N14 » do 13 aug 2020, 18:02

In RVV en Wvw kan ik er niks over vinden. Art 1 van het BABW stelt echter onder lid e:
" wegvak: gedeelte van een weg tussen twee zijwegen of – indien geen zijweg aanwezig is – tussen twee punten waarop een verkeersmaatregel betrekking heeft;"
en maakt daarbij dus geen onderscheid naar het soort zijweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door math1985 » zo 16 aug 2020, 23:27

Het staat wel in de Wegenverkeersverordening van Sint Maarten:
3. Indien voor een weg of een weggedeelte, waarop zijwegen uitkomen, een gebod of verbod is vastgesteld, of indien het op een zodanige weg of een zodanig weggedeelte, gelegen binnen een bebouwde kom, is toegestaan met motorrijtuigen te rijden met een andere snelheid dan in het algemeen voor de bebouwde kom is vastgesteld, moet dit bij elke verharde zijweg opnieuw worden aangeduid. Valt de grens van de verbodszone niet samen met een uitmonding van een verharde zijweg, dan moet het einde van een inhaal-, stop- of wachtverbod worden aangeduid.
Zou deze gebaseerd zijn op een oudere Nederlandse weg?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door marcel » wo 02 sep 2020, 9:19

math1985 schreef: zo 16 aug 2020, 23:27 Zou deze gebaseerd zijn op een oudere Nederlandse weg?
Interessant, misschien was het dan vroeger in Nederland ook zo.
(je zult wel wet bedoelen)

Dit viel mij op:
https://www.google.com/maps/dir/52.8562 ... m2!4m1!3e0
Aan het begin van deze route staat einde zone 60. Dan sla je rechtsaf, en daar staat niets, maar 300 m verderop staat einde 60. Dan had er bij de kruising toch weer 60 moeten staan? Is dat gewoon vergeten, of wordt het bij zo onbelangrijke zijwegen vaker weggelaten?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 sep 2020, 9:31

^^ In Drenthe geldt op 80 km-wegen wel vaker kortstondig 60 bij kruispunten, wordt direct na het kruispunt niet altijd herhaald maar even verderop nog wel expliciet opgeheven. Inderdaad niet helemaal correct.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Einde snelheidsbeperking in verschillende landen

Bericht door marcel » do 17 sep 2020, 7:45

In principe geldt dat een snelheidsbeperking opgeheven wordt als er na een oprit geen bord staat, maar komt dat in de praktijk ook echt voor? Mijn indruk is dat er in ieder geval in Nederland altijd een bord staat, nu met de 100 overdag helemaal natuurlijk, maar ook voorheen, voorbeeld:
https://www.google.com/maps/@52.4848817 ... 384!8i8192
Toen het maximum 120 was zag je dat volgens mij nooit, want dat werd als overbodig beschouwd.

Wat mij ook nog opviel is dat in Frankrijk vaak het bord heel ver van de afrit staat, voorbeeld:
https://www.google.com/maps/@50.5706374 ... 384!8i8192
zo'n 700 m na het einde van de invoegstrook.
En (net als in Nederland) staat er bij het eind expliciet 130:
https://www.google.com/maps/@50.5403709 ... 384!8i8192

Weet iemand een voorbeeld waar op een weg met ongelijkvloerse kruisingen een snelheidsbeperking eindigt na een oprit zonder dat er een bord staat?

Plaats reactie