Voorrangsvoertuigen over de grens.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Voorrangsvoertuigen over de grens.

Bericht door MaartenE » zo 14 mei 2017, 1:07

Iets waarvan ik niet zeker van ben of het in de wegcode staat van Nederland of België, vandaar dat ik het hier vraag.

Fictieve situatie: In Lommel (B) is een fabriek in brand gevlogen en Belgische eenheden vragen hulp van Nederlandse brandweerlieden. De brandweer van Valkenswaard gaat erop af, en moet daarvoor over Belgisch grondgebied. Is in België een Nederlands voorrangsvoertuig nog steeds een voorrangsvoertuig? (De brandweerauto voert natuurlijk zwaailicht+sirene)

Ik heb weleens gezien bij BODW dat een Nederlandse surveillancewagen moest inhouden in Duitsland omdat zij "te gast" waren in Duitsland, en daar tweede viool speelden tov de Duitse collegas. Is dat altijd zo, of is een voorrangsvoertuig een voorrangsvoertuig, ongeacht uit welk land deze komt?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrangsvoertuigen over de grens.

Bericht door Attietattie » zo 14 mei 2017, 2:07

Nederlandse wetgeving:
Artikel 29
1 Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2 De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3 Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.
Artikel 30
1 Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht. De in artikel 29, eerste lid, genoemde bestuurders voeren in die gevallen geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht in plaats van blauw zwaai-, flits- of knipperlicht. De bestuurder van het motorvoertuig die als eerste of enige de plek bereikt om de daar aan hem opgedragen taak uit te voeren, mag in plaats van dat licht, blauw zwaai-, flits- of knipperlicht voeren.
2 Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.
Artikel 30a
1 Bestuurders van de in artikel 29, eerste lid, bedoelde motorvoertuigen mogen onder nader aan te geven omstandigheden extra richtingaanwijzers voeren.
2 Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende de in het eerste lid bedoelde richtingaanwijzers en de omstandigheden waarin deze worden gebruikt.
Artikel 30b
De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor eerstelijns spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Voorrangsvoertuigen over de grens.

Bericht door mhkamp » zo 14 mei 2017, 11:41

^^ Lees ik hier nu uit dat er mitsen en maren zijn?

Een voorrangsvoertuig is een voorrangsvoertuig en ik neem aan dat die definitie in heel Europa gelijk is.

MaartenE geeft een fictieve situatie, maar dit zijn er twee die dus werkelijk gebeurd zijn:
Link
Lees ik nu dat de onopvallende politiewagen, die een achtervolging voortzet op Duits grondgebied de achtervolging zonder toeters en bellen voort moet gaan zetten? Of wordt er iets anders mee bedoeld?
Link
Zwaar ongeval op de BAB40 en tegelijk worden zowel de Nederlanders als de Duitsers opgeroepen en wordt later zelfs een Nederlands schuimblusvoertuig ingezet. Moet die dan ook op de grens maar 80km/h gaan rijden als het de grens over gaat terwijl de boel flink in de hens staat?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Voorrangsvoertuigen over de grens.

Bericht door Willem » zo 14 mei 2017, 13:27

In grensregio's bestaat soms een afspraak dat voorrangsvoertuigen een aantal kilometer de grens over mogen zodat in voorkomende gevallen opgetreden kan worden. Maar daarvoor moet wel een compleet juridisch traject afgelopen worden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Voorrangsvoertuigen over de grens.

Bericht door SnarfFlevoland » ma 15 mei 2017, 13:35

^^
Is dat niet in alle EU-landen (of alle Schengen-landen) hetzelfde geregeld? Mij is bekend dat de politie altijd een X aantal kilometers over de grens mag rijden, alvorens ze hun voorrangsbevoegdheden verliezen. Aangezien de geciteerde Nederlandse wetgeving dit tegenspreekt, lijkt me dan toch ergens iets niet te kloppen...

Los daarvan mag de buitenlandse politie je al vanaf de eerste meter over de grens niet meer zelfstandig aanhouden, maar alleen totdat de nationale politie van het betreffende land is gearriveerd. Dat zag je ook in de reportage van blik op de weg. De Duitse politie kwam eraan te pas om het rijbewijs in te vorderen. Daartoe had de Nederlandse politie op Duits grondgebied geen recht meer gehad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Voorrangsvoertuigen over de grens.

Bericht door Pino » ma 15 mei 2017, 13:49

Mijn inschatting is dat Schengen hier wat algemene principes over geeft, maar dat verdere uitwerking plaatsvindt tussen de betrokken landen c.q. de grensregio's zelf. Dat heeft denk ik ook wel zin. Ik geloof ook dat Schengen eerder gaat over de mogelijkheid om binnen een X kilometer van de grens nog op te treden dan over de uitwerking daarvan in de verkeersregels.

Dat roept de vraag op of een buitenlands voertuig dat met licht- en geluidsignalen rijdt overal goed wordt erkend als voorrangsvoertuig. Soms zal dat inderdaad wel afzonderlijk geregeld zijn in secundaire wetgeving. Hoe dan ook zou ik vermoeden dat die brandweerwagen die bij een groot incident over de grens te hulp wordt geroepen zal komen aanrijden op de manier zoals ze in het binnenland gewend zijn, omdat ze ook weinig weet zullen hebben van hun precieze status. En ik zou verwachten dat de gemiddelde buitenlandse weggebruiker ze ook wel het bijbehorende respect zal geven. In zoverre is de vraag vooral of je (omdat de voorrangsstatus niet goed zou zijn vastgelegd) zou kunnen optreden tegen iemand die niet uit de weg gaat. En bij een onverhoopt ongeval waarbij een buitenlandse hulpverlener betrokken is, of die buitenlandse hulpverlener wel formeel voorrang had.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Voorrangsvoertuigen over de grens.

Bericht door Boerenkool » ma 15 mei 2017, 17:58

De politie wel. Brandweer en ziekenzorg zijn aparte afspraken. Daar komt ook meer verrekening bij kijken. Je poogt kosten wederzijds vergelijkbaar te maken of spreekt er vooraf over. Anders krijg je dat de brandweer van Venlo snel door zijn schuim heenzit omdat ze alleen vergoeding voor de inwoners krijgt.
Sowieso moet iemand regie hebben en weten wie je hoe in kan zetten.
Overigens is zelfs binnen de landsgrenzen de brandweer een issue. Al die regios losseb het primair zelf op. Als er wat is in Muiden gaan eerst alle eenheden uit t gooi aa de beurt komen voor die van Amsterdam ZO komt, die veel dichterbij is.
Ook bij de Moerdijkbrand stonden allerlei West-Brabantse dorpsbrandweerkorpsen elkaar af te lossen en keek de Rijnmondse havenbrandweer met hun chemiespullen van over de regiogrens toe.

Plaats reactie