(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Chris » zo 13 jan 2019, 15:20

Dat in Frankrijk wordt wel elk jaar minder heb ik het idee.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jeroen » zo 13 jan 2019, 15:34

Coen Tunnel schreef: zo 13 jan 2019, 15:19 ^^ Ik verwacht ook niet dat dat boetes oplevert, maar ik vind het zelf ook weinig toevoegen.

Het is in ieder geval minder hinderlijk dan Fransen die op de snelweg het knipperlicht naar links aan laten staan als ze iemand inhalen, ook als ze op de middenbaan zitten. Je weet dan niet of ze daar dan blijven, of nog verder naar links gaan opschuiven. Erg irritante gewoonte.
Ik vind het in Frankrijk ergelijker dat er juist te weinig richting naar rechts wordt gegeven. Op een normale snelweg niet zo erg, maar bij weefvakken of op meerbaans wegen in de stad maakt het het verkeer soms erg onvoorspelbaar.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Gerhard » di 15 jan 2019, 0:06

Dus, blijf je op de rotonde, dan geen richting aangeven. Verlaat je de rotonde, richting aangeven. Andere weggebruikers weten dan ook wat je gaat doen. Simpel als wat.. :top: zei ik idealistisch.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » di 15 jan 2019, 8:18

Gerhard schreef: di 15 jan 2019, 0:06 Dus, blijf je op de rotonde, dan geen richting aangeven.
Dus, doe ik wel. Simpel als wat. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » di 15 jan 2019, 8:38

De toegevoegde waarde is natuurlijk laag. Bijkomend nadeel is dat bij meerstrooksrotondes er ook nog van strook wordt gewisseld, waar ook voor geknipperd wordt. Nu is de boodschap dus vaag (net als bij meerstrooks afritten als je op de linkerbaanstrook zit en rechts knippert).

Doordat het buitenland dit linksknipperen niet aanleert zouden wij het ook moeten afschaffen bij de verkeersles. Eenvormigheid kan je vergeten.
Laatst gewijzigd door Peter op di 15 jan 2019, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Naturist » di 15 jan 2019, 9:33

^^ linkerstrook :dyn_hyp:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » di 15 jan 2019, 10:06

:dyn_hyp: :shoot:
Et tu Brute ?
De irritantste betweters zijn degene die gelijk hebben ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » di 15 jan 2019, 20:13

Peter schreef: di 15 jan 2019, 8:38 Doordat het buitenland dit linksknipperen niet aanleert zouden wij het ook moeten afschaffen bij de verkeersles. Eenvormigheid kan je vergeten.
Slecht excuus. Zo kan een land nooit met iets nieuws komen. 'Want alle anderen doen het ook niet.'
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » wo 16 jan 2019, 7:23

Peter schreef: di 15 jan 2019, 8:38 De toegevoegde waarde is natuurlijk laag.
Ben ik het niet mee eens. Toevallig was ik gisteren in Duitsland en dan sta je echt een stuk langer te wachten als je van de tegenligger pas op het laatste moment kunt zien dat hij toch gewoon op de rotonde blijft (3/4) i.p.v. net voor je eraf gaat (1/2). Als die tegenligger dan zijn knipperlicht naar links aan heeft is het bij het oprijden al duidelijk wat hij van plan is.
Nu moet je wachten tot iemand zijn knipperlicht aanzet voordat je op kunt rijden, en dat doen ze uiteraard pas nadat ze 1/4 voorbij zijn en meestal pas als ze aan het stuur naar rechts draaien.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » wo 16 jan 2019, 9:02

Als iemand geen knipper aanheeft of een linkerknipper betekent hetzelfde: ga ervan uit dat de auto doorrijdt. Bij een rechterknipper moet je nog steeds zorgen dat indien de auto toch doorrijdt deze hoogstens bij jou achterop rijdt of een noodstop moet maken. Als deze bij jou in de zijkant komt binnenzetten ben jij toch in de regel schadeplichtig. Bij 2-strooks rotondes weet je ook niet wat een rechterknipper betekent: ik ga naar de rechterstrook (voor een afslag verder) of ik ga rechtsaf. Bij turborotondes is dat makkelijker.

Natuurlijk kan een land een nieuwe regel instellen, maar tenzij die regel met duidelijke borden wordt bekrachtigd, is het niet handig dit in isolatie te doen (zoals het omdraaien van de inhaalregel voor vrachtwagens in Belgie op 2+2 snelwegen: verboden tenzij toegestaan).

Maar het is geen regel in NL, maar een advies van het CBR en dus de rijscholen. Als die adviseren luid te toeteren bij het oprijden van een rotonde of het verlaten van een uitrit ? Moet je dat dan ook doen ? En mag een agent je dan geen boete meer geven ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » wo 16 jan 2019, 9:12

Peter schreef: wo 16 jan 2019, 9:02 Als iemand geen knipper aanheeft of een linkerknipper betekent hetzelfde: ga ervan uit dat de auto doorrijdt.
Nee. Geen knipper betekent 1/2 rond, links knipperen betekent 3/4 rond. Daar kun je veel meer op anticiperen dan 1/2 en 3/4 rond zonder knipper. Want iemand die van de overkant komt en geen knipperlicht aan heeft kan in de tweede situatie er wel of niet voor zorgen dat je niet op kunt rijden, in de eerste situatie weet je precies wat je kunt verwachten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » wo 16 jan 2019, 9:39

Dat zou alleen een voordeeltje zijn voor minirotondes, waar je anticipeert op een auto die nog een vorige tak (af/oprit) voorbij moet (cq net als jij de rotonde oprijdt). En dan neem je dus op de koop toe dat degene die toch 3/4 rijdt zonder linkerknipper in de ankers moet omdat jij net voor hem langs de rotonde oprijdt. Je kan immers niet rekenen op een "rechtdoor" van iemand die niet linksknippert.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » wo 16 jan 2019, 9:48

Het hele topic gaat feitelijk over minirotondes. En ja, als iemand een fout in het verkeer maakt dan kan het zijn dat hij daar zelf nadeel van heeft. Hoe is dat een reden om tegen regels te zijn?
Straks ga je zeggen dat je ook niet kunt rekenen dat iemand voor je stopt als je op een voorrangsweg rijdt en de ander niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » wo 16 jan 2019, 10:04

Het is geen regel. Het niet aangeven van linksaf is niet strafbaar (en in sommige buitenlanden is het wel links aangeven wel strafbaar, hoewel het zeldzaam zal zijn). Wie op een rotonde niets aangeeft blijft voorrang hebben. Zelfs als iemand wel aangeeft bij een eerdere tak rechtsaf te gaan, dan verliest deze zijn voorrang niet.

En ja: ik hou meestal wel rekening met onverwachts gedrag van mensen die geen voorrang hebben maar wel aan de snelle kant een kruising naderen, al is het maar om de schade te beperken (minder hard rijden, voet boven rempedaal).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » wo 16 jan 2019, 10:08

Egbert schreef:
Peter schreef: wo 16 jan 2019, 9:02 Als iemand geen knipper aanheeft of een linkerknipper betekent hetzelfde: ga ervan uit dat de auto doorrijdt.
Nee. Geen knipper betekent 1/2 rond, links knipperen betekent 3/4 rond. Daar kun je veel meer op anticiperen dan 1/2 en 3/4 rond zonder knipper. Want iemand die van de overkant komt en geen knipperlicht aan heeft kan in de tweede situatie er wel of niet voor zorgen dat je niet op kunt rijden, in de eerste situatie weet je precies wat je kunt verwachten.
Ik heb toch helemaal geen last van iemand die van de overkant aan komt rijden? Blijkbaar kom je dus gelijktijdig bij de rotonde en zelfs als je beide tegelijk oprijdt, heb je geen last van elkaar. De meerwaarde van links aangeven is 0. Er wordt niet linksaf geslagen dus hoef je niets aan te geven. Op een rechte weg met wegen van rechts geef je toch ook geen richting aan naar links als je rechtdoor blijft rijden of de 3e weg rechts neemt?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » wo 16 jan 2019, 11:40

Bert65 schreef: wo 16 jan 2019, 10:08
Egbert schreef:
Peter schreef: wo 16 jan 2019, 9:02 Als iemand geen knipper aanheeft of een linkerknipper betekent hetzelfde: ga ervan uit dat de auto doorrijdt.
Nee. Geen knipper betekent 1/2 rond, links knipperen betekent 3/4 rond. Daar kun je veel meer op anticiperen dan 1/2 en 3/4 rond zonder knipper. Want iemand die van de overkant komt en geen knipperlicht aan heeft kan in de tweede situatie er wel of niet voor zorgen dat je niet op kunt rijden, in de eerste situatie weet je precies wat je kunt verwachten.
Ik heb toch helemaal geen last van iemand die van de overkant aan komt rijden? Blijkbaar kom je dus gelijktijdig bij de rotonde en zelfs als je beide tegelijk oprijdt, heb je geen last van elkaar.
Nee, niet gelijktijdig. De ander is net iets eerder waardoor hij ongeveer op 1/4 is, en je de inschatting moet maken wat die ander gaat doen.
De meerwaarde van links aangeven is 0. Er wordt niet linksaf geslagen dus hoef je niets aan te geven. Op een rechte weg met wegen van rechts geef je toch ook geen richting aan naar links als je rechtdoor blijft rijden of de 3e weg rechts neemt?
Ik kan niet anders zeggen dan "rij jij nooit auto". De meerwaarde is er zeker weten. Ik maak het regelmatig mee. Het voorbeeld met een rechte weg gaat niet op, je moet dan een voorbeeld hebben waar 3 zijstraten kort (5 meter) na elkaar zijn, en dat komt in de praktijk niet voor.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » wo 16 jan 2019, 12:41

“Dan rij jij nooit auto”? Waar heb je het over? Ik ben dagelijks beroepsmatig op de weg en heb rij-onderricht gegeven. Ik kan er dus van uit gaan dat ik wel over de nodige rijervaring beschik.
Bij het naderen van een rotonde, waar de voorrang geregeld is met borden, hoef je niet te stoppen. Als er dus een ander voertuig op 1/4 rijdt, heb je in principe de gelegenheid om zonder hinder te veroorzaken de rotonde op te rijden. Verder boeit het niet waar die ander dan heen wil.
Dan nog over hoe dicht de wegen op elkaar zouden volgen: rij een een minirotonde rond en je zal snel op 50 tot 100 meter zitten. Dat verhaal over wegen die elkaar snel opvolgen..... maakt nog steeds links knipperen op een weg met wegen naar rechts erg overbodig.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » wo 16 jan 2019, 15:06

Al een paar dagen lees ik deze discussie met groeiende verbazing. Waar meestal op dit forum gekozen wordt voor een efficiente doorstroming en goed rijden, wordt in deze discussie regelmatig gekozen voor het statement 'het is niet verplicht, dus doe ik het niet'. Toevallig gisteren gezien hoe efficient je kan oprijden als je er vanuit gaat dat iemand die niet linksaf knippert rechtdoor gaat. En inderdaad, gaat iemand dan wel 3/4, dan moet hij remmen of achterop knallen. Ben benieuwd wat de juridische consequenties zijn als hij echt achterop zit.
Natuurlijk kan je niet zo op de knipperlichtjes vertrouwen dat je hem ervoor gooit zodat iemand in je zijkant eindigd. Dat is inderdaad dat stukje rekening houden met dat je geen voorrang krijgt, of in dit geval iemand toch anders doet dan gesuggereerd.

Wat echt vervelend is: mensen die linksaf knipperen en rechtdoor gaan. Zit je er achter, en laat je de tussenafstand wat minder worden omdat je er toch bijna langs kan, blijkt iemand opeens voor je te blijven :wall:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » wo 16 jan 2019, 15:24

Bert65 schreef: wo 16 jan 2019, 12:41

Bij het naderen van een rotonde, waar de voorrang geregeld is met borden, hoef je niet te stoppen. Als er dus een ander voertuig op 1/4 rijdt, heb je in principe de gelegenheid om zonder hinder te veroorzaken de rotonde op te rijden. Verder boeit het niet waar die ander dan heen wil.
Dan heb jij een heel andere belevingswereld dan mij. Mensen die op 1/4 zitten en 3/4 rond gaan hinder je zeker als je op dat moment oprijdt.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » wo 16 jan 2019, 17:03

Of ik kijk verder vooruit en reageer sneller.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jackbauer1350 » wo 16 jan 2019, 17:13

Egbert schreef: wo 16 jan 2019, 15:24 Dan heb jij een heel andere belevingswereld dan mij. Mensen die op 1/4 zitten en 3/4 rond gaan hinder je zeker als je op dat moment oprijdt.
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Ligt aan de snelheid waarmee diegene rijdt en ook aan de grote van de rotonde.

Ik heb dat links richting aangeven op rotondes ook gelijk afgeleerd. Je rijdt immers op een rondlopende weg met afslagen naar rechts. Richting aangeven doe je alleen voor een zijdelingse verplaatsing/afslaan. Bij 1/4 eraf geef ik gelijk bij oprijden van de rotonde richting aan naar rechts, bij 2/4 eraf richting naar rechts op het moment dat je recht voor de eerste afslag zit, etcetera


RikB schreef: wo 16 jan 2019, 15:06 Toevallig gisteren gezien hoe efficient je kan oprijden als je er vanuit gaat dat iemand die niet linksaf knippert rechtdoor gaat. En inderdaad, gaat iemand dan wel 3/4, dan moet hij remmen of achterop knallen. Ben benieuwd wat de juridische consequenties zijn als hij echt achterop zit.
Bij iemand die geen knipper aan heeft kun je verwachten dat die half, 3/4 of helemaal de rotonde rond rijdt. Blind vertrouwen of ergens automatisch vanuit gaan moet je eigenlijk nooit doen in het verkeer, ieder mens kan zich namelijk vergissen of een fout maken. Iemand die bijvoorbeeld aangeleerd heeft om richting aan te geven naar links op een rotonde kan het namelijk ook wel eens een keer vergeten.
Dus je moet altijd met een dermate snelheid aan komen rijden dat je tijdig tot stilstand kan komen. (RVV 1990 artikel 19 voor wat betreft juridische consequenties)

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » wo 16 jan 2019, 17:23

Jackbauer1350 schreef: wo 16 jan 2019, 17:13 Je rijdt immers op een rondlopende weg met afslagen naar rechts.
Dus dat iemand voordeel kan hebben bij het onnodig aangeven van mijn richting, en daarmee de doorstroming help, daar heb ik lak aan?

Als ik de doorstroming verbeter door "te vaak" richting aan te geven, zal ik dat zeker niet nalaten.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » do 17 jan 2019, 10:27

Ik zie nog steeds geen voordeel. Als ik de rotonde op moet rijden en jij komt een aansluiting eerder oprijden, heb ik alleen voordeel als je rechts knippert omdat je de eerste aansluiting de rotonde verlaat. Voor alle andere aansluitingen zal ik je voor moeten laten. Het maakt dan niet uit of je de 1e, 2e of helemaal niet de rotonde verlaat want ik heb daar geen voordeel bij. Je rijdt tenslotte dan toch wel voor mij. Mocht je mij tegemoet komen bij het naderen van de rotonde en je wil 3/4, dan zijn we ongeveer gelijk de rotonde aan het oprijden maar ieder aan een andere kant. Ik heb geen last van jou en jij niet van mij. Welk voordeel heb ik dan nog?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door verfmeer95 » do 17 jan 2019, 11:02

Wat nu als er nog een auto voor jou staat? Die rijdt eerst op waardoor jij wel in conflict komt met de auto uit de tegengestelde richting als hij linksaf wil. Maar als die auto rechtdoor gaat kan je in een keer achter jouw voorganger doorrijden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » vr 18 jan 2019, 7:26

Bert65 schreef: do 17 jan 2019, 10:27 Mocht je mij tegemoet komen bij het naderen van de rotonde en je wil 3/4, dan zijn we ongeveer gelijk de rotonde aan het oprijden
Oh ja? Is oprijden op een rotonde een synchroon proces? Wat nu als hij net iets eerder op de rotonde is en jij de afweging moet maken "gaat hij half rond en hinder ik hem niet of gaat hij 3/4 rond en hinder ik hem wel"? Want je ziet op zijn vroegst pas op het moment dat hij 1/4 rond is wat hij van plan is (en bij de meesten pas als hij van de rotonde afdraait).
Ik heb echt regelmatig dat ik sta te wachten voor mensen die op de rotonde rijden en pas op het moment dat ze het stuur naar rechts draaien om er af te rijden het knipperlicht aanzetten. En dan sta je daar voor jan lul.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » vr 18 jan 2019, 10:46

Egbert schreef: Ik heb echt regelmatig dat ik sta te wachten voor mensen die op de rotonde rijden en pas op het moment dat ze het stuur naar rechts draaien om er af te rijden het knipperlicht aanzetten. En dan sta je daar voor jan lul.
Zie je nou? Je schrijft het nu zelf. Het heeft dus niets te maken met wel of niet naar links aangeven maar met tijdig naar rechts aangeven als men de rotonde wil verlaten.

Iemand die, in jou beschrijving, de rotonde half rond zou willen rijden, de weg in waar jij staat, en je ziet hem pas bij 1/4, gaf ook geen richting aan bij het oprijden. Het is dus van belang of en wanneer hij naar rechts aangeeft voor jouw doorstroming.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » vr 18 jan 2019, 11:29

Niet naar rechts aangeven is een groter probleem dan niet naar links aangeven. Maar al die vlotte rijders die niet naar links aangeven, zijn in de praktijk trage darren of hebben lak aan de doorstroming van andere weggebruikers.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jackbauer1350 » vr 18 jan 2019, 15:45

^^ Er zijn vast ook slakken die richting naar links aangeven.

Maar het is gewoon zo simpel, verkeer dat de rotonde wil verlaten geeft richting aan naar rechts, verkeer op de rotonde dat geen richting aangeeft rijdt de rotonde verder door in 99,9% van de gevallen. Iemand die geen richting aangeeft maar wel de rotonde verlaat is een knuppel.

Maar dan zitten er vast ook nog wel tussen die richting aangevend naar links de rotonde verlaten omdat die vergeten de richtingaanwijzer om te zetten.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door mvalkenburg » vr 18 jan 2019, 23:02

Ik knipper eigenlijk principieel niet naar links als ik 3/4 moet. Behalve hier: https://goo.gl/maps/f7bXsDkoCvn
Hier ga ik vanuit de kijkrichting meestal linksaf, als ik dan niet linksknipper wordt ik uitzonderlijk vaak door verkeer van recht tegenover van mijn sokken gereden. Dus hier heb ik het me aangeleerd wel links te knipperen.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » ma 21 jan 2019, 9:38

En waarom rijden die mensen je van de sokken als je niet links knippert?
Ofwel, waarom knipper je dan niet altijd links? Misschien is het voor 'tegenliggers' wel veel vaker handig om te weten wat je doet?

Plaats reactie