(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jeroen » ma 21 jan 2019, 9:48

Op een rotonde heb je de-facto geen tegenliggers. Als je de rotonde op komt rijden zijn weggebruikers op 2/4 en 3/4 wel het laatste waar je op zou moeten letten. Het is vaak al een kunst genoeg om een fatsoenlijk gat te vinden om op te rijden, al helemaal als je ook nog een 2-richtingsfietspad moet kruisen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » ma 21 jan 2019, 10:26

RikB schreef: ma 21 jan 2019, 9:38 En waarom rijden die mensen je van de sokken als je niet links knippert?
Ofwel, waarom knipper je dan niet altijd links? Misschien is het voor 'tegenliggers' wel veel vaker handig om te weten wat je doet?
Vermoedelijk dus een drukke rotonde waar 95-98% de hoofdweg vervolgt (dus 2/4 rijdt). Daar verwachten dagelijkse rijders nauwelijks verkeer dat wel afslaat (en dan nemen ze iets meer risico). Of dat met een linksknipper altijd beter gaat is natuurlijk de vraag. Rotondes (en zeker minirotondes) moet je eigenlijk niet aanleggen op dit soort kruisingen met zeer weinig afslaand of dwars overstekend verkeer. Leg dan een brede middenberm aan, zodat fietsers of auto's in 2 keer kunnen oversteken (desnoods met een drempel om de snelheid te verlagen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » ma 21 jan 2019, 10:52

RikB schreef:En waarom rijden die mensen je van de sokken als je niet links knippert?
Ofwel, waarom knipper je dan niet altijd links? Misschien is het voor 'tegenliggers' wel veel vaker handig om te weten wat je doet?
Welnee. Waarom toch links knipperen voor tegenliggers? Het is toch duidelijk wat je doet? Je geeft geen richting aan naar rechts dus blijf je de rotonde volgen. Dat de tegenligger toch de rotonde oprijdt als je niet knippert, zou hij/zij naar alle waarschijnlijkheid ook doen als je wel knippert. Het is een tekortkoming aan de rijkwaliteiten van de tegenligger en dat gebrek los je niet op met een richtingaanwijzer. Vaak is men ook zo “laks” door het knipperen naar links dat men niet naar rechts knippert: “ik heb toch aangegeven dat ik linksaf sla?”

Waarom hebben “wij in Nederland” ons aangeleerd om naar links te knipperen? In landen om ons heen doet men dat niet en kan men vaak probleemloos de rotonde oprijden zonder dat er naar links wordt geknipperd. De problemen zijn er alleen als men niet naar rechts knippert bij het verlaten van de rotonde.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » ma 21 jan 2019, 11:22

Heerlijk, al die aannames om toch maar vooral niet toe te hoeven geven dat het in de praktijk wel degelijk in de doorstroming en duidelijkheid dus veiligheid helpt.

Conclussie: naar rechts knipperen is terecht verplicht. Dit nalaten is vervelend en slecht voor de doorstroming.
Naar links knipperen is niet verplicht. Dat dit duidelijkheid geeft naar andere weggebruikers en als iedereen het zou doen bij 'linksaf'/'3/4 rond' beter is voor de doorstroming blijkt uit de praktijk. Maar veel mensen doen het niet omdat 'niet verplicht' en 'andere landen' en 'zolang niet iedereen het doet kan je er niet vanuit gaan'.



:roll:

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Myquandro » ma 21 jan 2019, 11:27

Bert65 schreef: ma 21 jan 2019, 10:52 Waarom toch links knipperen voor tegenliggers? Het is toch duidelijk wat je doet? Je geeft geen richting aan naar rechts dus blijf je de rotonde volgen. Dat de tegenligger toch de rotonde oprijdt als je niet knippert, zou hij/zij naar alle waarschijnlijkheid ook doen als je wel knippert. Het is een tekortkoming aan de rijkwaliteiten van de tegenligger en dat gebrek los je niet op met een richtingaanwijzer. Vaak is men ook zo “laks” door het knipperen naar links dat men niet naar rechts knippert: “ik heb toch aangegeven dat ik linksaf sla?”
Hoewel ik grotendeels met je eens ben dat naar links knipperen op een rotonde niet nodig is kom ik toch vaak bij rotondes in de situatie dat ik niet goed kan inschatten of iemand zijn richtingaanwijzer überhaupt gebruikt. De richtingaanwijzer aan de rechterkant zit namelijk altijd aan de 'overkant' van de auto en is daarom vaak niet, of pas heel laat, te zien. Een groot deel van de mensen zal dan dus het zekere voor het onzekere nemen en niet focussen op de richtingaanwijzers, maar wachten tot de auto daadwerkelijk afslaat of niet. Als je de rotonde dan erg druk is dan moet je volgens dat principe soms wel een kwartier staan wachten, achter die auto die afslaat zit namelijk altijd weer een volgende auto en als je op dat moment oprijdt en die volgende auto zou wel de rotonde vervolgen dan heb je geen voorrang verleent, of erger nog, heb je die auto in de zijkant. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat als je veel in zo'n situatie zit en de rotonde een duidelijk dominante verkeersstroom heeft, dat je dan oprijdt als iemand niet linksaf aangeeft.

Ik ken zelf ook een paar van die rotondes waar ik zelf 3/4 moet pakken waar 2/4 de veruit dominante richting is. Van alle keren dat ik geen richting heb aangegeven heb ik vaak genoeg meegemaakt dat de ander de situatie verkeerd inschatte. Van alle keren die ik wel richting aangeef, en dat is veruit het vaakst, is me dat slechts 1 keer overkomen. Mijn ervaring is dus dat het merkbaar veiliger wordt om wel naar links richting aan te geven bij het vervolgen van de rotonde. Het mag dan niet verplicht zijn, ik vind het weinig gedoe voor een stukje extra veiligheid.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Naturist » di 22 jan 2019, 18:30

RikB schreef: ma 21 jan 2019, 11:22 Heerlijk, al die aannames om toch maar vooral niet toe te hoeven geven dat het in de praktijk wel degelijk in de doorstroming en duidelijkheid dus veiligheid helpt.

Conclussie: naar rechts knipperen is terecht verplicht. Dit nalaten is vervelend en slecht voor de doorstroming.
Naar links knipperen is niet verplicht. Dat dit duidelijkheid geeft naar andere weggebruikers en als iedereen het zou doen bij 'linksaf'/'3/4 rond' beter is voor de doorstroming blijkt uit de praktijk. Maar veel mensen doen het niet omdat 'niet verplicht' en 'andere landen' en 'zolang niet iedereen het doet kan je er niet vanuit gaan'.
Je vind mij aan je zijde. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » di 22 jan 2019, 19:32

Jullie hebben de indruk dat naar links aangeven de doorstroming verbetert maar dat is niet aangetoond. Vreemd is het, als jullie andere landen er niet zo graag bij willen betrekken, maar men daar klaarblijkelijk wel rotondes kan op- en berijden (met doorstroming) terwijl men daar niet naar links knippert.
De doorstroming is niet afhankelijk van de linksknipper maar is afhankelijk hoe iemand die de rotonde nadert, het verkeer op de rotonde “leest”. Als de bestuurder op de toeleidende weg voor de rotonde stopt en dan pas gaat kijken, is er geen doorstroming en maakt het niet uit of er geknipperd wordt of niet. Hij/zij zag het toch niet.
Tja, ik geef geen richting aan als dat niet nodig (b)lijkt maar van mij mogen jullie.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door waldo79 » di 22 jan 2019, 20:25

Alles blijft een kwestie van perceptie...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jeroen » di 22 jan 2019, 20:38

Het verschil met andere landen is wel dat Nederland volgens mij zo een beetje de krapste rotondes toe past van heel Europa (als je de Britse gemarkeerde stippen niet mee telt). Daardoor heb je wat sneller dat verkeer in conflict met elkaar komt en is goed richting aangeven nog belangrijker voor de doorstroming. In bijvoorbeeld een land als Italië wordt ook nauwelijks richting aangegeven op rotondes, maar daar erger ik me er op de een of andere manier toch minder aan, omdat je al veel eerder in kan schatten wat het verkeer gaat doen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » wo 23 jan 2019, 7:17

Bert65 schreef: di 22 jan 2019, 19:32 Jullie hebben de indruk dat naar links aangeven de doorstroming verbetert maar dat is niet aangetoond.
Nee, jij wil er niet aan, dat is wat anders.
Ik had het gisteren toevallig weer. Tegenligger komt van de andere richting en heeft geen knipperlicht aan. Ik moet de afweging maken "gaat dat knipperlicht nog aan omdat hij voor mij de rotonde af wil of gaat het niet aan omdat hij 3/4 rond wil".
Terwijl ik er voor aan het remmen ben gaat het knipperlicht toch aan.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door waldo79 » wo 23 jan 2019, 7:56

Dat soort welles en nietes spelletjes maken een prettige discussie niet mogelijk, toch?

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » wo 23 jan 2019, 8:46

Egbert schreef: Terwijl ik er voor aan het remmen ben gaat het knipperlicht toch aan.
Naar links of naar rechts?[emoji56]
waldo79 schreef:Dat soort welles en nietes spelletjes maken een prettige discussie niet mogelijk, toch?
Jawel hoor

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » wo 23 jan 2019, 9:45

Er spelen eigenlijk 2 discussies:
* help je anderen of jezelf door op de rotonde zelf een linksknipper aan te hebben, totdat je rechts knippert om af te slaan ? Ook al hanteert maar een minderheid deze gewoonte ?
- Hier lijkt er een klein voordeel te zijn bij minirotondes, ook voor de rotonderijder (minder vaak in de ankers). Pas als 95% het zou doen worden de voordelen groter op minirotondes. Maar het kan geen kwaad links te knipperen. Bij meerstrooksrotondes, turborotondes of grote (diameter) rotondes blijft het voor- of nadeel onduidelijk.
* zou links knipperen op de rotonde de regel moeten zijn (wettelijk verplicht), of alleen maar moeten worden geadviseerd (door CBR) ook al is het in het buitenland niet verplicht of zelfs verboden ?

Zoals ik het bij de rijschool geleerd heb in de jaren 80 was overigens om bij benaderen van de rotonde bij een gepland 3/4 de knipper links aan te zetten (want je gaat immers linksaf) en op de rotonde uit (want je rijdt verkeerstechnisch rechtdoor), totdat je rechts knipperde om af te slaan. Bij een gepland rechts knipperde je zowel voor als op de rotonde rechts. Wat leert men nu aan voor verkeer OP de rotonde ?

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je zou moeten knipperen op of bij de nadering van niet-symmetrische rotondes (met 4 armen) of rotondes met 5-6 armen (als rechtdoor afslag 3 is, zoals VP Gieten op de N34 richting noord). Niet links knipperen (en daarmee verkeer van 2 afritten niet informeren dat je doorrijdt ? Links knipperen, ook al rijd je feitelijk rechtdoor via een bochtje ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door boe! » wo 23 jan 2019, 16:42

Egbert schreef: wo 23 jan 2019, 7:17 Ik had het gisteren toevallig weer. Tegenligger komt van de andere richting en heeft geen knipperlicht aan. Ik moet de afweging maken "gaat dat knipperlicht nog aan omdat hij voor mij de rotonde af wil of gaat het niet aan omdat hij 3/4 rond wil". Terwijl ik er voor aan het remmen ben gaat het knipperlicht toch aan.
Maar wat gaat links knipperen hieraan veranderen? Automobilist knippert naar links. Jij denkt dat hij de rotonde vervolgt en jij gaat remmen om hem voorrang te geven. Op hetzelfde moment als in jouw voorbeeld, geeft hij richting aan naar rechts en heb je dus voor niets afgeremd. Conclusie: links knipperen voegt niets toe.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » wo 23 jan 2019, 16:44

^^ nog een keer lezen aub. reactie klopt niet met de situatie.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » wo 23 jan 2019, 17:20

^^Jawel!
Hij stelt de vraag wat het knipperen naar links zou toevoegen als iemand toch besluit vlak voor je de rotonde te verlaten?
Die vraag had ik al eerder gesteld maar daar komt nog niet het overtuigende antwoord op.
Peter schreef:
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je zou moeten knipperen op of bij de nadering van niet-symmetrische rotondes (met 4 armen) of rotondes met 5-6 armen (als rechtdoor afslag 3 is, zoals VP Gieten op de N34 richting noord). Niet links knipperen (en daarmee verkeer van 2 afritten niet informeren dat je doorrijdt ? Links knipperen, ook al rijd je feitelijk rechtdoor via een bochtje ?
Kijk, daar kom je eigenlijk met twee vragen en in 1 deel van de vraag zit meteen het antwoord waarom je op een rotonde niet naar links knippert:
Op een rotonde met 3 of meer dan 4 aansluitingen zorgt het naar links aangeven alleen maar voor meer onduidelijkheid want de vraag is natuurlijk welke weg je nu daadwerkelijk in zal gaan. Als je alleen aangeeft wanneer je de rotonde verlaat...
Bij asymmetrische rotondes (verkapte kruispunten met middenberm?), zoals op de Oude Haagseweg/A4, is de enige soort rotonde waar ik wel naar links aangeef voor de duidelijkheid.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » wo 23 jan 2019, 17:45

Nee, hij buigt de situatie om naar iemand die de rotonde half neemt, en toch initieel linksaf knippert.
Volgens mij gaat de discussie ook niet primair over de bijzondere rotondes, maar voornamelijk de minirotondes. Een verplichting lijkt me door de uitzonderingen niet echt handig, maar volgens mij gaat de discussie niet over een nieuwe verplichting, maar over efficiency. Als ik door een duw tegen mijn richtingaanwijzer iemand informatie kan toespelen waardoor hij efficienter kan rijden, dan doe ik dat graag. En daartegen is nog geen steekhoudend argument ingebracht.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » wo 23 jan 2019, 18:59

Er zijn, van beide kampen, argumenten aangedragen maar jij vindt ze niet steekhoudend.
Een goed en steekhoudend argument vind ik het argument dat de rotonde een weg is met wegen naar rechts. Nou is het niet eerlijk dat ik het heb aangedragen [emoji56]
Ik heb mij gebaseerd op regeltjes en niet een idee van het CBR.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » do 24 jan 2019, 7:19

boe! schreef: wo 23 jan 2019, 16:42
Egbert schreef: wo 23 jan 2019, 7:17 Ik had het gisteren toevallig weer. Tegenligger komt van de andere richting en heeft geen knipperlicht aan. Ik moet de afweging maken "gaat dat knipperlicht nog aan omdat hij voor mij de rotonde af wil of gaat het niet aan omdat hij 3/4 rond wil". Terwijl ik er voor aan het remmen ben gaat het knipperlicht toch aan.
Maar wat gaat links knipperen hieraan veranderen? Automobilist knippert naar links. Jij denkt dat hij de rotonde vervolgt en jij gaat remmen om hem voorrang te geven. Op hetzelfde moment als in jouw voorbeeld, geeft hij richting aan naar rechts en heb je dus voor niets afgeremd. Conclusie: links knipperen voegt niets toe.
Je beschrijft nu andere gedragingen als ik. Uiteraard knipper je niet naar links als je 1/2 rond wil. Wel als je 3/4 rond wil.
Iemand die dan zonder knipperlicht op de rotonde rijdt daarvan weet je dan dat hij iig niet 3/4 rond wil en als die van jouw tegengestelde richting komt hij iig voor jou van de rotonde afrijdt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Coen Tunnel » do 24 jan 2019, 8:19

^^ Dat werkt alleen maar als iedereen het consequent zou doen, mensen zich niet op de rotonde bedenken over hun route (toch een afslag eerder of later) en je vanuit alle richtingen goed overzicht hebt over de rotonde. Door kunst, groen, etc. ontbreekt het daar juist aan bij veel (mini)rotondes. Als ik iemand niet de rotonde op zie rijden, dan zegt een eventuele knipper naar links niet zoveel meer over wanneer die persoon de rotonde zal verlaten. Dan kan het eerder verwarrend werken. En bovendien heb je, zeker bij rotondes bibeko, al voldoende om op te letten als automobilist. Als er overstekende fietsers en voetgangers zijn, moet je dan tegelijkertijd ook nog opletten of iemand die vanaf de andere kant de rotonde gaat oprijden de knipper naar links aan heeft?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » do 24 jan 2019, 9:47

Zoals gezegd kan links knipperen helpen op minirotondes (die hebben meestal geen hoge kunst of bosschages in het midden), waar je in de regel te maken krijgt met auto's die net voor jou de rotonde opkomen op 180 graden. Dan kan je ook nog de linkerknipper zien, totdat de auto net voorbij de eerste afslag is. Dan weet je zo goed als zeker dat deze auto jouw pad zal kruisen (terwijl wellicht 95% net als jij de hoofdweg volgt)

Ik vind dit een geloofwaardig argument, maar besef dat het voordeel erg beperkt is (tot een klein deel van de rotondes en een klein deel van de verkeersstromen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door RikB » do 24 jan 2019, 11:26

Bert65 schreef: wo 23 jan 2019, 18:59 Er zijn, van beide kampen, argumenten aangedragen maar jij vindt ze niet steekhoudend.
Een goed en steekhoudend argument vind ik het argument dat de rotonde een weg is met wegen naar rechts. Nou is het niet eerlijk dat ik het heb aangedragen [emoji56]
Ik heb mij gebaseerd op regeltjes en niet een idee van het CBR.
Niet verplicht. Nee. Klopt. Ik heb ook gezegd: houden zo omdat je uitzonderingen hebt waar het anders erg ingewikkeld kan worden.
Wel behulpzaam en niet verboden. Dus waarom een steekhoudend (?) argument gebruiken als 'niet verplicht want weg met wegen naar rechts' als je iemand anders kan helpen?
Wat mij kan overtuigen is dat het gevaarlijk of erg verwarrend kan zijn. Maar buiten fout gebruik of uitzonderlijke situaties waardoor het verwarrend kan zijn, en eventueel wat gevaarlijk als degene op de rotonde fout gebruikt en doorscheurt en hem bewust achterin propt, zie ik niets gevaarlijks of verwarrends boven de normale gevaren en verwarringen van verkeer.

En daarom: niet verplicht, wel behulpzaam. Wees een heer in het verkeer, en knipper links op minirotondes als je 3/4 gaat.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » do 24 jan 2019, 13:23

^^
Even wat rondgesnuffeld.
Dit gevonden uit richtlijnen van de rij-instructie:
Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden.
Dit is dus de allereerste stap. Ik moet toegeven dat er nog iets meer staat:
Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het -afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten (minirotondes).
Het kan zinvol zijn maar dat hoeft dus niet.
Beide “regeltjes” worden blijkbaar vermeld dus zullen beide kampen over hun visie wel gelijk hebben.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jeroen » do 24 jan 2019, 17:24

In GB wordt bij mini-rotondes met een stip over het algemeen ook richting naar rechts (met linksverkeer) aangegeven. Nu zijn die nog wel een maatje kleiner dan de Nederlandse mini-rotondes.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Kaaiman » vr 25 jan 2019, 8:19

Bert65 schreef: do 24 jan 2019, 13:23 ^^
Even wat rondgesnuffeld.
Dit gevonden uit richtlijnen van de rij-instructie:
Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden.
Dit lijkt vooral geschreven met het oog op meerstrooksrotondes, waarbij je inderdaad voor het oprijden voorgesorteerd moet hebben met dito richtingaanwijzing.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » vr 25 jan 2019, 9:00

Nee, ik heb juist het stukje gekopieerd wat over alle rotondes gaat. Het maakt toch niet uit, uit hoeveel (of geen) stroken bestaat? Het gaat toch om het principe.
Ook op een toeleidende weg met 1 strook kan je voorsorteren.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » za 26 jan 2019, 3:09

Simpel voorbeeld. In onderstaand filmpje zie je dat linksknipperen voordelig kan zijn. Niet dat de tegenpartij er iets mee doet, maar soit... Omdat ik hier linksknipper, weet het andere verkeer dat ze volledig tot stilstand zullen moeten komen, als ze doorrijden. Als ze nou vroegtijdig het gas lossen omdat ze zien dat we anders in conflict zullen komen, kunnen ze doorrollen en komt dat de doorstroming ten goede.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » za 26 jan 2019, 10:21

Je was wel erg dichtbij.
Woon je ook in dat prachtige Anton Piekachtige Almere?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » za 26 jan 2019, 10:32

Heb ik jou toch al verteld? ;)

Focus Bert, focus!! ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie