(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jackbauer1350 » za 27 mei 2017, 13:17

MaartenE schreef:Andersom gebeurt ook vaak genoeg:
Automobilisten die stoppen terwijl ik aangeef naar rechts te gaan en af te slaan op de rotonde.
Ooit bijna 2 auto's op elkaar doordat de voorste z'n ogen niet paraat had.
Al een paar keer meegemaakt dat er eentje die richting naar rechts aangaf toch door kwam.
Dat komt bijvoorbeeld bij deze rotonde regelmatig voor. Dan hebben mensen hun rechterknipper nog aan door het wisselen van rijstrook eerder.
Om die reden stoppen is dan wel het andere uiterste. Met eerder gas loslaten is al voorkomen dat je in conflict komt.

Richting aangeven naar links op een rotonde heb ik gelijk afgeleerd.
Daarnaast is dat op een turborotonde niet altijd nodig omdat de verhoogde scheiding het verkeer al geleidt. Daar geef je richting aan naar links voor de rotonde om de juiste strook in te rijden.

Waar ik me bij rotondes meer aan erger zijn automobilisten die fietsers bij de oversteek voorrang verlenen terwijl die dat niet hebben. Zie ik ook regelmatig gebeuren bij de rotonde die ik hierboven als voorbeeld gaf.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » za 27 mei 2017, 14:39

Jackbauer1350 schreef:Waar ik me bij rotondes meer aan erger zijn automobilisten die fietsers bij de oversteek voorrang verlenen terwijl die dat niet hebben. Zie ik ook regelmatig gebeuren bij de rotonde die ik hierboven als voorbeeld gaf.
Dat gebeurt helaas inderdaad erg vaak en niet alleen bij rotondes. Overigens vind ik dat als fietser ook niet prettig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » zo 28 mei 2017, 13:50

Andre09 schreef:Als iedereen nou consequent richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde en verder niets dan schept dit juist duidelijkheid.
Daar zit een beetje het probleem, er zijn ook nog steeds veel automobilisten die geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Als ik dus voor een rotonde sta te wachten, kan ik nooit zeker zijn of de auto op de rotonde die geen richting aangeeft op de rotonde wil blijven (zoals het dus hoort), of dat hij de rotonde wil verlaten. Zolang dat nog steeds niet consequent gebeurt vind ik het een meerwaarde hebben om zelf naar links te knuppen zolang ik op de rotonde blijf. Dan weten anderen die voor de rotonde staan te wachten precies waar ze aan toe zijn. Uitgezonderd dan turbo- of andere meerbaans-rotondes.

Als iedereen inderdaad consequent zou knipperen bij het verlaten van een rotonde, zou naar links knipperen ook geen meerwaarde meer hebben.

Fietser die hun hand uitsteken om aan te geven dat ze rotonde willen blijven volgen ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen..

Andre09
zandpaadje

Bericht door Andre09 » ma 29 mei 2017, 8:06

Ehuls schreef: Fietser die hun hand uitsteken om aan te geven dat ze rotonde willen blijven volgen ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen..
Zou je eens hier in Leiden en omgeving moeten komen kijken.
Op sommige locaties neemt het echt epidemische vormen aan (het lijkt wel of ze elkaar aansteken).
Van de 10 fietsers steken 6 hun hand uit om rechtdoor te rijden en misschien 1 die correct richting aangeeft bij verlaten van de rotonde :( .
Ondertussen staan er meerdere auto's onnodig te wachten voor de rotonde (waarvan er dan ook weer vele geen richting aangeven bij het rechts afslaan) :facepalm: .

Boerenkool
verkeersader

Bericht door Boerenkool » ma 29 mei 2017, 9:56

Bij mij beweerden ze bij de rijles dat je een rotonde eigenlijk moest zien als een rondlopende voorrangsweg. Al werd voor linksaf wel gezegd dat je vooraf richting aangaf, wat daar eigenlijk in tegenspraak mee is.
Rotonde blijven is dus de afbuigende rechtdoor wat impliceerde dat je altijd richting aangaf bij verlaten, en de fietsoversteek in het kader van Rechtdoor Gaat voor voorliet als je zelf al op de rotonde rijdt, ook al heeft die haaientanden. Je verlaat zelf.ook je voorrang door af te slaan.
Ben er van overtuigd dat niet iedereen deze visie zal delen.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » do 15 jun 2017, 11:15

Bij rechtdoor op een rotonde, en driekwart op een rotonde geef ik links aan. Dan weet bestuurder van rechts dat hij niet kan oprijden. Ik wissel bijtijds naar rechts als ik de rotonde ga verlaten, bij rechtdoor is dat rond het punt dat ik de richting vanuit rechts blokkeer.

Dat het gebruik van een links-knipperlicht op een rotonde als irritant gezien wordt door sommige kan ik niet begrijpen. Beter te veel knipperlicht als helemaal niet, zolang je maar zorgvuldig en op tijd van knipperlicht wisselt of uitschakelt is het prima.
Bergen op Zoom, waar Brabant Zeeland kust

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 15 jun 2017, 13:34

Widejo schreef:Ik wissel bijtijds naar rechts als ik de rotonde ga verlaten, bij rechtdoor is dat rond het punt dat ik de richting vanuit rechts blokkeer.
Even voor de duidelijkheid: ik ga er vanuit dat je het nu hebt over rotondes met twee rijstroken. Waarom sorteer jij links voor als je rechtdoor wilt? Normaal gebruik je als je rechtdoor gaat op een rotonde de rechterstrook (tenzij d.m.v. pijlen en of andere wegmarkering wordt aangegeven dat je links moet voorsorteren)

Jffry101
polderweggetje

Bericht door Jffry101 » do 15 jun 2017, 14:06

^^ Ik neem aan dat Widejo het wisselen van richtingaanwijzen bedoelt.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » do 15 jun 2017, 14:31

Eerst richting aangeven naar links dan weer naar rechts. Onnodig gedoe, gewoon richting aangeven naar rechts waar je de rotonde verlaat en verder niet.
En dan heb ik ook wel eens mensen gezien die eerst richting aangeven naar rechts om aan te geven dat ze de rotonde oprijden ofzo :s vervolgens naar links voor driekwart en dan weer naar rechts bij het verlaten van de rotonde.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » do 15 jun 2017, 15:26

Ik had het over het knipperlicht ja. Ik vind het zelf geen onnodig gedoe. Gelijk rechts aangeven is er ook rechts afgaan. Dat rechts aangeven voor oprijden is verwarrend.
Bergen op Zoom, waar Brabant Zeeland kust

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 15 jun 2017, 19:12

^^ Dat is ook de reden waarom je in Duitsland niet voor de rotonde mag knipperen.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Plaats reactie