(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jackbauer1350 » za 27 mei 2017, 13:17

MaartenE schreef:Andersom gebeurt ook vaak genoeg:
Automobilisten die stoppen terwijl ik aangeef naar rechts te gaan en af te slaan op de rotonde.
Ooit bijna 2 auto's op elkaar doordat de voorste z'n ogen niet paraat had.
Al een paar keer meegemaakt dat er eentje die richting naar rechts aangaf toch door kwam.
Dat komt bijvoorbeeld bij deze rotonde regelmatig voor. Dan hebben mensen hun rechterknipper nog aan door het wisselen van rijstrook eerder.
Om die reden stoppen is dan wel het andere uiterste. Met eerder gas loslaten is al voorkomen dat je in conflict komt.

Richting aangeven naar links op een rotonde heb ik gelijk afgeleerd.
Daarnaast is dat op een turborotonde niet altijd nodig omdat de verhoogde scheiding het verkeer al geleidt. Daar geef je richting aan naar links voor de rotonde om de juiste strook in te rijden.

Waar ik me bij rotondes meer aan erger zijn automobilisten die fietsers bij de oversteek voorrang verlenen terwijl die dat niet hebben. Zie ik ook regelmatig gebeuren bij de rotonde die ik hierboven als voorbeeld gaf.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Palance » za 27 mei 2017, 14:39

Jackbauer1350 schreef:Waar ik me bij rotondes meer aan erger zijn automobilisten die fietsers bij de oversteek voorrang verlenen terwijl die dat niet hebben. Zie ik ook regelmatig gebeuren bij de rotonde die ik hierboven als voorbeeld gaf.
Dat gebeurt helaas inderdaad erg vaak en niet alleen bij rotondes. Overigens vind ik dat als fietser ook niet prettig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Ehuls » zo 28 mei 2017, 13:50

Andre09 schreef:Als iedereen nou consequent richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde en verder niets dan schept dit juist duidelijkheid.
Daar zit een beetje het probleem, er zijn ook nog steeds veel automobilisten die geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Als ik dus voor een rotonde sta te wachten, kan ik nooit zeker zijn of de auto op de rotonde die geen richting aangeeft op de rotonde wil blijven (zoals het dus hoort), of dat hij de rotonde wil verlaten. Zolang dat nog steeds niet consequent gebeurt vind ik het een meerwaarde hebben om zelf naar links te knuppen zolang ik op de rotonde blijf. Dan weten anderen die voor de rotonde staan te wachten precies waar ze aan toe zijn. Uitgezonderd dan turbo- of andere meerbaans-rotondes.

Als iedereen inderdaad consequent zou knipperen bij het verlaten van een rotonde, zou naar links knipperen ook geen meerwaarde meer hebben.

Fietser die hun hand uitsteken om aan te geven dat ze rotonde willen blijven volgen ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen..

Andre09
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mei 2017, 16:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Andre09 » ma 29 mei 2017, 8:06

Ehuls schreef: Fietser die hun hand uitsteken om aan te geven dat ze rotonde willen blijven volgen ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen..
Zou je eens hier in Leiden en omgeving moeten komen kijken.
Op sommige locaties neemt het echt epidemische vormen aan (het lijkt wel of ze elkaar aansteken).
Van de 10 fietsers steken 6 hun hand uit om rechtdoor te rijden en misschien 1 die correct richting aangeeft bij verlaten van de rotonde :( .
Ondertussen staan er meerdere auto's onnodig te wachten voor de rotonde (waarvan er dan ook weer vele geen richting aangeven bij het rechts afslaan) :facepalm: .

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Boerenkool » ma 29 mei 2017, 9:56

Bij mij beweerden ze bij de rijles dat je een rotonde eigenlijk moest zien als een rondlopende voorrangsweg. Al werd voor linksaf wel gezegd dat je vooraf richting aangaf, wat daar eigenlijk in tegenspraak mee is.
Rotonde blijven is dus de afbuigende rechtdoor wat impliceerde dat je altijd richting aangaf bij verlaten, en de fietsoversteek in het kader van Rechtdoor Gaat voor voorliet als je zelf al op de rotonde rijdt, ook al heeft die haaientanden. Je verlaat zelf.ook je voorrang door af te slaan.
Ben er van overtuigd dat niet iedereen deze visie zal delen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Widejo » do 15 jun 2017, 11:15

Bij rechtdoor op een rotonde, en driekwart op een rotonde geef ik links aan. Dan weet bestuurder van rechts dat hij niet kan oprijden. Ik wissel bijtijds naar rechts als ik de rotonde ga verlaten, bij rechtdoor is dat rond het punt dat ik de richting vanuit rechts blokkeer.

Dat het gebruik van een links-knipperlicht op een rotonde als irritant gezien wordt door sommige kan ik niet begrijpen. Beter te veel knipperlicht als helemaal niet, zolang je maar zorgvuldig en op tijd van knipperlicht wisselt of uitschakelt is het prima.
Hamburg, meine Perle

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Seat Ibiza » do 15 jun 2017, 13:34

Widejo schreef:Ik wissel bijtijds naar rechts als ik de rotonde ga verlaten, bij rechtdoor is dat rond het punt dat ik de richting vanuit rechts blokkeer.
Even voor de duidelijkheid: ik ga er vanuit dat je het nu hebt over rotondes met twee rijstroken. Waarom sorteer jij links voor als je rechtdoor wilt? Normaal gebruik je als je rechtdoor gaat op een rotonde de rechterstrook (tenzij d.m.v. pijlen en of andere wegmarkering wordt aangegeven dat je links moet voorsorteren)

Gebruikersavatar
Jffry101
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 12:03

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jffry101 » do 15 jun 2017, 14:06

^^ Ik neem aan dat Widejo het wisselen van richtingaanwijzen bedoelt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jackbauer1350 » do 15 jun 2017, 14:31

Eerst richting aangeven naar links dan weer naar rechts. Onnodig gedoe, gewoon richting aangeven naar rechts waar je de rotonde verlaat en verder niet.
En dan heb ik ook wel eens mensen gezien die eerst richting aangeven naar rechts om aan te geven dat ze de rotonde oprijden ofzo :s vervolgens naar links voor driekwart en dan weer naar rechts bij het verlaten van de rotonde.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Widejo » do 15 jun 2017, 15:26

Ik had het over het knipperlicht ja. Ik vind het zelf geen onnodig gedoe. Gelijk rechts aangeven is er ook rechts afgaan. Dat rechts aangeven voor oprijden is verwarrend.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » do 15 jun 2017, 19:12

^^ Dat is ook de reden waarom je in Duitsland niet voor de rotonde mag knipperen.

martin59
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 11 jan 2019, 13:55

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door martin59 » vr 11 jan 2019, 13:59

Andre09 schreef: wo 24 mei 2017, 16:41 Hallo allemaal,

Ik als bestuurder van auto en fiets heb een ergenis.
Wat is het toch de laatste tijd met al die fietsers die hun hand uitsteken als ze een rotonde rondrijden (en voorrang hebben) en dan bij het afslaan juist geen richting aangeven?

Onlangs had ik bijna een moeder op de fiets met kind achterop op de motorkap van mijn auto liggen.
Ik wilde afslaan en zie deze dame van rechtsachter aankomen, ze steekt haar hand uit dus ik mag dan aannemen dat ze ook rechtsaf slaat van de rotonde.
Bleek dat ze haar hand recht naar voren hield om aan te geven dat ze de rotonde rond wilde, dit is natuurlijk vragen om ongelukken.

Vanmorgen zagen we weer zo iemand voorbij rijden, een oudere man, druk (en boos) gebarend met een arm naar voren om de automobilisten duidelijk te maken dat ie de rotonde rond rijdt. En natuurlijk weer geen hand uitsteken bij het verlaten van de rotonde.

Men kan als fietser beter goed oogcontact maken met de automobilist, dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Dit gebeurd ook steeds vaker met auto's, wel richtingaanwijzer naar links aanzetten (totaal overbodig op een enkelbaans rotonde) en niet naar rechts (of op het allerlaatste moment) als ze de rotonde verlaten. Zie hier in de randstad zelfs bestuurders van politieauto's en leswagens dit doen.

Het toch heel simpel, alle bestuurders MOETEN richting aangeven bij het VERLATEN van de rotonde.
Meer niet.

André
Gaandeweg heeft deze discussie een afslag genomen. Ik ben gisteren uitgescholden door een automobilist omdat ik geen hand uitstak bij het rechtdoorgaan (vervolgen van) de rotonde. Dat is wettelijk verplicht volgens hem: lees de wet er maar op na. Andre09 zou me, als oudere, druk gebarende man, kunnen uitschelden als ik het wel doe. Bij het verlaten steek is 100% mijn hand uit, dat doe ik overigens overal. Wel wordt de hand er soms bijna vanaf gereden. En bij het rechtdoorgaan op rotondes houd ik de handen stijf op de rem voor een noodstop, die ik elke dag wel een keer moet maken. Ik geloof dat er iets structureler mis is met het verkeer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Egbert » vr 11 jan 2019, 15:36

Ik heb het ook een paar keer meegemaakt dat mensen hun hand recht vooruit houden (als een soort van nazigroet) om aan te geven dat ze rechtdoorgaan of de rotonde blijven volgen. Dat zullen ongetwijfeld mensen zijn die eens een slechte ervaring hebben gehad met automobilisten, maar ik vind het ook totaal onzinnig. Als je om te beginnen eens fatsoenlijk aangeeft als je afslaat (op de momenten dat het moet dus).
Het probleem voor dit soort mensen is natuurlijk dat ze soms niet zo hard gaan waardoor automobilisten er al snel voor piepen en dat als het mis gaan ze daar veel last van ondervinden.

Maar mensen die denken dat het verplicht is om aan te geven dat je de rotonde vervolgt :facepalm: Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog eens: elke 5 jaar opnieuw rijexamen laten doen. Theorie en praktijk. Te veel hansworsten op de weg die maar een beetje aankloten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Schelpenpaadje » vr 11 jan 2019, 15:52

Ik zie regelmatig mensen bij het oprijden richting aangeven naar rechts (volgens sommigen hier zou dat verplicht zijn)
Vervolgens op de rotonde zelf richting aangeven naar links (ongeacht waar ze heen willen)
Om vervolgens vlak voor het verlaten het rechter knipperlicht te activeren.

Dáár kan ik mij pas aan ergeren :facepalm:

Je hebt inderdaad twee soort bestuurders: zij die wel en die niet naar links knipperen.
Mij is aangeleerd om het wel te doen. Je kunt er inderdaad niet op rekenen dat iedereen dat doet. Waar je in 99,999% van de gevallen wel op kunt rekenen is: zo lang iemand richting aangeeft naar links staat diegene niet op het punt de rotonde rechts te verlaten. Dit helpt bij het verdelen van de aandacht tijdens het aanrijden, stilstaan en oprijden. Wat mij betreft heeft het wel degelijk voordelen en feitelijk geen nadelen. Waarbij opgemerkt dat je hier in de buurt amper meerstrooksrotondes (geen turborotonde zijnde) aantreft. Vroegtijdig weten wat iemand van plan is kan helpen sneller te anticiperen, wat de doorstroming ten goede komt. Uiteraard moet je bij het oprijden en op de rotonde zelf altijd een laatste keer kijken of iemand wel doet wat hij van plan lijkt te zijn. Ook voor mensen die rechts knipperen en toch op de rotonde blijven of ander onverwacht gedrag vertonen.

Ik zou een rotonde overigens net als anderen hier definiëren als een rondgaande weg, maar dan wel van een bijzondere soort waarbij (wat richting aangeven betreft!) de weg zowel in het verlengde ligt van zichzelf als van de toeleidende wegen. Richting aangeven naar links betekent nooit dat je de rotonde oprijdt tegen de rijrichting in. Vóór de rotonde richting geven naar rechts betekent altijd dat je er bij de eerste afslag afgaat (behalve dan voor de vervelende uitzonderingsgevallen waarmee ik deze post begon).

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door BHJ » vr 11 jan 2019, 16:33

Ook mij is tijdens de rijlessen aangeleerd dat je links richting moet aangeven als je op een rotonde naar links moet (hoe dit overigens werkt op een vijf- of meerarmige rotonde is me een raadsel). Meerstrooksrotondes (niet-turborotondes) ben ik tijdens mijn rijlessen (in en rond Bergen op Zoom en Roosendaal) nooit tegengekomen. Sinds ik mijn rijbewijs heb eigenlijk ook nooit meer.

Als fietser heb ik zelf een hekel aan bestuurders (voornamelijk auto's) die geen richting aangeven bij verlaten van een rotonde. Zeker als ik als fietser geen voorrang heb, is het hinderlijk om te moeten stoppen voor een auto waarvan je niet zeker weet of deze de rotonde gaat verlaten. Verder valt het mij op dat mij als fietser vaker voorrang verleend word door buitenlandse bestuurders voor een rotonde (ik heb het dan voornamelijk over Duitse en Belgische bestuurders). Gelden in het buitenland andere regels qua voorrang bij rotondes?

Zelf steek ik als fietser alleen mijn hand uit voor afslaan als ik me er van bewust ben dat er iemand achter me rijdt.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » za 12 jan 2019, 0:54

BHJ schreef: vr 11 jan 2019, 16:33 Zelf steek ik als fietser alleen mijn hand uit voor afslaan als ik me er van bewust ben dat er iemand achter me rijdt.
Een signaal geven (richtingaanwijzer of hand) doe je voornamelijk voor het geval JIJ je er niet van bewust bent dat er een ander in de buurt is. Doe dus maar gewoon altijd. Mijn ervaring is dat dat verdomd weinig energie kost...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » za 12 jan 2019, 12:37

BHJ schreef:Ook mij is tijdens de rijlessen aangeleerd dat je links richting moet aangeven als je op een rotonde naar links moet
Je gaat toch niet naar links? Het richting aangeven naar links is een regeltje wat verzonnen is door het CBR. In geen andere land om ons heen wordt dit geleerd (behalve VK maar dat komt omdat ze aan de verkeerde kant rijden).
Je gaat altijd rechts een rotonde op. Een rotonde is een weg met zijwegen naar rechts. Je kan dus nooit linksaf. Je geeft richting aan naar rechts als je de rotonde verlaat.
Overigens mag je, als je bij de rotonde naar links wil, op de toeleidende weg wel links aangeven en voorsorteren. Bij het oprijden moet die wel weer uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Chris » za 12 jan 2019, 12:43

Dat naar links richting aangegeven was toen ik mijn rijlessen deed in 2005-2006 al een item. Het was het eerste wat ik afgeleerd had, het is onzinnig, je slaat inderdaad nooit linksaf vanaf een rotonde en het voegt ook niks toe, oprijdend verkeer moet voorrang verlenen of je nou richting naar links aangeeft of niet.

Jelle
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 14:11
Locatie: Twente

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jelle » za 12 jan 2019, 13:17

Op dit moment volg ik rijlessen, en krijg ik het naar links richting aangeven op rotondes ook aangeleerd. Laatst ging ik rechtdoor (3e afslag) op een rotonde met 4 takken, waarbij de 1e en de 2e afslag allebei "rechtsaf" zijn. Daar kreeg ik te horen dat ik ook daar richting naar links aan had moeten geven. Ik vond het een beetje onzinnig, maar goed...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Palance » za 12 jan 2019, 13:30

Dat laatste doe ik wel op sommige rotondes als ik zie dat iemand wil optrekken (in de hoop dat ik toch afsla) of hard aan komt rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » za 12 jan 2019, 13:43

Chris schreef:oprijdend verkeer moet voorrang verlenen of je nou richting naar links aangeeft of niet.
Hoho, pas op! Dat voorrang verlenen heeft niet te maken met het oprijden van de rotonde maar met de bebording.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Chris » za 12 jan 2019, 13:46

Ja okay, maar ik ging even uit van de situatie zoals die bij 99% van de rotondes is.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door BHJ » za 12 jan 2019, 14:47

Bert65 schreef: za 12 jan 2019, 12:37 Je gaat toch niet naar links? Het richting aangeven naar links is een regeltje wat verzonnen is door het CBR.
Ja dat klopt, maar het doet geen kwaad, een ander kan immers zien dat ik niet wil afslaan, en daarnaast is het niet verboden. Het wordt verder aanbevolen door onder meer Veilig Verkeer Nederland en de ANWB. Het belangrijkste dat foutgaat bij rotondes is het niet richting aangeven naar rechts bij verlaten, wat wel vervelend is.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bert65 » za 12 jan 2019, 16:26

^^
Nee, de clubjes bevelen niet aan dat je richting aan moet geven naar links. Er staat bij beide dat je bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts aan MOET geven. Richting aan naar links KAN duidelijk zijn. Kan. Het meest duidelijke is bij het verlaten van de rotonde richting aan te geven.
Als ik de rotonde op wil rijden en daar rijdt al iemand, maakt het mij niet uit of hij (van mij uit gezien) de 1e, 2e of helemaal niet de rotonde verlaat, als hij maar naar rechts aangeeft als hij de rotonde verlaat. Ik moet hem tenslotte voorrang verlenen.

Overigens is het niet toegestaan om richting aan te geven en niet af te slaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Coen Tunnel » za 12 jan 2019, 23:22

BHJ schreef: za 12 jan 2019, 14:47
Bert65 schreef: za 12 jan 2019, 12:37 Je gaat toch niet naar links? Het richting aangeven naar links is een regeltje wat verzonnen is door het CBR.
Ja dat klopt, maar het doet geen kwaad, een ander kan immers zien dat ik niet wil afslaan, en daarnaast is het niet verboden.
Ik kom helaas vaak genoeg tegen dat mensen die de richtingaanwijzer naar links hebben staan pas op het allerlaatste moment richting naar rechts aangeven, en dan is het juist weer verwarrend voor het overige verkeer. Daarnaast schijnt het in bv. Duitsland wel verboden te zijn om richting naar links aan te geven op een rotonde. En aangezien ik regelmatig in Duitsland kom is dat onnodig richting aangeven naar links het eerste dat ik heb afgeleerd.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door BHJ » zo 13 jan 2019, 8:44

^^ Het zal er inderdaad ook mee te maken hebben dat ik niet veel buiten Nederland rijd.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door waldo79 » zo 13 jan 2019, 11:26

Het naar links knipperen is mij ook geleerd, maar ik pas het alleen nog toe om te verhinderen dat iemand snel de rotonde op komt. Verder ervaar ik het als laks als men bij het verlaten van de rotonde niet naar rechts knippert.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » zo 13 jan 2019, 13:20

Coen Tunnel schreef: za 12 jan 2019, 23:22 Ik kom helaas vaak genoeg tegen dat mensen die de richtingaanwijzer naar links hebben staan pas op het allerlaatste moment richting naar rechts aangeven, en dan is het juist weer verwarrend voor het overige verkeer.
Inderdaad. Je moet daarmee niet wachten totdat je het stuur omgooit, dan ben je te laat. Richting aangeven doe je om te laten zien wat je gaat doen, niet om wat je al aan het doen bent. Geldt overigens niet alleen voor rotondes... Ook op snelwegen zie ik vaak genoeg mensen eerst bewegen en dan pas richting aangeven...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Jeroen » zo 13 jan 2019, 15:11

Coen Tunnel schreef: za 12 jan 2019, 23:22Daarnaast schijnt het in bv. Duitsland wel verboden te zijn om richting naar links aan te geven op een rotonde. En aangezien ik regelmatig in Duitsland kom is dat onnodig richting aangeven naar links het eerste dat ik heb afgeleerd.
Het lijkt mij behoorlijk onwaarschijnlijk dat daar ooit boetes voor uitgedeeld worden. Het is niet nodig, maar je hindert er ook niemand mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 jan 2019, 15:19

^^ Ik verwacht ook niet dat dat boetes oplevert, maar ik vind het zelf ook weinig toevoegen.

Het is in ieder geval minder hinderlijk dan Fransen die op de snelweg het knipperlicht naar links aan laten staan als ze iemand inhalen, ook als ze op de middenbaan zitten. Je weet dan niet of ze daar dan blijven, of nog verder naar links gaan opschuiven. Erg irritante gewoonte.

Plaats reactie