(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » do 25 mei 2017, 0:08

^^ Er zijn ook voorbeelden waar verkeer op de rotonde voorrang moet verlenen. O.a het Takenhofplein in Nijmegen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hajo » do 25 mei 2017, 0:09

duikgek89 schreef:
Hajo schreef:Richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde is verplicht. Nog voor de rotonde richting aangeven mag, maar hoeft niet. Als je dat wel wilt doen, mag je dat alleen doen als je op de rotonde links- of rechtsaf wilt slaan. Rij je op de rotonde rechtdoor, dan mag je voordat je de rotonde oprijdt, geen richting aangeven.
Waar in het RVV staat het zo precies als jij het beschrijft? CBR verhaaltjes heb ik al genoeg gehoord, maar ik vind het lastig om die toko serieus te nemen.
Dat weet ik niet uit mijn hoofd en moet ik opzoeken. Het CBR houdt dit inderdaad zo aan.
Hajo schreef:Zelf geef ik als ik op een rotonde links- of rechtsaf wil, altijd nog voor de rotonde richting aan. Dat blijf ik doen totdat ik de rotonde ga verlaten. Dan geef ik richting aan naar rechts. Dit doe ik ook in het buitenland, dus ook in Duitsland.
duikgek89 schreef:Verbrecher!
:mrgreen: Ik kom al jaren in Duitsland en heb er nog nooit een bekeuring voor gehad. Ook geen staande houding.

Of ergens letterlijk beschreven staat dat een rotonde 1 weg is met afslagen naar rechts, weet ik ook niet uit mijn hoofd. Er is in de loop der jaren bij mij helaas de nodige kennis verloren gegaan of verouderd, maar het kan vast nog wel ergens opgezocht worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » do 25 mei 2017, 0:12

^^ Dat het zo mag/moet staat niet in het RVV, maar in zo'n handboek over hoe je je volgens het CBR ofzo moet gedragen. Ik ken de benaming van dat onzindocument niet.

Dat een rotonde een weg met afslagen naar rechts is staat inderdaad ergens beschreven maar ook daarvan weet ik niet waar. Overigens zou dan iedereen richting naar rechts aan moeten geven bij het oprijden. Dus...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » do 25 mei 2017, 0:16

duikgek89 schreef: Waarom bij rechtdoor rijden? Dan is het onderscheid weer weg...
Waarom dan ook dat onderscheid?
Als ik een rotonde wil oprijden telt voor mij maar één vraag, namelijk of degene waar ik op wacht de rotonde blijft volgen of dat hij afslaat.
Waar diegene vandaan komt, of waar hij naartoe gaat als hij eenmaal voor mij langs is gereden, zal mij worst wezen.
Laatst gewijzigd door Victor op do 25 mei 2017, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hajo » do 25 mei 2017, 0:18

@Attietattie:
Klopt. Zou het CROW kunnen zijn. Een onzin document is het overigens niet, dat CBR handboek. Dat wat in het CBR boekje staat, is gebaseerd op bestaande wet- en regelgeving.
duikgek89 schreef:^^ Er zijn ook voorbeelden waar verkeer op de rotonde voorrang moet verlenen. O.a het Takenhofplein in Nijmegen.
Yep, en het Keizer Karelplein. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » do 25 mei 2017, 0:28

Hajo schreef:
duikgek89 schreef:
Hajo schreef:Richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde is verplicht. Nog voor de rotonde richting aangeven mag, maar hoeft niet. Als je dat wel wilt doen, mag je dat alleen doen als je op de rotonde links- of rechtsaf wilt slaan. Rij je op de rotonde rechtdoor, dan mag je voordat je de rotonde oprijdt, geen richting aangeven.
Waar in het RVV staat het zo precies als jij het beschrijft? CBR verhaaltjes heb ik al genoeg gehoord, maar ik vind het lastig om die toko serieus te nemen.
Dat weet ik niet uit mijn hoofd en moet ik opzoeken. Het CBR houdt dit inderdaad zo aan.
Mij hebben ze het op twee manieren aangeleerd. :wall:
Auto: Knipperen voor de rotonde alsof het een kruising is, op de rotonde de richtingaanwijzer uit, bij verlaten dan naar rechts.
Vrachtwagen: Voor de rotonde knipperen alsof het een kruising is, op de rotonde de richtingaanwijzer naar links aanhouden indien je 3/4e rond wilt, bij verlaten dan naar rechts.

Maar in het RVV kan ik het zo niet terug vinden.
Hajo schreef:
Hajo schreef:Zelf geef ik als ik op een rotonde links- of rechtsaf wil, altijd nog voor de rotonde richting aan. Dat blijf ik doen totdat ik de rotonde ga verlaten. Dan geef ik richting aan naar rechts. Dit doe ik ook in het buitenland, dus ook in Duitsland.
duikgek89 schreef:Verbrecher!
:mrgreen: Ik kom al jaren in Duitsland en heb er nog nooit een bekeuring voor gehad. Ook geen staande houding.
Dat kan ik me voorstellen, voor een boetebedrag van €10 loont het waarschijnlijk niet.
https://www.bussgeldkatalog.org/kreisverkehr/ schreef:Bei Einfahrt in den Kreisverkehr geblinkt bzw. bei Ausfahrt nicht geblinkt 10 €
Maar dat maakt het nog niet legaal:
StVO schreef: § 8 Vorfahrt

(1) An Kreuzungen und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt. Das gilt nicht,
1.
wenn die Vorfahrt durch Verkehrszeichen besonders geregelt ist (Zeichen 205, 206, 301, 306) oder
2.
für Fahrzeuge, die aus einem Feld- oder Waldweg auf eine andere Straße kommen.
(1a) Ist an der Einmündung in einen Kreisverkehr Zeichen 215 (Kreisverkehr) unter dem Zeichen 205 (Vorfahrt gewähren) angeordnet, hat der Verkehr auf der Kreisfahrbahn Vorfahrt. Bei der Einfahrt in einen solchen Kreisverkehr ist die Benutzung des Fahrtrichtungsanzeigers unzulässig.
(2) Wer die Vorfahrt zu beachten hat, muss rechtzeitig durch sein Fahrverhalten, insbesondere durch mäßige Geschwindigkeit, erkennen lassen, dass gewartet wird. Es darf nur weitergefahren werden, wenn übersehen werden kann, dass wer die Vorfahrt hat, weder gefährdet noch wesentlich behindert wird. Kann das nicht übersehen werden, weil die Straßenstelle unübersichtlich ist, so darf sich vorsichtig in die Kreuzung oder Einmündung hineingetastet werden, bis die Übersicht gegeben ist. Wer die Vorfahrt hat, darf auch beim Abbiegen in die andere Straße nicht wesentlich durch den Wartepflichtigen behindert werden.
Hajo schreef:Of ergens letterlijk beschreven staat dat een rotonde 1 weg is met afslagen naar rechts, weet ik ook niet uit mijn hoofd. Er is in de loop der jaren bij mij helaas de nodige kennis verloren gegaan of verouderd, maar het kan vast nog wel ergens opgezocht worden.
Beetje jammer.
Victor schreef:
duikgek89 schreef: Waarom bij rechtdoor rijden? Dan is het onderscheid weer weg...
Waarom dan ook dat onderscheid?
Als ik een rotonde wil oprijden telt voor mij maar één vraag, namelijk of degene waar ik op wacht de rotonde blijft volgen of dat hij afslaat.
Waar diegene vandaan komt, of waar hij naartoe gaat als hij eenmaal voor mij langs is gereden, zal mij worst wezen.
Als je verder zou kijken dan je motorkap lang is, dan kun je al voor dat je zelf EN de ander bij de rotonde zijn zien wat er gaat gebeuren.
Hajo schreef:@Attietattie:
Klopt. Zou het CROW kunnen zijn. Een onzin document is het overigens niet, dat CBR handboek. Dat wat in het CBR boekje staat, is gebaseerd op bestaande wet- en regelgeving.
Gebaseerd op hun eigen interpretatie daarvan gecombineerd met een in dit geval ongezonde, dosis fantasie.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » do 25 mei 2017, 0:45

^^ Dat laatste klopt helaas wel redelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hajo » do 25 mei 2017, 0:48

Een boete van een tientje? :rofl2:

Nu ja, het is inderdaad verboden. Als een overijverige Duitse agent mij hiervoor staande houdt, zal ik 'm eerst ervan proberen te overtuigen dat ik dit echt niet wist. En als die dan toch wil schrijven, vind ik het ook best. Tien euro... :lol:

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bart217 » do 25 mei 2017, 9:51

Attietattie schreef:Overigens zou dan iedereen richting naar rechts aan moeten geven bij het oprijden. Dus...
Nee, pas op het moment voor de betreffende weg die je in wil rijden...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Andre09
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mei 2017, 16:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Andre09 » do 25 mei 2017, 10:11

Dit onderwerp heeft wel het een en ander losgemaakt zo te zien :) .

Als er hier al zoveel verwarring over is, kan je nagaan hoe dat op een rotonde moet zijn :D .

Voor mij persoonlijk is het toch heel simpel.
Als ik een rotonde op wil rijden en er komt van links een auto aan zonder richtingaanwijzer dan betekend dat voor mij dat ie niet afslaat en verder rijdt op de rotonde. Die moet ik dus voor laten gaan.

Volgens mij is het ook zo dat men een richtingaanwijzer dient te gebruiken wanneer van rijrichting of van rijstrook veranderd wordt.
Wanneer men de rotonde vervolgd wordt niet van rijrichting of rijstrook veranderd.

Als ik op een rotonde rijd en niet afsla vervolg ik eigenlijk een rechtdoorgaande weg, waarvoor dan richting naar links aangeven?
Stel je rijdt op een weg en er komt een bocht naar links dan zet men hier toch ook niet het knipperlicht naar links aan.
Een rotonde is voor mij gewoon een bocht naar links op een doorgaande weg (maar dan wel een oneindig lange bocht ;) ).
Bart217 schreef:
Davy schreef:Ik erger me mateloos aan dat linksgeknipper op rotondes.
Waarom zou je je nu mateloos ergeren
aan zoiets onschuldigs dat nog duidelijker is voor iedereen ook?
Zo onschuldig vind ik dit niet, zeker omdat het geen regel is en de een het wel en de ander het niet doet.
Dit werkt alleen maar verwarrend.
Als iedereen nou consequent richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde en verder niets dan schept dit juist duidelijkheid.

Maar ik was deze discussie eigenlijk begonnen met mijn ergernis over fietsers die met hun hand lopen te zwaaien als ze rechtdoor rijden en geen richting aangeven bij het afslaan ;)
Overigens ben ik zowel automobilist als fietser en zit mezelf als fietser ook regelmatig te ergeren aan auto's zonder knipperlicht of het niet verlenen van voorrang.

Nu ik dit zo terug lees loop ik mezelf wel een beetje teveel te ergeren aan dingen :facepalm: .
Maar ik heb mijn hart gelucht :D .

André

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Peter » do 25 mei 2017, 10:53

Andre09 schreef: Zo onschuldig vind ik dit niet, zeker omdat het geen regel is en de een het wel en de ander het niet doet.
Dit werkt alleen maar verwarrend.
Als iedereen nou consequent richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde en verder niets dan schept dit juist duidelijkheid.
André
Het is lastig mensen te heropvoeden als ze het anders hebben geleerd. Net als oudere Fransen tijdens het inhalen de linker knipper aanlaten, ook als ze op strook 2 van 3 strooksweg zitten. Ik heb nog geleerd geen knipper aan te zetten bij het terug gaan naar de rechterstrook na het inhalen.

Op een meerstrooksrotonde (geen turborotonde zijnde) is het inderdaad lastig het verschil te zien tussen iemand die van strook wil wisselen of iemand die wel afslaan of juist niet. Nu zijn er maar enkele tientallen van die grote meerstrooksrotondes in NL, maar wat knipperen betekent is niet duidelijk. Hetzelfde geldt voor een reguliere snelwegafslag met 2 stroken. Wat betekent rechts knipperen als je op de linkerstrook zit ? Dat je naar de rechterstrook wilt of gewoon de strook volgen van de afrit ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » do 25 mei 2017, 11:15

Bart217 schreef:
Attietattie schreef:Overigens zou dan iedereen richting naar rechts aan moeten geven bij het oprijden. Dus...
Nee, pas op het moment voor de betreffende weg die je in wil rijden...
Juist ja. De rotonde dus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » do 25 mei 2017, 11:34

^^ Nee. Je kunt de rotonde maar op één manier oprijden. Je zou dan trouwens ook net zo goed richting naar links kunnen aangeven, want je voegt in op de rotonde... net zo onzinnig.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Basjuh1981 » do 25 mei 2017, 11:45

Davy schreef:
Piles schreef:
Robbert297 schreef:. Zo hoort het ook.
Waarom is het in sommige landen dan verboden om naar links richting aan te geven op een rotonde?
Ook in de Nederlandse wet staat nergens dat dat moet, dat heeft het CBR zelf bedacht.
Zouden ze beter hier ook doen, dat verbieden. Ik erger me mateloos aan dat linksgeknipper op rotondes. En helaas begint de trend ook naar België over te waaien.

Ik vraag me dan ook af of het CBS je kan buizen voor je rij-examen als je niet linksknippert op een rotonde maar voor de rest een foutloos parcours aflegt...
Ik denk het niet. Ze kunnen je hooguit wat statistieken geven hoe vaak je geknipperd hebt en voor welke richting.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » do 25 mei 2017, 12:57

Victor schreef:^^ Nee. Je kunt de rotonde maar op één manier oprijden. Je zou dan trouwens ook net zo goed richting naar links kunnen aangeven, want je voegt in op de rotonde... net zo onzinnig.
Onzinnig of niet. Als je afslaat geef je richting aan. Dus als een rotonde een eigen doorgaande weg zou zijn, dien je richting aan te geven bij het oprijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Naturist » do 25 mei 2017, 13:57

duikgek89 schreef:.
https://www.bussgeldkatalog.org/kreisverkehr/ schreef:Bei Einfahrt in den Kreisverkehr geblinkt bzw. bei Ausfahrt nicht geblinkt 10 €
Maar dat maakt het nog niet legaal:
StVO schreef: § 8 Vorfahrt

(1) An Kreuzungen und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt. Das gilt nicht,
1.
wenn die Vorfahrt durch Verkehrszeichen besonders geregelt ist (Zeichen 205, 206, 301, 306) oder
2.
für Fahrzeuge, die aus einem Feld- oder Waldweg auf eine andere Straße kommen.
(1a) Ist an der Einmündung in einen Kreisverkehr Zeichen 215 (Kreisverkehr) unter dem Zeichen 205 (Vorfahrt gewähren) angeordnet, hat der Verkehr auf der Kreisfahrbahn Vorfahrt. Bei der Einfahrt in einen solchen Kreisverkehr ist die Benutzung des Fahrtrichtungsanzeigers unzulässig.
(2) Wer die Vorfahrt zu beachten hat, muss rechtzeitig durch sein Fahrverhalten, insbesondere durch mäßige Geschwindigkeit, erkennen lassen, dass gewartet wird. Es darf nur weitergefahren werden, wenn übersehen werden kann, dass wer die Vorfahrt hat, weder gefährdet noch wesentlich behindert wird. Kann das nicht übersehen werden, weil die Straßenstelle unübersichtlich ist, so darf sich vorsichtig in die Kreuzung oder Einmündung hineingetastet werden, bis die Übersicht gegeben ist. Wer die Vorfahrt hat, darf auch beim Abbiegen in die andere Straße nicht wesentlich durch den Wartepflichtigen behindert werden.
Mijn Duits zal allicht niet zo goed zijn en het is mij duidelijk dat het niet mag.
Waarom dat de Duitse wetgever hiervoor gekozen heeft ontgaat mij volstrekt.

Wie legt mij uit, waarom dit daar zo geregeld is.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » do 25 mei 2017, 15:37

Men denkt dat het anders kan gebeuren dat mensen naar rechts knipperen bij het inrijden puur om aan te geven: "Ik rij nu de rotonde op." Waar iemand die vanaf de eerstvolgende aansluiting kan denken: "Hij neemt de eerste uitrit, dus geen conflict met mij."

Tenminste, dat heb ik zo eens gehoord.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » do 25 mei 2017, 16:20

^^ Dat dus, Attietattie.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Steyn_E » do 25 mei 2017, 16:47

duikgek89 schreef:Men denkt dat het anders kan gebeuren dat mensen naar rechts knipperen bij het inrijden puur om aan te geven: "Ik rij nu de rotonde op." Waar iemand die vanaf de eerstvolgende aansluiting kan denken: "Hij neemt de eerste uitrit, dus geen conflict met mij."

Tenminste, dat heb ik zo eens gehoord.
Mag je in Nederland überhaupt knipperen als je de rotonde oprijdt? Volgens mij dus alleen als je ook daadwerkelijk rechtsaf slaat. Maar dat hangt dus ervan af of het een bijzondere kruising of een "gewone" eenrichtingsweg is. Ik meende dus dat een rotonde een bijzondere kruising is, en dat je dus wél voor de rotonde al richting aan mag geven. Want die eenrichtingsweg in een cirkel bestaat ook, dat is een verkeersplein. Met dus borden C4. Mogelijk zit daar het verschil.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hensepens » do 25 mei 2017, 18:54

Andre09 schreef:Hallo allemaal,

Ik als bestuurder van auto en fiets heb een ergenis.
Wat is het toch de laatste tijd met al die fietsers die hun hand uitsteken als ze een rotonde rondrijden (en voorrang hebben) en dan bij het afslaan juist geen richting aangeven?

Onlangs had ik bijna een moeder op de fiets met kind achterop op de motorkap van mijn auto liggen.
Ik wilde afslaan en zie deze dame van rechtsachter aankomen, ze steekt haar hand uit dus ik mag dan aannemen dat ze ook rechtsaf slaat van de rotonde.
Bleek dat ze haar hand recht naar voren hield om aan te geven dat ze de rotonde rond wilde, dit is natuurlijk vragen om ongelukken.

Vanmorgen zagen we weer zo iemand voorbij rijden, een oudere man, druk (en boos) gebarend met een arm naar voren om de automobilisten duidelijk te maken dat ie de rotonde rond rijdt. En natuurlijk weer geen hand uitsteken bij het verlaten van de rotonde.

Men kan als fietser beter goed oogcontact maken met de automobilist, dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Dit gebeurd ook steeds vaker met auto's, wel richtingaanwijzer naar links aanzetten (totaal overbodig op een enkelbaans rotonde) en niet naar rechts (of op het allerlaatste moment) als ze de rotonde verlaten. Zie hier in de randstad zelfs bestuurders van politieauto's en leswagens dit doen.

Het toch heel simpel, alle bestuurders MOETEN richting aangeven bij het VERLATEN van de rotonde.
Meer niet.

André
Om ook mijn input maar te geven. Als fietser steek ik ook mijn hand uit als ik doorrij. Maar dan duidelijk nar links en niet naar voren. Komt door ervaring dat ik te vaak noidstoppen moest maken omdat automobilisten gerwachten dat wanneer je op en rotonde bij een "grote aansluiting" aankomt, je daar afslaat. Ook heb ik gemerkt dat voor het verkeer wat de rotonde nadert en extra bevestiging is dat ik de rotonde doorrij. Maar je ount im bijv met je rechterarm naar voren te wijzen begrijp ik wel. Vandaar mijn (in mij ogen duidelijke) ik sla.links af signaal.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » do 25 mei 2017, 19:58

Victor schreef:^^ Dat dus, Attietattie.
Als jij nou eens leest wat ik zeg, kan je daar ook op reageren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Andre09
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mei 2017, 16:10

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Andre09 » do 25 mei 2017, 20:35

Hensepens schreef: Vandaar mijn (in mij ogen duidelijke) ik sla.links af signaal.
Alleen sla je dan niet linksaf maar rijdt je gewoon rechtdoor ;) .

Maar ik begrijp best de goede bedoeling van de fietser hierachter om duidelijkheid te scheppen over de situatie.
Eigenlijk zou dit helemaal niet nodig moeten zijn als elke automobilist erop kan vertrouwen dat elke fietser zonder uitgestoken hand gewoon rechtdoor over de rotonde rijdt en met uitgestoken hand naar rechts afslaat.
Het zelfde geldt natuurlijk ook voor menig bestuurder van den automobiel :? .(edit, niet de hand uitsteken maar de richtingaanwijzer gebruiken :D )

Overigens mag menig automobilst wel eens aanleren om wat rustiger te rijden op een rotonde en voorrang te verlenen aan fietsers en voetgangers.

André
Laatst gewijzigd door Andre09 op do 25 mei 2017, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Palance » do 25 mei 2017, 20:56

Hensepens schreef: Om ook mijn input maar te geven. Als fietser steek ik ook mijn hand uit als ik doorrij. Maar dan duidelijk nar links en niet naar voren. Komt door ervaring dat ik te vaak noidstoppen moest maken omdat automobilisten gerwachten dat wanneer je op en rotonde bij een "grote aansluiting" aankomt, je daar afslaat. Ook heb ik gemerkt dat voor het verkeer wat de rotonde nadert en extra bevestiging is dat ik de rotonde doorrij. Maar je ount im bijv met je rechterarm naar voren te wijzen begrijp ik wel. Vandaar mijn (in mij ogen duidelijke) ik sla.links af signaal.
Ik heb vandaag in Schiedam en Rotterdam als fietsers diverse rotondes gepasseerd. Als ik doorrij steek ik niet alleen mijn hand uit naar links, maar ik maak ook vooral oogcontact met eventuele automobilisten om te zien of ze mij wel gezien hebben en het gebaar hebben begrepen. En hoewel ik voorrang heb geef ik dan ook even een kort bedankje. Een kwestie van communiceren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » vr 26 mei 2017, 9:42

Al dat gezwaai met links zou niet nodig zijn, als fietsers zich gewoon volgens de regels zouden gedragen. Ofwel, als fietsers een arm uitsteken bij het afslaan naar rechts. Maar de meeste fietsers die ik zie geven helaas alleen richting aan als het in hun voordeel is. Ik heb al heel erg veel brandstof verspilt aan tuig dat te lui was om een poot uit te steken bij het afslaan.

Ik ben er vrijwel zeker van dat dit ook voor andere automobilisten het geval is. Als het idee bestaat dat de fietser af gaat slaan, door bijvoorbeeld zijn rijlijn of door het belang van bepaalde fietsroutes, is het best aantrekkelijk om er nog even vlug voorlangs te schieten voordat je WEER onnodig stopt voor zo'n lamstraal.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hensepens » vr 26 mei 2017, 10:17

^^ palance
Spreekt voor zich. Oogcontact is misschien wel nog belangrijker dan alleen arm uitsteken.

^^ duikgek89
Klopt. Maar hoe vaak sta je stil voor een rotonde te wachten en blijkt ook dat automobilisten het niet altijd even nauw nemen met richtingaanwijzer gebruiken bij het verlaten van de rotonde..? :(

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » vr 26 mei 2017, 10:49

^^ Dat wilde ik er ook inzetten maar ik vond toen dat ik wel genoeg gezeurd had. :mrgreen: Ik heb al eens de neiging gehad om achter iemand aan te rijden en te eisen mij 1 euro te betalen voor de verloren brandstof. :mrgreen:

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Piles » vr 26 mei 2017, 11:43

Wat wel regelmatig een probleem is bij fietser die hun rechterarm uitstekend, is dat die precies achter het lichaam zit, en dus niet goed zichtbaar is vanuit de auto.

Daarnaast werkt doorrijden bij richting aangeven (van auto's) pas als je er op kan vertrouwen dat iedereen die richting aangeeft, ook daadwerkelijk de rotonde verlaat. En zolang dat niet het geval is, zal ik toch regelmatig wachten omdat ik iemand niet vertrouw...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » za 27 mei 2017, 9:32

^^ Beide waar.

Maar wat betreft anticiperen: Een beetje afhankelijk van de kruising en de rijstijl van de bestuurder, anticipeer ik vaak dat de bestuurder juist knippert, om zo soepel mogelijk te kunnen rijden. Ik zorg er echter altijd voor dat ik nog kan stoppen op het moment dat blijkt dat de bestuurder het niet zo goed begrepen heeft.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Naturist » za 27 mei 2017, 10:37

Piles schreef:Wat wel regelmatig een probleem is bij fietser die hun rechterarm uitstekend, is dat die precies achter het lichaam zit, en dus niet goed zichtbaar is vanuit de auto.
Het is precies die instructie die ik onze kinderen gaf toen ik eens merkte dat zij op de fiets met gebogen arm richting aangaven.
Toen heb ik achter ze gefietst en gefotografeerd om ze te laten zien wat er van hun actie van achteren zichtbaar was.
Daar op is sindsdien enige verbetering gekomen. :p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » za 27 mei 2017, 10:46

^^ Goede werkwijze. Je kan dingen 10x uitleggen maar als je het visueel maakt landt het in één keer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie