(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Andre09
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mei 2017, 16:10

(verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Andre09 » wo 24 mei 2017, 16:41

Hallo allemaal,

Ik als bestuurder van auto en fiets heb een ergenis.
Wat is het toch de laatste tijd met al die fietsers die hun hand uitsteken als ze een rotonde rondrijden (en voorrang hebben) en dan bij het afslaan juist geen richting aangeven?

Onlangs had ik bijna een moeder op de fiets met kind achterop op de motorkap van mijn auto liggen.
Ik wilde afslaan en zie deze dame van rechtsachter aankomen, ze steekt haar hand uit dus ik mag dan aannemen dat ze ook rechtsaf slaat van de rotonde.
Bleek dat ze haar hand recht naar voren hield om aan te geven dat ze de rotonde rond wilde, dit is natuurlijk vragen om ongelukken.

Vanmorgen zagen we weer zo iemand voorbij rijden, een oudere man, druk (en boos) gebarend met een arm naar voren om de automobilisten duidelijk te maken dat ie de rotonde rond rijdt. En natuurlijk weer geen hand uitsteken bij het verlaten van de rotonde.

Men kan als fietser beter goed oogcontact maken met de automobilist, dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Dit gebeurd ook steeds vaker met auto's, wel richtingaanwijzer naar links aanzetten (totaal overbodig op een enkelbaans rotonde) en niet naar rechts (of op het allerlaatste moment) als ze de rotonde verlaten. Zie hier in de randstad zelfs bestuurders van politieauto's en leswagens dit doen.

Het toch heel simpel, alle bestuurders MOETEN richting aangeven bij het VERLATEN van de rotonde.
Meer niet.

André

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door MaartenE » wo 24 mei 2017, 18:29

Andersom gebeurt ook vaak genoeg:
Automobilisten die stoppen terwijl ik aangeef naar rechts te gaan en af te slaan op de rotonde.
Ooit bijna 2 auto's op elkaar doordat de voorste z'n ogen niet paraat had.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door boe! » wo 24 mei 2017, 18:54

Andre09 schreef:Dit gebeurd ook steeds vaker met auto's, wel richtingaanwijzer naar links aanzetten (totaal overbodig op een enkelbaans rotonde) en niet naar rechts (of op het allerlaatste moment) als ze de rotonde verlaten. Zie hier in de randstad zelfs bestuurders van politieauto's en leswagens dit doen.
Dit is bewust beleid van het CBR.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Piles » wo 24 mei 2017, 20:10

^^ dat van het linksaf richting aangeven wist ik, maar het niet richting aangeven bij het verlaten??

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door boe! » wo 24 mei 2017, 20:13

^^ Ik bedoel dat het linksaf richting aangeven beleid van het CBR is.Richting aangeven bij het verlaten van de rotonde was altijd al de bedoeling.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Robbert297 » wo 24 mei 2017, 20:35

Ik geef altijd richting naar links aan als ik links op een rotonde ga. Daarbij geef ik ook altijd netjes richting naar rechts na de een-na-laatste afslag bij het verlaten van de rotonde, zoals ik heb geleerd met rijlessen. Zo hoort het ook.
Слава Україні

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Piles » wo 24 mei 2017, 20:51

Robbert297 schreef:. Zo hoort het ook.
Waarom is het in sommige landen dan verboden om naar links richting aan te geven op een rotonde?
Ook in de Nederlandse wet staat nergens dat dat moet, dat heeft het CBR zelf bedacht.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Robbert297 » wo 24 mei 2017, 21:01

^^ Hmmm, dat is een goeie. In Duitsland (en meerdere landen) doe ik het inderdaad ook nooit, omdat ik weet dat dat daar niet mag.
Слава Україні

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Davy » wo 24 mei 2017, 21:07

Piles schreef:
Robbert297 schreef:. Zo hoort het ook.
Waarom is het in sommige landen dan verboden om naar links richting aan te geven op een rotonde?
Ook in de Nederlandse wet staat nergens dat dat moet, dat heeft het CBR zelf bedacht.
Zouden ze beter hier ook doen, dat verbieden. Ik erger me mateloos aan dat linksgeknipper op rotondes. En helaas begint de trend ook naar België over te waaien.

Ik vraag me dan ook af of het CBS je kan buizen voor je rij-examen als je niet linksknippert op een rotonde maar voor de rest een foutloos parcours aflegt...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Robbert297 » wo 24 mei 2017, 21:14

^^ Zou me niks verbazen. Tegenwoordig zoeken ze naar de kleinste dingetjes om je te laten zakken. B(
Слава Україні

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » wo 24 mei 2017, 21:21

Je kunt je afvragen wie er wat aan heeft dat je vooraf links richting aangeeft.
Toch alleen degene die achter je rijdt? Lekker belangrijk.
Voor tegemoetkomend verkeer dat de rotonde wil oprijden maakt het niet uit hoe ver je de rotonde al bent rondgereden... voor hen is alleen belangrijk of je de rotonde verlaat (=richting aangeven naar rechts) of niet (=geen richting aangeven of naar links richting aangeven).

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » wo 24 mei 2017, 21:30

Voor fietsers vind ik het een ander verhaal: als fietser kan het wel degelijk nuttig zijn om (extra) aan te geven dat je de rotonde niet verlaat.
Maar geef dan naar links aan, wel zo duidelijk. Recht voor je uit wijzen ziet er gewoon niet uit :lol:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » wo 24 mei 2017, 21:32

Victor schreef:voor hen is alleen belangrijk of je de rotonde verlaat (=richting aangeven naar rechts) of niet (=geen richting aangeven of naar links richting aangeven).
Zo werkt het met weefvakken ook. Helemaal niet nodig om aan het begin van het weefvak richting aan te geven dat je op het weefvak blijft. En toch is het enorm handig. Ook het richting aangeven als je de rotonde driekwart neemt, maakt de situatie duidelijker. Simpelweg de bevestiging dat je blijft.

Zeker in deze tijd waarin het blijkbaar enorm moeilijk is om richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Nodig? Nee. Prettig? Jep.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » wo 24 mei 2017, 21:44

Attietattie schreef:Ook het richting aangeven als je de rotonde driekwart neemt, maakt de situatie duidelijker. Simpelweg de bevestiging dat je blijft.
Ja. Maar als mensen de rotonde rechtdoor nemen, geven ze geen richting naar links aan. Dus dan weet je nog niks...

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Steyn_E » wo 24 mei 2017, 21:48

Jawel, als iemand geen richting aangeeft dan stop je. Als dat is omdat ie er af gaat zonder richting aan te geven, dan stop je dus onnodig. Maar hoe je het ook wendt of keert, richting aangeven naar links maakt het niet onduidelijk(er). Dus wat mij betreft terecht dat dat gewoon mag.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hajo » wo 24 mei 2017, 21:52

Richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde is verplicht. Nog voor de rotonde richting aangeven mag, maar hoeft niet. Als je dat wel wilt doen, mag je dat alleen doen als je op de rotonde links- of rechtsaf wilt slaan. Rij je op de rotonde rechtdoor, dan mag je voordat je de rotonde oprijdt, geen richting aangeven.

Zelf geef ik als ik op een rotonde links- of rechtsaf wil, altijd nog voor de rotonde richting aan. Dat blijf ik doen totdat ik de rotonde ga verlaten. Dan geef ik richting aan naar rechts. Dit doe ik ook in het buitenland, dus ook in Duitsland.

Reden: vooral als ik al op de rotonde rij, ziet verkeer dat de rotonde nadert duidelijk dat ik de rotonde blijf volgen. Ik vind dat uit oogpunt van verkeersveiligheid veel duidelijker en veiliger dan geen richting aangeven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » wo 24 mei 2017, 21:54

Victor schreef:
Attietattie schreef:Ook het richting aangeven als je de rotonde driekwart neemt, maakt de situatie duidelijker. Simpelweg de bevestiging dat je blijft.
Ja. Maar als mensen de rotonde rechtdoor nemen, geven ze geen richting naar links aan. Dus dan weet je nog niks...
Als je rechts gaat, ziet het verkeer waar je vandaan komt en (als het goed is, waar je naartoe gaat). Als je rechtdoor gaat, ziet het verkeer waar je vandaan komt en dat je geen richting aangeeft, dus wel rechtdoor zal gaan. Als je driekwart wil, ziet het tegemoetkomende verkeer (misschien) niet waar je vandaan komt, maar krijgt wel bevestigd dat je blijft. Zeker als de rechtdoorgaande richting de gangbare richting is, is het simpelweg prettig.

Je kan blijven volhouden dat het niets toevoegt, maar het geeft extra informatie die niemand in de weg zit. Dus waarom niet?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door boe! » wo 24 mei 2017, 21:56

Hajo schreef:mag je dat alleen doen als je op de rotonde links- of rechtsaf wilt slaan.
Dan mag jij aangeven waar je op een rotonde linksaf kan slaan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Palance » wo 24 mei 2017, 22:00

Hajo schreef: Reden: vooral als ik al op de rotonde rij, ziet verkeer dat de rotonde nadert duidelijk dat ik de rotonde blijf volgen. Ik vind dat uit oogpunt van verkeersveiligheid veel duidelijker en veiliger dan geen richting aangeven.
Dat dus. Ik doe het op sommige rotondes waar ik zie dat iemand als een bezetene aan komt rijden en snel de rotonde op wil of op rotondes waar minder veel verkeerd is dat de rotonde volgt, dan vind ik het wel zo duidelijk om richting aan te blijven geven. Maar dat heeft me helaas desondanks al twee keer een noodstop op geleverd omdat toch iemand zonodig de rotonde op wil rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hajo » wo 24 mei 2017, 22:07

@ boe!:
:lol:
Met linksaf op de rotonde bedoel ik "driekwart rond", zullen we maar zeggen. Voor de rotonde weet je dat je de rotonde driekwart rond moet rijden, dat is op dat moment "linksaf". De rotonde zelf verlaat je natuurlijk door "rechtsaf te slaan".

Behalve als het verkeer links rijdt, dan klopt het wel en kun je op de rotonde echt linksaf slaan... :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door boe! » wo 24 mei 2017, 22:12

^^ Jij gaat dus uit van het principe dat een rotonde vergelijkbaar is met een kruispunt in de weg. Ik heb geleerd dat een rotonde een eigen weg is met alleen afslagen naar rechts.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » wo 24 mei 2017, 22:21

^^ Beide definities zijn geloof ik terug te vinden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hajo » wo 24 mei 2017, 23:07

Voor beide definities is wat te zeggen.

Ik heb inderdaad geleerd dat een rotonde "een bijzonder vormgegeven kruising" is. Dit stamt uit de tijd dat verkeer op de rotonde het verkeer dat de rotonde naderde, voor moest laten gaan. Voor verkeer op de rotonde kwam het de rotonde naderende verkeer immers van rechts. En verkeer van rechts ging (en gaat nog steeds op ongeregelde, gelijkwaardige kruisingen) voor.

Later werd de regel veranderd: nu heeft verkeer op de rotonde voorrang op het de rotonde naderende verkeer. Mede daardoor wordt een rotonde nu inderdaad beschouwd als een eigen weg met afslagen naar rechts.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » wo 24 mei 2017, 23:34

Hajo schreef:nu
Doe eens een bron van vroegah en van nu aub?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » wo 24 mei 2017, 23:42

Victor schreef:Je kunt je afvragen wie er wat aan heeft dat je vooraf links richting aangeeft.
Toch alleen degene die achter je rijdt? Lekker belangrijk.
Voor tegemoetkomend verkeer dat de rotonde wil oprijden maakt het niet uit hoe ver je de rotonde al bent rondgereden... voor hen is alleen belangrijk of je de rotonde verlaat (=richting aangeven naar rechts) of niet (=geen richting aangeven of naar links richting aangeven).
Voor tegemoetkomend verkeer maakt het wel uit. Nouja, voor de doorsnee bestuurder misschien niet, maar voor mensen die anticiperen wel. Als ik namelijk kan zien dat je de rotonde niet gaat verlaten dan kan ik daar rekening mee houden door eerder of meer gas terug te nemen of te remmen om toch zoveel mogelijk te kunnen blijven rollen. Anders is het bij sommige rotondes, bijvoorbeeld als er één duidelijke hoofdrichting is, aantrekkelijker of handiger om bij het vertragen aan te nemen dat de ander rechtdoor zal gaan en dus geen factor is. Uiteraard wel zo dat er veilig voorrang verleend kan worden indien nodig.
Hajo schreef:Richting aangeven naar rechts bij het verlaten van een rotonde is verplicht. Nog voor de rotonde richting aangeven mag, maar hoeft niet. Als je dat wel wilt doen, mag je dat alleen doen als je op de rotonde links- of rechtsaf wilt slaan. Rij je op de rotonde rechtdoor, dan mag je voordat je de rotonde oprijdt, geen richting aangeven.
Waar in het RVV staat het zo precies als jij het beschrijft? CBR verhaaltjes heb ik al genoeg gehoord, maar ik vind het lastig om die toko serieus te nemen.
Hajo schreef:Zelf geef ik als ik op een rotonde links- of rechtsaf wil, altijd nog voor de rotonde richting aan. Dat blijf ik doen totdat ik de rotonde ga verlaten. Dan geef ik richting aan naar rechts. Dit doe ik ook in het buitenland, dus ook in Duitsland.
Verbrecher!
Hajo schreef:Reden: vooral als ik al op de rotonde rij, ziet verkeer dat de rotonde nadert duidelijk dat ik de rotonde blijf volgen. Ik vind dat uit oogpunt van verkeersveiligheid veel duidelijker en veiliger dan geen richting aangeven.
Ik vind het voor het kunnen anticiperen wel fijn, voor de verkeersveiligheid vind ik gevoelsmatig de Duitse regels beter EN voor buitenlanders die wel bereid zijn zich aan te passen veel beter te begrijpen.
Hajo schreef:Later werd de regel veranderd: nu heeft verkeer op de rotonde voorrang op het de rotonde naderende verkeer. Mede daardoor wordt een rotonde nu inderdaad beschouwd als een eigen weg met afslagen naar rechts.
Dat is in RVV art.15 of art.18 niet terug te vinden. Ook in de definitie van het bord :D1: niet. Bovendien is het moeilijk te geloven dat de :B6: voor de lol bij zoveel rotondes geplaatst word.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Victor » wo 24 mei 2017, 23:52

Richting aangeven naar links als je de rotonde blijft volgen, en switchen naar rechts aangeven vlak voordat je de rotonde verlaat, is inderdaad heel duidelijk en nuttig voor degenen die de rotonde willen oprijden.
Maar doe dat dan ook als je de rotonde rechtdoor neemt.
Pas dan heeft iedereen er altijd wat aan.
Veel rotondes zijn namelijk (letterlijk) onoverzichtelijk door alles wat er in het middenstuk staat, begroeiing of ander allerlei.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Hajo » wo 24 mei 2017, 23:53

@Attietattie:
Ik ben niet zo goed in jaartallen, maar het omslagpunt ligt in het jaar waarin de wetswijziging werd doorgevoerd. Volgens mij was dat met de invoering van het RVV 1996.

Dus:
Voor 1996:verkeer op rotonde geeft voorrang aan verkeer van rechts, dus aan de rotonde naderend verkeer.
Na 1996:verkeer op de rotonde heeft voorrang op het de rotonde naderende verkeer.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Bart217 » wo 24 mei 2017, 23:55

Davy schreef:Ik erger me mateloos aan dat linksgeknipper op rotondes.
Waarom zou je je nu mateloos ergeren
aan zoiets onschuldigs dat nog duidelijker is voor iedereen ook?
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door duikgek89 » do 25 mei 2017, 0:04

Victor schreef:Richting aangeven naar links als je de rotonde blijft volgen, en switchen naar rechts aangeven vlak voordat je de rotonde verlaat, is inderdaad heel duidelijk en nuttig voor degenen die de rotonde willen oprijden.
Maar doe dat dan ook als je de rotonde rechtdoor neemt.
Pas dan heeft iedereen er altijd wat aan.
Veel rotondes zijn namelijk (letterlijk) onoverzichtelijk door alles wat er in het middenstuk staat, begroeiing of ander allerlei.
Waarom bij rechtdoor rijden? Dan is het onderscheid weer weg...

Overzichtelijk voor een auto betekent overigens niet per definitie dat het voor een vrachtwagen of zelfs busje ook onoverzichtelijk is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: (verkeerd) Richting aangeven op rotondes.

Bericht door Attietattie » do 25 mei 2017, 0:05

Hajo schreef:Dus:
Voor 1996:verkeer op rotonde geeft voorrang aan verkeer van rechts, dus aan de rotonde naderend verkeer.
Na 1996:verkeer op de rotonde heeft voorrang op het de rotonde naderende verkeer.
Mwah... nu is het zo dat voorschriften stellen dat een rotondebord gecombineerd moet worden met een B6 op toeleidende wegen enz enz. Maar als die er niet staan, heeft de toeleidende weg nog steeds voorrang.

Daarover staat niets in het RVV.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie