Parkeren op de weg

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Dropbox
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 jun 2017, 16:09

Parkeren op de weg

Bericht door Dropbox » vr 09 jun 2017, 16:17

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat, anders mag je het verplaatsen.

Ik moet voor mijn werk (verkeersregelaar) regelmatig bij werkzaamheden zorgen dat men veilig kan werken. Meestal worden er hekken geplaatst, maar het gebeurt ook wel eens dat deze er niet staan. Mag ik dan, mijn auto op de rijbaan zetten om een blokkade te maken?
Laatst gewijzigd door Dropbox op vr 09 jun 2017, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Parkeren op de weg.

Bericht door Steyn_E » vr 09 jun 2017, 16:43

Ik zou niet weten of het volgens de wet mag, maar als er wel duidelijk is dat de weg dicht is (geel omleidingsbord oid) zou ik het rustig doen, het is dan toch niet openbaar toegankelijk en ik denk dat de politie er wel begrip voor op kan brengen, die staan namelijk bij ongelukken voor een vergelijkbare situatie en die blokkeren dan ook simpelweg de rijbaan om veilig te kunnen werken. En volgens mij heb ik dat ook wel vaker gezien, ook met een niet als verkeersregelaar uitziende auto.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Parkeren op de weg.

Bericht door Attietattie » vr 09 jun 2017, 17:30

Nee, mag niet. Sterker nog, als er een hek staat mag jij jouw auto er niet pal achter zetten.

Een hek is afzetmateriaal. Kegels, barrier en bakens ook. En (oneerbiedig gezegd) jij ook. Jouw auto niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Parkeren op de weg.

Bericht door Chris079 » vr 09 jun 2017, 17:33

Het CROW heeft richtlijnen voor verkeersregelaars bij wegwerkzaamheden. Daarin zou vermeld moeten staan wat je wel en niet als verkeersregelaar mag.

Hierin staat o.a. vermeld dat een verkeersregelaar een aanvulling is op de te nemen verkeersmaatregel (afsluiting etc..) en niet als enige (hoofd)maatregel. Dus ik zou zeggen Nee. Wachten tot de daadwerkelijke maatregel geplaatst is.

Plaats reactie