Mag een boa verkeer regelen?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Peter » di 19 sep 2017, 10:11

Afgelopen zondag was er bij de Scheveningse Keizerstraat een bus (22) gestrand en die wachtte op een sleepauto. Vanaf een terras en achter een biertje kon ik zien dat er na 15 minuten HTM verkeersregelaars verkeer langs de bus moesten leiden (2 richtingen op 1 strook). Er zit daar echter ook een VRI, die de regelaars kennelijk niet konden uitzetten. Nu ontstonden er conflictsituaties waarbij voetgangers groen hadden, maar verkeer door de regelaars werd doorgezwaaid. Dat ging 1 keer bijna mis (doordat de bus het zicht wegnam voor de voetganger). Erg benieuwd of een voetganger, die bij groen aangereden wordt door een auto, die op aanwijzing van een al dan niet bevoegde regelaar door rood reed, de automobilist of de HTM kan aanspreken. Suf ook dat als de regelaar bevoegd was, deze de VRI niet kon uitschakelen (sleutel).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Coen Tunnel » di 19 sep 2017, 10:40

^^ Ik denk niet dat verkeersregelaars bevoegd zijn of überhaupt de mogelijkheid hebben om een VRI uit te schakelen. Vast niet alle verkeersregelaars.
Peter schreef:Er zit daar echter ook een VRI, die de regelaars kennelijk niet konden uitzetten. Nu ontstonden er conflictsituaties waarbij voetgangers groen hadden, maar verkeer door de regelaars werd doorgezwaaid. Dat ging 1 keer bijna mis (doordat de bus het zicht wegnam voor de voetganger). Erg benieuwd of een voetganger, die bij groen aangereden wordt door een auto, die op aanwijzing van een al dan niet bevoegde regelaar door rood reed, de automobilist of de HTM kan aanspreken.
Interessante vraag. Aanwijzingen gaan boven verkeerstekens en verkeersregels (RVV art. 84). Maar als ik het zo lees regelden de verkeersregelaars niet de overstekende voetgangers, maar alleen het verkeer dat langs de bus moest? Dan zou je zeggen dat een automobilist gewoon voor het rode verkeerslicht moet stoppen, al kan het voor de automobilist onduidelijk zijn of de aanwijzing van de verkeersregelaar boven het rode licht gaat. Indien ze wel de voetgangers regelden, dan hadden de voetgangers natuurlijk de aanwijzingen van de verkeersregelaars moeten opvolgen.

Als de VRI niet uitgeschakeld kon worden, dan hadden de verkeersregelaars naar mijn mening ook de overstekende voetgangers moeten regelen, gezien de onmiddellijke nabijheid van de VRI.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 sep 2017, 10:40

De bus blokkeerde voor de voetganger het zicht op het verkeer, maar kon de voetganger wel de verkeersregelaar zien? (en andersom)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Boerenkool » wo 04 okt 2017, 21:34

Dat is ook waarom het gebaar eigenlijk niet zwaaien is maar een arm een richtinh in houden.
Daar is netjes bij gedefineerd dat als je hem van opzij ziet dat je moet stoppen. Aanwijzingen gelden dan automatisch voor alle richtingen.

De_Verkeersregelaar
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 1:22

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door De_Verkeersregelaar » za 10 feb 2018, 1:27

Even kort samengevat..

1. Verkeersregelaars staan boven alle verkeersborden, stoplichten en verkeersregels, het is op dat moment mijn kruispunt.
2. Ook voetgangers hebben te wachten tot de verkeersregelaar toestemming geeft om over te steken.
3. Wanneer de verkeersregelaar (mondeling) een stopteken heeft gegeven dien je hieraan te voldoen, ga je toch en je wordt aangereden.. dan is het je eigen probleem.
4. Een buitengewoon opsporingsambtenaar heeft niks op een kruispunt te zoeken.
5. De VRI (verkeersregelinstalatie) kan uitgeschakeld worden, echter hebben veelal alleen de wegbeheerders en gemeentes deze sleutel. (en ik natuurlijk)
Gelukkig kunnen steeds meer VRI’s op afstand worden bedient, kwestie van een telefoontje.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Attietattie » za 10 feb 2018, 13:28

^^ Even kort erop reagerend:

1. De tekens die worden gegeven gáán boven andere tekens. Jullie staan niet boven de wet. Anders zou ik je graag eens bezopen achter het stuur zien zitten.

3. En als je de tekens wél opvolgt en iemand aanrijdt, ben je nog steeds de Sjaak. Je hebt het als weggebruiker dus altijd gedaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Demassel » za 10 feb 2018, 21:55

^^^
2)een voetganger heeft de "toestemming" alleen nodig na een (evt mondeling) stopteken.
4) een BOA kan de bevoegdheid hebben om verkeer te regelen.
Dus jou antwoord is een beetje BS
5) waarom heb jij natuurlijk ook een sleutel van een VRI?
En hoeveel heb je er dan? Er zijn standaard al 3 verschillende leveranciers met ieder een eigen sleutel (nog buiten het feit dat sommige wegbeheerders haar eigen sleutel hebben ipv de standaard van de leverancier)



Plaats reactie