Mag een boa verkeer regelen?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

Mag een boa verkeer regelen?

Bericht door WouterF » do 22 jun 2017, 12:18

Gisteren een interessante situatie:

ik wandel via een trapje de Prins Willem Alexander brug op, fiets aan de hand. Je komt dan op een vrijliggend fietspad/landbouwverkeerweg. In het midden zijn 2 gescheiden rijbanen, en aan de andere kant weer een vrijliggend fietspad/landbouwverkeerwerg.

Op het fietspad stonden een aantal fietsers stil. Op de rijbaan aan de andere kant, dus gauw een 10-15 meter verder, stond een autotje van Bureau Toezicht en Handhaving, een naar een lokale afvalverwerker wegbezuinigde BOA-constructie

https://www.tiel.nl/inwoners/avri-toezi ... ving_3523/

Deze BOA stond gemoedelijk te praten, volgens mij met mensen aan de andere kant, die ik achter de auto niet kon zien.

De plaats was https://www.google.com/maps/place/Prins ... d5.4965335 bij de kruising tussen de Waalbandijk en de N323 - het trapje is het zwarte lijntje rechts van de draailus.

Die fietsers aan mijn kant kwebbelden wat over een springer, de BOA stamelde dat het 'niet lang zou duren' - maar kon niet aanduiden waarop ze dat baseerde en hoe lang dat dan zou duren. Ik ben dus maar omgekeerd en via het voetveer Tiel-Wamel naar mijn bestemming gefietst.

Er bleek inderdaad iets aan de hand op de brug http://www.gelderlander.nl/maas-en-waal ... ~a2f50381/

Maar nu mijn vragen:

1) mag een BOA überhaupt het verkeer regelen? Dat is me niet helemaal duidelijk, gaat dat via de Beleidsregels Buitengewone Opsporingsambtenaar domein Openbare Ruimte of Milieu, welzijn en infrastructuur en dan artikel 5 van de wegenverkeerswet?

2) Nu ben ik zelf gestopt om deze BOA aan te spreken, maar wat nu als ik direct opgestapt was en doorgefietst was (bijvoorbeeld omdat ik dacht dat het een ongeluk op de snelweg in de andere richtig was)? Het achternaroepen van 'Halt, Politie!' zou nog gaan, maar 'Halt, Buitengewoon Opsporingsambtenaar domein Milieu, welzijn en infrastructuur' komt wat ludiek over.

3) Kan 1 ambtenaar eigenlijk 4 onafhankelijke rijstroken in 1x blokkeren zonder stopteken? Is een vrijliggend fietspad geblokkeerd als er op een andere rijbaan zo'n BOA voertuig stil staat, of pas als er een BOA/agent staat die een stopteken geeft (een vrijliggend fietspad of de naastliggende weg)?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door captain007 » do 22 jun 2017, 14:26

Voor beroepsmatige verkeersregelaars is er in elk geval een aanstellingspas benodigd. Ik heb geen idee hoe het zit met de bevoegheden van BOA's hieromtrent.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Vinny » do 22 jun 2017, 17:47

Zelfs vrijwilligers kunnen een bevoegdheid hebben om het verkeer te regelen. Overigens kunnen burgers elkaar ook aanwijzingen geven, al hoeven die strikt formeel niet opgevolgd te worden: mensen wijzen op een incident verderop langs de route lijkt me niet persé verkeerd. Zeker als het gaat om mensen die zelfmoord willen plegen, dan kun je beter zo ver mogelijk uit de buurt blijven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Attietattie » do 22 jun 2017, 18:05

1: als een BOA aangesteld is, mag hij het verkeer regelen. Maar tijdens calamiteiten is alles anders. Dan zou je zelfs kunnen stellen dat het iemands plicht is, indien diegene ertoe in staat is.

2: wat is je vraag? Een aanwijzing door een bevoegd persoon moet je gewoon opvolgen. Of jij kan weten dat diegene bevoegd is, is een tweede.

3: iemand zal je een stopteken moeten geven. Een voertuig op de weg is geen stopteken. Geldt ook voor een dwars geparkeerde politieauto op de snelweg, mag je gewoon omheen rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door martien » do 22 jun 2017, 21:29

Attietattie schreef:2: wat is je vraag? Een aanwijzing door een bevoegd persoon moet je gewoon opvolgen. Of jij kan weten dat diegene bevoegd is, is een tweede.
Dat hoef jij niet eens te weten als het voor jou een plausibele situatie is.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Boerenkool » do 10 aug 2017, 19:50

Ben ook wel eens ergens spontaan verkeer gaan regelen. Als je het beetje eerlijk lijkt te doen en je legt half gebarend uit wat of hoe luistert eigenlijk iedereen en latere hulpdiensen zijn dan dankbaar.
Aan een verkeersinfarct heeft niemand wat en ongeduld is vooral onwetendheid.
Als je gewoon zegt " verderop.meisje gevallen als je ff dit blokje om gaat dan snappen ze dat prima, misschien nig wel beter dan van officielen. Men snapt immers dat je als toevallige burger geen belang dan het algemene hebt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 aug 2017, 21:59

^^ Daar zit wel een risico aan. Mocht er wat misgaan door jouw geregel bent jij aansprakelijk voor de eventuele schade waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Rene » do 10 aug 2017, 23:51

Inderdaad, die aansprakelijkheid is een probleem.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

als vrijwilliger na aanrijding verkeer regelen?

Bericht door MotelMioveni » di 12 sep 2017, 1:49

Boerenkool schreef:
Ben ook wel eens ergens spontaan verkeer gaan regelen.


Na mijn wandelweekeinde in Luxemburg was ik in de namiddag in een klein stadje bij Trier in Duitsland. Op een onoverzichtelijk kruispunt in een 30km/u-zone was net een aanrijding gebeurd. Ik was stomtoevallig eerder aanwezig dan de hulpdiensten. Snel de auto achteruit gezet, met alarmlichten aan, op 15 meter van het kruispunt. Toen ik naar mijn telefoon greep om 112 te bellen, hoorde ik in de verte al sirenes, dus dat bellen was niet meer nodig.

Het was een heel klein beetje druk, omdat mensen van werk naar huis reden. Ik heb een geel hesje aangetrokken en heb me midden op het kruispunt geposteerd, wachtend op de hulpdiensten. In de vijf minuten aanrijtijd die volgde heb ik ongeveer 5 of 6 auto's tussen de brokstukken door geloodst. Eén jonge gast met petje ging op mijn aanwijzing flink hard in de remmen en stak een duim op toen hij zag waarom ik daar stond.

Toen de politie kwam, leken ze het wel best te vinden wat ik deed. De eerste aandacht ging naar de slachtoffers uit en zo hoort dat natuurlijk ook. Iemand die ik had gebaard om voorzichtig de kruising op te rijden, stopte braaf toen ik alsnog een stopteken gaf, omdat de ambulance net de andere hoek om kwam racen. Toen ik de jonge politieagente met paardenstaart om een afzetbaken vroeg, drukte ze me dat in handen zonder vragen te stellen.

Binnen een paar minuten na aankomst van de politie stonden er drie ambulances op de kruising, die daardoor in alle richtingen volkomen geblokkeerd raakte. Dat leek mij het moment om aan de jonge politieagente met paardenstaart te vragen of ik nu kon vertrekken. Ze vroeg me of ik getuige was (nee), ik kreeg een kort bedankje en kon weg, waarbij ik opmerkte dat ik mijn auto nog verder naar achter had moeten zetten, voor de 1e ambulance.

Nu meen ik te weten dat een van onze forumleden in het Sauerland betrokken is bij de brandweer. Ik ben benieuwd naar zijn mening. Welke risico's heb ik gelopen door hulp te bieden? Zou ik inderdaad aansprakelijk worden gehouden als er nog een aanrijding was gebeurd terwijl ik daar stond? Is het niet zo dat als je geen hulp biedt, je schuldig bent aan 'unterlassene Hilfeleistung'? Ik geloof dat mijn hulp daar welkom was en moeilijk was het niet.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Peter » di 12 sep 2017, 9:28

De kans dat je met succes aansprakelijk wordt gesteld is vrij klein, als je redelijkerwijze je burgerplicht deed. Als je het verkeer op het Groningse Julianaplein gaat regelen, om mensen door de drukte te helpen, zal dat niet gelden.

Een burger zonder motorvoertuig onder zijn kont wordt (in NL iig) vrijwel alleen aansprakelijk gesteld als deze burger een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Een erg foute rechterlijke insteek (persoonlijke schade meewegen, maar verzekering dus misbruiken). De kans dat je dus je persoonlijke kapitaal moet aanspreken is extreem klein. Hoe dat werkt in Duitsland of Belgie weet ik niet, maar ik vermoed hetzelfde.

Een burger kan altijd dreigen met een civiele rechtzaak, als deze meent schade te hebben geleden door jouw (goedbedoelde) acties. Dat kan vervelend zijn (moet je wel of niet een advocaat inhuren en wie betaalt die? ).

In de USA hebben ze dacht ik nog onder Obama een wet aangenomen (genoemd naar de bijbelse barmhartige Sameritaan) die moet voorkomen dat burgerhulpverleners worden aangeklaagd voor mal-practice. Daar was het in verleden (eigenbelang) wijzer niet te helpen bij een ongeval, ook als dat de dood van mensen tot gevolg zou hebben. Niets doen was in de praktijk niet strafbaar, en wel iets doen wellicht wel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 sep 2017, 10:15

Een burger kan niet gemakkelijk aansprakelijk worden gesteld voor zoiets. Er zijn ook wel eens gekken (tegenwoordig 'verwarde personen' genoemd) die het verkeer gaan regelen. Je dient als bestuurder zelf de verantwoordelijkheid te dragen totdat je gedwongen wordt door een als 'zodanig kenbare' ambtenaar of verkeersregelaar (RVV 1990 art. 82).

Het feit dat men spreekt over een ambtenaar en niet meer over een agent geeft ook al een hint over het toegestaan zijn voor een BOA om het verkeer te regelen: als hij daar voor is aangesteld wel dus (een boswachter is dat niet).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: als vrijwilliger na aanrijding verkeer regelen?

Bericht door Rene » di 12 sep 2017, 23:17

MotelMioveni schreef:Nu meen ik te weten dat een van onze forumleden in het Sauerland betrokken is bij de brandweer. Ik ben benieuwd naar zijn mening. Welke risico's heb ik gelopen door hulp te bieden? Zou ik inderdaad aansprakelijk worden gehouden als er nog een aanrijding was gebeurd terwijl ik daar stond? Is het niet zo dat als je geen hulp biedt, je schuldig bent aan 'unterlassene Hilfeleistung'? Ik geloof dat mijn hulp daar welkom was en moeilijk was het niet.
Stuur een PM op dit forum naar gebruiker SnarfFlevoland.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Boerenkool » wo 13 sep 2017, 21:52

Burgers gebruiken meestal ook niet de officiele gebaren, hooguit t stopteken. Gestrekte armen zie je niet snel. Je ziet meer wijzen en het gebaar doorrijden(vingers hoog laag in golfbeweging. Zijn dat eigenlijk dan wel aanwijzingen?
Je ziet ook de officiele regelaars dat steeds vaker doen omdat het duidelijker is dan mensen laten kijken welke arm welke kant op gestrekt is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Attietattie » wo 13 sep 2017, 23:14

Bij het geven van aanwijzingen door middel van gebaren worden, voor zover mogelijk, de in bijlage II vastgestelde aanwijzingen gegeven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door duikgek89 » do 14 sep 2017, 0:07

Boerenkool schreef:Je ziet ook de officiele regelaars dat steeds vaker doen omdat het duidelijker is dan mensen laten kijken welke arm welke kant op gestrekt is.
De officiële signalen vind ik duidelijker. Overigens word ik soms wel moe van verkeersregelaars die verkeer naar de enige vrije strook proberen te wijzen... Ja hehe, anders zou ik natuurlijk de pionnen/kegels omver rijden...

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Demassel » do 14 sep 2017, 19:27

^^ Je wil niet weten hoeveel automobilisten dat niet zien en zonder aanwijzing de kegels omver zouden rijden
Laatst gewijzigd door captain007 op vr 15 sep 2017, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag ^^ gebruiken ipv quote wanneer je reageert op voorgaand bericht.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Attietattie » do 14 sep 2017, 20:18

Zolang ik mensen de verkeerde kant van een actiewagen zie passeren, sta ik nergens meer van versteld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door duikgek89 » do 14 sep 2017, 22:53

Demassel schreef:
duikgek89 schreef:
Boerenkool schreef:Je ziet ook de officiele regelaars dat steeds vaker doen omdat het duidelijker is dan mensen laten kijken welke arm welke kant op gestrekt is.
De officiële signalen vind ik duidelijker. Overigens word ik soms wel moe van verkeersregelaars die verkeer naar de enige vrije strook proberen te wijzen... Ja hehe, anders zou ik natuurlijk de pionnen/kegels omver rijden...
Je wil niet weten hoeveel automobilisten dat niet zien en zonder aanwijzing de kegels omver zouden rijden

Moet je ze dan blijven pamperen?
Ik vat dergelijke aanwijzingen op als een belediging!!

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Demassel » vr 15 sep 2017, 5:41

^^ Voor de veiligheid waar die dames en heren voor staan. Ja, blijven pamperen.
Laatst gewijzigd door captain007 op vr 15 sep 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag ^^ gebruiken ipv quote wanneer je reageert op voorgaand bericht.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door duikgek89 » vr 15 sep 2017, 22:01

Denk je niet dat het daardoor steeds erger gaat worden?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Attietattie » vr 15 sep 2017, 22:05

duikgek89 schreef:Moet je ze dan blijven pamperen?
Ik vat dergelijke aanwijzingen op als een belediging!!
Ik vermoed dat jij ook geen verkeerslicht nodig hebt om iemand voor te laten gaan. Of een snelheidsbeperking om het veilig te houden. Of een bord om voor een bocht te waarschuwen. Allemaal beledigingen? Allemaal maar weglaten?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 sep 2017, 22:10

duikgek89 schreef:Denk je niet dat het daardoor steeds erger gaat worden?
Als je mensen niet tegen zichzelf in bescherming neemt lost het probleem zich vanzelf op? :twisted:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door duikgek89 » vr 15 sep 2017, 22:19

Attietattie schreef:
duikgek89 schreef:Moet je ze dan blijven pamperen?
Ik vat dergelijke aanwijzingen op als een belediging!!
Ik vermoed dat jij ook geen verkeerslicht nodig hebt om iemand voor te laten gaan. Of een snelheidsbeperking om het veilig te houden. Of een bord om voor een bocht te waarschuwen. Allemaal beledigingen? Allemaal maar weglaten?
Dan zit jij op een andere golflengte... Dat is gewoon sturing.

Maar op een niet al te brede weg waar de voorsorteersporen in één richting dicht gezet zijn, heb ik echt niemand nodig om tegen mij te zwaaien dat ik de paaltjes niet ondersteboven mag rijden. Zeker niet na een vrachtwagenlading aan borden...

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Demassel » za 16 sep 2017, 8:27

Jij staat gelijk aan alle bestuurders?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Jeroen » za 16 sep 2017, 10:40

Mij valt eigenlijk sowieso op dat je in Nederland meer verkeersregelaars ziet dan in het buitenland, ook bij evenementen, pretparken, etc. Ik heb het idee dat het soms nog wel eens wat overdreven wordt, zeker als er gewoon duidelijke bebording en afbakening staat.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Lekkere Kwal » za 16 sep 2017, 11:13

^^ verkeersmanagement werd vroeger grotendeels door de politie gedaan, en dat is logischerwijs afgesplitst. Daar komt bij dat regelaars ook meestal in contact staan met de organisatie, waardoor bij calamiteiten of wijzigingen snel kan worden geschakeld. Om bijvoorbeeld zaken zoals Dance Valley 2001 en de beruchte files van de Land- en Luchtmachtdagen te voorkomen. Ze staan er dus niet alleen als bewegend verkeersbord.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door duikgek89 » za 16 sep 2017, 19:30

Jeroen schreef:Ik heb het idee dat het soms nog wel eens wat overdreven wordt, zeker als er gewoon duidelijke bebording en afbakening staat.
Dat is exact wat ik ook bedoel. In een ander land staat er een bordje en drie paaltjes, in Nederland staan er 20 borden, 500 paaltjes en een verkeersregelaar bij. Waarbij je uiteraard precies kunt voorspellen wat de laatste gaat doen --> Wild zwaaien dat je de paaltjes niet omver mag rijden... :wall:

Die flauwekul is wat mij betreft totaal onnodig en kost klauwen met geld.



Nog meer stoorde ik me een aantal weken terug bij werkzaamheden waar wel verkeersregelaars stonden, maar die vrolijk de verkeerslichten het werk lieten doen. En uiteraard ging er erg veel groentijd af voor de afgesloten hoofdrichting, waardoor het verkeer wat een omleiding moest volgen niet goed over de kruising kon stromen. Dan denk ik echt van "Goh jong, als je hier bent en geen poot uitsteekt, dan donder terug op naar huis!"



Het laatste wat me overigens stoort is dat de laatste paar verkeersregelaars die ik heb zien zwaaien, wild in het rond gebaarden als een verhalende dronken zot, maar dat dat met standaard signalen en dus duidelijkheid vrij weinig te maken had.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Boerenkool » za 16 sep 2017, 19:38

In t Verenigd Koninkrijk zag ik 10-20 jaar geleden vaak menselijke stoplichten. Die gingen met een groene of rode lamp aan t begin staan. Ik vond dat hilarisch maar ondertussen doet men t hier indirect ook weer .
Dat t een mens is doet blijkbaar voor een deel van de automatische pilootmensen en domme paniekelingen wat extra. En t geeft natuurlijk een dynamische verkeersregeling. Als ze de files overzien en communiceren.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door Attietattie » za 16 sep 2017, 22:56

duikgek89 schreef:In een ander land staat er een bordje en drie paaltjes, in Nederland staan er 20 borden, 500 paaltjes en een verkeersregelaar bij. (...)
Die flauwekul is wat mij betreft totaal onnodig en kost klauwen met geld.
Volledig mee eens. Het is absurd wat er wordt gevraagd en wordt geëist van aannemers. In de richtlijnen staat duidelijk dat verkeersmaatregelen in verhouding moeten staan tot de werkzaamheden. Simpel gezegd: het mag niet zo zijn dat men uren bezig is gele borden te plaatsen, voor een half uur werk. Immers, het plaatsen van de borden brengt ook gevaren met zich mee, omdat het altijd in of naast het verkeer moet gebeuren.
duikgek89 schreef:Nog meer stoorde ik me een aantal weken terug bij werkzaamheden waar wel verkeersregelaars stonden, maar die vrolijk de verkeerslichten het werk lieten doen. (...) Dan denk ik echt van "Goh jong, als je hier bent en geen poot uitsteekt, dan donder terug op naar huis!"
Dat kan een bewuste keuze zijn. Pas ingrijpen als het nodig is. Over 'wanneer het nodig is' kan je discussiëren uiteraard. Ik vind dan overigens wel, dat verkeersregelaars dan zoveel mogelijk uit het zicht moeten gaan staan (ga maar in je auto zitten ofzo). Van iemand in herkenbare kleding, verwacht ik handelingen. Ook als ik door moet (mag) rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: mag een boa verkeer regelen?

Bericht door duikgek89 » zo 17 sep 2017, 10:03

^^ Er zal vast een gedachte achter zitten, maar voor de weggebruiker die in een lange rij voor rood staat te wachten, terwijl de afgesloten richting die hij normaal zou nemen gevoelsmatig lang op groen staat, is de beleving natuurlijk ook belangrijk, zeker als je frustratie wilt voorkomen.
Als ze in de autogaan zitten, of liever nog iets anders nuttigs gaan doen, zou dat effect al kleiner zijn.

Plaats reactie