Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » wo 28 jun 2017, 16:28

Ik kwam met vakantie iemand tegen wiens rijbewijs in het buitenland was ingetrokken op dubieuze gronden, hij had ongeveer 20 km/u te hard gereden en had in de ogen van de agenten het verkeerd ernstig in gevaar gebracht. Hij mocht zijn rijbewijs houden als hij even 500 euro ter plekke zou betalen. Hij kreeg de indruk dat de agenten dit geld in eigen zak zouden steken en hij heeft maar betaald, anders had hij geen geldig rijbewijs meer gehad immers!

Want, omdat het rijbewijs in het buitenland is ingetrokken, heeft hij daar een rijverbod, wat niet in Nederland geldt. Maar, hij mag hier ook niet meer rijden ivm het niet bezitten van een geldig rijbewijs. Je kan een nieuw rijbewijs aanvragen, maar, wordt het rijbewijs alsnog opgestuurd vanuit het buitenland, dan wordt je rijbewijs hier ongeldig verklaard. Aan de andere kant weet je nooit wanneer je rijbewijs weer terug wordt gestuurd. Misschien hebben de buitenlandse agenten het rijbewijs wel door de versnipperaar gehaald?

In mijn ogen heb je in dit geval een probleem wat niet op te lossen valt....

Mijn vraag is dan ook, waarom heeft de Nederlandse wetgever hier geen oplossing voor bedacht?

Het volgende kan gebeuren:

Een buitenlandse overheid is heel traag met het terugsturen van het rijbewijs;
Je weet niet of en wanneer het rijbewijs terugkomt;
De betreffende overheid weet zelf niet waar het rijbewijs is;
Ze spreken alleen hun eigen taal, waardoor er niet valt te communiceren.

Ondertussen ben je afhankelijk van je rijbewijs ivm je werk of andere noodzaak. Dus uit pure wanhoop zeg je dat je je rijbewijs kwijt bent, en vraag je daarom een nieuwe aan. Na een half jaar komt je oude rijbewijs terug via de post. Mooi, kan de gemeente dat vernietigen..

Nee hoor, hier heeft de wetgever dan wel weer op ingespeeld, ivm fraude MOET de burgemeester je rijbewijs ongeldig verklaren! Opnieuw examens doen. In mijn ogen krijg je een trap na van de Nederlandse wetgever.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door jelger » wo 28 jun 2017, 16:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » wo 28 jun 2017, 19:56

Griekenland, zo heb ik het gehoord. Ik geef de NL wetgever nergens de schuld van, maar mijn punt is, als je rijbewijs in het buitenland is ingetrokken, mag je ook niet in Nederland rijden. Ondertussen kan het maanden duren als je je rijbewijs terugkrijgt, of misschien komt het helemaal niet terug.

In deze situatie heb je dus geen mogelijkheid om een geldig rijbewijs te krijgen in NL.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » wo 28 jun 2017, 19:57

@ jelger, ik denk trouwens dat je weinig keuze hebt als een agent in het buitenland je rijbewijs in wil trekken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door jelger » wo 28 jun 2017, 21:03

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door waldo79 » wo 28 jun 2017, 21:28

Agenten kunnen hooguit je rijbewijs invorderen, maar intrekken is niet mogelijk :idea:

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » wo 28 jun 2017, 22:15

Excuses, ingevorderd bedoel ik

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Peter » do 29 jun 2017, 4:57

In de regel vorderen agenten in de EU je rijbewijs ook niet in. In Nederland gebeurt het alleen soms als de buitenlander net over de grens woont (en beetje achterhaald). Vroeger kon je nog een Duits EN een Nederlands rijbewijs hebben en vrolijk doorrijden na een rijverbod (zolang je niet dezelfde agent tegenkwam) maar dat kan dacht ik niet meer. Je kan een rijverbod krijgen en daarbij wordt je rijbewijsnummer digitaal genoteerd. Een (tijdelijk)rijverbod is altijd slechts geldig voor het land dat dat verbod uitgeeft. De tijd dat je een pasje moest hebben voor een visuele inspectie ligt in de meeste landen achter ons. Vermoedelijk zal het rijbewijs ooit wel worden bijgeschreven op een ID kaart of zelfs een telefoon, iig voor gebruik in de westerse wereld.

Griekenland, maar ook Bulgarije, Roemenie, Slowakije en nog wat landen zullen wat achterlopen op de digitale recherche en nog wel de mogelijkheid hebben voor agenten om een buitenlands rijberwijs in te vorderen (als borg en grotere kans op afdwingen niet rijden)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Palance » do 29 jun 2017, 6:13

De politie kan wel degelijk je rijbewijs invorderen als je buitenlander bent. Het zou immers wel raar zijn als je als Nederlander met, laten we zeggen, een snelheidsovertreding van ruim 50 per uur je rijbewijs in mag leveren, terwijl een buitenlander daarna gewoon door mag rijden, wellicht gecompenseerd door een hogere boete. Dat is rechtsongelijkheid. Buitenlandse rijbewijzen worden na afloop van een eventuele invorderingstermijn opgestuurd naar de ambassade van het betreffende land als de persoon in kwestie niet in Nederland woont of verblijft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Peter » do 29 jun 2017, 6:40

Het kan, maar in de regel gebeurt het niet, iig niet bij snelheidovertredingen (wellicht wel bij dronkenschap of ander rijvaardigheidgebrek). De voorbeelden die je in Wegmisbruikers zag waren bijna altijd grens-Belgen en grens-Duitsers met staandehouding in de buurt. Er is defacto altijd rechtongelijkheid (vaak in het voordeel van de buitenlander) omdat een buitenlands rijbewijs niet kan worden ingetrokken (dus met consequenties over de grens). Ook verplichte cursussen en dergelijke zijn niet op te leggen. Ook een beetje lastig uit te voeren.

Ik denk niet dat je buitenlanders hoger mag beboeten dan binnenlanders. Je kan hoogstens (maar dan aan iedereen) een keuze opleggen. Meer betalen of minder, maar met "werkstraf".

PS Als invordering voor een buitenlander standaard zou zijn (onder nationale regels) zou het voor de buitenlander ook handig zijn te claimen zijn rijbewijs vergeten te zijn (en hooguit een kopietje te hebben). De boete daarvoor is verwaarloosbaar met de 50 km/h te hard, maar je kan wel in eigen land blijven rijden.

PSII Binnen de EU zou invordering doorgegeven moeten worden aan de overheid van uitgifte, die daarmee geen nieuw exemplaar afgeeft bij aanvraag. In geval van Griekenland (of niet EU-land) zou ik zelf in eigen land opgeven dat mijn rijbewijs zoekgeraakt is, zodat ik binnen 3-5 dagen een nieuwe heb. De kans dat de Grieken dit soort informatie tijdig doorgeven is klein, ook al zijn ze dat verplicht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » do 29 jun 2017, 8:34

Peter schreef:Het kan, maar in de regel gebeurt het niet, iig niet bij snelheidovertredingen (wellicht wel bij dronkenschap of ander rijvaardigheidgebrek). De voorbeelden die je in Wegmisbruikers zag waren bijna altijd grens-Belgen en grens-Duitsers met staandehouding in de buurt. Er is defacto altijd rechtongelijkheid (vaak in het voordeel van de buitenlander) omdat een buitenlands rijbewijs niet kan worden ingetrokken (dus met consequenties over de grens).
Je hebt dan ook wel eens dat de politie direct met de OvJ belt en hoogte van de boete direct bepaald wordt en dat als schikkingsvoorstel wordt gedaan aan de overtreder. Als die akkoord gaat en gelijk betaalt is de zaak daarmee afgedaan.

Ook in andere gevallen kan er pragmatisch worden gedacht en van de vaste boetebedragen worden afgeweken: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... g-op-boete

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Km357 » do 29 jun 2017, 8:40

Als EU-burger in een EU-land dat niet je verblijfplaats is kan je rijbewijs onmogelijk ingetrokken worden. Dat geeft soms rare situaties van mensen die in Frankrijk geflitst worden aan 200+ en er van afkomen met een boete in geld terwijl een Fransman z'n rijbewijs zo kwijt zijn aan 180. Wel kan dat land aan jouw land vertellen wat je uitgespookt hebt en dan is alles wel weer mogelijk. Maar dan moet het ook écht wel officieel zijn.

Anderszijds is het ook een bescherming om er voor te zorgen dat je zulke situaties als bovenstaand niet zou tegenkomen. Persoonlijk zou ik nooit zomaar geld beginnen geven aan een politieman zonder een echte reden te weten. Een boete van 500 euro omwille van 20km/h te snel te rijden is sowieso al niet mogelijk.

Kan je vriend niet vermelden dat hij zijn rijbewijs is kwijtgeraakt (bij een verhuis bvb, ergens neergelegd en vergeten) en een duplicaat laten maken? De Nederlandse staat weet immers niet dat het in het buitenland is ingetrokken aangezien het om een dubieus gegeven gaat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Schelpenpaadje » do 29 jun 2017, 9:33

De aanleiding van dit verhaal is dat een rijbewijs wordt ingenomen terwijl dat wettelijk niet is toegestaan.

Zou je in zo'n geval niet gewoon aangifte kunnen doen van diefstal tegen de betreffende agent of tegen het land waar het rijbewijs zich bevindt?

Zij hebben je immers gedwongen je rijbewijs af te staan terwijl daarvoor geen rechtsgrond bestond (want bij buitenlanders heeft de politie dit recht niet). Als Nederlander zou je daarvoor niet alleen naar de lokale politie kunnen gaan, maar ook naar het consulaat of bij thuiskomst onze eigen politie.

Op deze basis zou je niet hoeven liegen om een nieuw rijbewijs te kunnen aanvragen.
En is er dus geen hiaat.

Dat het rijbewijs later misschien alsnog wordt opgestuurd doet niets af aan de onrechtmatige daad en jouw recht op grond daarvan in de tussentijd een nieuw rijbewijs aan te vragen. Wie tijd en geld over heeft zou de kosten van het nieuwe rijbewijs zelfs kunnen vorderen op het betreffende land.

Edit: zo dus.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door jelger » do 29 jun 2017, 9:42

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Lekkere Kwal » do 29 jun 2017, 12:52

wizi99 schreef:Een buitenlandse overheid is heel traag met het terugsturen van het rijbewijs;
Je weet niet of en wanneer het rijbewijs terugkomt;
De betreffende overheid weet zelf niet waar het rijbewijs is;
Ze spreken alleen hun eigen taal, waardoor er niet valt te communiceren.

Ondertussen ben je afhankelijk van je rijbewijs ivm je werk of andere noodzaak. Dus uit pure wanhoop zeg je dat je je rijbewijs kwijt bent, en vraag je daarom een nieuwe aan. Na een half jaar komt je oude rijbewijs terug via de post. Mooi, kan de gemeente dat vernietigen..

Nee hoor, hier heeft de wetgever dan wel weer op ingespeeld, ivm fraude MOET de burgemeester je rijbewijs ongeldig verklaren! Opnieuw examens doen. In mijn ogen krijg je een trap na van de Nederlandse wetgever.
Even een paar punten op een rijtje:

* Je kiest er zelf voor om naar een land te gaan alwaar men een taal spreekt die jij niet machtig bent
* Je kiest er zelf voor om te gaan autorijden met het risico dat een overtreding bestraft wordt met inname rijbewijs
* Je kiest er zelf voor om je rijbewijs opnieuw aan te vragen, terwijl je weet dat het op bijv. het bureau van Zakynthos ligt

Ik lees namelijk een paar keuzes die je maakt want 'dat moet nou eenmaal', want werk etc, maar je graaft daardoor je eigen graf. Als jij door een akkefietje in een warm land je rijbewijs kwijt bent, moet je dat niet gaan oplossen door nog meer verkeerde dingen te doen. Als je namelijk in NL wordt aangehouden zonder rijbewijs maar met ID terwijl je wel met een rijbewijs in het systeem staat, hoeft dat meestal niet een probleem te zijn. Al helemaal niet als je een kwitantie hebt dat de agent in het warme land je rijbewijs heeft ingenomen.

Ik snap dat het heeel lullig uit kan pakken, maar dat is waar je mee speelt om de eerste twee redenen die ik opnoemde. Als je dat niet wil moet je naar bijv. IJsland gaan waar ze je niet een poot uitdraaien omdat ze bijv. te weinig loon krijgen. Elke keuze kent een risico en daar dien je rekening mee te houden en niet achteraf als je echt pech hebt vervolgens naar de Nederlandse wet wijzen met ja zij naaien me ook nog eens.

Los hiervan mogen we blij zijn dat we in een land leven waar dit soort zaken meestal goed gaan en de politie nog zeer tolerant is zolang je maar geen problemen zoekt. In veel landen buiten de EU mag je een zak geld klaar hebben liggen om dit soort zaken op te lossen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door jelger » do 29 jun 2017, 13:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Schelpenpaadje » do 29 jun 2017, 13:11

^^ "En is het ook niet wijs om eigenwijs en bijdehand te gaan zitten doen tegen de agent zoals we dat in Nederland gewend zijn."

Zijn we dat dan? Of ben ik een uitzondering dat ik dat niet doe? :rofl2:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door jelger » do 29 jun 2017, 13:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » do 29 jun 2017, 15:34

Hij had maar betaald, omdat ie anders niet wist of hij zijn rijbewijs überhaupt terug zou krijgen. Had hij dat niet gedaan, dan had de politie zijn rijbewijs ingevorderd. We hebben hier wel te maken met politieagenten die ambtseed hebben. Wie weet verklaren ze wel dat hij een veel ernstiger overtreding heeft gemaakt. Los daarvan kunnen ze verkeersregels in andere landen afwijken. Stel dat hij echt een overtreding heeft begaan waardoor hij in Griekenland formeel zijn rijbewijs moest inleveren, zoals te hard rijden gecombineerd met gevaarlijk inhalen, en hij krijgt de kans om het af te kopen....

Misschien hadden de agenten dus wel degelijk reden om zijn rijbewijs formeel in te vorderen. Je weet dan nooit hoe lang het duurt voordat je het terugkrijgt, zeker ivm de trage burocratie in Griekenkland. Ik las op deze website (https://nvvb.nl/nl/communicatie/nieuwsb ... uitenland/) dat het soms wel meer dan een half jaar kan duren voordat hij rijbewijs terug komt.

@Km357: Hoewel begrijpelijk, als een buitenlandse politieagent het rijbewijs inneemt, en je geeft aan dat je het verloren bent, pleeg je fraude (valse aangifte) en wordt je nieuwe rijbewijs onmiddellijk ongeldig verklaard, je oude rijbewijs is al ongeldig omdat het als vermist is opgegeven. Resultaat, opnieuw het rijbewijs halen. Vind ik trouwens een zeer overdreven sanctie. Maar het is dus zeer af te raden om op die manier een nieuw rijbewijs aan te vragen.

Op de website van de rijksoverheid staat het volgende te lezen:

Als u in het buitenland de verkeersregels overtreedt, mag een buitenlandse politieagent uw Nederlandse rijbewijs invorderen.

Invordering rijbewijs en rijontzegging buitenland
Een buitenlandse politieagent mag uw rijbewijs in beslag nemen en u een rijontzegging opleggen.

De rijontzegging geldt alleen in dat land. De rijontzegging geldt niet in Nederland.
Als het rijbewijs in beslag is genomen mag u niet rijden in Nederland. U moet namelijk altijd een geldig rijbewijs kunnen laten zien.
Ingevorderd rijbewijs terugkrijgen
Een buitenlandse autoriteit kan 2 dingen doen met uw ingenomen rijbewijs:

Het rijbewijs meteen terugsturen naar de RDW. De RDW stuurt het rijbewijs door naar de gemeente waar het rijbewijs is geregistreerd.
Het ingenomen rijbewijs vasthouden tot de rijontzegging is opgeheven en daarna terugsturen naar de RDW.


Een politieagent in het buitenland is dus bevoegd je NL rijbewijs in te vorderen, als de rechter in dat land ook nog een rijverbod oplegt (wat niet in NL geldt), dan mag je dus gewoon niet rijden in NL, om het simpele feit dat je geen geldig rijbewijs kunt tonen (zier hierboven).

Gecombineerd met heit feit dat het meer dan een half jaar kan duren dat het rijbewijs terugkomt, mag je dus meer dan een half jaar niet rijden in NL, omdat je een rijverbod hebt in een ander land, wat niet geldt voor Nederland.

Een duplicaat aanvragen in NL is dus niet mogelijk.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door jelger » do 29 jun 2017, 15:51

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » do 29 jun 2017, 16:17

"Het rijbewijs meteen terugsturen naar de RDW. De RDW stuurt het rijbewijs door naar de gemeente waar het rijbewijs is geregistreerd.
Het ingenomen rijbewijs vasthouden tot de rijontzegging is opgeheven en daarna terugsturen naar de RDW."


Kan in beide gevallen makkelijk een paar maanden duren.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Lekkere Kwal » do 29 jun 2017, 16:40

wizi99 schreef:Misschien hadden de agenten dus wel degelijk reden om zijn rijbewijs formeel in te vorderen. Je weet dan nooit hoe lang het duurt voordat je het terugkrijgt, zeker ivm de trage burocratie in Griekenkland. Ik las op deze website (https://nvvb.nl/nl/communicatie/nieuwsb ... uitenland/) dat het soms wel meer dan een half jaar kan duren voordat hij rijbewijs terug komt.
Je laat wel een belangrijke nuance in die bron weg:
Dat men echter zo lang moet wachten op het rijbewijs en formeel gezien in deze periode niet mag rijden, levert vanzelfsprekend bezwaren op. Het is aan te raden in zo'n geval met de burger een termijn af te spreken. Als men na een redelijke termijn (bijvoorbeeld 3 maanden) het ingenomen rijbewijs nog niet terug heeft ontvangen, dan kunt u betrokkene een verklaring van vermissing laten invullen en een rijbewijsaanvraag voor een nieuw of vervangend rijbewijs (na verlies/diefstal) in behandeling nemen. Het is uiteraard van belang dat de burger de omstandigheden van de inname van het rijbewijs duidelijk in de verklaring opneemt, zodat later blijkt dat er geen valse verklaring is afgelegd.
Daar kan je dus actief voorkomen dat er verdachtmaking van fraude ontstaat. Iets wat je wel beweert: " ivm fraude MOET de burgemeester je rijbewijs ongeldig verklaren!"
dan mag je dus gewoon niet rijden in NL, om het simpele feit dat je geen geldig rijbewijs kunt tonen (zier hierboven).

Gecombineerd met heit feit dat het meer dan een half jaar kan duren dat het rijbewijs terugkomt, mag je dus meer dan een half jaar niet rijden in NL, omdat je een rijverbod hebt in een ander land, wat niet geldt voor Nederland.
Er zijn daar wel gradaties in. Het niet kunnen tonen van een rijbewijs is een overtreding, maar geen misdrijf. Je bent dus niet strafbaar en ook gewoon verzekerd zolang de overheid je geen rijontzegging geeft of je rijbewijs ongeldig verklaart. Je loopt dus wel het risico op boetes en je kan het niet meer tonen bij overige zaken zoals het huren van een auto. 'niet kunnen rijden' is dan een rekbaar begrip, want je gaat er niet voor de cel in. Uit eigen ervaring sprekende vraag ik me ten zeerste af of je zo snel ermee in de problemen zou raken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door duikgek89 » do 29 jun 2017, 17:56

^^ En hoe groot is de kans nu dat je je rijbewijs moet tonen in Nederland? Zo vaak komt dat ook niet voor, zeker niet als je je een beetje gedraagt. En mocht je in een controle raken dan zorg je dat je de rest wel in orde hebt en leg je het vriendelijk uit, dan kan ik me heel goed voorstellen dat een agent besluit daarvoor geen bon te schrijven.

Ik heb nu bijna 10 jaar mijn rijbewijs en daarin mijn rijbewijs in Nederland vier keer moeten laten zien. In andere EU landen nog nooit. Van die vier keer was dat twee keer een algemene controle waar ik er echt niks aan kon doen dat ik moest stoppen, één keer zeer jonge agenten die een algemene controle uitvoerden en één keer aan de grens waar de KMAR het met schengen niet zo nauw nam. Misschien niet illegaal, maar mensen aan de grens zonder concreet verdacht uitgebreid lastig gaan vallen is zeker niet zoals het verdrag bedoelt is.

Één van de andere keren was op een zaterdag met een aanhanger die een beetje piepte, staandehouding ter controle. Toen hij zag dat ik aardig wat rijbewijzen had was hij na een kort babbeltje overigens snel tevreden.
En dan nog een keer omdat ik net iets te vlot optrok en er net even een stukje grind onder mijn wiel wegschoot. Die agent was overigens compleet gestoord want hij veroorzaakte bijna een ongeluk in zijn drang om deze verkeerscrimineel eens aan te spreken.
Context: Ik moest linksaf bij een naar rechts afbuigende voorrangsweg, achter mij stond een behoorlijke rij auto's en er waren niet zoveel gaatjes. Dus bij het gaatje dat er wel was gaf ik gas en ging ik vlot. Hij sukkelt erachter aan en de auto's die voorrang op hem hadden die moesten vol in de ankers om er niet in te vliegen bij meneer agent. Goed bezig...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Km357 » do 29 jun 2017, 19:53

Ik rij al 15 jaar rond met een rijbewijs waarvan de foto door een ongelukje met de wasmachine op zich onherkenbaar is, nog nooit problemen mee gehad aangezien je op zich ook je ID mee hebt en die leggen ze gewoon naast elkaar.

Ik hoor iedere keer (die 2x dat ik in die 15 jaar aan de kant mocht voor gewone controle) dat ik de foto moet vernieuwen en iedere keer glimlach ik beleefd ja.

En daar houdt het zowat bij op. Op zich zou ik na zo'n avontuur nog altijd m'n rijbewijs als verloren opgeven en een nieuw vragen. De kans dat de Griekse bureaucratie communiceert met de lage landen is een kans die ik best wel wil nemen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door boe! » do 29 jun 2017, 20:00

Km357 schreef:Ik rij al 15 jaar rond met een rijbewijs waarvan de foto door een ongelukje met de wasmachine op zich onherkenbaar is
In Nederland moet je een rijbewijs om de 10 jaar vernieuwen, waardoor dit soort uitwassingen niet mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » do 29 jun 2017, 20:00

Al 15 jaar hetzelfde rijbewijs? Hoelang gaat zo'n ding mee? Ik meen dat men in België toch ook verplicht zou overgaan op een plastic pasje op creditcard-formaat...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Km357 » do 29 jun 2017, 20:50

^^ Ik heb er eentje dat oud genoeg gemaakt is om "eeuwig" te zijn, zolang ik geen uitnodiging (aka verplichting) krijg om het te vernieuwen hou ik m'n vodje.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Seat Ibiza » do 29 jun 2017, 20:52

Coen Tunnel schreef:Hoelang gaat zo'n ding mee?
Zie hier bijvoorbeeld.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » vr 30 jun 2017, 0:05

@Lekkere Kwal,

Ik begrijp je punt. Maar dan is het nog steeds 3 maanden dat je zonder rijbewijs rijdt, wat dus gewoon verboden is, volgens de site van de rijksoverheid.

Mijn punt is dus, dat als je rijbewijs in wordt genomen (en eventueel ook een tijd wordt ingehouden door een ander land), door een gedraging waar je zelf weinig aan kan doen. Het kan zijn dat een rijbewijs wordt ingenomen voor een relatief lichte overtreding, die in Nederland minder consequenties heeft, terwijl je niet op de hoogte bent van die regel. Of inderdaad door een corrupte agent, die veel geld vraagt en anders je rijbewijs inneemt.

Feit blijft dat je dan in het betreffende land een rijverbod hebt, wat NIET in Nederland geldt, maar omdat je rijbewijs nog in dat land is, mag je hier dus niet rijden. Het innemen van het rijbewijs gaat dus volledig buiten het Nederlandse systeem om.

Hier in NL kun je op die grond dus niet direkt een nieuw rijbewijs aanvragen (je moet dus een maand of 3 wachten). Een duplicaat (zoals in België), is ook niet mogelijk.

Inderdaad, je wordt weinig gecontroleerd, maar niettemin als je gaat rijden, rijd je in feite illegaal, want je mag niet rijden zonder je rijbewijs bij je te hebben. Als je wel wordt gecontroleerd, en je treft een rechtlijnige agent, en die zegt je mag niet meer verder rijden, dan heb je dus een probleem, gedurende de tijd dat je nog op je rijbewijs moet wachten. :dontknow: Het is wat vergezocht, maar het kan wel gebeuren.

Daarom vind ik het vreemd dat er in de wetgeving niet geregeld is, dat je bijvoorbeeld een duplicaat aan kan vragen, om de resterende tijd te overbruggen, totdat je je rijbewijs terug hebt.

En dan heb ik het nog niet eens over de verzekering, die moeilijk zou kunnen doen als je betrokken raakt bij een ongeluk. Formeel mag je immers niet rijden, dan kan de verzekering best zeggen: Meneer, we begrijpen dat U er ook weinig aan kan doen, maar we verhalen de schade wel op U.

Groet, wizi99

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » vr 30 jun 2017, 0:08

@Km357

Mooi dat je een rijbewijs hebt wat eeuwig geldig is. Ik heb hier een vraag over, stel je moet je foto vernieuwen, krijg je dan een nieuwe foto op je rijbewijs, of krijg je dan een geheel nieuw rijbewijs? Dus een nieuw model, wat maar 10 jaar geldig is.

Plaats reactie