Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door duikgek89 » vr 30 jun 2017, 2:33

wizi99 schreef:Mijn punt is dus, dat als je rijbewijs in wordt genomen (en eventueel ook een tijd wordt ingehouden door een ander land), door een gedraging waar je zelf weinig aan kan doen. Het kan zijn dat een rijbewijs wordt ingenomen voor een relatief lichte overtreding, die in Nederland minder consequenties heeft, terwijl je niet op de hoogte bent van die regel. Of inderdaad door een corrupte agent, die veel geld vraagt en anders je rijbewijs inneemt.
Hoezo niks aan kunnen doen? Je kunt je ook gewoon aan de regels houden. En voordat je in een ander land gaat rijden moet je gewoon eens even kijken hoe die regels daar in elkaar zitten. "Ik wist het niet" is wat dat betreft geen excuus. Hetzelfde wat betreft sancties, als je de regels wilt overtreden dan is het niet zo'n slecht idee om voorheen even te bekijken wat een eventuele aanhouding kost.

Alleen als een corrupte agent je probeert geld af te troggelen waarbij hij de wet niet volgt is dat irritant. Maar dan sta je ook sterker in je schoenen. Als je weet wat er mag en wat boetes zijn voor bepaalde overtredingen.
wizi99 schreef:Inderdaad, je wordt weinig gecontroleerd, maar niettemin als je gaat rijden, rijd je in feite illegaal, want je mag niet rijden zonder je rijbewijs bij je te hebben. Als je wel wordt gecontroleerd, en je treft een rechtlijnige agent, en die zegt je mag niet meer verder rijden, dan heb je dus een probleem, gedurende de tijd dat je nog op je rijbewijs moet wachten. :dontknow: Het is wat vergezocht, maar het kan wel gebeuren.

Daarom vind ik het vreemd dat er in de wetgeving niet geregeld is, dat je bijvoorbeeld een duplicaat aan kan vragen, om de resterende tijd te overbruggen, totdat je je rijbewijs terug hebt.

En dan heb ik het nog niet eens over de verzekering, die moeilijk zou kunnen doen als je betrokken raakt bij een ongeluk. Formeel mag je immers niet rijden, dan kan de verzekering best zeggen: Meneer, we begrijpen dat U er ook weinig aan kan doen, maar we verhalen de schade wel op U.

Groet, wizi99

Je mist compleet het enorme verschil tussen rijden terwijl je je rijbewijs niet kunt tonen (maar er dus wel één hebt, ookal ligt dat ding ergens in een stoffige la in Griekenland), en het rijden zonder rijbewijs (als in je hebt er geen) en het rijden terwijl je een rijontzetting hebt gekregen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Peter » vr 30 jun 2017, 3:49

wizi99 schreef:@Km357
Mooi dat je een rijbewijs hebt wat eeuwig geldig is. Ik heb hier een vraag over, stel je moet je foto vernieuwen, krijg je dan een nieuwe foto op je rijbewijs, of krijg je dan een geheel nieuw rijbewijs? Dus een nieuw model, wat maar 10 jaar geldig is.
Ik neem aan dat je oude rijbewijs wordt ingenomen bij afgifte van een nieuwe. Maar als je zegt dat je hem kwijt bent, heb je defecto wel een kopie voor noodgevallen (lees: inbeslagname andere). Duitsland heeft ook nog een eeuwigdurende versie: de Graue Flappe. Als je weinig buiten Duitstalige landen reist geen problem, maar een auto huren in Spanje of Maleisie wordt lastig zonder extra internationaal rijbewijs (vertaling die 1-4 jaar geldig is). Een rijbewijs was een teken dat je je examen gehaald had (als een schooldiploma) en geen identificatiekaart, anders dan in oa Nederland.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 jun 2017, 7:37

^^ Als je een nieuw rijbewijs aanvraagt worden ook vermiste rijbewijzen ongeldig verklaard. Deze kun je officieel dus niet meer gebruiken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Km357 » vr 30 jun 2017, 8:00

wizi99 schreef:@Km357

Mooi dat je een rijbewijs hebt wat eeuwig geldig is. Ik heb hier een vraag over, stel je moet je foto vernieuwen, krijg je dan een nieuwe foto op je rijbewijs, of krijg je dan een geheel nieuw rijbewijs? Dus een nieuw model, wat maar 10 jaar geldig is.
Als ik m'n foto moet vernieuwen, zal het ook onmiddellijk een elektronisch bewijs zijn dat maar 10 jaar geldig is. Dat probeer ik dus af te houden voor zo lang dat mogelijk is, maar dat die dag komt is een feit dat vaststaat. Er is enige emotionele waarde aan m'n "vodje" (na meer dan 15 jaar en 5-6 portefeuilles later is het niet in zo'n goede staat meer) die me wel wat zal doen als ik het niet meer heb.

Sowieso heb ik altijd m'n ID bij, die ook maar 10 jaar meegaat. Wat ik niet echt begrijp aangezien je de chip en de data die daarop staat toch zou moeten kunnen aanpassen?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Peter » vr 30 jun 2017, 8:21

Die 10 jaar is gebaseerd op slijtage, veranderende technologien om vervalsing te voorkomen, en verandering van aangezicht van de persoon. Dat laatste is behalve voor kleine kinderen (< 14 of zo) niet meer zo van belang als met gezichtsherkenning gewerkt wordt (positie oren, mond, ogen).
Vroeger (tot 3 jaar geleden) was een paspoort in NL maar 5 jaar geldig, maar nu gelukkig zoals in de meeste landen 10 jaar. Een rijbewijs en ID zijn natuurlijk in NL (en ID in Europa-EU) een identifactie en daarom ook maar 10 jaar vers.

Een paspoort is eigenlijk ouderwets, maar buiten Europa wil men nog graag kunnen stempelen en dat lukt niet op een pasje. Over een jaar of 10 verwacht ik toch een chip-pasje- ID voor de westerse wereld op zijn minst, inclusief bruikbaarheid in vakantielanden als Thailand of Egypte. Landen als Congo of Bangladesh zullen nog niet zover zijn....

Als de pasfoto (scan van kenmerken), vingerafdruk en wellicht iris centraal worden opgeslagen en kan worden geraadpleegd door de meeste landen, is een een paspoort eigenlijk niet meer nodig en is een pasje handig om de gegevens op te halen voor vergelijk met de persoon die aan de douane of zo staat. Daar kunnen dan visa elektronisch op staan (of uitstaande boetes....)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Lekkere Kwal » vr 30 jun 2017, 8:37

wizi99 schreef:Inderdaad, je wordt weinig gecontroleerd, maar niettemin als je gaat rijden, rijd je in feite illegaal, want je mag niet rijden zonder je rijbewijs bij je te hebben. Als je wel wordt gecontroleerd, en je treft een rechtlijnige agent, en die zegt je mag niet meer verder rijden, dan heb je dus een probleem, gedurende de tijd dat je nog op je rijbewijs moet wachten. :dontknow: Het is wat vergezocht, maar het kan wel gebeuren.
Je haalt twee dingen door elkaar: het feit dat je iets niet *mag* wil niet zeggen dat je bij een staandehouding ook actief wordt tegengehouden om verder te rijden. Voor dat laatste is een rijontzegging nodig, zie bijvoorbeeld rijden onder invloed (en inname rijbewijs). Het niet kunnen tonen van een rijbewijs hoort daar niet bij, daar staat enkel een boete op.
Daarom vind ik het vreemd dat er in de wetgeving niet geregeld is, dat je bijvoorbeeld een duplicaat aan kan vragen, om de resterende tijd te overbruggen, totdat je je rijbewijs terug hebt.
Dat is om actief fraude met meervoudige exemplaren tegen te gaan. Je moet er zelf actief een oplossing voor bedenken, want jij bent een overheidsdocument kwijtgeraakt door een akkefietje in het buitenland.
En dan heb ik het nog niet eens over de verzekering, die moeilijk zou kunnen doen als je betrokken raakt bij een ongeluk. Formeel mag je immers niet rijden, dan kan de verzekering best zeggen: Meneer, we begrijpen dat U er ook weinig aan kan doen, maar we verhalen de schade wel op U
Nee. Nogmaals: een overtreding kan geen aansprakelijkheid opleveren, tenzij het directe invloed had op het ongeluk. Als ik met een auto zonder APK ga rijden, terwijl de auto in prima staat is, dan kan de verzekering beweren dat het (mede) mijn schuld is omdat de APK verlopen is. Als ik echter kan aantonen dat de staat van het voertuig geen invloed had op het ongeluk (want een vrachtwagen sneed me af op de rotonde of wat dan ook), dan kan de verzekering niet een willekeurige regel pakken en zeggen 'ja maar je deed iets wat niet mocht dus je bent aansprakelijk'. Het is hier geen overtreding-bingo.

Om samen te vatten: als het een misdrijf was geweest om zonder rijbewijsdocument te gaan rijden, dan had je een punt. Dit zou zo zijn bij een ingenomen rijbewijs in Nederland, of het krijgen van een directe rijontzegging (zie Wegmisbruikers). Dit is niet het geval als je het document niet kan tonen, want dat is een overtreding.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 9:28

Peter schreef:Een paspoort is eigenlijk ouderwets, maar buiten Europa wil men nog graag kunnen stempelen en dat lukt niet op een pasje. Over een jaar of 10 verwacht ik toch een chip-pasje- ID voor de westerse wereld op zijn minst, inclusief bruikbaarheid in vakantielanden als Thailand of Egypte. Landen als Congo of Bangladesh zullen nog niet zover zijn....
Turkije accepteert Europese ID-kaarten maar heeft ook visumplicht. Dat wordt opgelost door een apart briefje dat je bij je paspoort moet houden.

Ook een aantal andere landen die nog stempelen, zoals Servië, Kosovo en Georgië, accepteren gewoon Europese ID-kaarten. Geen idee of je daar stempels op een apart blaadje krijgt. Ook buiten Europa wordt de Europese ID-kaart in sommige gevallen geaccepteerd.

Egypte, Jordanië en Tunesië accepteren (Jordanië en Tunesië alleen beperkt voor groepsreizen) al Europese ID-kaarten uit sommige landen, een paspoortfoto is in Egypte wel nodig voor het separate visum. Gambia accepteert Belgische ID-kaarten. Op kleine schaal gebeurt het dus al en als er goed overleg plaatsvindt zou daar inderdaad uitbreiding in kunnen komen.
Als de pasfoto (scan van kenmerken), vingerafdruk en wellicht iris centraal worden opgeslagen en kan worden geraadpleegd door de meeste landen, is een een paspoort eigenlijk niet meer nodig en is een pasje handig om de gegevens op te halen voor vergelijk met de persoon die aan de douane of zo staat. Daar kunnen dan visa elektronisch op staan (of uitstaande boetes....)
Je zou er ook aan kunnen denken om dit te regelen voor reizigers met een ESTA naar de VS, maar dan is medewerking van de VS nodig. Zelfde geldt voor Canada en enkele andere landen. Zeker als er geen visa of slechts e-visa nodig zijn moet zoiets te regelen zijn. Dat zal dan gelden voor de meeste Europese, Noord- en Zuid-Amerikaanse en Australische landen, en sommige landen in Azië. De meeste Afrikaanse landen zullen nog niet zo ver zijn, en sommige Aziatische landen ook niet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Lekkere Kwal » vr 30 jun 2017, 11:42

Zomaar een idee: is het eigenlijk niet mogelijk om met een Internationaal Rijbewijs (15 euro ongeveer, 1 jaar geldig) in een EU land te rijden terwijl het echte rijbewijs in de kluis op de hotelkamer/camping ligt? Dan is het grootste risico dat ze het vodje innemen en dan heb je je eigen pasje nog om in NL weer rond te rijden. Wellicht kan je dan nog de domme toerist spelen dat je niet beter wist, zou de politie dan alsnog je echte rijbewijs komen ophalen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 11:48

Lekkere Kwal schreef:Zomaar een idee: is het eigenlijk niet mogelijk om met een Internationaal Rijbewijs (15 euro ongeveer, 1 jaar geldig) in een EU land te rijden terwijl het echte rijbewijs in de kluis op de hotelkamer/camping ligt?
Nee. Een internationaal rijbewijs zelf is niks waard, het is feitelijk slechts een vertaling van het originele rijbewijs, en moet altijd getoond worden in combinatie met het originele rijbewijs.

Overigens is het internationaal rijbewijs in de meeste landen 3 jaar geldig, alleen gebruikt Nederland nog steeds model 1949 in plaats van model 1968 omdat we het verdrag in 1968 nooit ondertekend hebben. Daardoor is een internationaal rijbewijs in Nederland uitgegeven slechts 1 jaar geldig. :geenlach:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Lekkere Kwal » vr 30 jun 2017, 12:09

^^ hmm jammer. Je kan het dan alsnog proberen, maar je houdt het risico dat je behalve een boete ook verplicht wordt het alsnog te komen brengen.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » vr 30 jun 2017, 13:57

Ik dacht eigenlijk dat er veel consequenties zouden zitten aan het feit dat je rijdt zonder dat je een rijbewijs in bezit hebt, maar dat blijkt dus wel mee te vallen.

Ik denk eigenlijk wel dat het antwoord duidelijk is, hoewel het wel vervelend blijft dat je een boete kan krijgen omdat je geen rijbewijs kunt tonen.

@ duikgek89, ik denk trouwens dat je niet sterker in je schoenen staat als je rijbewijs door een corrupte agent is ingenomen, dit valt immers niet te controleren door de Nederlandse overheid. Met andere woorden, het - in dit geval - slachtoffer kan wel meer zeggen. Stel de corrupte politieman eist veel geld voor een relatief lichte overtreding, en deze voegt er aan toe, en anders maak ik er een zwaarder vergrijp van, en ik neem je rijbewijs in.
Dan heb je geen poot om op te staan, want de politieagent zal in het buitenland ook wel ambtseed hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Palance » vr 30 jun 2017, 17:00

Coen Tunnel schreef:Overigens is het internationaal rijbewijs in de meeste landen 3 jaar geldig, alleen gebruikt Nederland nog steeds model 1949 in plaats van model 1968 omdat we het verdrag in 1968 nooit ondertekend hebben. Daardoor is een internationaal rijbewijs in Nederland uitgegeven slechts 1 jaar geldig. :geenlach:
De laatste keer dat ik een internationaal rijbewijs had gekocht (ivm een reis naar Canada) stond Joegoslavië er nog in. Dat was 4 jaar geleden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 17:09

Ik zal straks eens in die van mij kijken, ik heb hem twee maanden geleden aangeschaft vanwege mijn reis naar de Kaukasus. Overigens niet nodig gehad.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door duikgek89 » vr 30 jun 2017, 22:19

wizi99 schreef:Ik dacht eigenlijk dat er veel consequenties zouden zitten aan het feit dat je rijdt zonder dat je een rijbewijs in bezit hebt, maar dat blijkt dus wel mee te vallen.

Ik denk eigenlijk wel dat het antwoord duidelijk is, hoewel het wel vervelend blijft dat je een boete kan krijgen omdat je geen rijbewijs kunt tonen.

@ duikgek89, ik denk trouwens dat je niet sterker in je schoenen staat als je rijbewijs door een corrupte agent is ingenomen, dit valt immers niet te controleren door de Nederlandse overheid. Met andere woorden, het - in dit geval - slachtoffer kan wel meer zeggen. Stel de corrupte politieman eist veel geld voor een relatief lichte overtreding, en deze voegt er aan toe, en anders maak ik er een zwaarder vergrijp van, en ik neem je rijbewijs in.
Dan heb je geen poot om op te staan, want de politieagent zal in het buitenland ook wel ambtseed hebben.

Het hangt ervan af hoe corrupt ze zijn. Maar als je weet welke consequentie er bij een bepaalde gedraging hoort dan weet je of ze bluffen of niet. Als ze bluffen en je alleen een boete hoort te krijgen, da vraag je ze gewoon om de officiële procedure te starten voor exact die boete.

Als een officiële consequentie niet is dat men het rijbewijs mag afpakken, dan denk ik niet dat ze dat echt doen. Het rijbewijs onwettelijk afpakken daar hebben ze toch niks aan? Ze kunnen er niks mee, maar als je herrie gaat staan maken dan gaan er wel geruchten rond dat ze corrupt zijn, zitten ze vast niet op te wachten. En dan kan er wel ambtseed bestaan, maar als zoiets vaker gebeurd komt er echt wel herrie van hoor.


En mochten ze er dan echt een zwaarder vergrijp van gaan maken (en niet net doen alsof) dan duw je ze alsnog wat geld in de hand, dat pakken ze dan best aan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door SnarfFlevoland » do 06 jul 2017, 11:00

Lekkere Kwal schreef:Je haalt twee dingen door elkaar: het feit dat je iets niet *mag* wil niet zeggen dat je bij een staandehouding ook actief wordt tegengehouden om verder te rijden. Voor dat laatste is een rijontzegging nodig, zie bijvoorbeeld rijden onder invloed (en inname rijbewijs). Het niet kunnen tonen van een rijbewijs hoort daar niet bij, daar staat enkel een boete op.
Desondanks dit feit ben je in het buitenland mogelijk zonder rijbewijs alsnog de sjaak met het gevolg dat je niet meer mag verderrijden. Misschien dat ze in een buurland of ander EU-land nog per telefoon kunnen navragen of je ook een rijbewijs hebt, maar dan moeten de ambtenaren wel net op kantoor zitten. De kans dat ze het alsnog niet kunnen (of willen) navragen is aanwezig en dan ben je zonder rijbewijs de klos. :(
Coen Tunnel schreef:Ook een aantal andere landen die nog stempelen, zoals Servië, Kosovo en Georgië, accepteren gewoon Europese ID-kaarten. Geen idee of je daar stempels op een apart blaadje krijgt. Ook buiten Europa wordt de Europese ID-kaart in sommige gevallen geaccepteerd.
Van Georgië weet ik ze met ID-kaart niet op een apart blaadje stempelen, maar ze je (net als met paspoort) in hun systeem per scan registreren. Op die manier kan men alsnog inzien, wanneer en waar je het land bent binnengekomen. Je kunt het land dan alleen via een luchthaven of Turkse landsgrens weer verlaten.
Coen Tunnel schreef:Overigens is het internationaal rijbewijs in de meeste landen 3 jaar geldig, alleen gebruikt Nederland nog steeds model 1949 in plaats van model 1968 omdat we het verdrag in 1968 nooit ondertekend hebben. Daardoor is een internationaal rijbewijs in Nederland uitgegeven slechts 1 jaar geldig.
Heb me al eens afgevraagd waarom mijn internationaal rijbewijs 3 jaar geldig is, maar dit maakt het wel duidelijk. Vreemd dat Nederland nooit is overgestapt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 11:02

^^ Vermoedelijk kan Nederland er nog steeds voor kiezen om het verdrag van 1968 te ondertekenen en te ratificeren.

Maar ja, dan loopt de ANWB wel wat centjes mis met de verkoop van internationale rijbewijzen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door SnarfFlevoland » do 06 jul 2017, 11:04

^^
Dat is opzich ook weer een verschil met andere landen. In Duitsland krijg je het internationaal rijbewijs gewoon direct van de staat, via de "Führerscheinstelle", waar je ook je normale rijbewijs krijgt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Peter » do 06 jul 2017, 16:14

Zoals ik elders al gesteld heb is het Internationale Rijbewijs (het vodje met geniete pasfoto) volledig achterhaald. Mijn creditcard format is nog nergens bij een verhuurbedrijf geweigerd in 7-10 niet EU landen. Ik geef toe dat ik hoogstens 1 keer (buiten de EU) aan een agent mijn rijbewijs heb moeten laten zien (in Zuid-Afrika).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 16:59

Voor mijn roadtrip naar de Kaukasus had ik voor de zekerheid ook een internationaal rijbewijs aangeschaft. Nou is bij de meeste grenzen om mijn rijbewijs gevraagd, maar het Nederlandse rijbewijs was in alle gevallen genoeg.

Ook bij autohuur in de VS, Canada en Oman was het Nederlandse rijbewijs afdoende.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Boerenkool » do 20 jul 2017, 21:13

Aantal.jaren geleden was ee een casus waarbij twee Nederlandse pornomakers in Brazilië werden gearresteerd wegens kinderpornoproductie. Zij moesten hun paspoort inleveren. Tijdens een verlof uit de cel gingen ze linea recta naar de Nederlandse Ambassade, kregen een nooddocument en vlogen naar Nederland. En Nederland heeft geen uitleververdrag dus zou de rechtszaak in NL over moeten. Maar in Nl gold destijds nog de grens 16 ipv 18.

Dat beschouwende denk ik dat je ver komt door gewoon aangifte te doen en eerlijk te verklaren dat je rijbewijs is afgepakt in het buitenland. En dan met die aangifte naar de gemeente, ik denk dat je gewoon een nieuwe krijgt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door jelger » do 20 jul 2017, 22:19

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Vinny » zo 23 jul 2017, 8:17

Boerenkool schreef:Tijdens een verlof uit de cel gingen ze linea recta naar de Nederlandse Ambassade, kregen een nooddocument en vlogen naar Nederland. En Nederland heeft geen uitleververdrag dus zou de rechtszaak in NL over moeten. Maar in Nl gold destijds nog de grens 16 ipv 18.
Dit is wel een tamelijk zeldzaam geval van iets dat in Nederland niet strafbaar is en waarvoor je in het buitenland de cel in moet. Geldt ook voor het bezit van kleine hoeveelheden softdrugs trouwens. Hier kan ik me wel voorstellen dat de Nederlandse Ambassade voor haar onderdanen op komt. Daar voor zijn deze diplomatieke posten in het leven geroepen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door duikgek89 » zo 23 jul 2017, 9:29

Boerenkool schreef:Aantal.jaren geleden was ee een casus waarbij twee Nederlandse pornomakers in Brazilië werden gearresteerd wegens kinderpornoproductie. Zij moesten hun paspoort inleveren. Tijdens een verlof uit de cel gingen ze linea recta naar de Nederlandse Ambassade, kregen een nooddocument en vlogen naar Nederland. En Nederland heeft geen uitleververdrag dus zou de rechtszaak in NL over moeten. Maar in Nl gold destijds nog de grens 16 ipv 18.

Tot zover het nut van een pascontrole... Kon men in het systeem niet zien dat deze mannen op verlof uit een cel waren en het niet de bedoeling was dat ze terugvlogen?

Ik kan me voorstellen dat aan afgelegen grens niet altijd een goede verbinding heeft om dergelijke dingen te controleren, maar van de luchthavens verwacht ik dat wel.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Attietattie » zo 23 jul 2017, 12:34

Lekkere Kwal schreef:Je haalt twee dingen door elkaar: het feit dat je iets niet *mag* wil niet zeggen dat je bij een staandehouding ook actief wordt tegengehouden om verder te rijden. Voor dat laatste is een rijontzegging nodig, zie bijvoorbeeld rijden onder invloed (en inname rijbewijs).
Welnee. "Je krijgt een boete omdat je je helm niet op hebt op je brommer. En je vervolgt je weg te voet."

En dat gaat ook prima met het niet kunnen tonen van een rijbewijs.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Lekkere Kwal » zo 23 jul 2017, 17:05

^^ onzin. Helm is essentieel om op een brommer veilig aan het verkeer deel te nemen. Als jij correct in het syteem staat als rijbewijshouder, verandert het niks aan de veiligheid als jij wel of niet een roze kaartje in je broekzak hebt. Verbod om verder te rijden zie je toch echt enkel bij een veiligheidheidsprobleem, zoals een ernstig versleten band, een loszittende uitlaat, uitstekende lading enzovoort. Je ziet het niet bij overtredingen van administratieve maatregelen, zoals het niet kunnen tonen van een kentekenbewijs of een net verlopen APK. Overigens mag de politie daar ook geen willekeur op toepassen, een ambtenaar moet kunnen beargumenteren waarom hij/zij jou vordert of een ontzegging oplegt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Peter » di 25 jul 2017, 9:13

duikgek89 schreef:
Boerenkool schreef:Aantal.jaren geleden was ee een casus waarbij twee Nederlandse pornomakers in Brazilië werden gearresteerd wegens kinderpornoproductie. Zij moesten hun paspoort inleveren. Tijdens een verlof uit de cel gingen ze linea recta naar de Nederlandse Ambassade, kregen een nooddocument en vlogen naar Nederland. En Nederland heeft geen uitleververdrag dus zou de rechtszaak in NL over moeten. Maar in Nl gold destijds nog de grens 16 ipv 18.
Tot zover het nut van een pascontrole... Kon men in het systeem niet zien dat deze mannen op verlof uit een cel waren en het niet de bedoeling was dat ze terugvlogen?
Ik kan me voorstellen dat aan afgelegen grens niet altijd een goede verbinding heeft om dergelijke dingen te controleren, maar van de luchthavens verwacht ik dat wel.
Meestal kiest men ervoor om een landgrens te nemen of een veerboot om dan vanuit het buitenland te vliegen. In veel gevallen wil een land ook liever af van overtreders (om detentiekosten te besparen) en is vertrek buiten de rechter om mogelijk gemaakt (gedoogd) met een noodpaspoort. De rechter heeft dan het nakijken. Veel gevallen van godlastering, belediging, drugsbezit, omkoping van agenten (afkopen boete), etc worden zo geregeld.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door wizi99 » za 06 jan 2024, 18:51

Lekkere Kwal schreef: zo 23 jul 2017, 17:05 ^^ onzin. Helm is essentieel om op een brommer veilig aan het verkeer deel te nemen.
Dat is nog wel wat van te zeggen, want je kan met een brommer ook 20 km/u rijden, net zo hard als een fiets dus. Dan is het wel veilig om zonder helm te rijden, alleen, het mag niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Coen Tunnel » za 06 jan 2024, 19:01

^^ Aangezien je met een bromfiets bibeko vaak de rijbaan moet gebruiken en niet op het fietspad mag, zul je doorgaans toch harder dan 20 km/u rijden. En zelfs al blijf je 20 km/u rijden, de kans dat je wordt aangereden wordt op de rijbaan is natuurlijk veel groter dan op een vrijliggend fietspad, dus is het wel degelijk gevaarlijker, juist vanwege je plek op de weg.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Rijbewijs ingetrokken in buitenland, hiaat in wetgeving

Bericht door Jeroen » za 06 jan 2024, 22:16

wizi99 schreef: za 06 jan 2024, 18:51
Lekkere Kwal schreef: zo 23 jul 2017, 17:05 ^^ onzin. Helm is essentieel om op een brommer veilig aan het verkeer deel te nemen.
Dan is het wel veilig om zonder helm te rijden, alleen, het mag niet.
Op een snorfiets geldt sinds kort ook een helmplicht. Voor normale fietsen en E-bikes nog niet, maar in veel andere landen is dat wel al het geval of wordt het iig wel sterk aangeraden. Nederland is daar eerder een uitzondering op.

Plaats reactie