Onterechte boete

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Onterechte boete

Bericht door wizi99 » wo 28 jun 2017, 20:31

Ik kwam deze vraag tegen op een ander forum, maar er werd niet echt enthousiast op geantwoord, vandaar dat ik de vraag even gekopieerd heb en even op dit forum plaats.

Ik ben er wel benieuwd naar, ik ben het trouwens eens met de vraagsteller.

-----------------------------------------------------------

Hallo,

Ik zit weer met een vraag. Deze week zag ik een oude blik op de weg, hierin reed een onopvallende politieauto door een dorp bij mij in de buurt. De aflevering was van 1995, die weg was toen nog een voorrangsweg met 50 km/u als maximumsnelheid. Tegenwoordig is het uiteraard een 30 km/u zone met gelijkwaardige kruispunten, maar dat ter zijde.

De politieauto komt met 88 km/u door het dorp rijden, wel een brede asfaltweg, met aan één kant een parallelweg. Maar ineens komt er een auto van rechts, die moet wachten ivm voorrangskruising, echter de mevrouw achter het stuur gaat linksaf op de kruising, en de politieagent moet in de ankers. Vervolgens keert de politieman en geeft een bekeuring voor het niet verlenen van voorrang. Vervolgens beticht hij de vrouw er van niet op te letten, en hij zei nog iets in de trant van: voor het zelfde geld had ik in uw zei gezeten.

Ik begrijp überhaupt niet waarom een verkeerssurveillant (die het goede voorbeeld hoort te geven) met 38 km/u te hard door de bebouwde kom scheurt. Maar door de hoge snelheid kan de vrouw van rechts niet goed inschatten hoe snel de aankomende (politie)auto haar nadert. Zij gaat er immers terecht vanuit dat de politieauto ongeveer 50 km/u rijdt.
Want ook in 1995 was het niet zo dat het toegestaan was om bijna 40 km.u te hard door de bebouwde kom te rijden.

Dus, de politieauto veroorzaakt zelf een gevaarlijke situatie, en iemand die daar niet goed op anticipeert, krijgt een bekeuring.

Vragen: Boete lijkt mij volstrekt onterecht, wat vinden jullie?

Wat geeft een onopvallende politieauto het recht om zonder noodzaak (en zonder sirene) 38 km/u te hard door een dorp te rijden?
Want, als ze bijvoorbeeld snel naar een noodsituatie hadden gemoeten, waren ze natuurlijk niet omgekeerd om de beste mevrouw een bekeuring te geven.

In mijn ogen een hele kromme zaak, vandaar mijn bericht

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Onterechte boete

Bericht door boe! » wo 28 jun 2017, 21:26

Maar door de hoge snelheid kan de vrouw van rechts niet goed inschatten hoe snel de aankomende (politie)auto haar nadert.
Waarom niet? Je ziet toch hoe hard zo'n voertuig op je afkomt?
Zij gaat er immers terecht vanuit dat de politieauto ongeveer 50 km/u rijdt.
Zij gaat er onterecht vanuit dat iedereen ongeveer 50 km/u. Er zullen altijd mensen zijn die sneller rijden, maar dat ontslaat de dame in kwestie niet van haar eigen verantwoordelijkheid.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Onterechte boete

Bericht door Tachi » wo 28 jun 2017, 22:01

^^ Ik vind in dit geval dat je de vrouw niet volledig verantwoordelijk kan/mag houden. Die 'politieauto' reed wel bijna met 25 meter per seconde. Da's geen misselijke snelheid. Bij een botsing tussen twee burgers en er wordt na analyse vastgesteld dat de auto op de voorrangsweg te hard gereden heeft, dan zal de vrouw toch ook niet geheel verantwoordelijk gehouden voor het ongeval.

Ik vind in dit geval de agent een flink pak boter op z'n hoofd hebben. Hij had geen boete moeten uitdelen, maar z'n excuses aanbieden.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Onterechte boete

Bericht door wizi99 » wo 28 jun 2017, 22:30

@boe! Als de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom 50 is, dan mag je er volgens mij over het algemeen vanuit gaan dat de naderende auto's rond de 50, misschien 60 rijden, maar bijna 90...

Daarnaast is het heel moeilijk in te schatten hoe snel een voertuig rijdt die bijna recht op je afkomt.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Onterechte boete

Bericht door Piles » do 29 jun 2017, 8:17

^^ dan hoop ik dat die mevrouw en jij nooit een autoweg moeten oversteken...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Onterechte boete

Bericht door boe! » do 29 jun 2017, 19:50

wizi99 schreef:@boe! Als de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom 50 is, dan mag je er volgens mij over het algemeen vanuit gaan dat de naderende auto's rond de 50, misschien 60 rijden, maar bijna 90...
Dat zijn dus ongewenste veronderstellingen. Er zijn ook mensen die nog steeds denken dat een fietser niet harder gaat dan 20 km/u. Dat gaat goed totdat er een wielrenner of speed pedelec langskomt en de boel op elkaar klapt. Dat moet je niet willen.
Tachi schreef:Hij had geen boete moeten uitdelen
Wat mij vooral stoort is dat de betrokken politieman een bekeuring uitdeelt. Dan heb je de schijn van partijdigheid tegen. Hij had de beoordeling moeten overlaten aan een ander die niet bij het voorval betrokken was.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onterechte boete

Bericht door Palance » do 29 jun 2017, 20:07

wizi99 schreef:Ik begrijp überhaupt niet waarom een verkeerssurveillant (die het goede voorbeeld hoort te geven) met 38 km/u te hard door de bebouwde kom scheurt.
Misschien was die op weg ergens heen waarbij optische en geluidssignalen niet wenselijk waren (zoals bv een inbraakmelding).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onterechte boete

Bericht door Vinny » do 29 jun 2017, 20:41

Ik vind ook dat de politieambtenaar hier een best kwalijke houding aanneemt, maar strikt formeel heeft hij natuurlijk gelijk. De voorrangsregels veranderen niet doordat iemand een andere wet overtreedt. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onterechte boete

Bericht door Palance » do 29 jun 2017, 20:58

Dat vraag ik me af. Wat nu als iemand tegen het verkeer in rijdt in een éénrichtingsstraat en een aanrijding krijgt bij het verlaten van die straat terwijl hij van rechts komt? Wie is schuldig? Degene die rechts niet voor laat gaan, of degene die tegen het verkeer inrijdt, want die had daar niet mogen rijden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Onterechte boete

Bericht door wizi99 » vr 30 jun 2017, 0:15

@ Palance, dat lijkt me niet, want meneer de agent nam wel de tijd om te keren, een verhaal te houden, en een boete te geven. Trouwens, uit interesse, zouden verkeersagenten tijdens een surveillance zich wel met dat soort politietaken bezig houden?

offtopic, surveilleren lijkt me trouwens belangrijker dan een inbraakmelding in de ogen van de politie, dat soort misdrijven worden toch bijna niet opgelost, terwijl het in het verkeer makkelijk cashen is :woop:

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Onterechte boete

Bericht door wizi99 » vr 30 jun 2017, 0:45

Piles » Do 29 Jun 2017, 8:17

^^ dan hoop ik dat die mevrouw en jij nooit een autoweg moeten oversteken...
Dat vind ik toch wat een hellend vlak, op een autoweg ga je er immers vanuit dat het verkeer daar rond de 100 km/u rijdt, dus steek je niet over een paar seconden voordat de auto bij je is.
Berichtdoor Vinny » Do 29 Jun 2017, 20:41

Ik vind ook dat de politieambtenaar hier een best kwalijke houding aanneemt, maar strikt formeel heeft hij natuurlijk gelijk. De voorrangsregels veranderen niet doordat iemand een andere wet overtreedt. :yes:
Dat klopt de voorrangsregels veranderen niet, maar omdat de agent zo hard reed, maakt de vrouw een verkeerde inschatting. Zij kan er m.i. niet veel aan doen.

Stel je rijdt 70 of 80 door een woonwijk, smalle straat, maximumsnelheid is 30 km/u, een voetganger steekt over, je rijdt hem aan.... voetganger is zwaargewond.
Zou de rechter dan ook zeggen: de automobilist krijgt alleen een bekeuring voor te hard rijden, want de voetganger heeft geen voorrang, hij ie maar beter moeten inschatten hoe hard de auto rijdt.
door boe! » Do 29 Jun 2017, 19:50
Wat mij vooral stoort is dat de betrokken politieman een bekeuring uitdeelt. Dan heb je de schijn van partijdigheid tegen. Hij had de beoordeling moeten overlaten aan een ander die niet bij het voorval betrokken was.
Ik begrijp deze opmerking niet helemaal, schijn van partijdigheid tegen? De beoordeling moeten overlaten aan een ander die niet bij het voorval betrokken was?
Hij constateert gewoon een overtreding terwijl ie zelf te hard rijdt (wat er blijkbaar niet toe doet in zijn ogen), en geeft daarvoor een bekeuring.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Onterechte boete

Bericht door duikgek89 » vr 30 jun 2017, 2:18

^^ Hij was een partij in die situatie. Niet alleen omdat hij er bijna bovenop klapte maar ook omdat zijn hogere snelheid het waarschijnlijker maakte dat de vrouw het verkeerd inschatte. Daarom was het beter geweest als een neutrale eenheid die situatie had beoordeeld om dan ofwel een sanctie op te leggen, of misschien ook niet.


Ik vind het overigens heel dom om te denken dat iedereen de Vmax rijdt en dat je dus geen rekening hoeft te houden met sneller verkeer. Maar de geldende Vmax schept voor veel mensen wel een bepaalde verwachting waardoor het makkelijker wordt een fout te maken.

wizi99
dorpsstraat
Berichten: 132
Lid geworden op: di 01 dec 2015, 0:05

Re: Onterechte boete

Bericht door wizi99 » vr 30 jun 2017, 13:37

duikgek89 » Vr 30 Jun 2017, 2:18
Ik vind het overigens heel dom om te denken dat iedereen de Vmax rijdt en dat je dus geen rekening hoeft te houden met sneller verkeer. Maar de geldende Vmax schept voor veel mensen wel een bepaalde verwachting waardoor het makkelijker wordt een fout te maken.
Ik beweer niet dat de automobiliste geen rekening hield met de snelheid van de naderende (onopvallende) politieauto, ik beweer dat de mevrouw de snelheid verkeerd heeft ingeschat. Want 88 km/u bibeko vind ik wel een erg forse overtreding, dat zal niet regelmatig voorkomen, en dat draagt weer bij aan het feit dat de vrouw de snelheid niet goed inschat. Los daarvan is het niet goed in te schatten hoe hard de auto rijdt, omdat hij vrijwel in een rechte lijn op je afkomt.

Plaats reactie