Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

EricReitsema
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 jul 2017, 6:31

Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door EricReitsema » vr 28 jul 2017, 6:58

Goedemorgen,

Om kort te blijven: Gisteren afslag op A28 richting Uithof > De Bilt genomen. Weet ik dat er van twee banen één gemaakt wordt dus ik stond netjes op de goede baan zodat ik niet hoefde in te voegen. Links stond nog een grote bestelbus waarvan ik dacht ‘Ik moet nog zien of die volgeladen bus er zo even tussen kan’.

Maar goed, het was druk, stoplicht op groen. Rij ik vrijwel op het einde van het verdrijvingsvlak komt er nog een auto vlak naast mij rijden. Die moet wel met een enorme vaart zijn komen aanrijden, en kon er niet meer tussen . Drukte mij bijna de weg af. Kwam dus achter mij terug.
Welnu, daarna bumperkleven tot vlak op de bumper. Ik denk dan, minder snelheid = minder gevaar dus maar wat vaart geminderd (80 km. weg, stopverbod, dubbele doorgetrokken streep met betonnen bermpje ertussen.) en even remlichten laten zien.

Dus desbetreffende auto mij inhalen en mij klem zetten (10:45). Man was erg agressief en meende dat hij op het verdrijvingsvlak voorrang had(?) en met knipperlicht ook. Wilde beslist 10 centimeter face-to-face staan, maar ik probeerde steeds tevergeefs een stap naar achteren te nemen. Afijn, grote verkeerschaos tot op de A28, man dreigde nog zijn auto tegen de mijne te zetten, schelden etc. Later alle gegevens aan politie maar door gegeven.
Vraag is, wanneer ben ik of is hij fout gegaan? Had ik 112 moeten bellen? Andere auto’s gingen inmiddels ook over de dubbele streep, kortom de chaos was compleet. Aangifte doen?

Slecht geslapen..

Vriendelijke groet, Eric
Laatst gewijzigd door waldo79 op za 29 jul 2017, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding verwijderd. Het forum is geen partij in onderlinge meningsverschillen.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Remco » vr 28 jul 2017, 7:15

Waarom laat je je remlichten zien? Ik zou daar ook niet van gediend zijn, bij deze 'meneer' wekte dat blijkbaar agressie op, hoe fout dat ook is.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Eemspoort » vr 28 jul 2017, 10:33

Je zou aangifte kunnen doen, maar ik denk niet dat dat zinvol is. Was die man verkeerd bezig? Ja. Maar je remlichten laten zien is ook niet correct.
Had je gewoon je weg vervolgd, was er vermoedelijk niets aan de hand geweest. Echter, als die meneer dan alsnog vervelend zou gaan doen, zonder dat je hem "uit lokte", dan word het een ander verhaal, denk ik, en had je wellicht een punt gehad bij aangifte.

Altijd moeilijk, zulke situaties. Van zulke lui raak ik zelf meestal snel geïrriteerd. Waarschijnlijk had ik het zelfde gedaan als jij, ofschoon het dus niet de weg is. En als zo'n type uit de auto komt, deuren op slot en mooi blijven zitten. De confrontatie aan gaan kan ook erg uit de hand lopen, en dan word het steeds moeilijker uit te leggen als de lange arm zich ermee gaat bemoeien.

Kortom, haal nog eens diep adem en zit er verder niet over in. Bestuurders lijken wel steeds dommer en egoïstischer te worden.
Het zij zo, daar kun je helaas niets aan veranderen.
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door captain007 » vr 28 jul 2017, 10:59

Altijd heftig om zulke dingen mee te maken. Jezelf de-esclarend opstellen is het beste wat je kan doen, anders loopt het alleen maar verder uit de hand. Ik heb zelf wel eens een minder toffe ervaring gehad na een kleine aanrijding op de snelweg. Iemand die het nodig vond om eerst even fysiek je vast te pakken en te bedreigen en het niet kan opbrengen om op een volwassen manier schadeformulieren te gaan invullen. Zijn heftige dingen (die vaak nog wel wat meer impact hebben dan je op dat moment doorhebt :| ) en dan is de rust bewaren en de-escaleren de enige mogelijkheid die je hebt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door jelger » vr 28 jul 2017, 11:18

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Chris079 » vr 28 jul 2017, 11:59

Je kunt wel aangifte doen bij de politie, maar ga er maar van uit, dat ze er niets mee doen. Er is feitelijk niks gebeurd, waarbij schade is ontstaan. Dus de aangifte verdwijnt meteen in het "archief".
Het zijn heftige ervaringen, waar je als automobilist helaas vroeg of laat mee te maken krijgt. Er rijden helaas een hoop " mensen" die menen alleenheerser te zijn op de weg en dat ze altijd gelijk hebben. Probeer in ieder geval niet toe te geven aan je gevoel, maar blijf je verstand gebruiken. Vaak het beste.

Als ik het zo lees, heb je niets fout gedaan. De ander heeft een risico genomen en verloren. Dat hij vervolgens op zijn ... is getrapt en gaat bumperkleven, wijst op een kort lontje.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Attietattie » vr 28 jul 2017, 12:11

EricReitsema schreef:Aangifte doen?
Mutatie van laten maken en een dashcam kopen.

Ik begrijp nog steeds niet dat er mensen zijn die zonder zo'n ding rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Palance » vr 28 jul 2017, 12:15

Chris079 schreef:Je kunt wel aangifte doen bij de politie, maar ga er maar van uit, dat ze er niets mee doen. Er is feitelijk niks gebeurd, waarbij schade is ontstaan. Dus de aangifte verdwijnt meteen in het "archief".
Dat is een niet te onderbouwen aanname.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Ernst76 » vr 28 jul 2017, 12:19

Het bizarre is dat dit type mens schijnbaar veel haast heeft, maar het dan geen punt vindt om tijd te verliezen bij dit soort dingen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Seat Ibiza » vr 28 jul 2017, 12:24

Palance schreef:Dat is een niet te onderbouwen aanname.
Toch denk ik dat die aanname zeer waarschijnlijk wel zal gaan kloppen.
Stel dat de politie er wel wat mee doet, dan kan het zomaar zo zijn dat de bestuurder van de Skoda verklaart:
Ik reed bij de samenvoeging, geef netjes richting aan, maar iemand op de strook waar ik naar toe moest, wilde me er niet tussen laten en drukte zijn auto er asociaal doorheen terwijl er echt wel ruimte was. Ik heb geclaxonneerd omdat ik me ergerde aan zijn gedrag. Op de provinciale weg gaat hij vervolgens steeds langzamer voor me rijden en probeert me zelfs uit te remmen. Ik ben toen er voorbij gegaan en heb verhaal gehaald. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen, maar ik zat zo vol van de adrenaline.
Ik wil daarmee niet zeggen dat het zo gegaan is overigens, maar het geeft wel aan hoe tegenstrijdig verklaringen kunnen zijn. Je hebt dus onafhankelijke getuigen nodig die kunnen aangeven wiens versie klopt, of wat Attietattie al zegt: zorgen dat je dashcam hebt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Palance » vr 28 jul 2017, 12:52

Dat kan, maar dat zegt nog niets over het al dan niet aannemen van een aangifte.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Schelpenpaadje » vr 28 jul 2017, 13:05

Hoe vervelend ook, ik denk niet dat het de moeite waard is hier verder nog tijd aan te besteden.

Ook ik maak me wel eens schuldig aan het aantikken van mijn rempedaal en ja, je hebt soms mensen waarvoor dit als een rode lap op een stier werkt. Zo bont als bij jou heb ik het nog niet meegemaakt, maar aan de andere kant het had ook nog erger kunnen aflopen. Ik zou er niet op rekenen dat de politie het in deze situatie voor je op zal nemen. Dit soort dingen gebeuren helaas op de weg, vaak vanwege ego's en misverstanden. Het is zaak dat één van beide partijen op tijd inziet dat het tot niks leidt en dat het verstandiger is om in te binden, want elke actie kan weer een reactie uitlokken.

Het plaatsen van een foto op het internet, ook al heb je de mensen onherkenbaar gemaakt, vind ik sowieso niet erg chique.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Chris079 » vr 28 jul 2017, 13:20

Palance schreef:
Chris079 schreef:Je kunt wel aangifte doen bij de politie, maar ga er maar van uit, dat ze er niets mee doen. Er is feitelijk niks gebeurd, waarbij schade is ontstaan. Dus de aangifte verdwijnt meteen in het "archief".
Dat is een niet te onderbouwen aanname.
Geen aanname, maar berust op feiten en rondvraag bij medeweggebruikers.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Chris079 » vr 28 jul 2017, 13:23

Seat Ibiza schreef: Ik wil daarmee niet zeggen dat het zo gegaan is overigens, maar het geeft wel aan hoe tegenstrijdig verklaringen kunnen zijn. Je hebt dus onafhankelijke getuigen nodig die kunnen aangeven wiens versie klopt.

Ook dat kan tegen je werken. Sommige getuigen zijn zo overtuigt van hun "gelijk" terwijl er niks van klopt. Een keer meegemaakt. Het was 4 tegen 1, maar deze " onafhankelijke" getuige beweerde bij hoog en laag dat het anders was.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Palance » vr 28 jul 2017, 13:58

Chris079 schreef:
Dat is een niet te onderbouwen aanname.
Geen aanname, maar berust op feiten en rondvraag bij medeweggebruikers.
En welk feit kan jij aandragen dat die specifike aangifte niet in behandeling zal worden genomen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Attietattie » vr 28 jul 2017, 18:15

Ernst76 schreef:Het bizarre is dat dit type mens schijnbaar veel haast heeft, maar het dan geen punt vindt om tijd te verliezen bij dit soort dingen...
Aanname. Ik rij (soms) ook stevig door terwijl ik totaal geen haast heb.

En bepaald weggedrag werkt bij mij als een rode lap. Voorheen op de A13 gebruikte niemand de spitsstrook. Als ik daar rustig met 95 naar huis tufte, ging het gas erop om iedereen rechts in te halen. En zodra de spitsstrook weer verviel, ging ik terug naar standje kalm-an.

Bovenstaande praat niets goed van dat achterlijke gedrag, laat dat duidelijk zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door boe! » vr 28 jul 2017, 19:06

Palance schreef:
Chris079 schreef:Je kunt wel aangifte doen bij de politie, maar ga er maar van uit, dat ze er niets mee doen. Er is feitelijk niks gebeurd, waarbij schade is ontstaan. Dus de aangifte verdwijnt meteen in het "archief".
Dat is een niet te onderbouwen aanname.
55% van de aangiftes verdwijnen in de prullenbak (bron), dus de kans dat een aangifte wel in behandeling wordt genomen is kleiner dan dat deze niet in behandeling wordt genomen. Als ik kijk naar het voorval in de eerste post, dan denk ik dat aangifte kansloos is. Er is geen bewijs dat het verhaal van de poster bevestigt. Geen dashcam, geen getuigen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Palance » vr 28 jul 2017, 19:14

45% kans is heel iets anders dat er direct van uit gaan dat de aangifte toch direct verdwijnt. Zolang niet onomstotelijk 100% wordt aangetoond dat in deze specifieke zaak een aangifte toch in de lade verdwijnt ontstijgt zo'n uitspraak m.i. het borrelpraatgehalte niet.

Daarnaast is die 45% gebaseerd op álle aangiften, inclusief 'anonieme' zaken als vernieling. Bij een verkeersruzie heb je aan de hand van een kenteken of zelfs een foto/film al sneller een verdachte in beeld.

Voor de goede orde: Er zijn genoeg vergelijkbare zaken met aangifte die wel tot een onderzoek en een veroordeling leiden. Dat soort verhalen hoor je echter niet snel. Zonder enig bewijs zal het inderdaad lastiger worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door duikgek89 » vr 28 jul 2017, 20:53

EricReitsema schreef: Weet ik dat er van twee banen één gemaakt wordt dus ik stond netjes op de goede baan zodat ik niet hoefde in te voegen.
Waarom is dat "netjes"? Die tweede rijstrook ligt er alleen maar om de boel een beetje aan te kleden?

Maar goed, ik snap de definitie van "netjes" in het Nederlandse verkeer sowieso niet meer. Ik zie genoeg dingen waarvan men meent dat het netjes is, die ik ronduit asociaal vind...
EricReitsema schreef:Maar goed, het was druk, stoplicht op groen. Rij ik vrijwel op het einde van het verdrijvingsvlak komt er nog een auto vlak naast mij rijden. Die moet wel met een enorme vaart zijn komen aanrijden, en kon er niet meer tussen . Drukte mij bijna de weg af. Kwam dus achter mij terug.
Hoe kort zat jij op je voorganger? Als jij het gaatje dicht rijd of zeer klein laat, ben je zelf ook niet goed bezig. Maar zoiets kan ook een combinatie zijn van al wat opgewekte irritatie, misschien ook al in eerdere situaties en een verkeerde inschatting.
EricReitsema schreef:Welnu, daarna bumperkleven tot vlak op de bumper. Ik denk dan, minder snelheid = minder gevaar dus maar wat vaart geminderd (80 km. weg, stopverbod, dubbele doorgetrokken streep met betonnen bermpje ertussen.) en even remlichten laten zien.
Waarom doe je dat in vredesnaam? Naast dat je mensen in gevaar brengt hinder je ook het verkeer. Daarnaast werkt dat eigen rechter spelen soms als een rode lap op een stier. Een beetje minder vlot optrekken dan je voorligger zodat er wat afstand ontstaat, prima. Maar remmen of remlichten laten zien absoluut niet.

EricReitsema schreef:Dus desbetreffende auto mij inhalen en mij klem zetten (10:45). Man was erg agressief en meende dat hij op het verdrijvingsvlak voorrang had(?) en met knipperlicht ook. Wilde beslist 10 centimeter face-to-face staan, maar ik probeerde steeds tevergeefs een stap naar achteren te nemen. Afijn, grote verkeerschaos tot op de A28, man dreigde nog zijn auto tegen de mijne te zetten, schelden etc. Later alle gegevens aan politie maar door gegeven.
Vraag is, wanneer ben ik of is hij fout gegaan? Had ik 112 moeten bellen? Andere auto’s gingen inmiddels ook over de dubbele streep, kortom de chaos was compleet. Aangifte doen?
Aan aangifte heb je niks, de politie doet daar achteraf waarschijnlijk toch geen moer aan, zeker niet als je niet met een naam van die vent en harde bewijzen komt of iets dergelijks. Als je je op dat moment zelf bedreigd voelt kun je volgens mij wel gewoon 112 bellen. Zijn reactie is overigens absoluut niet de juiste, hij moet zich niet zo op laten naaien en hij hoeft niet zo primitief te reageren.
Palance schreef:Dat kan, maar dat zegt nog niets over het al dan niet aannemen van een aangifte.
Ze zijn toch verplicht om de aangifte op te nemen? Of haal ik nu iets door elkaar?


Een lesje juist gebruik van de weg, ritsen en rekening houden met elkaar zou voor jullie allebei geen kwaad kunnen geloof ik. Hij mag er een cursus "omgaan met mijn frustraties" bij doen.

EricReitsema schreef:Slecht geslapen..
Dat snap ik. Als iemand je klem zet is dat gewoon akelig, zeker als het zo'n primaat is.
Palance schreef:
Chris079 schreef:
Dat is een niet te onderbouwen aanname.
Geen aanname, maar berust op feiten en rondvraag bij medeweggebruikers.
En welk feit kan jij aandragen dat die specifike aangifte niet in behandeling zal worden genomen?
Het is een zeer redelijke verwachting, aangezien ze aan urgenter werk dan een scheldpartij al niet toekomen. Tenminste, dat lees je regelmatig in het nieuws.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door duikgek89 » vr 28 jul 2017, 21:03

Attietattie schreef:
Ernst76 schreef:Het bizarre is dat dit type mens schijnbaar veel haast heeft, maar het dan geen punt vindt om tijd te verliezen bij dit soort dingen...
Aanname. Ik rij (soms) ook stevig door terwijl ik totaal geen haast heb.

En bepaald weggedrag werkt bij mij als een rode lap.
Ik herken dit heel erg!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Rene » vr 28 jul 2017, 21:08

EricReitsema schreef:Ik denk dan, minder snelheid = minder gevaar dus maar wat vaart geminderd (80 km. weg, stopverbod, dubbele doorgetrokken streep met betonnen bermpje ertussen.) en even remlichten laten zien.
OK, die man is volledig over het verdrijvingsvlak gegaan en dat is uiteraard fout. Ik kom dat soort kamikaze-piloten ook regelmatig tegen, dat zie je maar al te vaak.
Maar hij krijgt dan te maken met een treiteraar die expres zijn snelheid laat zakken en ook nog eens op de remmen gaat hangen. Met dat laatste (jouw eigen gedrag) haal je expres het bloed onder zijn nagels vandaan. Dus wat er gebeurde verbaast me niks. Maar ga hier dan niet de vermoorde onschuld lopen uithangen, je hebt er zelf net zo hard schuld aan. Je had gewoon door kunnen, nee: moeten rijden, en niet moedwillig moeten gaan inhouden en remmen.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Ernst76 » vr 28 jul 2017, 22:35

@Attietattie en Duikgek: Ik rijd ook best vlot door als ik geen haast heb eerlijk gezegd. Wil ook best met 180 pk.
Maar ik houd niet van drammen, mensen irriteren of laten schrikken. Hard rijden is alleen leuk als het netjes gaat. Als ik jullie eerdere posts heb gelezen houden jullie ook van vlot doch gecontroleerd doorrijden.
Maar deze Skoda rijder rijdt over een verdrijvingsvlak. Dat kan je voorkomen. Als het niet moedwillig was, dan een slechte inschatting. Dan past het i.m.o. niet om iemand anders daarvan de schuld te geven. Wel lokt onnodig remlichten laten zien een tegenreactie uit. Dat hoort gewoon ook niet. En het is gevaarlijk, wat als degene achter je niet op tijd reageert?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Attietattie » vr 28 jul 2017, 22:55

Ernst76 schreef:Maar deze Skoda rijder rijdt over een verdrijvingsvlak. Dat kan je voorkomen. Als het niet moedwillig was, dan een slechte inschatting. Dan past het i.m.o. niet om iemand anders daarvan de schuld te geven.
Wij horen het verhaal van één kant he. Kan prima zo zijn dat topicstarter het gat heeft dichtgereden. Als mij dat gebeurt, begon vroeger bij mij het bloed ook te borrelen. Nu lach ik die mensen uit, maar een ander kan zich misschien moeilijker beheersen. Als je dan ook nog gebraketest wordt (ik zeg niet dat dat hier het geval is) en je een kort lontje hebt, vind ik de reactie zo vreemd nog niet. Er zijn geen klappen uitgedeeld, het is asociaal en levensgevaarlijk, ook naar andere weggebruikers. Maar áls mijn uiteenzetting het geval is geweest, zouden beide partijen in mijn optiek net zoveel schuld hebben.

Daarom ben ik gematigd met mijn reactie: mutatie laten maken en een dashcam kopen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door duikgek89 » za 29 jul 2017, 7:48

Het probleem is inderdaad dat het verhaal van één kant komt. En als ik zie hoe bepaalde termen gebruikt worden, wil ik ook de rest niet al te exact interpreteren. [Edit: Verkeerde uitdrukking weg gehaald...]

EricReitsema
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 jul 2017, 6:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door EricReitsema » za 29 jul 2017, 19:39

Goedenavond,

Bedankt voor de reacties. Ik kan andermans gedrag moeilijk beïnvloeden dus ik zal bij mij zelf blijven. Het is duidelijk dat ik meer defensief dien op te treden wil ik zo veel mogelijk dit soort situaties vermijden. Dus geen remlichten laten zien en maar laten bumperkleven, hoewel ik dat wel irritant vind. Maar goed dus in vervolg gewoon weg vervolgen op 2 seconden van de voorstander tot maximaal 80km per uur. Grappig detail is trouwens dat ik altijd een dictafoon in de opnamestand heb staan en het hele 'gesprek' haarfijn is opgenomen. Afijn, geen bewijs voor wat dan ook. Kan er wel lessen uit leren. Wellicht in vervolg maar laten razen en niet retour schelden. Behoort ook weer tot de defensieve sector zeg maar. Afijn..

Tijdje geleden reeds gekeken voor twee dashcams, maar ik wil wel twee goede hebben. Zal nog wat speurwerk verrichten.

Nogmaals bedankt voor de tips, Eric

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Attietattie » za 29 jul 2017, 20:46

Kijk hier eens. Hij verkoopt goede cams en geeft eerlijke informatie. http://dutchdashcam.webklik.nl/page/home-pagina
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Hajo » za 29 jul 2017, 23:49

Aangifte doen heeft geen zin. De enige strafbare feiten hier zijn dat de bestuurder van de bestelbus over het verdrijvingsvlak is gereden en een stopverbod heeft genegeerd. Dat de bestuurder stopt om verhaal te halen, is op zich ook niet strafbaar.

Anders wordt het als je bedreigd wordt: mondeling of daadwerkelijk (met een mes bijvoorbeeld) maakt daarbij niet uit. Dan zeker aangifte doen!

Ook al is er feitelijk niets aan de hand, als je de indruk hebt dat de situatie uit de hand kan lopen of je voelt je bedreigd door de omstandigheden, dan mag je zeker 112 bellen. De politie komt dan zo snel mogelijk.

Een geval als dit is vrij eenvoudig te voorkomen: zodra er een rijstrook afvalt, even spiegelen en naast je kijken. Er zijn altijd wel een paar gekken die hun voertuig koste wat het kost nog voor die van jou willen proppen. Even gas los om een gaatje te laten ontstaan en de zaak is opgelost. De haastige bestuurder die jou nog persé voorbij wilde is tevreden, maar schiet er niets mee op. En jij hebt geen stress.

Als je een bumperklever hebt, NOOIT remmen, tenzij in een absolute noodsituatie. Geef die bestuurder ruimte door zo snel mogelijk naar rechts te gaan. Dat is beter dan dat hij in je kofferbak duikt.

Een tikkie op de rem is ook af te raden: de bumperklever kan daarvan schrikken, met alle gevolgen van dien, of je krijgt een situatie zoals geschetst met een (ten onrechte) zeer boze bestuurder. Uiteraard is voor eigen rechter spelen ook niet toegestaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door duikgek89 » zo 30 jul 2017, 11:45

EricReitsema schreef:Goedenavond,

Bedankt voor de reacties. Ik kan andermans gedrag moeilijk beïnvloeden dus ik zal bij mij zelf blijven. Het is duidelijk dat ik meer defensief dien op te treden wil ik zo veel mogelijk dit soort situaties vermijden. Dus geen remlichten laten zien en maar laten bumperkleven, hoewel ik dat wel irritant vind. Maar goed dus in vervolg gewoon weg vervolgen op 2 seconden van de voorstander tot maximaal 80km per uur. Grappig detail is trouwens dat ik altijd een dictafoon in de opnamestand heb staan en het hele 'gesprek' haarfijn is opgenomen. Afijn, geen bewijs voor wat dan ook. Kan er wel lessen uit leren. Wellicht in vervolg maar laten razen en niet retour schelden. Behoort ook weer tot de defensieve sector zeg maar. Afijn..

Tijdje geleden reeds gekeken voor twee dashcams, maar ik wil wel twee goede hebben. Zal nog wat speurwerk verrichten.

Nogmaals bedankt voor de tips, Eric
Bumperkleven is inderdaad gruwelijk irritant. Ik zou meer afstand houden dan twee seconden en gas los laten, maar zeker niet remmen.

Als iemand begint te tieren, NOOIT terug schelden. Vriendelijk blijven. Ander gooi je meer olie op het vuur en wordt het echt niet minder.

Hajo schreef:Als je een bumperklever hebt, NOOIT remmen, tenzij in een absolute noodsituatie. Geef die bestuurder ruimte door zo snel mogelijk naar rechts te gaan. Dat is beter dan dat hij in je kofferbak duikt.
Op een tweestrooks weg zou ik niet snel rechts van de weg af gaan om zo'n figuur voorbij te laten. Ik zou, zonder te remmen, de afstand tot mijn voorligger vergroten tot 3 seconden. Dit om twee redenen: Ten eerste, als er iets gebeurt hoef ik niet zo hard te remmen, in feite heb je 1,5 seconden per auto wat genoeg zou moeten zijn op het moment dat je niet compleet zit te slapen achter het stuur. Ten tweede kan de auto achter je, als hij inhaalt, weer makkelijk invoegen.

Van de andere kant: Met zo'n kwaad opgewonden standje achter je, is het soms veiliger om te zorgen dat hij achter je blijft. Dan kan hij namelijk niet zo enorm veel meer dan wat kleven en in zijn auto lekker een beetje zitten schelden. Niet laten inhalen en niet voor je laten komen dus. En vooral ook niet kwader maken door op de rem te gaan staan of iets dergelijks (tenzij het niet anders kan, natuurlijk, maar dat zal de achterligger dan waarschijnlijk ook zien).

EricReitsema
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 28 jul 2017, 6:31

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door EricReitsema » ma 31 jul 2017, 12:06

Goedemiddag,

N.B. De desbetreffende auto is bij de inhaalmanoeuvre nooit met zijn voorbumper vóór mijn voorbumper geweest. Ik had dus in ieder geval flink dienen te remmen om hem er tussen te laten. Hij stond dus niet met zijn midden op de plaats waar hij blijkbaar wilde in voegen.

Afijn zat ik ik ineens te bedenken. Verder als voorheen: vooral defensief opstellen. Natuurlijk ook wat mensen in directe omgeving gesproken. Nogmaals merci voor de tips, ik ga spoedig aan de dashcams :yes: .

Vriendelijke groet, Eric

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Klem gezet op weg etc. / 112 bellen?

Bericht door Robonus » ma 31 jul 2017, 12:41

Ook mijn advies zou zijn een dashcam aan de achterkant. Ik heb normaal niet veel last van bumperklevers omdat ik zelf vaak iets harder dan het verkeer om me heen rij en zoveel mogelijk rechts probeer te houden. Maar er zijn altijd figuren die alsnog flink aan het bumperkleven waren op stukken waar niet ingehaald kon worden en ik ook maar achter iemand zit die niet zo snel gaat..

Sinds ik een dashcam op de achterruit heb hangen heb ik er 0 last van. Soms komen ze even dichtbij, zien dat ding hangen en hebben geen zin om met hun gezicht herkenbaar in beeld te zijn en laten dan gelijk hun snelheid iets afzwakken tot ze een iets normalere afstand hebben. Zelfs een dummy camera zou misschien al dat effect kunnen hebben.

Plaats reactie