Geen prettige situatie

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

[A022] Velsertunnel - Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » do 14 sep 2017, 21:49

Hallo allen, hierbij de reactie op mijn schrijven aan Rijkswaterstaat;

Onze reactie
Hartelijk dank voor uw tip. Wij vinden het vervelend dat u in een gevaarlijke situatie bent terechtgekomen.Het plaatsen van een doorgetrokken streep heeft niet veel toegevoegde waarde om de enkele auto per dag die door twee rode kruisen heen rijd te verhinderen om van baan te wisselen door een doorgetrokken streep te plaatsen. Het voertuig heeft al, bewust of onbewust, meerdere overtredingen egaan en zal zeker niet worden tegengehouden door een doorgetrokken streep. Het zelfde zien wij ook gebeuren aan de zuidzijde van de Velsertunnel. Daar rijden auto's over de doorgetrokken streep en negeren ook de rode kruisen boven de weg. De doorgetrokken streep hebben we daar geplaatst omdat het verkeersaanbod daar veel hoger is dan de oprit vanaf Beverwijk. Het is puur een mentaliteits-kwestie van de bestuurder van het voertuig.


Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,

Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Rein » do 14 sep 2017, 21:58

Lekker antwoord. Wie zegt dat die gast onder een rood kruis is doorgereden. Wellicht is hij wel direct na het laatste rode kruis naar rechts gegaan en had hij dat wel niet gedaan wanneer er wel een doorgetrokken streep had gelegen.

Tegen echte rodekruisrijders doe je weinig, die gasten zijn hun rijbewijs niet waard maar er vindt nog veel te weinig handhaving plaats. Maar in dit geval zijn er best maatregelen te overwegen die het risico op een situatie die jij hebt meegemaakt kunnen verminderen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Boerenkool » do 14 sep 2017, 23:20

Dit is eigenlijk deel van het probleem.
Direct na t laatste kruis is dus illegaal. Je moet t ophefbord voorbij zijn.
Maar de meeste mensen vinden halverwege ook wel ok, je kijkt naar de opheffer en niet meer naar t verbod.
In zulke gevallen snappen ze de wegbeheerder ook niet en denken ze " Ik zie geen pechgeval en daar is het gewone gebied al"
Maar bij deze situatie is dat net de invoeger.
En je kan ook slecht een kruis boven de invoeger hangen want de mensen van de inrit mogen er wel langs. Dat is net de bedoeling, hen ruimte geven.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » zo 24 sep 2017, 21:38

Vandaag gebeurde dus het zelfde als in mijn openingspost..
Om 10:07 voeg ik in en komt er een Volvo stationwagen de rijbaan op waar ik op moet invoegen en hij dus niet mag zijn. Natuurlijk heb ik voorrang verleend :geenlach: anders wordt het zo een bende op het wegdek. Waar die auto reed is de weg nog :DVMX: en na :DVMEAV: ligt er een ononderbroken streep op de weg tot vlak voor de tunnel. Zal ik maar weer een brief schrijven..

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » ma 06 mei 2019, 23:34

Begin April gebeurde weer zo een soort situatie. Komende van af de Amsterdamse weg bovenop de Velsertunnel naar de tunnel rijdend om naar Beverwijk te gaan. Van uit de richting A9, A22, rijdt er een auto uit Frankrijk op de afgekruiste rijstrook waar het verkeer moet invoegen om de tunnel in te kunnen. Gelukkig kijk ik dus altijd, zo als zou moeten over mijn schouder naar links en zie dus erg dichtbij me die auto rijden. Nee, ik heb 'm niet in de achteruitkijk- en linkerspiegel gezien. ik laat 'm voor gaan maar toeter ook, want het was erg dichtbij, hij remt, ik rem ook net op tijd en ik kan snel naar de linker rijstrook vluchten. Pff..ging maar net goed. Ik zal niet meer toeteren want degene schrikt alleen maar. Dus hij heeft een pijl en 2 kruizen gemist.
https://www.google.nl/maps/@52.4548028, ... D100?hl=nl

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Attietattie » ma 06 mei 2019, 23:41

Ik snap m niet. Waarom naar de linkerstrook vluchten als je bijna in conflict bent met iemand op de hoofdrijbaan? Dan vlucht je toch naar de strook rechts van je?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door mavas » di 07 mei 2019, 10:31

Sinds dit topic er is, kijk ik tegenwoordig wel altijd over mijn schouder als ik invoeg vanaf de N208/N202 of vanuit de N197.
Wat vanuit het noorden denk ik het grootste probleem is, is dat de combinatie met een bocht in de weg ongelukkig is. Je ziet daardoor de matrixsignalering later, en het staat niet recht in je zichtveld.
Gerhard schreef: ma 06 mei 2019, 23:34Vanuit de richting A9, A22, rijdt er een auto uit Frankrijk op de afgekruiste rijstrook waar het verkeer moet invoegen om de tunnel in te kunnen.
De situatie bij de Velsertunnel is al niet een standaardsituatie, dus met buitenlanders moet je nog meer opletten. Zeker als ze uit gebieden komen waar geen signalering is.

Verwacht het onverwachte is het advies om veilig door het verkeer te komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Peter » di 07 mei 2019, 11:51

Frankrijk heeft toch ook tunnelsignalering ? Filedetectie of rijstrookafsluiting met (overhead) rijstrooklichten is wellicht zeldzaam inderdaad.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Robonus » di 07 mei 2019, 12:23

Ik kom ook nog wel eens in die hoek bij Beverwijk, en het probleem is niet persé over je schouder kijken of niet maar meer dat het om een taperinvoeger zonder gewone invoegstrook ernaast gaat. Als je met een gangetje van 90 de toerit op komt daar heb je nauwelijks tijd om te kijken, laat staat om te reageren als er iemand onverwacht wel op R2 van de HRB rijdt.

Binnen de lengte van de taper heb je simpelweg niet de tijd om je snelheid aan "de ongenodigde gast" aan te passen en ervoor of erna in te voegen. Doordat er geen uitwijkmogelijkheid is (geen vluchtstrook) komt die rimob dan wel heel snel dichtbij.

Als wegontwerper zeg ik dat dit een no-brainer is. D.m.v. een doorgetrokken streep naast de deelmarkering vang je in ieder geval het deel van de bestuurders af die denken dat je na het laatste kruis direct weer de rijstrook op mogen. De kosten daarvan zijn te verwaarlozen.

Afbeelding


Afbeelding

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » di 07 mei 2019, 21:28

Attietattie schreef: ma 06 mei 2019, 23:41 Ik snap m niet. Waarom naar de linkerstrook vluchten als je bijna in conflict bent met iemand op de hoofdrijbaan? Dan vlucht je toch naar de strook rechts van je?
Het gebeurde aan de zuidkant van de tunnel.
Ik liet 'm voor gaan dus reed ik al achter hem. Dan maak ik al aanstalten om te gaan inhalen. Je rijdt dan al een beetje schuin naar links. Dus naar de linker baan was in die split seconde het meest logisch. Het ging allemaal snel. In de link in mijn posting kan je de plek zien. Hij reed op de plek waar de streetview op gericht is. En links kan ik snel voorbij die plek gaan, waar werd geremd, de tunnel in.

Dat van die doorgetrokken streep op/bij de invoegstrook aan de noord kant van de tunnel heb ik toen 's voorgesteld toen ik een klacht had ingediend. Het boeide de wegbeheerder niet zo. Zo van; het gaat toch altijd goed..
Kan dat afgekruiste deel niet gewoon gesperrt worden? Met iets wat solide is. De bestuurder die ik tegen kwam zat gewoon niet op te letten maar sommigen rijden er expres op.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Rene » di 07 mei 2019, 21:39

Gerhard schreef: di 07 mei 2019, 21:28Kan dat afgekruiste deel niet gewoon gesperrt worden?
Nee. Alle verbindingswegen moeten tweestrooks berijdbaar zijn met VRI bij ernstig afwijkend verkeersaanbod.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Geen prettige situatie

Bericht door fonsoy » di 07 mei 2019, 22:35

Indien de Wijkertunnel gesloten is, bijvoorbeeld in geval van werkzaamheden is er sprake van een VRI-regeling.
De laatste keer dat dit gebeurde op een zaterdag heb ik hier drie kwartier voor in de file gestaan overigens.

Ze zouden theoretisch iets kunnen doen met een slagboom, al denk ik dat die meer problemen veroorzaakt dan oplost.

Echte oplossing zou een reconstructie van de toerit zijn waarbij de taper vervangen wordt door een invoegstrook die langer is. Omdat de tunnel vrij gauw begint moet de toerit dan omgebouwd worden naar een halfklaverblad. Aangezien daarvoor enorm veel aangepast moet worden in de bestaande constructie (dus duur) en het is de vraag wat je er qua doorstroming mee opschiet. Dat is dus iets wat nooit gaat gebeuren.

Ook aan de andere kant van de tunnel is een hele rare toeritconstructie. Hier zijn wél toekomstplannen voor, met de wens om de N208 op de A9 aan te sluiten. Dat zou flink file schelen op de A22 als de aansluitende A9 ook verbreed wordt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Attietattie » di 07 mei 2019, 23:22

Ik heb me altijd afgevraagd waarom er op de hoofdrijbaan een VRI-regeling nodig zou zijn. Mijns inziens kun je de toerit op rood zetten en de hoofdrijbaan twee stroken geven. En op het moment dat je de toerit groen (liever geelknipperen of VRI uit) geeft, kruis je de rechterstrook op de hoofdrijbaan af.

Dan heb je op de hoofdrijbaan meer capaciteit dan nu en hoeft het nooit tot stilstand te komen.

Maar dat zal procedureel wel teveel haken en ogen hebben in dit land. :?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door mavas » wo 08 mei 2019, 8:54

Dus eigenlijk pleit jij voor capaciteitsverlaging op de toerit aan de noordkant? Lijkt me geen goed idee, daar komt zoveel verkeer vandaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Attietattie » wo 08 mei 2019, 13:27

Alleen wanneer er een capaciteitsverhoging op de hoofdrijbaan nodig is. Dus wanneer de A9 dicht is. Dan is er op de toerit al een VRI actief. Dus er is dan geen sprake van verdere capaciteitsreductie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Vinny » wo 08 mei 2019, 20:47

Volgens mij is dit één van de redenen geweest dat men destijds de Wijkertunnel heeft gebouwd, maar onvoldoende voorzien heeft dat de tamelijk slechte invoegsituatie ook na aanleg van deze tunnel nog steeds is blijven bestaan. Ik denk niet dat er makkelijk iets voor de verzinnen is, anders dan (heel radicaal) de VRI altijd aanzetten en het verkeer 2 om 2 de tunnel binnen te laten rijden. Bij de ingang van de IJtunnel in Amsterdam is ook zo iets al weet ik niet hoe permanent die VRI daar aan staat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door mavas » di 23 jul 2019, 11:25

Afgelopen zondag reden we vanuit de A208 richting de Velsertunnel. Ik draaide bij de aansluiting Velserbroek de N208 op, en kwam daarbij op de rechterrijstrook terecht, die na enige tijd dus A208 wordt.

Voor ons zag ik een auto met Duits kenteken rijden en schuin achter ons een taxi met blauw kenteken en op enige afstand daarachter een auto met Brits kenteken. Even voor de afrit naar IJmuiden schoof ik alvast op naar de linker rijstrook tussen de taxi en de Britse auto in, omdat na de afrit de afkruising van de rechterrijstrook begint: https://www.google.com/maps/@52.4495483 ... 312!8i6656
Tot mijn verbazing bleef de Duitse auto op de rechter rijstrook rijden. Ter hoogte van het rode kruis https://www.google.com/maps/@52.4512234 ... 312!8i6656 dacht ik dat de Duitse auto wel naar de linkerrijstrook zou gaan, maar ook dat gebeurde niet! Na de bocht bleef de auto rechts rijden, terwijl er nogmaals een portaal volgt met de afkruising https://www.google.com/maps/@52.4532884 ... 312!8i6656 Op dat moment kwamen er diverse auto's vanaf de toerit IJmuiden de A208 oprijden, gelukkig net na en net voor de Duitse auto. Het gevolg was een hevig remmen van de Duitse auto. Gelukkig allemaal net goed gegaan.
Achteraf nog even gekeken wie de bestuurder was, en mijn vriendin zij dat een jonge vrouw was, alleen in de auto. Ze was niet met een telefoon oid bezig.

Maar dit was nog niet alles. Toen ik de Duitse auto verderop in de gaten aan het houden was, besloot de Britse auto mij na het eerste rode kruis op de A208 rechts in te halen! https://www.google.com/maps/@52.4512234 ... 312!8i6656 Ik schrok me een hoedje toen ik ineens die auto rechts van mij zag! En omdat ik zo schrok, toeterde ik een paar seconden lang achter elkaar. Ondanks het toeteren ging de Britse auto niet naar links meer, terwijl er ook hier verkeer aan het invoegen was vanaf de toerit IJmuiden. Dit verkeer kruiste de Britse auto, omdat het verplicht is naar de linkerrijstrook te gaan. Een wirwar van opschuivende auto's en een stoïcijns rechtsrijdende auto, en de (ver) daarvoor rechtsrijdende Duitse auto maakte de chaos compleet.
Dit was echt heel spannend voor iedereen waarschijnlijk. En wonder boven wonder geen ongeluk.

Waar ik zelf het meest van baalde is dat ik de dashcam niet aangesloten had :facepalm:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie