Geen prettige situatie

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » zo 10 sep 2017, 23:03

Vanochtend reed ik vanaf Beverwijk richting Velsertunnel en toen ik wilde invoegen naar de hoofdrijbaan reed er links van me een auto op de rechter rijstrook. Gelukkig kijk ik altijd nog over mijn schouder. Hoewel boven de rijstrook een stuk terug een :DVMX: hangt, hebben mensen toch de neiging tussen :DVMX: en :DVMEAV: vlak voor de tunnel alvast naar rechts te gaan, waar invoegend verkeer op uit komt. Een doorgetrokken streep of iets dergelijks ter hoogte van de invoegstrook zou wel een optie zijn.
https://www.google.nl/maps/@52.4721581, ... !2e0?hl=nl
Op deze plek dus.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Attietattie » zo 10 sep 2017, 23:42

Ter kennisgeving aangenomen? :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » ma 11 sep 2017, 10:27

Wat je wilt. Of je menig geven over de situatie daar. Dit is tenslotte een wegenforum.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Vahalis » ma 11 sep 2017, 10:46

Gerhard schreef: Gelukkig kijk ik altijd nog over mijn schouder.
Je kijkt toch altijd over je schouder bij het invoegen?

Wat mij betreft zou een doorgetrokken streep een optie zijn. Wat was de reactie van de wegbeheerder op je melding?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Rein » ma 11 sep 2017, 11:05

Ik moet zeggen dat wanneer ik vanaf de Velsertraverse kom en de A22 op wil ik niet nadrukkelijk kijk of er niet iemand per abuis op de rechterrijstrook rijdt.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » ma 11 sep 2017, 11:11

Natuurlijk kijk ik altijd over mijn schouder. Dat staat er ook.
Hoe kan ik de wegbeheerder bereiken?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Basjuh1981 » ma 11 sep 2017, 11:13

Gerhard schreef:Vanochtend reed ik vanaf Beverwijk richting Velsertunnel en toen ik wilde invoegen naar de hoofdrijbaan reed er links van me een auto op de rechter rijstrook. Gelukkig kijk ik altijd nog over mijn schouder. Hoewel boven de rijstrook een stuk terug een :DVMX: hangt, hebben mensen toch de neiging tussen :DVMX: en :DVMEAV: vlak voor de tunnel alvast naar rechts te gaan, waar invoegend verkeer op uit komt. Een doorgetrokken streep of iets dergelijks ter hoogte van de invoegstrook zou wel een optie zijn.
https://www.google.nl/maps/@52.4721581, ... !2e0?hl=nl
Op deze plek dus.
Je voegt in en zal voorrang moeten verlenen. Wat er voor borden hangt ervoor is voor jou toch niet relevant?

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » ma 11 sep 2017, 11:24

Ik verleen voorrang. De andere bestuurder mag daar niet rijden. Hij heeft er niks te zoeken. Ik weet welke borden er hangen. De strook is afgekruisd.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » ma 11 sep 2017, 11:38

Bij de andere ingang is wel een doorgetrokken streep.
Laatst gewijzigd door Gerhard op ma 11 sep 2017, 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 sep 2017, 11:38

Gerhard schreef:Natuurlijk kijk ik altijd over mijn schouder. Dat staat er ook.
Hoe kan ik de wegbeheerder bereiken?
Als je zo graag discussie wilt, is het misschien handiger als je je wat vriendelijker opstelt :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Geen prettige situatie

Bericht door martien » ma 11 sep 2017, 11:41

Gerhard schreef:Natuurlijk kijk ik altijd over mijn schouder. Dat staat er ook.
Hoe kan ik de wegbeheerder bereiken?
Je kunt op de site van Rijkswaterstaat via het contactformulier situaties melden. Binnen meerdere werkdagen (tot enkele weken) komt men er op terug.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2017, 11:44

Gerhard schreef:Ik verleen voorrang. De andere bestuurder mag daar niet rijden. Hij heeft er niks te zoeken. Ik weet welke borden er hangen. De strook is afgekruisd.
Ongeacht of hij er wel of niet mag rijden en of er wel of niet een rood kruis getoond wordt, je zult hem toch voorrang moeten verlenen. Ook al rijdt hij op een afgekruisde strook en zouden de meeste mensen in zo'n situatie denken "Ga eens aan de kant man, je hoort hier niet te rijden". Maar dat hij daar niet mag rijden heft zijn voorrang niet op. Welke borden er ook hangen op de hoofdrijbaan voordat jij invoegt, zoals Basjuh1981 al zegt, is dat (juridisch) niet relevant voor de voorrangsvraag, en dus is het altijd opletten met invoegen, ook al ga je ervan uit dat een strook vrij zou (moeten) zijn.

Een doorgetrokken streep zou inderdaad kunnen helpen. Hoe je contact kan zoeken met Rijkswaterstaat die de wegbeheerder van de A22 is kun je hier vinden: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact

Succes!

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » ma 11 sep 2017, 12:04

Bedankt voor alle reacties :top:
Alles was vriendelijk bedoeld :yes:

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Vahalis » ma 11 sep 2017, 12:21

Gerhard schreef:Natuurlijk kijk ik altijd over mijn schouder. Dat staat er ook.
Hoe kan ik de wegbeheerder bereiken?
Sorry, te snel gereageerd.

Contactgegevens hebben anderen al gegeven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door harry » ma 11 sep 2017, 13:26

Coen Tunnel schreef:is dat (juridisch) niet relevant voor de voorrangsvraag
Het gaat er ook niet om wie er gelijk heeft. Het gaat erom dat de situatie gevaarlijk is, omdat sommige mensen niet over hun schouder kijken en denken dat anderen zich wel aan de regels zullen houden.
En voor een gevaarlijke situatie is de wegbeheerder verantwoordelijk. Die kan met een beetje verf al een hoop oplossen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2017, 13:44

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:is dat (juridisch) niet relevant voor de voorrangsvraag
Het gaat er ook niet om wie er gelijk heeft. Het gaat erom dat de situatie gevaarlijk is, omdat sommige mensen niet over hun schouder kijken en denken dat anderen zich wel aan de regels zullen houden.
Volgens mij spreek ik dit ook nergens tegen. :)
En voor een gevaarlijke situatie is de wegbeheerder verantwoordelijk. Die kan met een beetje verf al een hoop oplossen.
Daar ben ik het ook mee eens. :)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Egbert » ma 11 sep 2017, 13:54

En wat nu als dat kruis er niet was? Was de situatie dan wel prettig en niet gevaarlijk?
Ik zie ook niet echt het discussiepunt. Het lijkt me volstrekt normaal dat je op dat punt kijkt of je veilig kunt invoegen en blijkbaar doe je dat ook (er zijn genoeg mensen die dat niet doen).

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Bart217 » ma 11 sep 2017, 14:02

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:is dat (juridisch) niet relevant voor de voorrangsvraag
Het gaat er ook niet om wie er gelijk heeft. Het gaat erom dat de situatie gevaarlijk is, omdat sommige mensen niet over hun schouder kijken en denken dat anderen zich wel aan de regels zullen houden.
En voor een gevaarlijke situatie is de wegbeheerder verantwoordelijk. Die kan met een beetje verf al een hoop oplossen.
Dus de wegbeheerder is verantwoordelijk voor de gevolgen als mensen zelf niet goed uitkijken??? :dontknow: Volgens mij alleen voor gevaarlijke situaties die de wegbeheerder zelf zou veroorzaken. Als deze situatie alleen gevaarlijk is omdat de weggebruiker zelf niet goed kijkt, valt dat buiten de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder om, vind ik.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2017, 14:20

Bart217 schreef:
harry schreef:
Coen Tunnel schreef:is dat (juridisch) niet relevant voor de voorrangsvraag
Het gaat er ook niet om wie er gelijk heeft. Het gaat erom dat de situatie gevaarlijk is, omdat sommige mensen niet over hun schouder kijken en denken dat anderen zich wel aan de regels zullen houden.
En voor een gevaarlijke situatie is de wegbeheerder verantwoordelijk. Die kan met een beetje verf al een hoop oplossen.
Dus de wegbeheerder is verantwoordelijk voor de gevolgen als mensen zelf niet goed uitkijken??? :dontknow:
Dat lees ik er niet in. Volgens mij bedoelt Harry dat de wegbeheerder er voor verantwoordelijk is voor de situatie op zich, niet voor de gevolgen daarvan.

Wellicht kan het veiliger met een doorgetrokken streep, wellicht zijn er ook goede redenen om dat niet te doen.

Naar mijn mening is de wegbeheerder echter niet verantwoordelijk voor ongevallen door deze situatie; zo onduidelijk is het allemaal niet. En er is simpelweg geen ruimte voor grootschalige veranderingen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Rein » ma 11 sep 2017, 15:24

Wat sowieso wel makkelijk zou moeten kunnen is de doorgetrokken streep eerder laten beginnen en wel ter hoogte van het laatste portaal voor de invoeger. Dan voorkom je (in theorie) in ieder geval dat verkeer dat al op de A22 reed te vroeg naar rechts gaat en invoegend verkeer vanaf de N197 hindert.

Overigens ligt er aan de andere kant van de tunnel wel een voldoende lange doorgetrokken streep. Waarom dat (blijkbaar) aan de noordzijde niet ook is gedaan begrijp ik eigenlijk niet zo. Overigens zou het een de noordkant net zoals aan de zuidkant een doorgetrokken streep met direct rechts ernaast een onderbroken streep kunnen zijn, zodat in het geval de verkeerslichten aan staan en er vanaf twee stroken ingevoegd wordt op de A22, het invoegend verkeer wel legitiem de linkerrijstrook van de A22 op kan gaan.

De situatie aan de zuidkant:

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Attietattie » ma 11 sep 2017, 15:30

Coen Tunnel schreef:En er is simpelweg geen ruimte voor grootschalige veranderingen.
Een streep? Zou er wat mij betreft gewoon moeten komen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2017, 15:36

^^ Maar dat is mijns inziens geen grootschalige verandering.

Ik heb ook al gezegd dat ik denk dat een streep zou kunnen helpen, maar dat is mijns inziens een relatief kleine ingreep en een realistische optie. Meer dan dat kun je denk ik ook niet verwachten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door mavas » ma 11 sep 2017, 16:11

Aan de zuidkant en aan de noordkant van de Velsertunnel is eigenlijk altijd standaard 1 rijstrook vanuit elke richting afgesloten. En dat al jaren lang. Ik kan het me daarom goed voorstellen dat er nauwelijks weggebruikers zijn die nog kijken bij het invoegen op een (meestal) vrije rijstrook. Dat is gewoontegedrag dat er bij velen vanzelf inkomt.

De topicstarter heeft mazzel gehad dat hij zelf wel kijkt. NB. Ik kijk hier ook voor de zekerheid maar wel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Palance » ma 11 sep 2017, 17:47

Coen Tunnel schreef:Ongeacht of hij er wel of niet mag rijden en of er wel of niet een rood kruis getoond wordt, je zult hem toch voorrang moeten verlenen. Ook al rijdt hij op een afgekruisde strook en zouden de meeste mensen in zo'n situatie denken "Ga eens aan de kant man, je hoort hier niet te rijden". Maar dat hij daar niet mag rijden heft zijn voorrang niet op.
Ik vind dat de kort door de bocht. Als ik iemand aanrijd die daar niet hoort te zijn vanwege een geslotenverklaring, een rood licht, een rood kruis, of wat dan ook, dan vraag ik me af of ik dan wel aansprakelijk of schuldig ben. Beroepen op voorrangsregels is te makkelijk, omdat je daarmee alle overtredingen die leiden tot een aanrijding goed zou kunnen praten. Is daar jurisprudentie over?

Dat je desalniettemin goed moet blijven kijken staat buiten kijf.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2017, 19:45

^^ Verkeerslichten gaan boven voorrangsregels. Als iemand door rood rijdt en daardoor een aanrijding veroorzaakt zit hij fout, ook al rijdt hij op een voorrangsweg.

Bij een geslotenverklaring zit dat volgens mij anders. Je zult op een gelijkwaardige kruising toch gewoon voorrang moeten geven aan de bestuurder die van rechts komt, ook al rijdt hij tegen de richting in een straat met eenrichtingsverkeer. Er staat niet in de wet dat de voorrangsregels veranderen doordat iemand een andere verkeersregel (bewust of onbewust) genegeerd heeft. Ook omdat je als bestuurder niet altijd kan zien welke verkeersborden die andere bestuurder is tegengekomen. Misschien ontbrak er wel een :C2:. Dus is het verstandig om ook in zulke gevallen altijd te proberen de voorrangsregels correct toe te passen.

Het wisselen van rijstrook is een manoeuvre waarbij je voorrang moet verlenen aan het andere verkeer. Iemand die wegrijdt na een pechgeval zal soms ook onder een rood kruis door moeten gaan.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Gerhard » ma 11 sep 2017, 21:33

Rein snapt het helemaal :top: Iedereen trouwens en ieder op zijn manier.
En inderdaad weet ik dat de rechter rijstroken van de hoofdbaan al jaren niet bereden worden in normale situaties. Is het zo dat de beide rijstroken altijd in gebruik zijn, dan is het te verwachten dat er een voertuig zou kunnen en mogen rijden. Een doorgetrokken streep zou de situatie zeker duidelijker maken.
Maar ik ga de contactgegevens gebruiken en mijn verhaal vertellen aan de RWS.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Attietattie » ma 11 sep 2017, 22:43

Coen Tunnel schreef:Het wisselen van rijstrook is een manoeuvre waarbij je voorrang moet verlenen aan het andere verkeer. Iemand die wegrijdt na een pechgeval zal soms ook onder een rood kruis door moeten gaan.
Wegrijden is ook een bijzondere manoeuvre. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Steyn_E » di 12 sep 2017, 14:54

Gerhard schreef:Rein snapt het helemaal :top: Iedereen trouwens en ieder op zijn manier.
En inderdaad weet ik dat de rechter rijstroken van de hoofdbaan al jaren niet bereden worden in normale situaties. Is het zo dat de beide rijstroken altijd in gebruik zijn, dan is het te verwachten dat er een voertuig zou kunnen en mogen rijden. Een doorgetrokken streep zou de situatie zeker duidelijker maken.
Maar ik ga de contactgegevens gebruiken en mijn verhaal vertellen aan de RWS.
Volgens mij moet dit met twee doorgetrokken strepen worden opgelost, 1 voor verkeer op de linkerstrook van de A22 en 1 voor verkeer op de rechterstrook van de invoeger. Dan werkt het in beide situaties. Het enige andere voorbeeld dat ik ken van een vergelijkbare situatie is knooppunt Neerbosch bij Nijmegen en daar is het op die manier opgelost. Sterker nog, ook op plekken waar wel altijd alle vier de stroken open zijn wordt het af en toe zo opgelost, zoals sinds kort bij knooppunt Paalgraven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door Rene » di 12 sep 2017, 23:12

mavas schreef:Ik kijk hier ook voor de zekerheid maar wel.
Ik kijk bij de wissel aan de noordkant van de Coentunnel 's ochtends zelfs over mijn linkerschouder. Hoewel er niets vandaan zou kunnen moeten komen. Behalve wellicht een dienstvoertuig van Waterstaat of Coentunnelcompany...
Rein schreef:Afbeelding
Verlenging van de streep lost daar niks op. Een moron die door rood kruis rijdt, heeft waarschijnlijk al niet eens links gereden. En als hij rechts reed, kan een verlengde streep hem zelfs weerhouden om op het laatste moment alsnog de juiste rijstrook op te zoeken. Dat laatste, plus de situatie met 2 geopende stroken, maakt dat de streep ook niet langer moet zijn dan minimaal noodzakelijk.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen prettige situatie

Bericht door mavas » wo 13 sep 2017, 8:14

Bedoel je nu te zeggen dat het eens tijd wordt de die oude meuk van matrixsignalering te vervangen? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie