Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door math1985 » zo 17 sep 2017, 23:40

Stel, een hoofdweg kruist een zijweg welke aan beide kanten van de hoofdweg met een uitritconstructie is aangesloten op de hoofdweg. Vanaf de zijweg komt aan een kant een auto die linksaf wil, en vanaf de andere kant een auto die rechtsaf wil. Wie heeft hier voorrang?

De auto die rechtsaf slaat op basis van artikel 18.2 (bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan)? Of de auto die linksaf slaat op basis van artikel 54 (bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals [...] uit een uitrit de weg oprijden [...] moeten het overige verkeer voor laten gaan)?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door Mandelsoft » ma 18 sep 2017, 0:07

Ik denk dat in deze situatie de auto die rechtsaf slaat voorrang heeft. Beide komen uit een uitrit, dus dat heft elkaar praktisch gezien op. Hoewel er denk ik expliciet geen regels voor bestaan, kan je er beter van uitgaan dat je bij voorrang tussen twee bestuurders de gelijke factoren moet negeren en je kijkt naar de ongelijke factoren om de voorrang te bepalen (logischerwijs geldt dit alleen tussen de twee voertuigen in beschouwing; voor een voertuig op de hoofdweg kan je vanzelfsprekend de uitritsituatie niet negeren).

Zijn er echter geen ongelijkheden? Dan zal je moeten onderhandelen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door feitelijk » ma 18 sep 2017, 5:47

Je zegt het zelf al. "korte bocht voor lange bocht".
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3 In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.
4 Het eerste tot en met derde lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
Nu de bonusvraag: als een van de wegen onverhard is, is het niet "dezelfde weg" als in lid 1, maar is het wel hetzelfde kruispunt als in lid 2?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door Egbert » ma 18 sep 2017, 7:25

Eens met korte bocht voor lange bocht. Hetzelfde alsof je twee niet-voorrangswegen hebt die op een voorrangsweg uitkomen.
feitelijk schreef:
Nu de bonusvraag: als een van de wegen onverhard is, is het niet "dezelfde weg" als in lid 1, maar is het wel hetzelfde kruispunt als in lid 2?
Er heeft me ooit iemand, ongetwijfeld op dit forum, wijs gemaakt dat artikelen die eerder in het RVV staan voorrang hebben. En omdat het artikel van de onverharde weg artikel 15 is zou ik zeggen dat degene uit de onverharde weg voorrang moet verlenen, ook als hij de korte bocht heeft.

Je hebt trouwens een oude versie. Artikel 18.3 is vervallen (dom besluit). http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-07-01

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door feitelijk » ma 18 sep 2017, 7:38

Je hebt op beide punten gelijk. De wetgever bedoelde in 18.2 iets anders dan hij opschreef. ;)

Geen idee hoe ik nou weer aan die oude versie kwam, ik dacht gewoon op wetten.nl te zijn geweest.
Lid 3 heeft er maar een jaar ingestaan, en er is zelfs nooit een feitcode voor geweest.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door feitelijk » ma 18 sep 2017, 7:40

Egbert schreef: Er heeft me ooit iemand, ongetwijfeld op dit forum, wijs gemaakt dat artikelen die eerder in het RVV staan voorrang hebben.
Ik heb zoiets ook wel eens gehoord, maar met artikel 54 in gedachten heb ik daar mijn twijfels bij.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door Egbert » ma 18 sep 2017, 9:15

^^ Ja, dat dan weer wel. En ook 50 is er zo eentje.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door Victor » ma 18 sep 2017, 18:56

Egbert schreef:Artikel 18.3 is vervallen (dom besluit)
Ik kan het ook niet helemaal volgen, zoals het er staat (stond).
Artikel 18
3 In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.
Bedoel(d)en ze nou gewoon dat bestuurders die er dicht achter zitten er achter dienen te blijven, als passeren niet mogelijk is? Lijkt me een open deur.
Al zie je wel heel vaak dat bestuurders dat "erachter blijven" koste wat kost willen omzeilen. Het kleinste gaatje wordt gebruikt om erlangs te gaan.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door feitelijk » di 19 sep 2017, 5:27

Invoering 2013


Het nieuwe vierde lid van artikel 18 van het RVV 1990 heeft tot doel om expliciet te regelen dat bestuurders die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van hun weggedeelte dicht achter een bestuurder rijden die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder niet mogen voorbijsteken. Deze wijziging is wenselijk met het oog op het voorkomen van asociaal rijgedrag en daaruit volgende ongelukken. Hierbij wordt ten overvloede opgemerkt dat veilig inhalen op de wijze als omschreven in artikel 11, toegestaan blijft.


Intrekking 2014

Per 1 januari 2013 is een nieuw derde lid in artikel 18 van het RVV 1990 ingevoerd, met als doel het voorkomen van asociaal rijgedrag van achterliggers ten opzichte van bestuurders die hebben aangegeven te willen afslaan en daartoe al de meest in aanmerking komende positie op de weg hebben ingenomen. Gebleken is inmiddels dat door deze wijziging met name onduidelijkheid in de praktijk ontstaat over de vraag waar de grens ligt tussen aan de ene kant de situatie dat rechtdoorgaande fietsers een motorvoertuig dat rechtsaf zal slaan nog wel rechts mogen inhalen, en aan de andere kant de situatie waarin volgens de nieuw ingevoerde regel rechtdoorgaande fietsers voorrang moeten verlenen. Deze onduidelijkheid is hoogst onwenselijk vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid en daarom wordt in dit besluit de tekst van artikel 18 hersteld in de vorm zoals die luidde vóór 1 januari 2013.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Voorrang bij tweezijdige uitritconstructie

Bericht door Boerenkool » wo 04 okt 2017, 21:06

Ik dacht dat het vooral bedoeld was om te voorkomen dat.mensen links afslaande mensen nog ff links ipv rechts voorbijgaan en om fietsers er toe te brengen rechtsafslaande autos links voorbij te gaan. Want sinds ze bij n stoplichtrij ook formeel rechts voorbij mochten ginhgen ze zich tov de rij ook op rechtdoorzelfdeweggaatvoor beroepen.
Vervelend neveneffect was dat de typische niet omkijkbejaarden die je pardoes ineens snijden door voor een auto te fietsen en linksaf te gaan en dat rechtvaarigen met " ik stak toch mijn hand uit" nog vaak gelijk kregen ook met dat artikel.

Plaats reactie