Voorrangsregel rotonde

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door sven_engelen » za 10 feb 2018, 20:30

Victor schreef: za 10 feb 2018, 16:16 ^^ Nog steeds nieuwsgierig waar hij dan naar wees.
Naar de blokmarkering.
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Jackbauer1350 » zo 11 feb 2018, 12:22

Fietsers en voorrang bij rotondes buiten de kom.
Link

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door RikB » ma 12 feb 2018, 9:05

Dude schreef: za 10 feb 2018, 20:03 Nou, nou, zijn wij allen niet soms een fietser? :woop:
Mijn rij-instructeur vond daarom dat iedereen verplicht een rijbewijs moest halen. Gewoon om te leren wat voor effect de ‘dat kan toch prima-mentaliteit’ van fietsers op automobilisten heeft.
Helaas lijken sommige automobilisten alleen een fietsdiploma te hebben :wall:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Jeroen » ma 12 feb 2018, 9:20

^^ Zolang dat niet het geval is, dien je er in het verkeer vanuit te gaan dat de gemiddelde fietser het inzicht van een doperwt heeft. Voor sommige automobilisten geldt dat ook overigens.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Peter » ma 12 feb 2018, 9:49

Vrijwel iedereen heeft op de lagere school een soort fietsexamen gedaan. Maar als er in de buurt van de school geen rotondes zijn, zal daar niet veel mee geoefend worden, omdat de nadruk ligt op veilig naar school. Daarnaast veranderen de regels of frequente toepassingen (zonder voorrang op de rotonde) terwijl niemand verplicht is een bijscholingscursus te doen.

Ik zou het niet verkeerd vinden als iedereen met een rijbewijs (dus ook brommerrijbewijs) iedere 10 jaar een test zou moeten doen, waarbij je online de theorie kan doornemen, gefocussed op nieuwerwetse dingen. Dat je niet mag fietsen op snelweg en niet mag parkeren op de busbaan hoef je niet nogmaals te leren. Zo duur kan het niet zijn in de digitale wereld. Alleen voor de test moet er een controleur zijn om te controleren dat niet iemands broer de test afneemt. Kan ook een test zijn op het gemeentehuis (in een hokje voor 1 persoon zonder directe controle; spieken mag desnoods, maar je hebt geen eindeloze tijd)

Dan hou je nog fietsers over zonder (brom+)rijbewijs, maar die groep is klein boven de 20 jaar.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Vinny » di 13 feb 2018, 19:58

Vrijwel iedereen heeft op de lagere school een soort fietsexamen gedaan.
Ik heb geen verkeersexamen gehad op de basisschool. Overigens was "verkeer" wel een schoolvak. Ik vond het leuker dan taal en rekenen, dus daar is het al misgegaan :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Marcelg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 feb 2018, 12:36

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Marcelg » za 17 feb 2018, 12:42

Jackbauer1350 schreef: zo 11 feb 2018, 12:22 Fietsers en voorrang bij rotondes buiten de kom.
Link
Of ik mis hier iets, of dit is een fout van de automobilist, niet van de fietsers.
Ik zie hier geen knipperlicht, dus kunnen gaan de fietsers ervan uit dat zij een gaatje krijgen om over te steken, als de auto dan toch besluit om onverwacht de rotonde te verlaten is dat vragen om problemen.

Ik ben nieuw op dit forum, maar zie hier een draadje dat klaagt over fietsers die geen inzicht hebben, terwijl in mijn ervaring de meeste automobilisten net zo erg zijn als de meeste fietsers (alleen een voertuig besturen dat velen malen gevaarlijker is dan een fiets) dit is typisch zo'n gevalletje waar men wil klagen over de fiets en dan maar de fout van de auto over het hoofd lijkt te zien.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Piles » za 17 feb 2018, 13:00

Marcelg schreef: za 17 feb 2018, 12:42 Of ik mis hier iets, of dit is een fout van de automobilist, niet van de fietsers.
Ik zie niemand de fietsers de schuld geven ;)

Marcelg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 feb 2018, 12:36

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Marcelg » za 17 feb 2018, 13:13

Je hebt gelijk, ik interpreteerde hier wat er werd geschreven. Laat mijn post toch staan, om de mensen erop te wijzen dat de auto hier een veelbegaande fout maakt.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 17 feb 2018, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je graag de "^^"-tekens gebruiken. Dank u!

Plaats reactie