Voorrangsregel rotonde

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Voorrangsregel rotonde

Bericht door Dude » wo 18 okt 2017, 15:12

Zie boven
Laatst gewijzigd door Dude op wo 18 okt 2017, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Dude » wo 18 okt 2017, 15:13

Oh, de afbeelding moet ik even fiksen.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Dude » wo 18 okt 2017, 15:22

Mag ik jullie deskundige mening over de volgende situatie:
Afbeelding

Volgens de rijschoolinstructeur van mijn zoon weet bijna niemand dit. Ik wist het ook niet. Ik zie haaientanden en denk: fietser heeft geen voorrang. Blijkt de fietser wel voorrang te hebben.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Rein » wo 18 okt 2017, 16:21

Vraag is of dat fietspad (nog) bij de rotonde hoort. Tussen 5 en 10 meter is een grijs gebied. In dit geval zou ik zeggen dat het fietspad niet bij de rotonde hoort en de auto voorrang heeft.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Lekkere Kwal » wo 18 okt 2017, 16:26

Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. Fietser heeft haaientand dus krijgt geen voorrang, ongeacht de afkomst van de automobilist.

In de praktijk zie je steeds meer dat dit expliciet geregeld wordt door een van de twee stromen haaientanden en evt. :B6: te geven. Dan hoef je je ook niet bezig te houden met wie er afslaand verkeer is etc.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door paolie » wo 18 okt 2017, 16:57

Lekkere Kwal schreef:Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. Fietser heeft haaientand dus krijgt geen voorrang, ongeacht de afkomst van de automobilist.
Nee. Zowel fietser als auto heeft haaientand. Fietser gaat rechtdoor, auto slaat af. Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor op afslaand verkeer. Was dit een normale voorrangskruising geweest, dan had de fietser zonder twijfel voorrang gehad.

Maar de vraag is hier natuurlijk: zitten ze op dezelfde weg? En dan is er inderdaad een grijs gebied tussen de 5 en 10 meter.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Tachi » wo 18 okt 2017, 17:28

Als dat fietspad 10 meter (= twee autolengtes) van de rotonde verwijderd dan is dat fietspad in mijn beleving geen onderdeel van de rotonde meer. Hier is overduidelijk geen fietspad dat mooi rond en evenwijdig met de rotonde meegaat. Er staan nota bene haaientanden voor het fietspad. Dan zou ik niet beter weten dat de fietser hier geen voorrang heeft, omdat het overkomt als een willekeurige fietsoversteekplaats.
Als dat fietspad onderdeel is van de voorrangsrotonde dan zou ik de haaientanden eerder op de rijbanen van en naar de rotonde verwachten verwachten, wat gebruikelijker is, zoals hier bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door paolie » wo 18 okt 2017, 17:38

Gevoelsmatig zou ik ook zeggen: meer dan 5 meter? Dan hoort het fietspad niet meer bij de rijbaan. Maar juridisch schijnt men dus van 10 meter uit te gaan....

@tachi: het gaat er niet om of het fietspad deel uitmaakt van de rijbaan van de rotonde, maar van de toeleidende rijbaan, zoals bij een normale kruising.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door boe! » wo 18 okt 2017, 18:21

Hebben we deze discussie niet pas geleden ook al gevoerd? Een rotonde bij Oud-Beijerland?

Volgens mij is het probleem dat het CBR andere regels hanteert als de wet en dan krijg je dit soort discussies.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Attietattie » wo 18 okt 2017, 18:22

Lekkere Kwal schreef:Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. Fietser heeft haaientand dus krijgt geen voorrang,
Haaientanden zeg iets over kruisend verkeer. Als het fietspad bij de rotonde hoort, is er geen sprake van kruisend verkeer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Nahoj » wo 18 okt 2017, 21:36

Dude schreef:Mag ik jullie deskundige mening over de volgende situatie:

Volgens de rijschoolinstructeur van mijn zoon weet bijna niemand dit. Ik wist het ook niet. Ik zie haaientanden en denk: fietser heeft geen voorrang. Blijkt de fietser wel voorrang te hebben.
De fietser slaat ook af, doorgaande route is langs de weg op, fietspad ligt zogezegd niet met de rotonde mee. Daarnaast heeft de fietser duidelijk driehoeksmarkering voor zijn neus.

Overigens wel jammer van de blokmarkering bij de fietsoversteken en de afwezigheid van voldoende opstelruimte t.h.v. het middeneiland voor fietsers, maar daar zullen we de afbeelding niet op beoordelen ;)

Zou wel willen weten hoe het CBR dit ziet, waarom zij daar niet zien dat de fietser een afslaande beweging maakt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Rene » wo 18 okt 2017, 22:19

Die afstand is onderdeel van een regel. De haaietanden en bord B6 zijn zoals gezegd tekens, wat daarmee een afwijking op de regel impliceert.
Dus is er sprake van een losse oversteek, waarbij fietsers voorrang moeten verlenen. Dat kun je ook zien aan de tegenrichting voor het autoverkeer: de haaietanden voor het verkeer dat de rotonde nadert staan voor het ronde plein zelf, niet voor de fietsoversteek. De wegbeheerder brengt dergelijke borden B6 en haaietanden juist aan om onduidelijkheden weg te nemen en ongevallen te voorkomen. Dan moet het CBR het niet fout aanleren.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Steyn_E » wo 18 okt 2017, 22:39

^^
Dan krijg je dus de vreemde situatie dat als een auto vanaf 'onder' voorrang moet verlenen, terwijl een auto van links (de kruisende weg) voorrang hoort te krijgen. Maar hoe ziet die fietser dat als ie eerst een stuk de rotonde in zijn rug heeft? Recept voor ongevallen lijkt me. Ken trouwens meerdere van dit soort situaties, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Daar gaan de fietsers gelukkig uit van de haaientanden, niet van het CBR. Gaat daar eigenlijk ook nooit mis, dat kan van andere rotondes met wel de fietsers in de voorrang hier niet gezegd worden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Egbert » do 19 okt 2017, 7:13

Ik zie hier ook de fietser een afslaande beweging maken, en dat doet hij later dan de auto. Dus ik zou zeggen (ook vanwege de borden) dat de auto voorrang heeft. Als de fietser voorrang had moeten hebben hadden ze aan beide zijden vlak voor de fietseroversteek een :B6: of haaietanden moeten zetten en die voor de fietser verwijderen, analoog aan hoe ze het hier in Venray doen. Dat is duidelijk: fietser heeft voorrang.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door duikgek89 » di 23 jan 2018, 9:56

Rene schreef: wo 18 okt 2017, 22:19 Die afstand is onderdeel van een regel. De haaietanden en bord B6 zijn zoals gezegd tekens, wat daarmee een afwijking op de regel impliceert.
Dus is er sprake van een losse oversteek, waarbij fietsers voorrang moeten verlenen. Dat kun je ook zien aan de tegenrichting voor het autoverkeer: de haaietanden voor het verkeer dat de rotonde nadert staan voor het ronde plein zelf, niet voor de fietsoversteek. De wegbeheerder brengt dergelijke borden B6 en haaietanden juist aan om onduidelijkheden weg te nemen en ongevallen te voorkomen. Dan moet het CBR het niet fout aanleren.
Het is schrikbarend hoeveel mensen de betekenis van haaietanden en :B6: niet begrijpen. Dat gehannes met afstand <=5m en afstand >=10m is waarschijnlijk helemaal teveel gevraagd, hoewel die afstanden natuurlijk enigzins rammelen en het onduidelijk maken.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door MaartenE » di 23 jan 2018, 13:38

Ikzelf als fietser zou hier eieren voor mijn geld kiezen en al het verkeer voor laten, gewoon om van enige verwarring af te zijn.
M.i. rijdt de fietser hier niet op de rotonde, zelfs al bevindt het fietspad zich binnen 10 meter.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door sven_engelen » wo 07 feb 2018, 11:35

Gisteren stak hier een fietser over zonder dat ie voorrang had. Na een seintje wees hij naar de wegmarkering waar duidelijk geen haaientanden voor mij liggen omdat deze rotonde bubeko ligt. Ik maak vaker mee dat fietsers hier rotondes blindelings oversteken omdat ze er vanuit gaan voorrang te hebben terwijl dat niet zo is!
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door duikgek89 » wo 07 feb 2018, 11:58

Fietsers zijn tuig. Hoe meer rijervaring je opdoet, hoe meer je dat zult begrijpen. Ze mogen defacto alles, de handhaving is zeer inadequaat... En dan moet je ook nog opletten dat je ze niet plat rijdt anders schuift men je de aansprakelijkheid nog in de schoenen ook nog.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door RikB » wo 07 feb 2018, 12:14

sven_engelen schreef: wo 07 feb 2018, 11:35 Gisteren stak hier een fietser over zonder dat ie voorrang had. Na een seintje wees hij naar de wegmarkering waar duidelijk geen haaientanden voor mij liggen omdat deze rotonde bubeko ligt. Ik maak vaker mee dat fietsers hier rotondes blindelings oversteken omdat ze er vanuit gaan voorrang te hebben terwijl dat niet zo is!
Kwam hij van rechts of van links?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door sven_engelen » wo 07 feb 2018, 12:16

Links.
Svenlo

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door RikB » wo 07 feb 2018, 14:37

^^
wow, geen verkeersbord zien, geen haaientanden zien, maar wel die blokjes die aangeven waartussen hij moet rijden... en die dan interpreteren als haaientanden voor de automobilist? :nuts:

WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door WouterF » wo 07 feb 2018, 15:12

Ik ken er in Tiel één die nóg onduidelijker is.

https://www.google.nl/maps/@51.8970116, ... 312!8i6656

binnen de bebouwde kom, het fietspad is iets van de weg afgesplitst, en komt voor zowel op als afrijdende fietsers precies tussen 2 op/afritten voor auto's op de rotonde uit.
Op de oprit voor fietsers staan driehoeken, maar ter plekke van de oprit is er een verhoogde rijbaanscheiding tussen fietsstrook en de strook voor auto's.

Om het helemaal af te maken staat er dan ook nog een voorrangsbord, wat zodanig bijgedraaid is dat het lijkt alsof het over de komende afrit van auto's gaat, hoewel het vlak naast de driehoeken staat.

Ik ga er als fietser altijd maar van uit dat ik voorrang aan kruisende fietsers en op de fietsstrook rijdende auto's moet verlenen :rofl2:

Maar het is zowiezo een onding, omdat je niet fatsoenlijk met een tegemoetkomende fietser om kan gaan, er is onvoldoende ruimte en je kruist elkaar op een onhandige manier als je er op wil fietsen terwijl er ook iemand af wil.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door waldo79 » do 08 feb 2018, 6:32

Dat punt passeer ik regelmatig op zowel de fiets als met de auto. Met name onhandig voor fietsers.

Rotonde ligt al ruim 20 jaar zo erbij.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Dude » vr 09 feb 2018, 14:28

sven_engelen schreef: wo 07 feb 2018, 11:35 Gisteren stak hier een fietser over zonder dat ie voorrang had. Na een seintje wees hij naar de wegmarkering waar duidelijk geen haaientanden voor mij liggen omdat deze rotonde bubeko ligt. Ik maak vaker mee dat fietsers hier rotondes blindelings oversteken omdat ze er vanuit gaan voorrang te hebben terwijl dat niet zo is!
Toch lijkt deze situatie sprekend op mijn foto uit het begin van dit topic. Waarbij de fietser dus juridisch voorrang zou hebben, volgens het lesboek. :dontknow:

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door RikB » vr 09 feb 2018, 15:27

^^
Sven was nog voor de rotonde. Fietser kwam van links.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Dude » vr 09 feb 2018, 16:10

:wall:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Victor » za 10 feb 2018, 11:21

sven_engelen schreef: wo 07 feb 2018, 11:35 Na een seintje wees hij naar de wegmarkering
Hij wees naar de wegmarkering, wat wees hij dan aan? Niet de markeringen en borden die voor hem gelden natuurlijk... :nuts:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door sven_engelen » za 10 feb 2018, 14:25

^^ Nee en dat zijn fietsers. Enorm zelfzuchtig
Svenlo

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Victor » za 10 feb 2018, 16:16

^^ Nog steeds nieuwsgierig waar hij dan naar wees.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Voorrangsregel rotonde

Bericht door Dude » za 10 feb 2018, 20:03

Nou, nou, zijn wij allen niet soms een fietser? :woop:

Plaats reactie