Wie heeft hier voorrang?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
herbert
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 09 nov 2017, 9:14

Wie heeft hier voorrang?

Bericht door herbert » do 09 nov 2017, 9:28

/Users/herbertwiggerman/Desktop/situatie.jpeg

Dit is een situatie bij mij in de buurt. Fietser A gaat rechtdoor over het vrijliggende fietspad langs de Kees van Dongensingel. Fietser B gaat rechtdoor over de Eschersingel. Het komt bijna tot een botsing en fietser A vind dat hij voorrrang had moeten krijgen omdat fietser B volgens hem de Kees van Dongensingel oversteekt en dan voorrrang moet geven. Fietser B vind dat hij gewoon van rechts komt op een gelijkvloerse kruising. Wie heeft hier gelijk?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Wie heeft hier voorrang?

Bericht door Vahalis » do 09 nov 2017, 9:33

^^ Plaatje doet het niet. Zo te zien wil je rechstreeks uploaden van je PC. Je zal 'm eerst bij een plaatjeshost moeten neerzetten en dan de hier linken. Bedoel je hier?

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Wie heeft hier voorrang?

Bericht door RikB » do 09 nov 2017, 9:39

Fietser B komt gewoon van rechts.
Jammer dat het straatbeeld een uitrit vs doorgaande weg (fietspad) gevoel oproept... dan krijg je zo'n discussie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wie heeft hier voorrang?

Bericht door Coen Tunnel » do 09 nov 2017, 10:52

Het is een gelijkwaardige kruising, er staan nergens borden of haaientanden. Ook al loopt het vrijliggende fietspad door en wordt daarmee voorrang gesuggereerd, een fietser op het vrijliggende fietspad langs de Kees van Dongensingel zal kruisend verkeer van rechts op de Eschersingel voor moeten laten gaan. Fietser B heeft dus gelijk, maar ik kan enigszins begrijpen dat fietser A onterecht dacht dat hij voorrang had. De weginrichting had duidelijker gekund, bijvoorbeeld door het fietspad niet door te laten lopen over de kruising.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wie heeft hier voorrang?

Bericht door Lekkere Kwal » do 09 nov 2017, 11:21

De verhoging van de Ekstersingel vindt ook expres wat eerder plaats dan vlak voor het fietspad. Daarom heeft fietser B een gelijkwaardig kruispunt op het moment dat hij het fietspad nadert. Hij heeft dan voorrang op verkeer van links. Blijft onhandig want verkeer van rechts (andere richting K v Dongensingel) heeft weer voorrang op hem.

Ik zou dit bij het meldpunt vvn aangeven als onnodig gevaarlijke kruising https://participatiepunt.vvn.nl/ , wat mij betreft mag de Ekstersingel gewoon haaientanden / :B6: krijgen.

Plaats reactie