Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
bigoaf
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 0:37

Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door bigoaf » vr 01 dec 2017, 1:08

Hoi,

Nieuw op het forum dus excuses als dit op de verkeerde plaats terecht is gekomen.

Ik vroeg me af wat voor gegevens de politie internationaal uitwisselt.

De meeste mensen die in het Europa geflist worden rijden in hun eigen auto.
Maar wat nou als de bestuurder iemands auto lokaal leent (dus niet gehuurd).

Hoe werkt dat dan? Wie krijgt de boete?
En kan de politie dat überhaupt bij de bestuurder neerleggen aangezien ze de rijbewijs gegevens niet hebben?

Of is de eigenaar van de auto automatisch verantwoordelijk?

Ik weet dat kenteken gegevens internationaal worden uitgewisseld. Maar dit is wat minder duidelijk. Ik las ergens dat de eigenaar van de auto de bestuurder kan aanwijzen maar is dat genoeg om een boete lokaal te innen?

Het gaat in dit geval om Denemarken. Een vriend van me had een Deense vriendin en die heeft hem aangewezen als bestuurder van de auto. Hij zegt dat hij het niet was (alhoewel hij dat ook niet zeker weet).

Bedankt!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door Palance » vr 01 dec 2017, 6:23

Gaat het nou om rijbewijs- of om kentekengegevens?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door Jeroen » vr 01 dec 2017, 11:16

Ik denk dat er dan toch eerst iets op papier zal moeten staan in de vorm van een huurovereenkomst, ritadministratie (bij bedrijfsmatig gebruik) of iets dergelijks. Anders zal de kentekenhouder hoogstwaarschijnlijk toch aan het kortste eind trekken, omdat die niet kan bewijzen dat iemand anders op dat moment in het voertuig reed.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 dec 2017, 12:09

Het verschilt ook per land. In Nederland wordt de kentekenhouder verantwoordelijk gehouden, in Duitsland wordt de bestuurder beboet, reden waarom daar alleen van voren wordt geflitst. De bekeuring wordt dan in eerste instantie wel naar de kentekenhouder gestuurd, maar als je dat niet bent wordt wel gevraagd om aan te geven wie er dan op de foto te zien is.

Hoe het precies in Denemarken zit weet ik niet, maar als er geen bewijs is dat jouw vriend in de auto gezeten heeft lijkt het mij een lastig verhaal en zal de kentekenhouder gewoon verantwoordelijk worden gehouden. Zoals Jeroen zegt, er zal wel echt bewijs moeten zijn (of jouw vriend zou zijn schuld moeten erkennen).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door Peter » vr 01 dec 2017, 13:11

Voor Duitsland speelt ook het strafpunten-systeem een rol, in het geval er geen staandehouding is geweest. Vandaar dat ze bestuurder op de foto willen hebben, niet alleen het kenteken. Dat laatste is vrijwel altijd een roodlicht of snelheidscamera natuurlijk. Daarnaast zijn het voornamelijk parkeerboetes, maar die zullen overal op kenteken gaan (de kentekenhouder is schuldig) en niet op de foutparkeerder. Ik neem aan dat alle EU landen (ook Duitsland) voor buitenlandse kentekens op kentekenhouder bekeuren. Die moet het maar zien te verhalen op de bestuurder (geldt ook voor verhuur en leasemaatschappijen). Uitzondering zijn natuurlijk gestolen auto's of valse platen (waarbij je kan aantonen dat het jouw auto niet was).

Als die vriend niet in zijn eigen Nederlandse auto reed, maar een Deense van zijn vriendin (bezit of gehuurd) zal het lastig worden die boete te verhalen op die niet-Deense vriend als die niet in Denemarken woont of werkt. Misschien proberen ze het, maar als het niet lukt is de kentekenhouder toch de klos denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 dec 2017, 15:01

Peter schreef: vr 01 dec 2017, 13:11Ik neem aan dat alle EU landen (ook Duitsland) voor buitenlandse kentekens op kentekenhouder bekeuren. Die moet het maar zien te verhalen op de bestuurder (geldt ook voor verhuur en leasemaatschappijen).
Nee, bij een Duitse boete zit een formulier dat je kunt invullen als jij het zelf niet was. Als het op de foto overduidelijk is dat jij het zelf niet was, zul je echt wel onder een Duitse bekeuring uit kunnen komen. Er zal wel verwacht worden dat je indien mogelijk aangeeft wie er achter het stuur zat, maar als dat niet kan, of als de Duitsers de boete niet kunnen verhalen op die persoon, betekent dat niet dat je als kentekenhouder aansprakelijk wordt voor een verkeersovertreding die je niet hebt begaan en waar volgens de Duitse wet de bestuurder voor bekeurd dient te worden.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door ronny forgeron » vr 01 dec 2017, 17:23

Toen ik vroeger mijn Audi TT wel eens uitleende aan mijn dochters en hun vrienden voor de snowboardtripjes naar Oostenrijk, regende het bekeuringen uit Duitsland. Op de foto's stond ik niet dus kon ik het doorschuiven aan hen. De vriend van mijn oudste dochter moest zelfs zijn rijbewijs naar Flensburg opsturen en strafpunten incasseren voor 200km p/u rijden waar nachtlimiet van 100 gold.. Anders niet meer in Duitsland mogen rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door duikgek89 » vr 01 dec 2017, 20:50

Jeroen schreef: vr 01 dec 2017, 11:16 Ik denk dat er dan toch eerst iets op papier zal moeten staan in de vorm van een huurovereenkomst, ritadministratie (bij bedrijfsmatig gebruik) of iets dergelijks. Anders zal de kentekenhouder hoogstwaarschijnlijk toch aan het kortste eind trekken, omdat die niet kan bewijzen dat iemand anders op dat moment in het voertuig reed.
Als je in Duitsland niet altijd meer "weet" wie nu de bestuurder was, kan het ook zijn dat je ritten administratie privé bij moet houden.

Peter schreef: vr 01 dec 2017, 13:11 Voor Duitsland speelt ook het strafpunten-systeem een rol, in het geval er geen staandehouding is geweest. Vandaar dat ze bestuurder op de foto willen hebben, niet alleen het kenteken.
Niet alleen het strafpuntensysteem. Ook bij Ordnungswidrigkeiten, die geen strafpunten kennen, willen ze de bestuurder op de foto hebben.
Coen Tunnel schreef: vr 01 dec 2017, 15:01
Peter schreef: vr 01 dec 2017, 13:11Ik neem aan dat alle EU landen (ook Duitsland) voor buitenlandse kentekens op kentekenhouder bekeuren. Die moet het maar zien te verhalen op de bestuurder (geldt ook voor verhuur en leasemaatschappijen).
Nee, bij een Duitse boete zit een formulier dat je kunt invullen als jij het zelf niet was. Als het op de foto overduidelijk is dat jij het zelf niet was, zul je echt wel onder een Duitse bekeuring uit kunnen komen. Er zal wel verwacht worden dat je indien mogelijk aangeeft wie er achter het stuur zat, maar als dat niet kan, of als de Duitsers de boete niet kunnen verhalen op die persoon, betekent dat niet dat je als kentekenhouder aansprakelijk wordt voor een verkeersovertreding die je niet hebt begaan en waar volgens de Duitse wet de bestuurder voor bekeurd dient te worden.
Dat formulier MOET je invullen. Mocht de bestuurder niet te achterhalen zijn kunnen er verschillende dingen gedaan worden. Als je niet elke maand zo'n ding in de bus krijgt en de overtreding niet schokkend was dan zal er wellicht weinig mee gebeuren, maar als het aantal foto's wat hoger is en je telkens met één of ander kletsverhaal komt dan heb je het risico dat je bij dat voertuig een rittenadministratie moet gaan voeren.
ronny forgeron schreef: vr 01 dec 2017, 17:23 Toen ik vroeger mijn Audi TT wel eens uitleende aan mijn dochters en hun vrienden voor de snowboardtripjes naar Oostenrijk, regende het bekeuringen uit Duitsland. Op de foto's stond ik niet dus kon ik het doorschuiven aan hen. De vriend van mijn oudste dochter moest zelfs zijn rijbewijs naar Flensburg opsturen en strafpunten incasseren voor 200km p/u rijden waar nachtlimiet van 100 gold.. Anders niet meer in Duitsland mogen rijden.
In de 10 jaar dat ik nu in Duitsland rondrij kan ik het aantal duitse bonnen misschien net niet meer op één hand tellen, ondanks mijn chronische kwaal aan mijn rechtervoet, zware-voet-er-itis, misschien weleens van gehoord?
En het lulligste, de meeste daarvan waren kleine Ordnungswidrigkeiten op momenten dat ik het kalm aan deed en even laks omging met het letten op struikrovers.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door Boerenkool » zo 03 dec 2017, 20:28

Duitsland wil ook nog wel eens boetes persoonlijk in NL komem overhandigen. Als je dan op de flitsfoto lijkt dan hang je.
Ze komen zelfs wel eens meermalen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verstrekt de politie rijbewijs gegevens internationaal?

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 dec 2017, 20:31

^^ Dat doen ze vast niet bij een boete voor een overtreding van minder dan 20 km/u te hard. Dan heb je het over bekeuringen van soms maar een tientje.

Plaats reactie