Ongeluk in een industrieterein

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Cirkinkral42
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 dec 2017, 17:23

Ongeluk in een industrieterein

Bericht door Cirkinkral42 » ma 18 dec 2017, 17:30

Ik ben nieuw op deze forum weet niet of het de juiste plek is en heb eigenlijk vragen en wil graag tips.

Vandaag heb ik een ongeluk gehad met een lesauto waarbij de student achter het stuur zat.

Ik kwam zelf van links en had haaien tanden en zag de auto al ver staan en heb heel goed gekeken. Tijdens het oversteken had de auto al veel meer vaart gemaakt en heeft mij rechts achter in mijn deur geramt. Waarbij mijn auto een hele draai heeft gemaakt 180 graden en ik aan de overkant ben geeindigd.

Situatie is al volgt ik was al aan de overkant met mijn voorbanden de auto ging waarschijnlijker harder dan het mocht en had geen gas losgelaten terwijl deze mij zag. Wie zou er hier schuldig zijn en wat te doen in deze situatie met de verzekering?

Ik word graag geholpen. Dank u voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Cirkinkral

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 dec 2017, 17:57

Om je beter te kunnen helpen: wat is de exacte locatie van het ongeval?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door boe! » ma 18 dec 2017, 18:07

Cirkinkral42 schreef: ma 18 dec 2017, 17:30Ik kwam zelf van links en had haaien tanden
Als je haaientanden had, dan had je voorrang moeten verlenen.
de auto ging waarschijnlijker harder dan het mocht en had geen gas losgelaten terwijl deze mij zag
Aannames die je niet waar kan maken, tenzij de andere partij deze aannames bevestigt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Steyn_E » ma 18 dec 2017, 20:52

^^
Even buiten de schuldvraag om, waar was die instructeur in vredesnaam mee bezig dat die niet ingreep?
Het feit dat het achterportier werd geraakt doet mij vermoeden dat er genoeg tijd geweest moet zijn om te kunnen ingrijpen. Anders reed ie simpelweg te hard (voor deze situatie).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door boe! » ma 18 dec 2017, 21:09

We kennen het verhaal van die instructeur niet. Als die zegt "we reden met 50 km/u over een voorrangsweg en er kwam iemand van links die geen voorrang verleende", heeft die instructeur dan echt verkeerd gehandeld?

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Demassel » ma 18 dec 2017, 21:39

Er zouden sowieso remsporen van de lesauto moeten zijn door ingreep instructeur. (noodremming)

Voorrang krijg je en neem je niet.
Dus ingreep bij verkeerde inschatting van een mede-weggebruiker.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 dec 2017, 22:29

^^ een remspoor bij auto's met ABS is vrij zeldzaam, zeker als de weg vochtig is (zoals nu meestal).
Cirkinkral42 schreef: ma 18 dec 2017, 17:30Ik kwam zelf van links en had haaien tanden en zag de auto al ver staan en heb heel goed gekeken. Tijdens het oversteken had de auto al veel meer vaart gemaakt en heeft mij rechts achter in mijn deur geramt.
Ik begrijp hier uit dat je veronderstelt dat er deels opzet of anders onoplettendheid in het spel was?
Wie zou er hier schuldig zijn
In principe jij, want ookal zijn er bijkomende omstandigheden, jij dient ook met de situatie rekening te houden dat de andere weggebruiker te laat of niet ingrijpt. Als je dat niet zeker weet moet je niet de kruising oversteken terwijl jij haaientanden hebt. Het voorkomen van een aanrijding moet van twee kanten komen, niet enkel van de kant die het maar 'op moet lossen'.

Je hebt een klein kansje dat als je een duidelijk verhaal op papier zet van wat er precies gebeurde (ik zou, met alle vriendelijkheid, iemand met goede beheersing van de Nederlandse taal dit laten opschrijven), er nog een deel van de aansprakelijkheid richting de lesauto kan vanwege het niet ingrijpen. Als dat aan te tonen is...
en wat te doen in deze situatie met de verzekering?
Je moet altijd naar je verzekering als je schade hebt gehad met een andere weggebruiker. Daar kunnen ze je verder helpen en je moet aangeven dat je een extra verhaal hebt als toevoeging op het schadeformulier. Maar zoals ik al zei is de kans klein, het blijft hun (andere partij) woord tegen het jouwe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Vinny » ma 18 dec 2017, 22:57

boe! schreef: ma 18 dec 2017, 21:09 We kennen het verhaal van die instructeur niet. Als die zegt "we reden met 50 km/u over een voorrangsweg en er kwam iemand van links die geen voorrang verleende", heeft die instructeur dan echt verkeerd gehandeld?
Als je andere auto's (of voor mijn part fietsers of voetgangers of snorfietsen) waarneemt moet je er in mijn ogen in principe van uit gaan dat ze de regels respecteren. Bij elke voorrangskruising er vanuit gaan dat de auto's die van op zij komen wel eens voor je auto kunnen schieten, dan wordt het verkeer er niet fijner op...

Ik ga vooralsnog uit van een vervelende inschattingsfout van de TS.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door duikgek89 » di 19 dec 2017, 0:34

Cirkinkral42 schreef: ma 18 dec 2017, 17:30 en zag de auto al ver staan en heb heel goed gekeken.
Zag je de auto stil staan of rijden? Gewoon even voor de zekerheid.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door kees » di 19 dec 2017, 11:21

Ik heb het idee dat beide partijen een inschattingsfout hebben gemaakt.
En aangezien de tegenpartij op een voorrangsweg reed, zal hij al snel het voordeel van eventuele twijfel krijgen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Lekkere Kwal » di 19 dec 2017, 11:31

^^ dat niet alleen, aansprakelijkheid slaat op het volgen van de wetgeving. Enkel bij opzet of grove nalatigheid zou de tegenpartij aansprakelijk *kunnen* zijn op basis van artikel 5, veroorzaken ongeval. Dat valt bijna niet te bewijzen. Gewoon onhandig of te laat remmen door verwarring of schrik is geen grove nalatigheid. Kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat zowel een instructeur als een student ervoor kiezen om het ongeval te laten gebeuren. Alleen al daarom sta je nog zwakker dan bij een reguliere bestuurder.

Gebruikersavatar
schuiling
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 23:01
Locatie: Emmen

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door schuiling » di 19 dec 2017, 13:00

Voor de schuldvraag is het helemaal niet van belang of het een lesauto is of niet. Het verschil met een "normale" auto is dat de instructeur juridisch bestuurder is en (in de basis) verantwoordelijk is voor de acties van de leerling.
uut MM!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Peter » di 19 dec 2017, 14:26

Zonder getuigen of evt camerabeelden (op een industrieterrein denkbaar aanwezig maar meestal gewist binnen 24 uur) wordt het lastig als je voorrang diende te verlenen. Een auto moet behoorlijk veel te snel rijden wil deze aansprakelijk worden door roekeloos rijgedrag en dat moet ook nog eens bewezen worden.

Lesauto of niet is alleen relevant als de instructeur niet naast de leerling zat of niet bevoegd was....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Lekkere Kwal » di 19 dec 2017, 14:35

^^ de juridische term 'roekeloos' is nog wat anders, dat is een extreme vorm van nalatigheid en wordt maar zelden erkend. Er moet dan namelijk sprake zijn van opzettelijk ongericht gevaarlijk rijden, dus expres met je ogen dicht of iets dergelijks. Dat is niet hetzelfde als het met opzet voorzaken van een ongeval (dat is gericht, dat is het verschil).

In de media en volksmond wordt 'roekeloos' gebruikt als synoniem voor gevaarlijk, maar dat is het juridisch niet. Een straatracer of een vluchtende boef rijdt vaak erg gevaarlijk maar niet roekeloos omdat hij wel bewust aan het besturen is (immers om zichzelf te redden). Een juridisch 'roekeloze' is uberhaupt niet met bescherming bezig.
schuiling schreef: di 19 dec 2017, 13:00 Voor de schuldvraag is het helemaal niet van belang of het een lesauto is of niet.
Voor de schuldvraag niet, maar wel over de bijkomende omstandigheden. Als topicstarter het hard wil maken dat het de schuld van de andere partij was, dan heeft hij daar twee personen tegen zich, die allebei een rempedaal konden bedienen (er vanuit gaande dat het zo'n lesauto betreft). Wie de juridische bestuurder is maakt dan niet uit, hij moet het hard maken dat twee personen bewust niet of laat geremd hebben en zo het ongeluk hebben veroorzaakt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ongeluk in een industrie terein

Bericht door Peter » di 19 dec 2017, 14:52

Roekeloos gedrag en grove nalatigheid zijn juridisch vrijwel hetzelde, waarbij de laatste term meer wordt gebruikt voor passiviteit (gladde banden: iets te laat doen) dan activiteit (hard rijden: iets te snel doen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie