Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
immetjes
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 31 mei 2011, 14:33

Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door immetjes » wo 31 jan 2018, 11:38

Een rotonde is voorzien van een fietsstrook. Mag een fietser komende vanaf de Goudlaan hier de vrije fietsstrook van de rotonde oprijden terwijl op de binnenring van de rotonde een automobilist de rotonde wil verlaten richting de Siersteenlaan?

En wat nu als de automobilist de rotonde niet wil verlaten en de fietser dus niemand hindert? Oftewel: Moet je voorrang verlenen als je niemand hindert of maakt de fietsstrook gewoon deel uit van de rotonde en moet je al de bestuurders op de rotonde voorrang verlenen bij op rijden of ze nu wel of niet op de fietsstrook rijden? (ik denk het laatste trouwens).

(topic loopt hier ook al by the way. Ook met filmpje, ik ben niet de TS van dat topic en de openingspost is anders. sorry @duikgek89).
Laatst gewijzigd door immetjes op do 01 feb 2018, 11:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door duikgek89 » wo 31 jan 2018, 11:47

immetjes schreef: wo 31 jan 2018, 11:38 Moet je voorrang verlenen als je niemand hindert
Als je niemand hindert verleen je toch voorrang? Tenminste in minstens één van mijn lesboeken voor minstens één van de rijopleidingen stond iets als: Voorrang betekent verkeer ongehinderd door laten gaan.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Dude » wo 31 jan 2018, 12:08

Ja zo ken ik er ook nog wel een paar. Er zijn bijvoorbeeld genoeg fietsers die een voorrangsweg op draaien, zonder voorrang te verlenen aan automobilisten, want " Hé, er is toch ruimte genoeg"! :wijsvinger:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Peter » wo 31 jan 2018, 13:30

Bij een 2-strooks rotonde mag je ook oprijden als er een auto in de binnenring zit. Zolang je maar zeker weet dat je deze auto niet hindert, ook niet als deze op normale wijze naar de buitenring gaat (aannemende dat dat kan).
Je mag ook afslaan als er rechts iemand van je zit, die ook afslaat (2 strooks afslag). Je moet dat alleen wel zeker genoeg weten (uit wegprofiel of afsla-signaal (hand of knipper), want de bewijslast ligt bij jou als deze auto/fiets toch doorrijdt.
Wellicht dat er nog iemand is die roept dat je een kruising pas mag oprijden als deze vrij is, maar dat is een wat achterhaalde (en in de praktijk niet werkbare of gehandhaafde) stelling.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door duikgek89 » wo 31 jan 2018, 13:40

Dude schreef: wo 31 jan 2018, 12:08 Ja zo ken ik er ook nog wel een paar. Er zijn bijvoorbeeld genoeg fietsers die een voorrangsweg op draaien, zonder voorrang te verlenen aan automobilisten, want " Hé, er is toch ruimte genoeg"! :wijsvinger:
Als de auto in die ruimte moet uitwijken is er sprake van hinderen...

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Dude » wo 31 jan 2018, 13:48

De auto hoeft misschien niet per sé uit te wijken, maar als er plotseling een fietser de weg komt op draaien, kan er toch een schrikreactie ontstaan bij de automobilist. Waardoor deze alsnog uitwijkt. Daarom: niet doen als fietser zijnde.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 31 jan 2018, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Bij het reageren op een bericht direct boven je gelieve niet de ''citeer''-knop gebruiken, maar de '^^'-tekens. Dank u!

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Egbert » wo 31 jan 2018, 13:56

Ik vind van niet, als daardoor gezorgd wordt dat de auto moet afremmen en de fietser voor moet laten als de auto van de rotonde af rijdt.
Laat ik het zo zeggen: fietsers zullen heel erg boos worden (en er gewoon niet mee om kunnen gaan, lees: gewoon doorrijden en een ongeval creëeren) als je tegen de buitenrand van de rotonde rijdt. Dat zegt IMHO al genoeg. Fietsers verwachten dat de ander uitwijkt als zij iets doen.

Ik maak het zelf op de fiets ook mee: je rijdt op de fietsstrook en nog komt er een fietser zo plompverloren de rotonde oprijden dat je wel uitwijken moet, of het komt tot een botsing. De gemiddelde fiets heeft de instelling dat hij ten alle tijden gewoon de rotonde op kan rijden "want dat kan toch?"
Daar ben ik het dus niet mee eens. En ik sta dan als fietser wel eens verwonderd te kijken als ik wacht voor de haaientanden en een auto op de rotonde gaat stil staan om mij voorrang te verlenen. Waarom? :nuts:

immetjes
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 31 mei 2011, 14:33

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door immetjes » wo 31 jan 2018, 13:58

Peter schreef: wo 31 jan 2018, 13:30 Bij een 2-strooks rotonde mag je ook oprijden als er een auto in de binnenring zit. Zolang je maar zeker weet dat je deze auto niet hindert, ook niet als deze op normale wijze naar de buitenring gaat (aannemende dat dat kan).
[..]
Een beetje off-topic
Bij het 3/4 nemen van de de rotonde neem ik de binnenring, zodat de mensen op 1/4 gewoon de rotonde op kunnen rijden. Het gebeurt dus wel eens dat de mensen die ik net heb laten op rijden mij er niet tussen laten om de rotonde te verlaten. Het zou voor mij makkelijker en veiliger zijn om gewoon de hele rotonde op de buitenring te rijden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Rein » wo 31 jan 2018, 15:16

In mijn optiek moet een fietser die hier de rotonde op wil gewoon stoppen voor autoverkeer dat al op de rotonde rijdt. Dat volgt simpelweg al uit de betekenis van het bord :B6:.
RVV 1990 schreef:Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg
.
Peter schreef: wo 31 jan 2018, 13:30 Bij een 2-strooks rotonde mag je ook oprijden als er een auto in de binnenring zit.
Staat dat in de RVV 1990 of heb je dit zelf bedacht? Ik ken die regel namelijk niet. In mijn optiek geldt ook dan nog steeds de betekenis van bord :B6:.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door duikgek89 » wo 31 jan 2018, 15:52

Egbert schreef: wo 31 jan 2018, 13:56 Ik vind van niet, als daardoor gezorgd wordt dat de auto moet afremmen en de fietser voor moet laten als de auto van de rotonde af rijdt.
Is het veroorzaken van hinder. Dus indien je op mij reageert, in dit geval bedoel ik dus NIET dat de fietser gewoon kan oprijden.

Nogmaals de definitie die ik ooit leerde: Voorrang verlenen is het ongehinderd laten doorgaan van het object met voorrang. Heel erg veel mensen zijn te dom om dit te snappen en denken dat voorrang verlenen gelijk staat aan "de ander kan het nog enigzins beremmen of uitwijken," dat blijkt ook wel weer uit dit topic.

Als het verkeer met voorrang moet sturen, remmen, stoppen of wat dan ook, dan is dat per definitie hinder en dus per definitie het NIET verlenen van voorrang. Voorrang verlenen kun je best doen door alvast op te rijden bijvoorbeeld, maar alleen als de ander daarvan NIET zou moeten schrikken, NIET hoeft te sturen en NIET hoeft af te remmen.

Egbert schreef: wo 31 jan 2018, 13:56Laat ik het zo zeggen: fietsers zullen heel erg boos worden (en er gewoon niet mee om kunnen gaan, lees: gewoon doorrijden en een ongeval creëeren) als je tegen de buitenrand van de rotonde rijdt. Dat zegt IMHO al genoeg. Fietsers verwachten dat de ander uitwijkt als zij iets doen.

Ik maak het zelf op de fiets ook mee: je rijdt op de fietsstrook en nog komt er een fietser zo plompverloren de rotonde oprijden dat je wel uitwijken moet, of het komt tot een botsing. De gemiddelde fiets heeft de instelling dat hij ten alle tijden gewoon de rotonde op kan rijden "want dat kan toch?"
Daar ben ik het dus niet mee eens. En ik sta dan als fietser wel eens verwonderd te kijken als ik wacht voor de haaientanden en een auto op de rotonde gaat stil staan om mij voorrang te verlenen. Waarom? :nuts:
Over de gemiddelde fietspiloot zal ik maar niet beginnen voordat ik straks een waarschuwing aan mijn broek heb. Het fietsgedrag in Nederland is een totale ramp en dat wangedrag wordt door de overheid in stand gehouden of misschien zelfs wel gestimuleerd door:
- De fietser een beschermde status te geven.
- Door niet te handhaven op door fietsers gepleegde overtredingen.
- Door idiote constructies als fietsersoversteken met voorrang aan te leggen.

Het ergste is nog dat het erop lijkt dat men niet eens meer KIJKT of men de overtreding enigzins "kan" plegen. Het lijkt erop dat men totaal niet nadenkt en met een totaal gebrek aan kennis over verkeersregels en een totaal gebrek aan omgevingsbewust*zijn maar gewoon wat doet en vind dat de ander maar moet wachten. Zelfs mensen die kleine kinderen begeleiden plegen overtredingen voor de neus van die kinderen, daarbij die kinderen in gevaar brengend. En als je er iets van zegt of moet remmen om een aanrijding te voorkomen dan kijkt dat tuig nog verontwaardigd ook. Ik heb er overigens ook gezien die het kind uitfoeterden omdat het kind dat deed wat normaal had moeten zijn (voorzichtig en volgens de regels).

*Ik bedoel op de originele betekenis van bewust, niet op de planten-eter versie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door duikgek89 » wo 31 jan 2018, 15:56

Rein schreef: wo 31 jan 2018, 15:16 In mijn optiek moet een fietser die hier de rotonde op wil gewoon stoppen voor autoverkeer dat al op de rotonde rijdt. Dat volgt simpelweg al uit de betekenis van het bord :B6:.
RVV 1990 schreef:Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg
.
Peter schreef: wo 31 jan 2018, 13:30 Bij een 2-strooks rotonde mag je ook oprijden als er een auto in de binnenring zit.
Staat dat in de RVV 1990 of heb je dit zelf bedacht? Ik ken die regel namelijk niet. In mijn optiek geldt ook dan nog steeds de betekenis van bord :B6:.
Daar staat "verleen voorrang", niet "als er iemand rijdt moet je stoppen." Dat is een wereld van verschil.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Dude » wo 31 jan 2018, 18:06

Ik vind: "Als ik maar niemand hinder, kan ik gewoon doorrijden ", een foutieve interpretatie van voorrang verlenen. :denk:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door duikgek89 » wo 31 jan 2018, 18:28

Wat is volgens jou de juiste interpretatie en wat is je bron?

Ik vind namelijk dat fietsen verboden moet worden.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Dude » wo 31 jan 2018, 18:48

1)Heeft u het filmpje bekeken in de eerste post van dit topic? Vind u dat fietser had moeten stoppen, of wellicht iets rustiger de rotonde op had kunnen rijden, of doet fietser niets verkeerd?

2)Blijkbaar zijn er verschillende opvattingen over "voorrang verlenen ".

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door duikgek89 » wo 31 jan 2018, 18:53

Nee ik heb die GIF niet gezien, want met het "dit topic loopt hier ook al" ging ik ervan uit dat de topicstart hetzelfde zou zijn. :wall:

Op dat gifje vind ik de acties van de fietsers en snorfietsers behoorlijk asociaal, bovendien ervaar ik dit als het hinderen van de persoon op de kruisende weg en het niet verlenen van voorrang.

Maar dat neemt mijn algemenere punt niet weg in het kader van een algemene discussie.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Dude » wo 31 jan 2018, 19:19

:top:
Maar dan zie ik niet helemaal voor me wat u bedoelt met "voorrang verlenen " op de verkeerde manier.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Rene » wo 31 jan 2018, 20:12

Dude schreef: wo 31 jan 2018, 18:06 Ik vind: "Als ik maar niemand hinder, kan ik gewoon doorrijden ", een foutieve interpretatie van voorrang verlenen.
Ik ga ook niet stilstaan als ik iemand niet hinder. Er is immers geen sprake van een conflict dat met voorrangsregels beslecht moet worden als je elkaar niet hindert.

Waar ik doodmoe van word, zijn mensen die met geen 100 paarden een rotonde op te trimmen zijn en daarbij iedereen die ook maar ergens anders op het verkeersplein zichtbaar is nog voorrang willen verlenen, en vervolgens op de snelweg direct na het knipperlicht aan te zetten naar links gaan en zonder enige schroom achteropkomend verkeer in de strook links naast hun hinderen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Jeroen » wo 31 jan 2018, 20:46

Het gaat goed tot er eens een groter voertuig als een bus of vrachtwagen rijdt en echt niet meer uit kan wijken...

Ik vind persoonlijk dat de wegbeheerder ook wel wat te verwijten valt. Waarom zo'n krappe rijbaan maken als er aan de binnenkant van de rotonde nog ruimte is om de boel op te rekken?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Egbert » do 01 feb 2018, 7:28

duikgek89 schreef: wo 31 jan 2018, 15:52
Egbert schreef: wo 31 jan 2018, 13:56 Ik vind van niet, als daardoor gezorgd wordt dat de auto moet afremmen en de fietser voor moet laten als de auto van de rotonde af rijdt.
Is het veroorzaken van hinder. Dus indien je op mij reageert, in dit geval bedoel ik dus NIET dat de fietser gewoon kan oprijden.
Ik reageerde op de OP.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Vinny » do 01 feb 2018, 20:12

Jeroen schreef: wo 31 jan 2018, 20:46 Het gaat goed tot er eens een groter voertuig als een bus of vrachtwagen rijdt en echt niet meer uit kan wijken...

Ik vind persoonlijk dat de wegbeheerder ook wel wat te verwijten valt. Waarom zo'n krappe rijbaan maken als er aan de binnenkant van de rotonde nog ruimte is om de boel op te rekken?
Het lijkt me hier duidelijk dat (in ieder geval in de link) de fietser voorrang had moeten verlenen aan de automobilist, omdat de haaientanden gelden voor de gehele rijbaan van de rotonde en het geen eigen fietspad betreft. Als er een doorgetrokken streep zou staan dan zou beargumenteerd kunnen worden dat de automobilist daar niets te zoeken heeft en er geen voorrang verleend hoeft te worden.

Het interessante is hier als er wel een vrijliggend fietspad zou zijn aangelegd met fietsers buiten de voorrang zoals in veel andere dorpen en steden in Noord-Nederland gebruikelijk is. Dan was de voorrangssituatie duidelijker alleen zou de automobilist die vanaf de rotonde rechtsaf zou slaan de (rechtdoorrijdende) fietser wel voorrang moeten verlenen als het pad dichter bij dan vijf meter van de wegkant ligt. Want dan geldt de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor weer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 feb 2018, 5:26

Vinny schreef: do 01 feb 2018, 20:12Het interessante is hier als er wel een vrijliggend fietspad zou zijn aangelegd met fietsers buiten de voorrang zoals in veel andere dorpen en steden in Noord-Nederland gebruikelijk is. Dan was de voorrangssituatie duidelijker alleen zou de automobilist die vanaf de rotonde rechtsaf zou slaan de (rechtdoorrijdende) fietser wel voorrang moeten verlenen als het pad dichter bij dan vijf meter van de wegkant ligt. Want dan geldt de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor weer.
Dat is meestal niet het geval omdat bij de meeste van zulke rotondes in Noord-Nederland het fietspad niet in een rotonde loopt, maar de rechtsafrichtingen vloeiend zijn. Rechtdoorgaand fietsverkeer moet dan twee keer linksaf slaan. Dan is er strikt genomen niet van dezelfde weg sprake. En sowieso ligt het fietspad bij zo'n ontwerp vaak al meer dan vijf meter van de rotonde. Maar zelfs als dat niet het geval zou zijn zorgt het ontwerp van de fietspaden rond de rotonde er voor dat er mijns inziens van dezelfde weg geen sprake is.

Zo ziet dat er uit: https://www.google.nl/maps/@52.999421,6 ... a=!3m1!1e3

Ik ben van mening dat het fietspad dat hier de weg kruist ook als het op minder dan vijf meter afstand van de rotonde zou liggen geen onderdeel uitmaakt van de rotonde.

immetjes
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 31 mei 2011, 14:33

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door immetjes » vr 02 feb 2018, 9:02

^^
Inderdaad, als je als fietser denkt dat je hier voorrang hebt dan ben je echt een kamikaze piloot.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Peter » vr 02 feb 2018, 9:20

Als de wegbeheerder haaientanden aanlegt, dan suggeert dat op zijn minst dat de wegbeheerder de fietser uit de voorrang heeft willen trekken. Of de wegbeheerder daar ook toe bevoegd is als de fietsoversteek op minder dan 5 meter uit de rotonde ligt (minirotondes in steden soms) is een ander verhaal, dus er is altijd een kans dat een rechter nog steeds van mening is dat de auto afsloeg en dus voorrang had moeten verlenen, ongeacht de haaientanden. Niemand heeft jurisprudentie opgeduikeld, dus het lijkt iig geen staand recht. Zonder zebrastrepen wordt het ook vaag of een voetgangersoversteek WEL bij een rotonde hoort (rechtdoorgaand voetverkeer / voetganger heeft voorrang) en een fietsoversteek ernaast (zelfs dichterbij de rotonde) niet.

Maar goed: we dwalen af. De casus gaat of je pas mag oprijden als de kruising (in de ruimste zin, ook rotondes) vrij is of dat je moet wachten op mensen die niet in jouw pad zitten of kunnen komen. Je wilt rechtsafslaan en moet je dan wachten op een auto van rechts die voorrang heeft (als jij rechtdoor zou rijden). ?

Een beetje vergelijkbaar: mag je (ruim) achter een voetganger een zebra passeren op een 2-3 strooks weg ? Of moet hij de stoep of middenberm bereikt hebben ? Zeker 's nachts bij VRI's op knipper een niet ongebruikelijke situatie. Volgens mijn rijinstructeur 30 jaar geleden moesten alle voetgangers de zebra verlaten hebben en er ook geen nieuwe aan het oversteken willen beginnen. Maar dan kon je een drukke zebra in de binnenstad dus feitelijk nooit passeren en dan gold dat je het verkeer niet onnodig mocht ophouden en mocht (moest !) het wel. Uitererst subjectief.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Egbert » vr 02 feb 2018, 9:57

Peter schreef: vr 02 feb 2018, 9:20 of kunnen komen.
Dat is wel cruciaal. Als dat niet het geval is dan hinder je niemand en zie ik het probleem niet. Wat fietsers doen echter, is als een auto een rotonde oprijdt en bij de tweede afslag eraf wil, als fietser bij de eerste afslag de rotonde oprijden kort voor de auto en de auto daardoor te dwingen te moeten stoppen om de fietser die voor hem ook de tweede afslag neemt voor te moeten laten gaan "want de fietser rijdt al op de rotonde en de auto als afslaand verkeer moet dan voorrang verlenen".
In die situatie vind ik dat de fietser moet wachten (en als ik op de fiets ben doe ik dat ook).

Dat is voor mij hetzelfde als een voorrangsweg oprijden vlak voor een andere auto en die auto daardoor dwingen af te remmen. In mijn ogen is dat niet voorrang verlenen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Peter » vr 02 feb 2018, 10:53

Het zijn eigenlijk 2 losse kruisingen. De situatie dat een fietser zich rechts positioneert (voordringt zeg maar) speelt alleen maar op minirotondes, of bij hele snelle fietsen. Dat kan ook als de fietser gelijk oprijdt met de auto. Moet de fietser dan ook wachten op de auto links van hem ? Of mag de fietser niet rechts een auto inhalen / gelijk op komen ? Dat laatste is sowieso link voor de fietser (zeker bij vrachtwagens), maar het mag wel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Jeroen » vr 02 feb 2018, 12:24

Vinny schreef: do 01 feb 2018, 20:12
Jeroen schreef: wo 31 jan 2018, 20:46 Het gaat goed tot er eens een groter voertuig als een bus of vrachtwagen rijdt en echt niet meer uit kan wijken...

Ik vind persoonlijk dat de wegbeheerder ook wel wat te verwijten valt. Waarom zo'n krappe rijbaan maken als er aan de binnenkant van de rotonde nog ruimte is om de boel op te rekken?
Het lijkt me hier duidelijk dat (in ieder geval in de link) de fietser voorrang had moeten verlenen aan de automobilist, omdat de haaientanden gelden voor de gehele rijbaan van de rotonde en het geen eigen fietspad betreft.
Zo zal de gemiddelde fietser dat niet zien vrees ik. Er ligt duidelijk een rode fietsstrook, dus genoeg fietsers die blindelings de rotonde oprijden in de veronderstelling dat het overige verkeer daar niet zomaar overheen rijdt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door duikgek89 » vr 02 feb 2018, 12:31

Het gaat erom of je verkeer hindert. Een motor die verder rond wil als de fiets is in die zin een hele andere situatie dan een vrachtwagen die de rotonde eerder wil verlaten dan de fietser.

Marcelg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 feb 2018, 12:36

Re: Fietsstrook op Rotonde - Kan fietser vrij oprijden?

Bericht door Marcelg » za 17 feb 2018, 13:13

Dude schreef: wo 31 jan 2018, 18:48 1)Heeft u het filmpje bekeken in de eerste post van dit topic? Vind u dat fietser had moeten stoppen, of wellicht iets rustiger de rotonde op had kunnen rijden, of doet fietser niets verkeerd?

2)Blijkbaar zijn er verschillende opvattingen over "voorrang verlenen ".
Als ik naar dat filmpje kijk, dan is de fietser juist sociaal voor de automobilist. Als de fietser achter de auto had gezeten had de automobilist niet rechtsaf kunnen gaan totdat de fietser gepasseerd was en had dus nog langer moeten stoppen. Doordat de fietser al voor hem zat hoefde de auto slechts een beetje af te remmen.

Plaats reactie