Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ed1973
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 21:49

Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door ed1973 » vr 25 mei 2018, 12:43

Een tijd geleden reed ik in Zaandam over een brug waar je 2 banen heen en 2 banen terug hebt.

Ik reed toen over de brug op de rechterbaan en wilde voor de stoplichten links voorsorteren voor rechtdoor gaan (zie groene pijl). Uiteraard gaf ik richting aan en toen schrok ik me dood toen een andere automobilist heel lang toeterde omdat ik iets deed wat volgens hem niet mocht. Hij was echt heel kwaad zo te zien.

Diegene die toeterde reed trouwens op de linkerbaan over de brug in dezelfde richting, en wilde ook links voorsorteren bij de stoplichten voor rechtdoor gaan (zie rode pijl). Was hij blijven rijden op de linkerbaan, dan had hij voorgesorteerd voor naar links gaan.

Lang heb ik nagedacht, wie zit hier nou fout. Ik ? Of de automobilist die toeterde ?

Zie foto :

https://imgur.com/a/hFwQIdY

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door Attietattie » vr 25 mei 2018, 13:40

Als ik je verhaal goed begrijp, wissel je beide van rijstrook. Beide moeten overig verkeer voor laten gaan. Als het erop aankomt, gedeelde schuld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ed1973
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 21:49

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door ed1973 » vr 25 mei 2018, 13:48

Hmmmmm, dankje voor je moeite om te antwoorden.

Dit had ik niet verwacht dit antwoord, overigens reed ik wel net voor diegene die toeterde toen we beiden van baan wisselden. Ik geloof 1-2 meter als ik eraan terugdenk.

Trouwens de meeste mensen die de rode lijn volgen om rechtdoor te kunnen, vervolgen heel vaak gewoon hun baan zonder aan te geven. Ze gaan er vanuit dat ze te alle tijde gewoon voorrang hebben.

Hieronder nog ff een foto van de weg, een paar meter daarvoor, misschien dat het dan een stukje duidelijker wordt m.b.t. belijning :

https://imgur.com/a/16MYnhK

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 25 mei 2018, 13:55

^^ ik denk dat ze er ook vanuit gaan dat voertuigen op jouw rijstrook bij het rechtdoor gaan de rechter strook zullen gebruiken. Als je dat niet doet (je vertelt niet waarom eigenlijk) en naar links gaat dan gaat hun plannetje niet door en daar schrikken ze van. Maar wettelijk gezien is het inderdaad voor allebei een wisseling van rijstrook.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door RikB » vr 25 mei 2018, 14:23

Dit had voorkomen kunnen worden door de linker strook net zo door te laten lopen als de rechter, en de linksaffer toe te voegen zoals de rechtsaffer.
Vergelijkbare situaties heb je bij afritten met een taper waar geen doorgetrokken lijn wordt gebruikt. Gebruik maken van de taper is dan heel risicovol. Als iemand op de afrit naar de linkerbaan schuift, is er opeens totaal geen ruimte meer om uit te voegen en rij je dus verkeerd.
Vertaald naar deze situatie: de rode pijl moet van baan wisselen om in de juiste richting te kunnen rijden, voor de groene pijl is van rijstrook wisselen alleen maar nodig voor z'n eigen doorstroming/plezier/voorkeur.

Een geschrokken toeter kan ik me wat bij voorstellen. een hele lange lijkt me wat overdreven.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door duikgek89 » vr 25 mei 2018, 14:32

Streetview:
https://www.google.nl/maps/@52.451614,4 ... 312!8i6656
ed1973 schreef: vr 25 mei 2018, 13:48 Dit had ik niet verwacht dit antwoord
Wat had je dan wel verwacht? Het RVV is duidelijk:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) schreef: rijbaan: elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspaden;

rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;

....
§ 24. Bijzondere manoeuvres
Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Dat zijn gewoon verkeersregels. Bij het wisselen van rijstrook is het dus de bedoeling het overige verkeer voor te laten gaan. En die vlieger gaat in Nederland waar iedereen gelijk behandeld dient te worden uiteraard ook voor beide bestuurders op.


Op de linker rijstrook staat bovendien meermaals een pijl naar links en rechtdoor voordat de rijbaan zich opsplitst van 2 rijstroken naar 4 rijstroken. De linker strook op de brug mag dus gebruikt worden om rechtdoor te rijden.

De bestuurder die over de brug de linkerrijstrook volgt komt quasi zonder te sturen op de linker rijstrook voor rechtdoor uit, ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen zich er dan niet van bewust zijn dat ze van rijstrook wisselen door het overschrijden van de blokmarkering en dat ze dus voorrang moeten verlenen.

Mede daarom ben ik persoonlijk niet zo onder de indruk van de belijning hier, het was naar mijn mening logischer geweest om de blokmarkering hier zo niet neer te leggen en de linkerstrook op de brug gewoon de linkerstrook voor rechtdoor te laten worden, om voor linksaf voor te sorteren had er dan gewoon nog een voorsorteerstrook naast gelegen, gemarkeerd met blokmarkering, net zoals het voorsorteren voor rechtsaf daar werkt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door duikgek89 » vr 25 mei 2018, 14:42

RikB schreef: vr 25 mei 2018, 14:23 Een geschrokken toeter kan ik me wat bij voorstellen. een hele lange lijkt me wat overdreven.
Een geschrokken toeter hoeft ook niet voor te komen. Iets met anticipatie, rekening houden met elkaar en fatsoen. Dat is echt genoeg om in zo'n situatie niet in de problemen te komen. En als je plannetje een keer niet werkt, dan moet je van tevoren al bedacht hebben dat dat kan gebeuren en dan zou je niet meer moeten doen dan een keer denken van: "He dat is nou jammer, het leek zo'n mooi gaatje te worden."

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door Victor » vr 25 mei 2018, 20:05

Geen ideale belijning idd. De blokmarkering begint al op de brug, ik neem aan dat men dat gedaan heeft omdat er een vrij grote stroom linksaf verkeer is. Men wil dat daar al gaan scheiden. Maar wees dan consequent en zet daar al op de linker strook alleen pijlen voor linksaf. De extra strook voor rechtdoor die er vlak voor de kruising bijkomt is dan alleen een bonus, en het is dan duidelijker dat iedereen die die extra rijstrook op wil van rijstrook wisselt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door boe! » vr 25 mei 2018, 20:16

Victor schreef: vr 25 mei 2018, 20:05Maar wees dan consequent en zet daar al op de linker strook alleen pijlen voor linksaf.
Dat was ook de oorspronkelijke situatie: de linkerrijstrook ging over in de uitvoeger naar links. De gemeente Zaanstad is blijkbaar daarop teruggekomen en heeft beide rijstroken vrijgegeven voor de rechtdoorrichting, maar heeft verzuimd om de blokmarkering te vervangen door een normale markering.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door Jeroen » vr 25 mei 2018, 22:34

Beide waarschijnlijk fout, omdat je allebei uit je eigen rijstrook uitvoegt. Dit soort belijningen verdienen geen schoonheidsprijs. Ik zie het hier bij een soortgelijke belijning ook regelmatig bijna mis gaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door duikgek89 » vr 25 mei 2018, 23:13

Het zou voor veel mensen goed zijn om eens te rijden in een land waar de lijnen nogal weggesleten en halfbakken zijn en de meeste bestuurders zich gewoon logisch gedragen. Een wonderbaarlijke ervaring in vergelijking met het overdreven lijnen-paradijs in Nederland. En eens je daarmee om leert gaan, zijn die ongelukkige verkeerd overgereguleerde situaties ook niet meer zo'n enorme ramp...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door Attietattie » vr 25 mei 2018, 23:47

^^ Het is simpelweg iets wat heel makkelijk voorkomen kan worden door de wegbeheerder. Dit soort belijning is vragen om conflicten. Hier precies hetzelfde. Heel makkelijk op te lossen door een ander streepje zo her en der.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door duikgek89 » vr 25 mei 2018, 23:55

^^^
Dat ben ik helemaal met je eens.

Maar dan nog, als je als bestuurder toch een beetje bewust bent van je omgeving kun je met dergelijke situaties toch omgaan zonder brokken te maken en zonder te gaan moeten toeteren? In ieder geval met OWN snelheden zou dat toch moeten kunnen. Het ergste wat je dan kan overkomen is dat het gewenste gaatje niet kwam, nouja, shit happens... Je weet dat die kans erin zit en je weet dus dat je moet zorgen dat je op je eigen rijstrook genoeg achter je voorganger zit om er niet tegenaan te rijden als je het gewenste gaatje niet krijgt...

Op de snelweg bij tapers vind ik het een iets ander verhaal, maar daar praat je ook over hele andere snelheden. Al zou je er zelfs daar best mee om kunnen gaan als het niet als verassing zou komen (daar de meeste tapers wel een doorgetrokken streepje naast de lijn hebben).

ed1973
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 21:49

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door ed1973 » di 29 mei 2018, 10:26

De reden dat ik van baan wisselde, was om daarna na de kruising naar het tankstation te kunnen gaan, om te tanken.

Overigens heb ik in de tussentijd meerdere keren de brug overgereden in dezelfde richting, en ik zag niemand richting aangeven die vanaf linker rijstrook rechtdoor wilde gaan. Mensen reden dus gewoon rechtdoor, alsof de belijning niet aanwezig was. Ze wisselden dus gewoon van baan, alsof ze dat juist helemaal niet deden. Overigens gaat de meerderheid linksaf, die op de linkerbaan reden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door Peter » di 29 mei 2018, 12:48

Er zijn heel veel situaties dat 2 partijen iets bijzonders doen en dus beide extra moeten opletten, met in principe gedeelde schuld. Denk aan linksafslaan voor 2 partijen op dezelfde kruising (zonder leidstrepen). Of 1 partij die achteruit rijdt en botst op iemand die een uitrit verlaat. In het buitenland (zeker Duitsland) voegen 2 stroken zich na een kruising vaak samen zonder duidelijke invoegstrook. Ik denk ook gedeelde schuld bij ongevallen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door duikgek89 » di 29 mei 2018, 14:40

ed1973 schreef: di 29 mei 2018, 10:26 De reden dat ik van baan wisselde, was om daarna na de kruising naar het tankstation te kunnen gaan, om te tanken.
Dat is voor de voorrangssituatie op die kruising totaal niet relevant.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wie heeft hier voorrang ? Zie foto en pijlen

Bericht door Jeroen » di 29 mei 2018, 18:58

Peter schreef: di 29 mei 2018, 12:48 Er zijn heel veel situaties dat 2 partijen iets bijzonders doen en dus beide extra moeten opletten, met in principe gedeelde schuld. Denk aan linksafslaan voor 2 partijen op dezelfde kruising (zonder leidstrepen). Of 1 partij die achteruit rijdt en botst op iemand die een uitrit verlaat. In het buitenland (zeker Duitsland) voegen 2 stroken zich na een kruising vaak samen zonder duidelijke invoegstrook. Ik denk ook gedeelde schuld bij ongevallen.
Eigenlijk kan zoiets al voorkomen op iedere weg met meer dan 2 rij-/weefstroken. Ik ben zelf ook al meer dan eens verrast door een snellere automobilist die in de dode hoek van mijn vrachtwagen vanuit een weefstrook een strook naar links op schuift, terwijl ik op dat moment juist net een strook naar rechts naar dezelfde strook op schuif...

Plaats reactie