Schuldvraag: ik veroorzaak aanrijding, maar tegenpartij heeft geen rijbewijs

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

plunk
zandpaadje

Schuldvraag: ik veroorzaak aanrijding, maar tegenpartij heeft geen rijbewijs

Bericht door plunk » za 26 mei 2018, 18:57

Op een drukke rotonde overzie ik de situatie niet. Ik rijd langzaam de rotonde af, parallel fietspad over en dan BATS... scooter gaat over mijn motorkap. Gelukkig: op een paar schrammen en wat schrik na alleen materiële schade.
  • In de eerste instantie: ik ben schuld, de scooter had voorrang, ik zag hem over het hoofd.
  • In de tweede instantie blijkt dat de jongeman niet beschikt over het vereiste rijbewijs. Hij had nog nooit een rijbewijs behaald.
  • In de derde instantie ('s avonds thuis pas), verteld mijn 16 jarige zoon die achterin de auto zat tegen me: "die jongen was op zijn mobieltje bezig terwijl hij reed. Hij hield het mobieltje in zijn rechterhand. Ik weet zeker dat ik dat heb gezien." Pfff, WAT??? Daar kom je wel laat mee zoon!!! En... technisch gezien is dat bijna onmogelijk. Rechts op een scooter zitten namelijk de gashendel en een rem. Dus als je met die hand een mobieltje bedient, ben je gewoon niet meer in staat om te reageren op verkeerssituaties. Je bent zelfs amper in staat om te rijden. Want als je de gashendel loslaat, zorgt een veer er voor dat het gas er af gaat (tenzij de gashendel klemt).
Echter, mijn minderjarige zoon, achterin mijn auto, word denk ik niet als een onafhankelijke getuige worden gezien. Andere getuigen meenden ook te hebben gezien dat de jongen een mobiel in zijn hand had, maar waren hiervan niet zeker. Dus hun getuigenis beschrijft op dit punt niets. Maar, wetende van het mobieltje denk ik: onze aanrijding had hoogstwaarschijnlijk nooit plaatsgevonden als die jongen zijn aandacht bij het verkeer en zijn handen aan het stuur had gehad.

Voor mij zet dat de schuldvraag op zijn kop. Aanvankelijk beschouwde ik mezelf als schuldig en op die manier heb ik de aanrijding ook afgehandeld. Dat verliep allemaal netjes, de verzekeringspapieren eerlijk ingevuld. Van het mobieltje wist ik op dat moment nog niets. Geen onafhankelijke getuige die dit kan bevestigen, dus op basis hiervan kan ik niets beginnen. Maar ja, nadat ik dat thuis hoorde, drong tot me door dat ik toch niet de enige was die schuldig was. Er is op zijn minst sprake van gedeelde schuld.

DE AFHANDELING
De scooter was wel verzekerd, en wel bij dezelfde verzekeringsmaatschappij als mijn auto. De jongen bereed de scooter zonder instemming van eigenaar (schoonvader). (TUURLIJK!) Volgens de verzekering draait de veroorzaker van de aanrijding op voor de schade, dus ik draai op voor de schade aan mijn auto en aan zijn scooter. Het feit dat de jongen nog geen rijbewijs had, doet er wat betreft de schuldvraag/aansprakelijkheid niet toe. Desgewenst kan ik naast mijn melding alsnog aangifte bij de politie doen voor dit feit. Dan ontvangt de jongen voor dit strafbare feit een boete, maar ik betaal nog steeds alle schade, dus ik schiet daar niet veel mee op. Maar buren die me bijstaan zeggen: degene zonder rijbewijs is altijd schuldig en draait dus op voor de hele schade. Mijn vraag is dus: is dat zo?

Zo ja, waarop baseer je je antwoord? Want ik moet wel iets concreets hebben. Bedankt!

Willem
2x3 autosnelweg

Re: Schuldvraag: ik veroorzaak aanrijding, maar tegenpartij heeft geen rijbewijs

Bericht door Willem » za 26 mei 2018, 19:36

Heb je toevallig een rechtsbijstandverzekering?

Hoewel die jongen op de scooter nogal fout zat (geen rijbewijs, mobieltje) heb je daar juridisch waarschijnlijk niets aan. Tenzij de voorrangssituatie op die rotonde zo was dat de scooter voorrang had moeten verlenen, dat wil nog wel eens per rotonde verschillen.
In de wet is langzaam verkeer extra beschermd zodat je als automobilist bij een aanrijding vrijwel automatisch schuldig wordt bevonden. Daarom denk ik dat je weinig steekhoudende argumenten hebt om de schuld op de tegenpartij te schuiven.

Lekkere Kwal
autoweg

Re: Schuldvraag: ik veroorzaak aanrijding, maar tegenpartij heeft geen rijbewijs

Bericht door Lekkere Kwal » za 26 mei 2018, 19:37

Kort antwoord: dat iemand zonder rijbewijs automatisch aansprakelijk is staat, zover ik weet, niet in de wegenverkeerswet. Dus die vlieger gaat niet op.

Lange antwoorden:
- Dat de ander geen rijbewijs heeft dan wel niet zit op te letten hoeft niet te betekenen dat jij niet aansprakelijk bent als jij sowieso fout zit door een overtreding. Dat lijkt me het geval vanwege geen voorrang verlenen bij het verlaten van de rotonde. Of dat nou een brave burger is of een dronken idioot op een gestolen scooter verandert daar niet veel aan, aangezien jij voorrang dient te verlenen aan *alle* bestuurders, niet alleen *brave*. Jij bent als weggebruiker verbonden aan jouw verantwoordelijkheid, de aanpak van dronken dieven is aan de politie en andere ambtenaren. Verkeersregels zijn 'blind' voor de context van een partij in dat opzicht, anders wordt het een glijdende schaal (oh die hoef ik geen voorrang te verlenen want hij heeft geen helm/rijdt te hard/belt dus hij 'zit al fout' en soortgelijke conclusies).
- De roddels/volkswijsheden over gevolgen van rijden zonder rijbewijs, drank op, rijontzegging wat dan ook slaan meestal op het feit dat de verzekeringsmaatschappij niet uitkeert als zijn client aansprakelijk is EN die bijkomende 'diskwalifactie' heeft. Dat is dus een zaak tussen client en zijn eigen verzekering, niet met welke tegenpartij dan ook. Als zijn verzekering niet uitkeert moet hij het zelf betalen, de tegenpartij is dan niet meer of minder schadeloos gesteld.
Dus in jouw situatie: als jij als overtreder geen rijbewijs had, dan had jouw verzekering kunnen stellen 'jij bent aansprakelijk gesteld, maar wij keren niet voor jou uit want je had geen rijbwijs, betaal zelf maar'. Dat hoort dan wel in hun voorwaarden te staan zover ik weet, want rijden zonder rijbewijs is geen misdrijf (en misdrijven zijn altijd ongedekt zover ik weet).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mei 2018, 8:26

Het al dan niet hebben van een rijbewijs staat los van de verkeersregels volgen. Dus een bestuurder zonder rijbewijs die betrokken is bij een aanrijding is niet per definitie schuldig, er wordt puur naar de situatie zelf gekeken. Dat hij een mobieltje gebruikte zou (gedeelde) schuld kunnen betekenen, als hij daardoor niet opletten, maar wat ik begrijp is dat gebruik van een mobieltje in dit geval niet valt te bewijzen.

plunk
zandpaadje

Bericht door plunk » zo 27 mei 2018, 12:59

Bedankt voor jullie antwoorden. Dit is het antwoord dat ik verwachtte. Dit was ook ongeveer mijn reactie op de reactie van de buren. En het ging niet om één buur, maar meerdere buren. Het lijkt er op dat veel mensen denken dat degene zonder rijbewijs automatisch schuld is. Vanwege dat mobieltje ben ik erg ontvankelijk voor "gedeelde schuld" en wil ik de schuld maar al te graag delen met tegenpartij. Maar ja, wet is wet.

Coen, jij zegt: als je kan bewijzen dat hij een mobieltje in zijn hand had, zou je alsnog gedeelde schuld kunnen claimen. Is hiervoor een wettelijke basis, of is dit slechts een gevoel of vermoeden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 mei 2018, 13:26

Coen Tunnel schreef:
zo 27 mei 2018, 8:26
Het al dan niet hebben van een rijbewijs staat los van de verkeersregels volgen.
Iets dat ik eigenlijk niet vind kunnen: Immers, als de persoon zonder rijbewijs gewoon braaf niet had gereden, dan had het ongeval niet plaatsgevonden, ook is de TS schuldig aan het ongeval in deze situatie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 27 mei 2018, 13:37

Eh...tja. In een ideale wereld doet de rijbewijsloze dat inderdaad niet.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 27 mei 2018, 14:21

Palance schreef:
zo 27 mei 2018, 13:26
Coen Tunnel schreef:
Het al dan niet hebben van een rijbewijs staat los van de verkeersregels volgen.
Iets dat ik eigenlijk niet vind kunnen: Immers, als de persoon zonder rijbewijs gewoon braaf niet had gereden, dan had het ongeval niet plaatsgevonden, ook is de TS schuldig aan het ongeval in deze situatie.
Je kan het ook omdraaien: als de persoon wél een rijbewijs had gehad, had TS 'm ook niet gezien.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 mei 2018, 15:20

Dat kan, maar degene zonder rijbewijs hoort gewoonweg niet de weg op te gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 mei 2018, 15:32

Ik zou zeggen dat de schuldvraag wordt vastgesteld aan de hand van de verkeersregels. Want wat als het geen scooter maar een fietser / wielrenner / scootmobiel was geweest? Hooguit zou de politie diegene zonder rijbewijs voor dat feit nog een boete kunnen geven.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 27 mei 2018, 15:59

Palance schreef:
zo 27 mei 2018, 15:20
2 wrongs doesn't make a right...

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 27 mei 2018, 17:13

Palance schreef:
zo 27 mei 2018, 15:20
Alleen bevat de wetgeving geen clausule die bestuurders die 'gewoonweg' niet de weg op 'horen' te gaan aansprakelijk stelt bij een aanrijding. Dus jij en ik en de rest kunnen wel spreken over 'dat hoort niet' en 'dat zou niet mogen' etc, daar haalt een verzekeringsmaatschappij dan wel kantonrechter z'n schouders bij op. En dat is wat uiteindelijk telt bij de schadevergoeding.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mei 2018, 17:36

Palance schreef:
zo 27 mei 2018, 13:26
Coen Tunnel schreef:
Tja, je hebt meer van dat soort zaken. Als iemand vanuit de verkeerde richting van een eenrichtingsweg komt rijden moet je zo'n persoon ook voorrang geven.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 27 mei 2018, 17:49

Coen Tunnel schreef:
zo 27 mei 2018, 17:36
Als iemand vanuit de verkeerde richting van een eenrichtingsweg komt rijden moet je zo'n persoon ook voorrang geven.
Dat is niet iedereen met je eens. De Hoge Raad onder andere meen ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 27 mei 2018, 18:38

^^ Oh, hiero:
Al diverse malen heeft een rechtscollege bepaald dat de (voorrangs)regels in het verkeer alleen zien op het reguliere gebruik van de weg.
B.v. een bestuurder die achteruit rijdt op een voorrangsweg heeft geen voorrang op het verkeer dat de voorrangsweg nadert. Een bestuurder die van rechts, tegen de richting uit een eenrichtingsweg komt, die heeft geen voorrangsrecht.
Een bromfietser die van rechts van de stoep af komt rijden, die heeft geen voorrangsrecht.
Belangrijke stelregel in het verkeer is dat je er in redelijkheid vanuit mag gaan dat een ander zich aan de verkeersregels houdt.
Aldus gebruiker Mofkap op het Flitsserviceforum. Feitelijk wees me daar van de week op.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 28 mei 2018, 7:49

De vraag is dus inderdaad of het niet hebben van een rijbewijs (of zitten kijken op je iPhone of het veel harden rijden dan toegestaan, etc) er met redelijkheid mede toe heeft bijgedragen dat het ongeluk is gebeurd (of de schade aanzienlijk hoger is), los van de wettelijke schuldvraag. Omgekeerd geldt dat wettelijke "schuldige" de situatie redelijkerwijze had moeten zien aankomen. De rechter kan aansprakelijkheid omdraaien of verdelen. De verzekeraar zal zich formeler opstellen en indien beide partijen bij dezelfde maatschappij zitten de makkelijkste of financieel voordeligste weg kiezen.
Vrijwel geen enkele situatie is dezelfde, waardoor er maar weinig keiharde jurisprudentie is. De kans dat je het wint als de tegenpartij auto had gereden maar nooit een rijbewijs heeft gehad (en ook nooit gelesd) zal groter zijn dan voor brommers, waar je niet zo lang geleden niet eens een rijbewijs voor nodig had.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » ma 28 mei 2018, 9:00

Peter schreef:
ma 28 mei 2018, 7:49
... brommers, waar je niet zo lang geleden niet eens een rijbewijs voor nodig had.
Volgens mij is het vrijdag al 22 jaar nodig om een rijbewijs te hebben voor een brommer als je niet toen al 16 jaar of ouder was.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 28 mei 2018, 10:10

Het bromfietsrijbewijs (met praktijkexamen) is van 2006. Daarvoor vanaf 1996 een certificaat met alleen theorie-examen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 mei 2018, 15:16

^^ In de overgangsperiode moest je alleen theorie halen voor het brommer rijbewijs. Het praktijkexamen is iets later ingevoerd dan het rijbewijs zelf.

Ik had nog een brommercertificaat, mijn zusje hoefde alleen theorie te doen voor het AM rijbewijs.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 28 mei 2018, 19:45

@plunk:
Het klopt dat jij de veroorzaker bent van het ongeval, als ik dat zo lees.

Eerst de juridische kant: je had de scooter voor moeten laten gaan. Officieel gezien heb je hier geen voorrang verleend. Een overtreding waarop een boete van 230 euro staat, mits geconstateerd door een agent.

Wat de verzekering betreft: Meestal wordt in dit soort situaties besloten dat de schade aan het andere voertuig, waarvan de bestuurder dus geen rijbewijs heeft, niet wordt vergoed. De schade komt voor rekening van de bestuurder van de scooter en zal geen invloed hebben op jouw verzekering.

Iemand die zonder een daarvoor vereist rijbewijs een voertuig bestuurt, is niet verzekerd en zal zelf voor eventuele schades moeten opdraaien.

Ook kan die persoon op een lijst komen te staan, wat betekent dat deze persoon het nog lastig zal gaan krijgen als hij in de toekomst een verzekering met betrekking tot het verkeer wil afsluiten. Als het lukt, zal zijn premie zeer fors zijn.

Als bevestigd wordt dat de bestuurder van de scooter onderweg was zonder een geldig rijbewijs, dan zal hij daar een bekeuring voor ontvangen. Dat kan dus ook achteraf, mits dit uit het onderzoek blijkt. Of iemand wel of geen rijbewijs heeft, kan zo worden gecheckt. Financieel gaat deze scooter bestuurder dus zwaar het schip in.

Aan jouw kant dus: je verzekering dekt alleen de schade aan jouw voertuig, wat wel negatief van invloed zal zijn op je no-claim korting. De schade aan de scooter komt voor rekening van de bestuurder van de scooter zelf, omdat hij geen rijbewijs had. Het is zelfs mogelijk dat jouw verzekeringsmaatschappij de schade aan jouw voertuig, die je vergoed krijgt, zal verhalen op de scooter bestuurder. Juridisch zijn er geen consequenties omdat jouw overtreding niet officieel is geconstateerd door een agent.
Donateur Vereniging Wegenforum

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 29 mei 2018, 7:44

Hajo: Dat is misschien de insteek van de verzekeraar, maar de eigenaar (niet de berijder) van de scooter hoeft daar geen genoegen mee te nemen, als hij naar verwacht claimt geen toestemming te hebben verleend voor het gebruik van de scooter. Ik vermoed dat de uitkomst zal zijn dat de autobestuurder (of diens verzekeraar) opdraait voor de auto- en scooterschade. De scooterrijder zelf zal vermoedelijk (door zijn leeftijd en gebrek aan vermogen/inkomen) niet succesvol aansprakelijk te stellen zijn en een eventuele (algemene = niet motorvoertuig) WA-verzekering zal ook niet uitkeren.

PS Iets heel anders: hoe komt de naam van de overtreder in de database van de verzekeraar ? Hij is immers geen klant. Dat zou wel eens een ernstige privacy-overtreding kunnen zijn. Ik neem dan meer even aan dat hij niet onder het jeugdrecht valt.

WouterF
zandpaadje

Bericht door WouterF » di 29 mei 2018, 8:19

Ik ken de situatie ter plekke niet, maar als het een bromscooter was, zou het zomaar zo kunnen zijn dat deze daar niet op dat fietspad mocht rijden. Mocht dat zo zijn, ben je een stapje verder, lijkt me.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 mei 2018, 16:48

^^ Als het een snorscooter was geweest die er wel mag rijden had het ongeluk net zo goed kunnen gebeuren. Kortom, ik weet niet of dat argument meespeelt, maar het kan altijd helpen.
Peter schreef:
ma 28 mei 2018, 10:10
Het bromfietsrijbewijs (met praktijkexamen) is van 2006. Daarvoor vanaf 1996 een certificaat met alleen theorie-examen.
Nee, het praktijkexamen is pas in 2010 ingevoerd. De rijbewijscategorie AM bestond toen inderdaad al wel, maar was (net zoals het bromfietscertificaat) te behalen met slechts een theorie-examen.
Peter schreef:
di 29 mei 2018, 7:44
PS Iets heel anders: hoe komt de naam van de overtreder in de database van de verzekeraar ? Hij is immers geen klant. Dat zou wel eens een ernstige privacy-overtreding kunnen zijn. Ik neem dan meer even aan dat hij niet onder het jeugdrecht valt.
Dat is dan een database voor alle verzekeraars. De mensen die op die lijst staan kunnen vaak alleen maar bij De Vereende terecht.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 29 mei 2018, 22:10

Nog iets: die scooter reed over het fietspad ? Op veel bibeko-situaties (maar nog niet overal) hoort de bromscooter inmiddels op de rijbaan, ook op verkeerspleintjes. Het rijden op het fietspad van een rotondje, waar je zo'n snellere verkeersdeelnemer niet meer verwacht, had waarschijnlijk tot gevolg gehad dat het ongeval niet gebeurd geweest als de scooterrijder de regels had gekend en ernaar had gehandeld. Pleit ook voor gedeelde schuld.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 30 mei 2018, 9:10

Rene schreef:
di 29 mei 2018, 22:10
Nog iets: die scooter reed over het fietspad ? Op veel bibeko-situaties (maar nog niet overal) hoort de bromscooter inmiddels op de rijbaan, ook op verkeerspleintjes.
Als de scooterrijder een rijbewijs had gehad, had hij dat kunnen weten :heygrr:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 31 mei 2018, 8:41

Coen Tunnel schreef:
di 29 mei 2018, 16:48
Peter schreef:
Dat is dan een database voor alle verzekeraars. De mensen die op die lijst staan kunnen vaak alleen maar bij De Vereende terecht.
Ja: maar wie zet de naam van de scooterrijder op deze lijst?. Niet de politie. Welke verzekeraar dan ?. Die van een tegenpartij ? Die van de scooter (die op naam van iemand anders staat) ?

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 31 mei 2018, 12:03

^^ de verzekeringen van beide partijen kunnenn in het rijbewijzenregister nagaan of de bestuurder een rijbewijs had. Op basis daarvan kan elk van hen de bestuurder op de zwarte lijst bij stichting CIS plaatsen. Het betekent trouwens niet dat iemand op een zwarte lijst gegarandeerd geweigerd wordt, men kan simpelweg terugvinden dat persoon X betrokken is geweest bij aanrijding Y en toen geen rijbewijs had.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 31 mei 2018, 13:12

En dan vermoed ik dat die verzekeraar de privacyregels schendt. Er is immers geen relatie met deze persoon, dus mag deze verzekeraar zijn gegevens niet opnemen laat staan doorspelen. De scooterrijder kan dan ook (vermoedelijk met succes) via een kort geding eisen van de lijst gehaald te worden (net zo als dat kan met onterechte BKR registratie).

plunk
zandpaadje

Bericht door plunk » do 31 mei 2018, 13:33

Hajo schreef:
ma 28 mei 2018, 19:45
@plunk:
Wat de verzekering betreft: Meestal wordt in dit soort situaties besloten dat de schade aan het andere voertuig, waarvan de bestuurder dus geen rijbewijs heeft, niet wordt vergoed. De schade komt voor rekening van de bestuurder van de scooter en zal geen invloed hebben op jouw verzekering.

Het is zelfs mogelijk dat jouw verzekeringsmaatschappij de schade aan jouw voertuig, die je vergoed krijgt, zal verhalen op de scooter bestuurder.
Hey Hajo,
Je verschaft mij een belangrijke invalshoek. Je klinkt deskundig. Ben je dat ook?

De scooterboy was verder een heel aardig jong. Dus, tenzij het in mijn belang is, wil ik hem verder niet belasten met aangiftes e.d. Ik denk dat hij zijn lesje wel heeft geleerd. Ik focus me op het beperken van mijn eigen financiële schade. Dus bovenstaande woorden (jouw quote), daar wil ik graag verder op in gaan. Ik ben WA verzekerd. Als de schade aan de scooter NIET voor mijn rekening komt, verandert er niets aan mijn schadevrije jaren.

Huidige situatie (A): ik draai op voor de hele schade. Jouw situatieschets (B): ik hoeft de schade aan de scooter niet te betalen.
Hoe haal ik mijn recht en kom ik van A naar B. Heeft de verzekeraar het geheel voor het zeggen???

plunk
zandpaadje

Bericht door plunk » do 31 mei 2018, 13:37

Peter schreef:
Hajo: Dat is misschien de insteek van de verzekeraar, maar de eigenaar (niet de berijder) van de scooter hoeft daar geen genoegen mee te nemen, als hij naar verwacht claimt geen toestemming te hebben verleend voor het gebruik van de scooter. Ik vermoed dat de uitkomst zal zijn dat de autobestuurder (of diens verzekeraar) opdraait voor de auto- en scooterschade. De scooterrijder zelf zal vermoedelijk (door zijn leeftijd en gebrek aan vermogen/inkomen) niet succesvol aansprakelijk te stellen zijn en een eventuele (algemene = niet motorvoertuig) WA-verzekering zal ook niet uitkeren.

De jongen is meerderjarig. De eigenaar is diens schoonvader. Hij claimt inderdaad geen toestemming te hebben gegeven voor gebruik van de scooter. Via het schadeformulier is de naam van de scooterboy bekend bij verzekeraar. Via kenteken is de eigenaar (schoonvader) bekend.