Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ed1973
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 21:49

Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door ed1973 » di 29 mei 2018, 21:15

Toen ik 2 weken geleden achteruit weg wilde rijden uit een parkeervak bij een supermarkt, reed er tegelijkertijd een auto achteruit mijn kant op.

Ik zag de auto op tijd, stopte, maar de andere auto niet met een botsing als gevolg.

Heel stom, maar we hadden beiden geen schadeformulier bij ons. Ik heb toen de sitatie naar haar toegestuurd via whatsapp en zij heeft toen akkoord gegeven met een bericht terug.

Het bericht naar tegenpartij :

De situatie was als volgt, ik Ed (achternaam ff weggehaald) reed uiteruit het parkeervak uit bij de lidl bij safraanplein. Op dat moment zag ik een andere auto ook achteruit rijden mijn kant op en stopte mijn auto. Op dat moment reed de andere auto door en ramde de achterkant van mijn auto. Gaat u akkoord met de omschrijving?

Haar reactie:

Akkoord met dien verstande dat ik hem echt niet zag in de spiegel.

Vervolgens allemaal gegevens uitgewisseld en afgesproken:

1) Zij gaat thuis het schadeformulier invullen en aan mij toemailen
2) Ik vul mijn gedeelte in en onderteken hem en stuur hem weer terug
3) Zij ondertekent hem en stuurt hem weer aan mij

Schade meteen gemeld bij eigen verzekeraar en ook de volledige chatlog wilden ze hebben , als bewijsmateriaal.

Vervolgens heb ik tot 2x toe een verkeerd ingevuld schadeformulier ontvangen.

Eerste keer had zij zelf alle kruisjes voor A en B ingevuld en ook onderaan aangegeven hoeveel kruisjes er voor A en B waren gegeven.

Toen ik hier iets van zei, dat het verkeerd was ingevuld, had ze hem nogmaals ingevuld, maar bij haar kant wederom niet dat zij achteruit reed.

Dit kan bijna niet anders, dat zij dit opzettelijk doet, in de hoop dat ik dat niet zie en zij dus onder haar schuld uitkomt.

Eigen schadeformulier ingevuld met handtekening eronder, eerst aan eigen verzekeraar gestuurd, daarna aan haar.
Haar via whatsapp dit gestuurd:

[13:29, 29-5-2018] : Ik heb het schadeformulier van u ontvangen, echter ik zie dat optie 14 niet hebt aangevinkt : reed achteruit. We reden beiden achteruit immers. Omdat u tot 2x toe het schadeformulier niet correct heeft ingevuld, heb ik zelf een door mijn verzekeraar toegemaild schadeformulier ingevuld en ga ik zo direct naar u toemailen. Deze is reeds al naar mijn verzekeraar toegestuurd per email. Ook heb ik telefonisch contact gehad met mijn verzekeraar en de situatie uitgelegd en alle punten correct ingevuld. Tevens zijn alle whatsapp chatlogs doorgestuurd naar mijn verzekeraar. U hoeft alleen maar het schadeformulier verder in te vullen (uw kant), te ondertekenen en retour aan mij te sturen. Ik zal het schadeformulier binnen 5 minuten aan u toesturen.
[13:34, 29-5-2018] : Is gemaild.
[13:44, 29-5-2018] : Heeft u nog vragen stel dan dan gerust. We willen beiden dat dit zo snel mogelijk wordt afgehandeld.

Ze leest de berichten wel, maar dus geen antwoord meer.

Vragen :

1) Sta ik sterk ?
2) Is het niet strafbaar om een schadeformulier opzettelijk verkeerd in te vullen, in jouw voordeel (zoals de tegenpartij heeft gedaan) ?
3) Wat adviseren jullie mij verder om te doen ?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door Attietattie » di 29 mei 2018, 23:16

ed1973 schreef: di 29 mei 2018, 21:153) Wat adviseren jullie mij verder om te doen ?
Een app downloaden waarmee je direct ter plaatse een digitaal schadeformulier kunt invullen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ed1973
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 21:49

Re: Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door ed1973 » di 29 mei 2018, 23:59

Dankje, handig voor een volgende keer.

Vragen hebben eigenlijk meer betrekking op nu eigenlijk.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door Egbert » wo 30 mei 2018, 7:04

Volgens mij mag je altijd zelf, zonder interactie van de tegenpartij, een schadeformulier invullen en bij je verzekering indienen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door Lekkere Kwal » wo 30 mei 2018, 17:36

^^ Dit. Je neemt werk uit handen van de maatschappijen door 1 verklaring getekend door beide partijen te overhandigen. Maar als dat niet lukt wordt het alsnog een zaak van de ene partij tegen de ande en moeten de maatschappijen het verder maar uitzoeken. Zie ook https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 3&t=136415
Er is in principe niet veel aan de hand.

U levert gewoon uw eigen schademeldformulier in bij Centraal Beheer, en vult natuurlijk wel op de achterkant in, dat u de tegenpartij aansprakelijk stelt.

Centraal beheer gaat nu de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij benaderen voor zijn/haar schadefomulier.
Als ze dit niet inleveren is het een gemakkelijk zaak en zal de aansprakelijkheid van de tegenpartij erkent worden en de schade aan u uitgekeerd.
( Het is veel lastiger als de tegenpartij alsnog met een schadeformulier op de proppen komt waarin een totaal andere toedracht is beschreven, het is dan wel handig als er ook getuigen zijn)

De tegenpartij dient dan het dan maar met zijn/haar verzekering te regelen.
Je bent niet sowieso de verliezer omdat de andere partij wat anders claimt. Met die gespreksgeschiedenis erbij kan jouw maatschappij dus ook beargumenteren dat juist de tegenpartij een slecht verhaal heeft.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door Peter » do 31 mei 2018, 8:36

Als de partijen het over eens zijn dat jij stilstond, dan is de schade voor de andere partij.
Als de tegenpartij claimt dat jullie allebei vaart hadden, en er zijn geen onafhankelijke getuigen, dan kan het wel eens op 50%-50% uitlopen.

Daar de schade achterop is maakt het niet uit of iemand vergeet te melden dat hij achteruit reed. Alleen als deze claimt stil te staan (en jij niet) wordt het anders. Bij geringe snelheden en schade voor/achter is een bepaling welke auto reed niet eenvoudig uit schade op te maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door Boerenkool » wo 06 jun 2018, 0:39

Stilstaan is niet altijd een argument. Nauwelijks te bewijzen. En wordt snel geclaimd. Verzekeraars houden doorgaans verkeersregels aan.
Achteruitrijden is een bijzondere manoevre dus altijd voorrang verlenen. Daarnaast is er de stokoude regel dat je nooit harder mag rijden dan dat je kan overzien om nog tijdig te stoppen. Wordt zelden gebruikt maar door verzekeraars heel veel.
Daarmee geven ze vrijwel altijd de achterste partij de schuld. Die heeft, ongeacht allerlei regels en omstandigheden, al snel die regel overtreden, want anders had ie tijdig kunnen remmen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Aanrijding en geen schadeformulier bij me

Bericht door Lekkere Kwal » wo 06 jun 2018, 15:11

Boerenkool schreef: wo 06 jun 2018, 0:39 Stilstaan is niet altijd een argument. Nauwelijks te bewijzen. En wordt snel geclaimd. Verzekeraars houden doorgaans verkeersregels aan.
Achteruitrijden is een bijzondere manoevre dus altijd voorrang verlenen. Daarnaast is er de stokoude regel dat je nooit harder mag rijden dan dat je kan overzien om nog tijdig te stoppen.
Naja stokoud zegt niet zoveel, het is een gewone verkeersregel in de RVV1990 (artikel 19), dus los van aansprakelijkheidsregels en dat soort zaken. Ik heb hem ook bij de Rijdende Rechter voorbij zien komen toen iemand de gemeente wilde aanklagen omdat hij tegen een eerder omgevallen boom was gereden.
Wordt zelden gebruikt maar door verzekeraars heel veel.
Zover mij bekend is het ook het bepalende artikel als je beboet wordt voor bumperkleven.

Plaats reactie