uitrit met te weinig uitzicht?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door WouterF » wo 13 jun 2018, 11:43

De situatie is een kruising tussen een geasfalteerde dijkweg (binnen bebouwde kom, 30 km/u zone) en een geasfalteerde dijk-afrit naar 3 percelen. Als je vanaf die afrit de rijk oprijdt, heb je naar rechts vrij uitzicht, maar aan de linkerkant staat na 25 meter een 5 meter hoge loods waar de weg op de dijk naar links omheen buigt, dus je ziet daar vrij weinig.

Laatst reed ik daar de dijk op, na links/rechts/links kijken, en werd toch nog betoeterd door een auto die van links de dijk over kwam rijden en al toeterend uitweek en over de linker weghelft voor me langs reed.

Naar mijn gevoel reed die auto behoorlijk harder dan 30 km/u. En op dat punt heb je niet genoeg overzicht om rekening te houden met auto's die harder rijden.

Wat gebeurt er nu als er zich daar een aanrijding voordoet?

- auto uit uitrit heeft dus geen voorrang?
- auto die auto uit uitrit niet ziet rijdt dus te hard, want heeft geen overzicht over de weg?
- het ís helemaal geen uitrit, want het bestratingsmateriaal is identiek asfalt en er loopt geen stoep door, dus het is een situatie met verkeer van rechts?

Hoe zien jullie dat?
Laatst gewijzigd door WouterF op wo 13 jun 2018, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door BHJ » wo 13 jun 2018, 11:54

^^ Heb je de locatie toevallig op streetview?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door WouterF » wo 13 jun 2018, 12:11

nee, dat lijkt er niet te zijn, sorry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door Peter » wo 13 jun 2018, 12:59

Als de zijweg naar 3 percelen gaat, er geen voorrang geregeld is of kenmerken van een uitritconstructie zijn, en er geen kenmerken zijn van een eigen-terrein (lees: kenmerken dat de weg niet openbaar is zoals hek of bord) dan heeft verkeer van rechts in principe voorrang.

Als je slecht zicht heb, moet je soms ook als je geen voorrang hebt toch de weg opsteken. Meestal kan je op zijn minst stilstaan voordat er een auto uit een dode hoek komt. Niemand heeft voorrang op een stilstaand voertuig, maar bewijzen kan lastig zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door verfmeer95 » wo 13 jun 2018, 13:13

Ik zou met de gemeente (tenzij het waterschap wegbeheerder is) gaan overleggen en vragen of er een spiegel geplaatst kan worden aan de overzijde van de weg. Daarmee vergroot je het uitzicht.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door Peter » wo 13 jun 2018, 13:30

Ik vermoed dat WouterF hier op bezoek was en niet woont....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door WouterF » wo 13 jun 2018, 13:48

Ik woon er juist wel, vandaar dat ik ook wat aarzel om de exacte locatie met foto en al op het forum te zetten.
Meestal gaat het trouwens goed, er is over het algemeen weinig verkeer.

Een spiegel aan de overkant zal hem wel niet worden, daar woont ook iemand die ongetwijfeld niet graag een paal met spiegel recht voor zijn huis wil.

De afrit is trouwens niet echt een zijweg, het is een route naar 1 oprit (10 meter diep) van mijn buren, 1 erf (15 meter diep) van mij en 1 loods (20 meter diep) van mijn buten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door Peter » wo 13 jun 2018, 15:00

Een doodlopende weg is nog steeds in de regel een openbare weg. Pas als het naar slechts 1 huis/erf gaat kan het vaag worden, als de weg in bezit van bijvoorbeeld gemeente is (en in theorie openbaar). Als het dan een inrit lijkt, is het vermoedelijk ook een inrit voor een schadegeval.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door verfmeer95 » wo 13 jun 2018, 15:43

WouterF schreef: wo 13 jun 2018, 13:48 Een spiegel aan de overkant zal hem wel niet worden, daar woont ook iemand die ongetwijfeld niet graag een paal met spiegel recht voor zijn huis wil.
Als je er zorgt dat de spiegel niet recht voor zijn raam staat, lijkt het me niet zo'n groot probleem. Ik neem aan dat er ook gewoon lantaarnpalen staan, desnoods hangen ze hem daar aan. Gezien het ongevalsrisico zou ik toch contact met de gemeente opnemen, want voorkomen is beter dan genezen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 16:16

WouterF schreef: wo 13 jun 2018, 13:48 Ik woon er juist wel, vandaar dat ik ook wat aarzel om de exacte locatie met foto en al op het forum te zetten.
Kun je er misschien een schets van maken? Dat zou voor veel mensen al veel verduidelijken.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door Victor » wo 13 jun 2018, 19:11

^^ Wouter's uitleg is toch wel voldoende om je er een voorstelling van te kunnen maken? Voor mij wel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door duikgek89 » wo 13 jun 2018, 19:41

^^ Maar ben je zeker dat je het juist interpreteert?
Ik kan me er verschillende voorstellingen bij maken, zoals veel anderen waarschijnlijk ook, maar er is een risico dat verschillende mensen het verschillend interpreteren.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door Attietattie » wo 13 jun 2018, 21:42

WouterF schreef: wo 13 jun 2018, 13:48Een spiegel aan de overkant zal hem wel niet worden, daar woont ook iemand die ongetwijfeld niet graag een paal met spiegel recht voor zijn huis wil.
Hij kan wel meer willen. Dat heeft ie gewoon te accepteren. Net als een verkeersbord aan je gevel of in je tuin.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door WouterF » do 14 jun 2018, 9:28

Ik heb mijn paint-talenten in de strijd gegooid:

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door Attietattie » vr 15 jun 2018, 6:55

Dit topic heeft simpelweg niet zoveel zin zonder Streetview of foto's.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: uitrit met te weinig uitzicht?

Bericht door Peter » vr 15 jun 2018, 14:14

Attietattie schreef: wo 13 jun 2018, 21:42 Hij kan wel meer willen. Dat heeft ie gewoon te accepteren. Net als een verkeersbord aan je gevel of in je tuin.
Volgens mij is dat niet zo eenvoudig meer, tenzij er gewoonterecht is of erfdienstbaarheid bestaat. Het is wel af te dwingen, net als een leiding door je tuin, maar het kan niet zomaar zonder toestemming van de eigenaar of een formele aanwijzing door een overheid en vaak (bij bezwaar) een rechterlijke uitspraak (na een aanwijzing werk van algemeen nut).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie