Downgraden Hoekseweg Strijen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Maxmax
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 16:33

Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door Maxmax » vr 22 jun 2018, 13:37

Het waterschap Hollandse Delta wil de Hoekseweg in Strijen volgende maand ‘Duurzaam Veilig’ inrichten. Dat betekent volgens hun de weg volgooien met drempels en de snelheid te verlagen van 80 naar 60 km/u.
Hier een Streetviewlinkje naar de weg: https://www.google.nl/maps/@51.7704709, ... 312!8i6656

De weg is voor 3,5 km kaarsrecht, heeft een vrijliggend fietspad(!), heeft een paar erftoegangen en 2 zijwegen. Ik rij hier zelf regelmatig. Ik schat dat de V85 op een kleine honderd ligt, zelf rij ik meestal 100-110, wat met uitgestrekte zicht prima kan. De weg is erg hobbelig, wat komt door het drassige land. Hierdoor blijft de snelheid van de meeste weggebruikers nog redelijk binnen de perken.

Nu vraag ik me af wat ik kan doen tegen dit besluit. Er moet natuurlijk een verkeersbesluit worden genomen, wat binnenkort gebeurt, maar ik lees op internet dat je alleen in bezwaar kan gaan als je een ‘directe belanghebbende’ bent. Dat ben ik niet, dus vraag ik me af of er nog andere opties tegen dit onnodig downgraden zijn. Hebben jullie tips?

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door JB81 » vr 22 jun 2018, 13:39

Waarom neem je aan dat je geen belanghebbende bent?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door Peter » vr 22 jun 2018, 13:46

In de regel worden alleen aanwonenden (incl bedrijven) als direct belanghebbenden gezien voor een snelheidsregime. Of je dagelijks over de weg komt is van geen belang, behalve wellicht als je als OV-busbedrijf je aansluitingen niet meer kunt halen (zwaarwegend belang). Voor een geslotenverklaring is dat meestal breder: dan vallen alle partijen eronder die redelijkerwijs geen alternatief hebben om op het hoofdwegennet te komen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

immetjes
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 31 mei 2011, 14:33

Re: Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door immetjes » do 19 jul 2018, 11:41

Je rijdt dus altijd 35% te hard op een landweg waar wel eens dieren (vogels?) en (landbouw)voertuigen kunnen oversteken? :geenlach: Stel iemand wil vanaf een zijweg de weg oprijden. Bestuurder schat jouw snelheid in op 80km/u en opeens kom je met 110 aan zeilen....

Nu zal je dus 60km/u moeten gaan rijden (overigens net zoals zo veel andere plekken in NL, waar al die smalle 80km/u wegen al lang geleden omgezet zijn in 60km/u zones (zoals de zijweg van de Hoekseweg)) . Zet de vmax dan op 65 km/u, let op en geniet van de ruimte en de omgeving, je doet over die 3.5km dan ruim 3min. Rij je 85 dan doe je er krap drie minuten over (193s vs 158s).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jul 2018, 12:52

^^ Het is maar de vraag of de toekomstige drempels ook daadwerkelijk met 60 km/u genomen kunnen worden. Soms wel, maar vaak moet je ook verder afremmen.

Je kunt zeggen dat het maar 35 seconden per enkele reis is. Maar als het je woon-werkroute is zijn dat wel 70 seconden per dag. Uiteindelijk kom je er op uit dat je op jaarbasis zo'n 4,5 uur extra in de auto zit.

De Vmax op een weg met een vrijliggend fietspad verlagen naar 60 km/u is natuurlijk vrij discutabel. Dat neigt naar autootje pesten en heeft met veiligheid weinig meer te maken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door Willem » do 19 jul 2018, 14:54

Coen Tunnel schreef: do 19 jul 2018, 12:52 Je kunt zeggen dat het maar 35 seconden per enkele reis is.
Plus alle andere wegen die in snelheid naar 60, van 100 naar 80 of van 120/130 naar 100 zijn verlaagd omdat dit toch maar hooguit zoveel seconden per enkele reis scheelt. Bij elkaar opgeteld tikt dat nog aan.

Bij dit soort dingen gaat het niet om extra veiligheid, maar gewoon omdat het zo moet of hoort.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door duikgek89 » do 19 jul 2018, 15:55

immetjes schreef: do 19 jul 2018, 11:41 Je rijdt dus altijd 35% te hard op een landweg waar wel eens dieren (vogels?) en (landbouw)voertuigen kunnen oversteken? :geenlach: Stel iemand wil vanaf een zijweg de weg oprijden. Bestuurder schat jouw snelheid in op 80km/u en opeens kom je met 110 aan zeilen....
Als die inschatting een probleem is dan zou die bestuurder geen rijbewijs moeten hebben. Want zelfs als de afstand zo groot is die je nodig hebt om bij 80km/h netjes voorrang te verlenen (dat betekent ongehinderd laten doorgaan, niet zo voorgooien dat de ander nog net kan remmen wat ik in de praktijk te vaak zie) dan is dat met 100km/h kruissnelheid nog steeds makkelijk op te lossen.

Dieren, verkeer uit zijstraten en landbouwverkeer zijn zo'n open weg normaal gesproken van veraf zichtbaar voor bestuurders die hun ogen op de weg hebben in plaats van op de teller en smartphone.

Daarnaast zijn er landen waar op dergelijke wegen 90km/h is toegestaan. In Duitsland 100km/h en dat is in de praktijk geen enkel probleem.
immetjes schreef: do 19 jul 2018, 11:41 Zet de vmax dan op 65 km/u, let op en geniet van de ruimte en de omgeving, je doet over die 3.5km dan ruim 3min. Rij je 85 dan doe je er krap drie minuten over (193s vs 158s).
Ik moet je een compliment maken! Je hebt het gebruikelijke flauwekul argument waarmee men alle auto-pest maatregelen die niks, maar dan ook echt helemaal niks, oplossen rechtvaardigd, toch best mooi en creatief verpakt!

Als je echt zo goed bent in getalletjes dan zou jij ook moeten begrijpen dat je al die verliezen bij elkaar op moet tellen om het verlies op de totale rit te berekenen. Iets wat beleidsmakers nooit doen omdat ze stiekem beetje bij beetje weghalen; maar ondertussen heb je in grote delen van Nederland voor 50km zomaar een uur nodig...

Maxmax
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 16:33

Re: Downgraden Hoekseweg Strijen

Bericht door Maxmax » do 19 jul 2018, 17:28

immetjes schreef: do 19 jul 2018, 11:41
Nu zal je dus 60km/u moeten gaan rijden (overigens net zoals zo veel andere plekken in NL, waar al die smalle 80km/u wegen al lang geleden omgezet zijn in 60km/u zones (zoals de zijweg van de Hoekseweg)) . Zet de vmax dan op 65 km/u, let op en geniet van de ruimte en de omgeving, je doet over die 3.5km dan ruim 3min. Rij je 85 dan doe je er krap drie minuten over (193s vs 158s).
Deze zijweg is wel duidelijk anders ingericht dan de Hoekseweg.

immetjes schreef: do 19 jul 2018, 11:41 Je rijdt dus altijd 35% te hard op een landweg waar wel eens dieren (vogels?) en (landbouw)voertuigen kunnen oversteken? :geenlach: Stel iemand wil vanaf een zijweg de weg oprijden. Bestuurder schat jouw snelheid in op 80km/u en opeens kom je met 110 aan zeilen....
Ik zei meestal. Ik pas me snelheid aan aan de omstandigheden. Bovendien is het verkeer uit de zijwegen zo gering, dat ik denk ik op paar handen kan tellen dat ik er reed en er sprake was van een 'conflict' met de zijweg. En aangezien ik al 4 jaar deze weg in mijn woon-werkroute heb, heb ik er al aardig wat keertjes gereden.
Coen Tunnel schreef: do 19 jul 2018, 12:52 ^^ Het is maar de vraag of de toekomstige drempels ook daadwerkelijk met 60 km/u genomen kunnen worden. Soms wel, maar vaak moet je ook verder afremmen.

Je kunt zeggen dat het maar 35 seconden per enkele reis is. Maar als het je woon-werkroute is zijn dat wel 70 seconden per dag. Uiteindelijk kom je er op uit dat je op jaarbasis zo'n 4,5 uur extra in de auto zit.

De Vmax op een weg met een vrijliggend fietspad verlagen naar 60 km/u is natuurlijk vrij discutabel. Dat neigt naar autootje pesten en heeft met veiligheid weinig meer te maken.
Uit de tekeningen over het herinrichten van de weg bleek dat er 9 (!) drempels/plateaus worden aangelegd. :dontknow:
Die 4,5 uur extra is maar op 1 weg van mijn woon-werkroute. Gelukkig is mijn woon-werkroute niet zo lang, maar voor alle onnodig lage snelheidslimieten tijdens mijn zakelijke ritjes telt het aardig op..

Ik heb trouwens een paar dagen geleden bezwaar ingediend, ik ben benieuwd wat er van gaat komen.

Plaats reactie