Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Theo
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul 2018, 9:27

Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Theo » zo 29 jul 2018, 17:58

Binnen de 30/60 km/h zone worden werkzaamheden uitgevoerd. Door de uitvoerder, die uiteraard werkt in opdracht van de wegbeheerder worden een bord :A1-30: (A1-30) met daaronder bord :J16:
A1-30 heeft een beperkte werking n.l voor het wegvak, dus eigenlijk al einde zone.)
Er zij 2 mogelijkheden - passage kruising of splitsing - :A2-30: of zelfs :F8: . Volgens mij wordt daarmee ook einde zone aangegeven of heb ik dat mis.

BABW
Artikel 9
1 Boven de verkeersborden A1, C1, C6 tot en met C22a, E1, E3, E9, G5 en G7 van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, kan het woord «zone» worden aangebracht. Hieraan kan een aanduiding van het gebied van de zone worden toegevoegd.

2 Als boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht zonder aanduiding van het gebied van de zone, wordt op in aanmerking komende plaatsen bij de zonegrens een bord geplaatst waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.


Hieruit kan ik niet direct opmaken dat dit dmv geplaatste borden A2-30-ZE of A2-60- ZE (Einde zone maximumsnelheid ) moet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Attietattie » zo 29 jul 2018, 18:52

'...waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.'

Een F08 geeft niet aan dat de zone wordt beëindigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jffry101
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 12:03

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Jffry101 » ma 30 jul 2018, 1:34

Attietattie schreef: zo 29 jul 2018, 18:52 Een F08 geeft niet aan dat de zone wordt beëindigd.
Dat niet, maar dat zou dan volgens mij wel betekenen dat het verbod (A01-30) wordt opgeheven, waardoor het een verbodsloze zone lijkt te worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Attietattie » ma 30 jul 2018, 1:54

Nee, de losse A01 wordt opgeheven. De zone, inclusief al haar beperkingen, blijft gelden tot het einde-zonebord.

Net als dat een :F9: geen verkeersborden opheft, heft een :F8: geen zone op. Een :F8: heft alle beperkingen op, maar in artikel 9 staat mijns inziens vrij duidelijk dat een einde-zonebord de enige manier is waarop een zone te beëindigen is (of door aan te geven in welk gebied de zone geldt).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Peter » ma 30 jul 2018, 7:14

Een zekere en veelvuldig voorkomende manier is het begin van een andere zone, bijvoorbeeld de 30/60 switch bij de bebouwde kom grens. Je hoeft de oude niet ook nog eens op te heffen. De vraag is ook of een zone wordt opgeheven door een Bibeko/bubeko bord. Waarschijnlijk in ieder geval handhaaftechnisch wel vanwege de onduidelijkheid. Stad in zou het ook raar zijn dat een Vmax 60 zone van kracht zou blijven (als er slechts een kombord staat). Een snelwegbord en vermoedelijk ook een autowegbord zou gezien kunnen worden als een aparte zone, zonder een herhaling van Vmax.
Afwijkende en zeker hogere snelheden binnen een zone (anders dan Vmax 70 bibeko) zijn inderdaad een dingetje. Een wegenbouwer wil wel eens een Vmax 50 bord plaatsen in een Vmax30 zone of een Vmax 30 bord in een woonerf. Mag je dan ook daadwerkelijk harder ? Vermoedelijk niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 jul 2018, 7:30

Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14 Afwijkende en zeker hogere snelheden binnen een zone (anders dan Vmax 70 bibeko) zijn inderdaad een dingetje. Een wegenbouwer wil wel eens een Vmax 50 bord plaatsen in een Vmax30 zone of een Vmax 30 bord in een woonerf. Mag je dan ook daadwerkelijk harder ? Vermoedelijk niet.
Nee, het zonebord en het woonerfbord :G5: hebben een zonale werking. Als er twee verschillende snelheden aangegeven staan geldt de laagst aangegeven snelheid. Het woonerfbord is bij wet beperkt tot stapvoets rijden (15 km/u).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Peter » ma 30 jul 2018, 8:15

Het enige voorbeeld dat de wetgever noemt als snelheidsverhoging binnen een zone is dacht ik de Vmax 70 bibeko. Maar betekent dat automatisch dat een Vmax 60 bord moet worden geinterpreteerd als Vmax 50 als deze bibeko ligt ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Attietattie » ma 30 jul 2018, 10:40

Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14 Een zekere en veelvuldig voorkomende manier is het begin van een andere zone, bijvoorbeeld de 30/60 switch bij de bebouwde kom grens. Je hoeft de oude niet ook nog eens op te heffen.
Dat het altijd zo gebeurt, betekent niet dat dat correct is. Artikel 9 lijkt me heel duidelijk.
Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14De vraag is ook of een zone wordt opgeheven door een Bibeko/bubeko bord. Waarschijnlijk in ieder geval handhaaftechnisch wel vanwege de onduidelijkheid.
Nogmaals, artikel 9 is er heel duidelijk over. Dat handhaving lastig wordt, ben ik met je eens.
Coen Tunnel schreef: ma 30 jul 2018, 7:30
Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14 Afwijkende en zeker hogere snelheden binnen een zone (anders dan Vmax 70 bibeko) zijn inderdaad een dingetje. Een wegenbouwer wil wel eens een Vmax 50 bord plaatsen in een Vmax30 zone of een Vmax 30 bord in een woonerf. Mag je dan ook daadwerkelijk harder ? Vermoedelijk niet.
Nee, het zonebord en het woonerfbord hebben een zonale werking. Als er twee verschillende snelheden aangegeven staan geldt de laagst aangegeven snelheid. Het woonerfbord is bij wet beperkt tot stapvoets rijden (15 km/u).
En bij wet is bepaald dat tekens boven regels gaan. Die 15km/h is een regel, de :A1-30: is een teken. Je mag er dus gewoon 30.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Dion » di 31 jul 2018, 14:16

Attietattie schreef: ma 30 jul 2018, 10:40
Coen Tunnel schreef: ma 30 jul 2018, 7:30
Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14 Afwijkende en zeker hogere snelheden binnen een zone (anders dan Vmax 70 bibeko) zijn inderdaad een dingetje. Een wegenbouwer wil wel eens een Vmax 50 bord plaatsen in een Vmax30 zone of een Vmax 30 bord in een woonerf. Mag je dan ook daadwerkelijk harder ? Vermoedelijk niet.
Nee, het zonebord en het woonerfbord hebben een zonale werking. Als er twee verschillende snelheden aangegeven staan geldt de laagst aangegeven snelheid. Het woonerfbord is bij wet beperkt tot stapvoets rijden (15 km/u).
En bij wet is bepaald dat tekens boven regels gaan. Die 15km/h is een regel, de A01-30 is een teken. Je mag er dus gewoon 30.
Ho ho, niet zo snel... :rofl2:
Artikel 63b RVV1990 schreef: 1 Wanneer verkeerstekens die een maximumsnelheid aanduiden een hogere snelheid aangeven dan :
a. de in de artikelen 20, onderdeel b, 21, onderdeel b, en 22 vastgestelde maximumsnelheden, of
b. de ingevolge een ministeriële regeling krachtens artikel 86a geldende maximumsnelheid, of
c. de in artikel 45 aangegeven snelheid,
geldt de laagste aangegeven snelheid.
Artikel 45 RVV1990 schreef: Bestuurders mogen binnen een erf niet sneller rijden dan 15 km per uur.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Dion » di 31 jul 2018, 14:20

Attietattie schreef: ma 30 jul 2018, 10:40
Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14 Een zekere en veelvuldig voorkomende manier is het begin van een andere zone, bijvoorbeeld de 30/60 switch bij de bebouwde kom grens. Je hoeft de oude niet ook nog eens op te heffen.
Dat het altijd zo gebeurt, betekent niet dat dat correct is. Artikel 9 lijkt me heel duidelijk.
Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14De vraag is ook of een zone wordt opgeheven door een Bibeko/bubeko bord. Waarschijnlijk in ieder geval handhaaftechnisch wel vanwege de onduidelijkheid.
Nogmaals, artikel 9 is er heel duidelijk over. Dat handhaving lastig wordt, ben ik met je eens.
Ik vind artikel 66 duidelijker:
Artikel 66 RVV1990 schreef: 1 Indien boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht en een aanduiding van het gebied van de zone is toegevoegd, geldt het verkeersbord in het aldus aangeduide gebied.
2 Indien boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht zonder aanduiding van het gebied van de zone, geldt het verkeersbord in een gebied dat wordt begrensd door het verkeersbord en een of meer in samenhang met dat verkeersbord geplaatste borden waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

Theo
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul 2018, 9:27

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Theo » wo 01 aug 2018, 20:21

Ik merk dat er een verschillende wordt gedacht over de toepassing van borden binnen een zone met name de A1 borden.
Ik heb de volgende mening hierover:
a/ A1 borden zijn volgens mij verbodsborden.
Hieronder valt ook bord A1-30-ZB.

Dit bord vind je niet in de bijlage 1 van het RVV90
In artikel 9 BABW (Besluit) wordt aangegeven boven welke verkeersborden het woord «zone» kan worden aangebracht.
(Artikel 9 besluit)
1 Boven de verkeersborden A1, C1, C6 tot en met C22a, E1, E3, E9, G5 en G7 van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, kan het woord «zone» worden aangebracht. Hieraan kan een aanduiding van het gebied van de zone worden toegevoegd.)

Bijlage 1 van het RVV90 beperkt zicht tot de borden A1 t/m A5
Tevens zijn dit “verbodsborden”.(je mag niet …)
Tekst bord F8 Einde van ALLE door verkeersborden aangegeven “verboden.”
A1-30-ZB is een verbodsbord dus is F8 wel degelijk van toepassing. ( Er staat niet muv een «zone» borden )
2 Als boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht zonder aanduiding van het gebied van de zone, wordt op in aanmerking komende plaatsen bij de zonegrens een bord geplaatst waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

Hier staat niet dat niet moet worden aangeduid met een bord «einde zone». Dus niet alleen F8 is van toepassing maar ook A2 einde maximum snelheid.
Terugkomende op de casus ( A1 / A2-30 borden binnen de 30 km/h-zone.)
Bord A1-30 (binnen de zone 30 km/h eigenlijk al overbodig want je mag niet harder dan 30 km/h) met daaronder bord J16 (Waarschuwing voor werk in uitvoering) .
Bord A1-30 zou nu ook een zonale betekenis hebben, er is niet aangegeven dat het “einde zone” is.
Vervolgens wordt aan het einde van de werkzaamheden een bord A2-30 (einde maximumsnelheid geplaatst), maar dat zou niet betekenen einde maximumsnelheid daar men nog binnen de 30 km/h zone zou rijden ??
Is dat niet tegenstrijdig ?
Volgens mij worden dan de normale snelheden binnen de bebouwde kom van kracht, nl 50 km/h.

Ik denk dat men aan het begin van de werkzaamheden alleen bord J16
(waarschuwing voor werk in uitvoering) kan plaatsen. Of
Bord A1-30 en aan het eind van de werkzaamheden A1-30-ZH ( Herhaling zone met maximumsnelheid.)
Mogelijk dat dit bij een 60 km/h-zone iets genuanceerde kan liggen.
Door het plaatsen van bord A1-30 met daaronder J16 (Waarschuwing voor werk in uitvoering) kan dit wel, alleen niet als men bord F8 ( Einde van alle door verkeersborden aangegeven “verboden.”)
plaatst aan het einde van de werkzaamheden.
Als men een bord A2-30 zou plaatsen is dat wel einde maximumsnelheid
met betrekking voor bord A2-30.
Maar dat wil niet zeggen dat ik dan niet harder mag rijden als 60 km/h. Hier geldt hetzelfde als in de 30 km/h-zone, nl einde zone en zou men opnieuw een zone bord dienen te plaatsen (A1-60-ZB)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Attietattie » wo 01 aug 2018, 21:04

Dat is een heeeeeel lang verhaal om te zeggen dat jij vindt dat een :F8: ook zones opheft en dat je RVV-artikel 66 dus negeert.

En in de richtlijnen staat gewoon dat de :A1-30: icm een :J16: kan worden geplaatst bij werkzaamheden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Dion » do 02 aug 2018, 9:59

Is een maximumsnelheid eigenlijk wel een verbod?
Geldt een :F8: eigenlijk wel voor snelheid?
Laatst gewijzigd door Dion op do 02 aug 2018, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Bert65 » do 02 aug 2018, 10:07

2X ja.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Kaaiman » do 02 aug 2018, 10:43

Kan iemand even :: om de bordcodes zetten om de bijbehorende verkeersborden zichtbaar te maken? Dan kunnen ook niet-encyclopedische lezers het nog enigszins volgen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Dion » do 02 aug 2018, 12:51

ECLI:NL:RBZUT:2011:BT1870 schreef: Aan de officier van justitie kan worden toegegeven dat een verkeersbord met opschrift "zone" in beginsel blijft gelden totdat de bestuurder een bord "einde zone" is gepasseerd. De kantonrechter sluit ook niet uit dat de wetgever ervan uitging dat in een geval als het onderhavige na het passeren van bord F8 het "zonemaximum" weer zou gelden. Dat standpunt biedt zeker ook praktische voordelen.

Dat kan echter niet beslissend zijn. Appellant heeft terecht gewezen op de betekenis van bord F8 zoals omschreven in het RVV: "einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden". Doorslaggevend is dus of bord A0160ZB een verbod inhoudt.

De officier van justitie heeft ter zitting betoogd dat bord A0160ZB geen verbodsbord is, maar een gebodsbord. De kantonrechter kan de officier van justitie hierin niet volgen. De strekking van bord A0160ZB is immers geen andere dan dat het verbiedt om - binnen de zone - harder te rijden dan aangegeven.

Het enkele feit dat er een bord "einde zone" bestaat, betekent niet dat alléén op die manier het zoneverbod kan worden beëindigd. Een door een verkeersbord F2 aangeduid inhaalverbod kan immers óók worden beëindigd met een bord F8, ondanks het bestaan van bord F4.
ECLI:NL:GHLEE:2005:AT9430 schreef: 3.9. Een door een bord A1 aangegeven maximumsnelheid wordt in beginsel opgeheven door een bord A2 (einde maximumsnelheid) of een bord F8 ( einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden). Voorts schrijft artikel 63 RVV 1990 voor, dat verkeerstekens - zoals borden die een maximumsnelheid aangeven - boven verkeersregels - zoals artikel 20 RVV 1990 , dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom regelt - gaan. Een en ander is echter slechts het geval voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens. In overeenstemming daarmee wordt in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens in Hoofdstuk II, paragraaf 1 onder 2 in de eerste volzin voorgeschreven, dat borden niet worden toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Een uitzondering hierop vormt paragraaf 4 van dit hoofdstuk ten aanzien van bord A1, onder 3. Binnen de bebouwde kom mag bord A1 worden geplaatst om zonodig te herinneren aan de algemene snelheidslimiet van 50 km/h.

3.10. Een en ander brengt mee, dat indien de stellingen van de betrokkene omtrent het geplaatst zijn van de borden juist zijn, hij bij het passeren van het bord, dat het einde van de bebouwde kom aangeeft, heeft mogen uitgaan van de in art. 21 RVV 1990 bepaalde maximumsnelheid van 80 km per uur.

Theo
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul 2018, 9:27

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Theo » do 02 aug 2018, 20:07

Bedankt Dion,

Ik had al zitten zoeken naar uitspraken mbt het onderwerp kon ze niet vinden.
Ik was kennelijk niet helemaal duidelijk in mijn betoog.
Iedereen bedankt.

Theo
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul 2018, 9:27

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Theo » zo 28 okt 2018, 22:34

Ik wil hier toch nog even reageren.
Zal met dit lange verhaal toch proberen duidelijk te maken waarom, mede gelet op de jurisprudentie die is gevonden, waarom ik denk dat een zone door een ander bord dan uitsluiten een A02-..-ZE verkeersbord beeindigd kan worden.
Attietattie schreef: wo 01 aug 2018, 21:04 Dat is een heeeeeel lang verhaal om te zeggen dat jij vindt dat een ook zones opheft en dat je RVV-artikel 66 dus negeert.

En in de richtlijnen staat gewoon dat de icm een kan worden geplaatst bij werkzaamheden.
Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14 De vraag is ook of een zone wordt opgeheven door een Bibeko/bubeko bord. Waarschijnlijk in ieder geval handhaaf technisch wel vanwege de onduidelijkheid. Stad in zou het ook raar zijn dat een Vmax 60 zone van kracht zou blijven (als er slechts een kombord staat).
Zie onderaan in het kort uitspraak ECLI:NL:GHARL:2015:984

(Art 66 RVV90
2 …begrensd door het verkeersbord en een of meer in samenhang met dat verkeersbord geplaatste borden waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

en Art.9 BABW
2 … wordt op in aanmerking komende plaatsen bij de zonegrens een bord geplaatst waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

Samenhang = onderling verband / in relatie / overeenkomstig

A01.. / A01-..-ZB verkeersborden :
a/ behoren bij de verkeersborden uit hoofdstuk A bijlage I, van het RVV 1990;
b/ het zijn verbodsborden;
c/ welke verbod ? Om harder te rijden dan …. , dus snelheid binnen een zone;

A02-.. / A02-..-ZE OF F08 verkeersborden
a/ zijn verkeersborden behoren tot hoofdstuk A bijlage I, van het RVV 1990;
b/ A02 verkeersborden geven aan “einde maximumsnelheid” dus het einde van het verbod om harder dan … te rijden ;
c/ hiertoe behoord dus ook verkeersbord F08 – samenhang – Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden )

Reden voor de invoer van <<zone>> borden
Per 1 april 1983 is de mogelijkheid geopend een maximumsnelheid van 30 km/h binnen de bebouwde kom in te voeren.
In eerste instantie moest op elke hoek van de straat het bekende ronde bord (model 1, RVV – nu A01) geplaatst worden, per 1 januari 1984 werd het mogelijk zoneborden te gebruiken.
Dit omdat volgens artikel.8 BABW een gebods- of verbodsbord alleen beperkt mag worden en de werking van een verkeersteken alleen van kracht is voor het wegvak waarlangs het geplaatst is en dus bij een volgend wegvak opnieuw dient te worden geplaatst.


Twee uitspraken waarin volgens mij de samenhang tussen de verkeersborden duidelijkheid geven.
1e Even terug naar deze uitspraak (ingebracht door Dion) welke betrekking heeft op de mij ingebrachte casus.
Uitspraak: ECLI:NL:RBZUT:2011:BT1870.
(Verkeersrecht. Betekenis van bord F8 RVV (einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden) binnen een zone.)


De kantonrechter sluit ook niet uit dat de wetgever ervan uitging dat in een geval als het onderhavige na het passeren van bord F8 het "zonemaximum" weer zou gelden. Dat standpunt biedt zeker ook praktische voordelen.
Dat kan echter niet beslissend zijn. Appellant heeft terecht gewezen op de betekenis van bord F8 zoals omschreven in het RVV: "einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden".
Doorslaggevend is dus of bord A0160ZB een verbod inhoudt.
En de strekking van bord A0160ZB is immers geen andere dan dat het verbiedt om - binnen de zone - harder te rijden dan aangegeven.

De beslissing:
Het beroep wordt gegrond verklaard.
De bestreden beslissing en de inleidende beschikking worden vernietigd.


Maw: F08 beëindigd ook de zone.
______________________________

2e In onderstaande uitspraak ( in het kort) is er geen samenhang tussen vekeersbord H01 (bebouwde kom) en verkeersbord A01-ZB (snelheid) en moet een ander A01 verkeersteken geplaatst worden, hetgeen tevens inhoudt (gelet op de uitspraak) dat de zone beëindigd kan worden door een ander verkeersbord dan uitsluitend een A02-..-ZE

Uitspraak: ECLI:NL:GHARL:2015:984
De betrokkene reed vanuit een 60 km-zone de bebouwde kom in,
aangeduid met bord H1, en rijdt daar geen 50 km/h maar 71 km/h.
Aannemelijk is dat ten tijde van de snelheidsoverschrijding bij het bord H1 niet meer een bord
einde 60 km-zone was geplaatst.


Punt 15
15. Het hof volgt niet de stelling van de officier van justitie dat een bord H1 een dermate grote samenhang heeft met de te voeren snelheid dat bord H1 ook het einde van de 60 kilometerzone inhoudt. Een bord H1 is niet een in samenhang met bord A01-60-ZB geplaatst bord dat het einde van een zone aangeeft, maar een bord dat het begin van de bebouwde kom aangeeft, waarin ingevolge artikel 20 onder a RVV 1990 de algemene regel geldt dat voor motorvoertuigen de maximumsnelheid 50 km/h is.
Het bord A2-60-ZE - of bijvoorbeeld een bord A1 50 km - mag daarom niet ontbreken.
19. Gelet op het voorgaande zal het hof de beslissing van de kantonrechter vernietigen, het beroep deels gegrond verklaren en het bedrag van de sanctie wijzigen.

______________________________________

Gelet op bovenstaande jurisprudentie, houdt dit dus in dat een zone, gelet op de samenhang, ook beëindigd kan worden door een ander verkeersbord uit hoofdstuk A, bijlage I van het RVV90.
Deze samenhang bestaat dus niet tussen A01 (verbod snelheid) / H01 Bebouwde kom snelheid volgens een gedragsregel.
_______________________________________

Met betrekking tot de genoemde richtlijn:

In de BABW (Uitvoeringsvoorschriften) staat:
Paragraaf 1. Algemene bepalingen ten aanzien van de toepassing van verkeersborden

2 Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weg inrichting blijven borden achterwege.
(In de 30 km zone is dat andere verkeersteken bord A01-30-ZB dus blijft, volgens mij, verkeersbord A01-30 achterwege en kan worden volstaan met verkeersbord J16.)

Bovendien volgens Paragraaf 4. BABW( uitvoeringsvoorschriften) voorschriften voor afzonderlijke borden
Bord A1 (maximumsnelheid)

3 Binnen de bebouwde kom mag bord A1 worden geplaatst in afwijking van het bepaalde in Hoofdstuk II, Paragraaf 1 onder punt 2, om zonodig te herinneren aan de algemene snelheidslimiet van 50 km/h.

Dus gaat de richtlijn volgens mij alleen op, op wegen waar harder gereden mag worden dan 30 km/h. Dan wordt de snelheid beperkt naar 30 km/h icm J16 (Waarschuwing werk in uitvoering welk bord ook zelfstandig geplaatst kan worden.)
Gelet op de jurisprudentie: Als men verkeersbord A01-30 ( of ander A01 verkeersbord) plaats, bv binnen de30 / 60 km zone, wordt de zone opgeheven en gaan na het A02-30 of F08 verkeersbord de gedragsregels gelden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Peter » ma 29 okt 2018, 7:58

Voor de leesbaarheid (PS Einde zone bord heeft geen smiley/ icon )
Theo schreef: zo 28 okt 2018, 22:34 Ik wil hier toch nog even reageren.
Zal met dit lange verhaal toch proberen duidelijk te maken waarom, mede gelet op de jurisprudentie die is gevonden, waarom ik denk dat een zone door een ander bord dan uitsluitend een EINDE A02-..-ZE verkeersbord beeindigd kan worden.
Attietattie schreef: wo 01 aug 2018, 21:04 Dat is een heeeeeel lang verhaal om te zeggen dat jij vindt dat een ook zones opheft en dat je RVV-artikel 66 dus negeert.

En in de richtlijnen staat gewoon dat de icm een kan worden geplaatst bij werkzaamheden.
Peter schreef: ma 30 jul 2018, 7:14 De vraag is ook of een zone wordt opgeheven door een Bibeko/bubeko bord. Waarschijnlijk in ieder geval handhaaf technisch wel vanwege de onduidelijkheid. Stad in zou het ook raar zijn dat een Vmax 60 zone van kracht zou blijven (als er slechts een kombord staat).
Zie onderaan in het kort uitspraak ECLI:NL:GHARL:2015:984

(Art 66 RVV90
2 …begrensd door het verkeersbord en een of meer in samenhang met dat verkeersbord geplaatste borden waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

en Art.9 BABW
2 … wordt op in aanmerking komende plaatsen bij de zonegrens een bord geplaatst waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

Samenhang = onderling verband / in relatie / overeenkomstig

A01.. / A01-..-ZB :A1-50: / :zone-60: verkeersborden :
a/ behoren bij de verkeersborden uit hoofdstuk A bijlage I, van het RVV 1990;
b/ het zijn verbodsborden;
c/ welke verbod ? Om harder te rijden dan …. , dus snelheid binnen een zone;

A02-.. / A02-..-ZE EIND :zone-60: OF F08 :F8: verkeersborden
a/ zijn verkeersborden behoren tot hoofdstuk A bijlage I, van het RVV 1990;
b/ A02 verkeersborden geven aan “einde maximumsnelheid” dus het einde van het verbod om harder dan … te rijden ;
c/ hiertoe behoort dus ook verkeersbord :F8: – samenhang – Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden )

Reden voor de invoer van <<zone>> borden
Per 1 april 1983 is de mogelijkheid geopend een maximumsnelheid van 30 km/h binnen de bebouwde kom in te voeren.
In eerste instantie moest op elke hoek van de straat het bekende ronde bord (model 1, RVV – nu A01) :A1-30: geplaatst worden, per 1 januari 1984 werd het mogelijk zoneborden te gebruiken.
Dit omdat volgens artikel.8 BABW een gebods- of verbodsbord alleen beperkt mag worden en de werking van een verkeersteken alleen van kracht is voor het wegvak waarlangs het geplaatst is en dus bij een volgend wegvak opnieuw dient te worden geplaatst.


Twee uitspraken waarin volgens mij de samenhang tussen de verkeersborden duidelijkheid geven.
1e Even terug naar deze uitspraak (ingebracht door Dion) welke betrekking heeft op de mij ingebrachte casus.
Uitspraak: ECLI:NL:RBZUT:2011:BT1870.
(Verkeersrecht. Betekenis van bord F8 RVV (einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden) binnen een zone.)


De kantonrechter sluit ook niet uit dat de wetgever ervan uitging dat in een geval als het onderhavige na het passeren van bord :F8: het "zonemaximum" weer zou gelden. Dat standpunt biedt zeker ook praktische voordelen.
Dat kan echter niet beslissend zijn. Appellant heeft terecht gewezen op de betekenis van bord :F8: zoals omschreven in het RVV: "einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden".
Doorslaggevend is dus of bord :zone-60: A0160ZB een verbod inhoudt.
En de strekking van bord A0160ZB is immers geen andere dan dat het verbiedt om - binnen de zone - harder te rijden dan aangegeven.

De beslissing:
Het beroep wordt gegrond verklaard.
De bestreden beslissing en de inleidende beschikking worden vernietigd.


Maw: F08 :F8: beëindigt ook de zone.
______________________________
Laatst gewijzigd door Peter op ma 29 okt 2018, 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Peter » ma 29 okt 2018, 8:00

2e In onderstaande uitspraak (in het kort) is er geen samenhang tussen verkeersbord H01 :H1: (bebouwde kom) en verkeersbord A01-ZB :zone-60: (snelheid) en moet een ander A01 (A1-50) verkeersteken geplaatst worden, hetgeen tevens inhoudt (gelet op de uitspraak) dat de zone beëindigd kan worden door een ander verkeersbord dan uitsluitend een EINDE :zone-60: A02-..-ZE

Uitspraak: ECLI:NL:GHARL:2015:984
De betrokkene reed vanuit een 60 km-zone de bebouwde kom in,
aangeduid met bord :H1:, en rijdt daar geen 50 km/h maar 71 km/h.
Aannemelijk is dat ten tijde van de snelheidsoverschrijding bij het bord H1 niet meer een bord
EINDE :zone-60: was geplaatst.


Punt 15
15. Het hof volgt niet de stelling van de officier van justitie dat een bord H1 :H1: een dermate grote samenhang heeft met de te voeren snelheid dat bord :H1: ook het einde van de 60 kilometerzone inhoudt. Een bord H1 is niet een in samenhang met bord :zone-60: (lees: einde zone) A01-60-ZB geplaatst bord dat het einde van een zone aangeeft, maar een bord dat het begin van de bebouwde kom aangeeft, waarin ingevolge artikel 20 onder a RVV 1990 de algemene regel geldt dat voor motorvoertuigen de maximumsnelheid 50 km/h is.
Het bord EINDE :zone-60: A2-60-ZE - of bijvoorbeeld een bord :A1-50: A1 50 km - mag daarom niet ontbreken.
19. Gelet op het voorgaande zal het hof de beslissing van de kantonrechter vernietigen, het beroep deels gegrond verklaren en het bedrag van de sanctie wijzigen.

______________________________________

Gelet op bovenstaande jurisprudentie, houdt dit dus in dat een zone, gelet op de samenhang, ook beëindigd kan worden door een ander verkeersbord uit hoofdstuk A, bijlage I van het RVV90.
Deze samenhang bestaat dus niet tussen :A1-60: A01 (verbod snelheid) / H01 :H1: Bebouwde kom snelheid volgens een gedragsregel.
_______________________________________

Met betrekking tot de genoemde richtlijn:

In de BABW (Uitvoeringsvoorschriften) staat:
Paragraaf 1. Algemene bepalingen ten aanzien van de toepassing van verkeersborden

2 Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weg inrichting blijven borden achterwege.
(In de 30 km zone is dat andere verkeersteken bord A01-30-ZB dus blijft, volgens mij, verkeersbord :A1-30: A01-30 achterwege en kan worden volstaan met verkeersbord :J16:.)

Bovendien volgens Paragraaf 4. BABW (uitvoeringsvoorschriften) voorschriften voor afzonderlijke borden
Bord A1 (maximumsnelheid)

3 Binnen de bebouwde kom mag bord :A1-50: worden geplaatst in afwijking van het bepaalde in Hoofdstuk II, Paragraaf 1 onder punt 2, om zonodig te herinneren aan de algemene snelheidslimiet van 50 km/h.

Dus gaat de richtlijn volgens mij alleen op, op wegen waar harder gereden mag worden dan 30 km/h. Dan wordt de snelheid beperkt naar 30 km/h icm :J16: (Waarschuwing werk in uitvoering welk bord ook zelfstandig geplaatst kan worden.)
Gelet op de jurisprudentie: Als men verkeersbord :A1-30: A01-30 ( of ander A01 verkeersbord) plaatst, bv binnen de 30 / 60 km zone, wordt de zone opgeheven en gaan na het :A2-30: A02-30 of :F8: F08 verkeersbord de gedragsregels gelden.
[/quote]
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Peter » ma 29 okt 2018, 8:08

Dit is natuurlijke "slechts" de uitwerking van een kantonrechter, die feitelijk ook niet zozeer een uitspraak doet over wat de wet nu precies bedoeld heeft, maar of het duidelijk genoeg is voor de bestuurder. Er kunnen dus meerdere uitspraken van verschillende rechters komen die haaks staan op deze uitspraken. Interessant wordt het pas als het OM doorzet naar het Gerechtshof.

De 2e uitspraak is redelijk contraversieel, nml dat je vanuit een Zone-60 (bubeko) altijd een nieuwe Vmax :A1-50: of :zone-30: of Einde :zone-60: moet zien, en anders niet kan worden aangesproken op het Vmax 50 regime van (slechts) een :H1: kombord.

Het voordeel van de twijfel zal ook vermoedelijk slechts voor de bestuurder zijn, en niet betekenen dat als je Bibeko in een :zone-30: rijdt, dat je na een :H2: toch 30 ipv 80 zal moeten blijven aanhouden als het EINDE :zone-30: ontbreekt OF er een :A1-80: onder hangt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Theo
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 27 jul 2018, 9:27

Re: Snelheid binnen zone (30/60 km/h)

Bericht door Theo » vr 02 nov 2018, 15:47

De discussie ging over welke snelheid er gereden mocht worden nadat men binnen de zone een ander verkeersbord A01 of F08 voorbij gereden was.

Men riep toen dat een zone alleen kon worden beëindigd door een verkeersbord A02-..-ZE ( einde zonde ).
(Art 66 RVV90
2 …begrensd door het verkeersbord en een of meer in samenhang met dat verkeersbord geplaatste borden waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

en Art.9 BABW
2 … wordt op in aanmerking komende plaatsen bij de zonegrens een bord geplaatst waarmee het einde van de zone wordt aangeduid.

Ik was een andere mening toegedaan en deze wordt volgens mij bevestigd door gerechtelijke uitspraken.

De kantonrechter heeft de uitspraak in 2011 reeds gedaan dus hoger beroep is niet aan de orde. Kennelijk is de betreffende officier toen akkoord gegaan met de uitleg van de kantonrechter. ( Kan geen andere uitspraak vinden. )
ECLI:NL:RBZUT:2011:BT1870.
(Verkeersrecht. Betekenis van bord F8 RVV (einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden) binnen een zone.)
Deze houd in dat de zone cq het snelheidsverbod wordt opgeheven door verkeersbord F08 en dat dan de daar betreffende gedragsregel gaat gelden.

ECLI:NL:GHARL:2015:984
Bij deze uitspraak gedaan door het Hof in 2015 gaat men verder. (houden de volgorde Aanwijzingen - verkeerstekens - gedragsregels aan)
Hierbij stelt het Hof dat er geen samenhang is tussen een bord H01 en een A01-..-ZB verkeersbord.
Dit hout in dat de zone doorloopt na het bord H01 of H02 (Hoofdstuk H. Bebouwde kom) en er dus of een A02-..-ZE bord (F08 zie boven) of een A01 verkeersbord geplaatst moet worden waarop de dan gewenste snelheid staat.
Het A01 bord geldt dan voor het betreffende wegvak en gaat na het verlaten van het wegvak de betreffende gedragsregel weer gelden, vermeld in
§ 8. Maximumsnelheid van het RVV.
In § 4.Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens wordt aangegeven welke maximumsnelheden door de wegbeheerder kunnen worden vastgesteld.

- na het passeren van een A01 bord binnen een snelheidszone wordt deze snelheidszone opgeheven.
- de door het verkeersbord (A01) aangegeven maximumsnelheid is dan van toepassing voor het betreffende wegvak,
- na het passeren van een verkeerbord A02 of F08 geldt dan de daar geldende gedragsregel.
(wegvak: gedeelte van een weg tussen twee zijwegen of – indien geen zijweg aanwezig is – tussen twee punten waarop een verkeersmaatregel betrekking heeft;)

Plaats reactie