Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Anoniem
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 16:51

Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Anoniem » wo 29 aug 2018, 17:03

Stel. Je staat voorgesorteerd op een twee-baans voorsorteervak om links af te slaan, de snelweg of autoweg op, terwijl je hier met je 50 KM wagentje helemaal niet mag komen. (het is wel een personenauto). Wat is dan de beste keus om te maken? Google maps stuurt je namelijk gemakkelijk een autoweg / snelweg op, indien je 'snelwegen mijden' bij de opties bent vergeten uit te vinken.

Wat is de beste keuze?
A) indien mogelijk, bij groen licht niet optrekken, maar in plaats daarvan voorsorteren naar rechtdoor, om over de stopstreep heen te gaan staan. Wachten op het claxoneren van achterliggers, bij groen licht;
B) autosnelweg / snelweg toch oprijden maar wel direct gebruikmaken van de eerstvolgende afslag (autootje kan maximaal 50 km per uur, dus gigantisch snelheidsverschil met overig verkeer en dus recept voor een groot ongeluk);
C) de vluchtstrook oprijden en 100 meter zeer rustig achteruit rijden, terug naar de rijbaan, waarbij je het achteropkomende verkeer zo minimaal mogelijk probeert te hinderen;

Eén ding is zeker, alles strafbaar en buitengewoon gevaarlijk, levensgevaarlijk, maar hoe handel je zodanig, dat je gevolgen voor de minste verkeershinder / gevaar zorgen?
Laatst gewijzigd door Anoniem op wo 29 aug 2018, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door boe! » wo 29 aug 2018, 17:06

Vooral niet de snelweg op rijden. Dan blijft optie A over.
Nog beter: niet te veel afgaan op Google en gewoon zelf goed opletten.

Anoniem
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 16:51

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Anoniem » wo 29 aug 2018, 17:09

Ben ik het zeker mee eens :top: . Waarom zou jij er persoonlijk niet voor kiezen 100 meter achteruit op de vluchtstrook te rijden, terug richting de rijbaan op, waarbij je het overige verkeer zo min mogelijk probeert te hinderen? (dus bijvoorbeeld meteen stoppen wanneer er achterliggers aankomen). Waarom zou je deze optie afstrepen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 aug 2018, 17:15

Omdat zowel op de vluchtstrook staan, op de vluchtstrook rijden en helemaal achteruit rijden op de autosnelweg levensgevaarlijk is. NOOIT DOEN.

In dit geval altijd voor optie A gaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Jurjen » wo 29 aug 2018, 17:17

Ik ga voor optie D, een u-turn maken op het kruispunt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 aug 2018, 17:24

Als je op de rechter van de twee linksaf stroken staat wordt dat een lastige onderneming :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Anoniem
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 16:51

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Anoniem » wo 29 aug 2018, 17:25

Snelwegfreak, ha, ik begrijp het. Dat het levensgevaarlijk is staat buiten kijf. Maar bij welke optie is de gevaarzetting het kleinst? Volgens jou in ieder geval dus niet wanneer je je op de vluchtstrook bevindt!

Jurjen, hele goeie! Al kan dat natuurlijk alleen wanneer je op de linkerstrook van de tweebaansvakken staat. Of de bestuurder het geluk heeft dat er zich geen voertuigen naast hem bevinden. Maar zeer goede optie. Kwam niet in me op.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Dion » wo 29 aug 2018, 17:26

Omdat achteruitrijden op de snelweg invordering van het rijbewijs tot gevolg heeft. Mits er voor het besturen van het voertuig een rijbewijs nodig is.
Daarnaast is de vluchtstrook voor pechgevallen en hulpdiensten, en dient zoveel mogelijk vrijgehouden te worden.
Kan je niet bij groen gewoon invoegen tussen het verkeer wat op de andere strook rijdt?

Ben overigens wel benieuwd naar een Google Streetview linkje.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 aug 2018, 17:27

Bij optie A is, met een goede timing, de gevaarzetting het kleinst. Ligt wel aan de uitvoering natuurlijk, maar dat geldt ook voor de optie D.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Anoniem
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 16:51

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Anoniem » wo 29 aug 2018, 17:57

OK duidelijk, dank jullie wel! :top:

(google streetview linkje heb ik niet, ben slechts wat scenario's aan het uitdenken hoe te handelen bij situatie XYZ).

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Piles » wo 29 aug 2018, 18:06

Jurjen schreef: wo 29 aug 2018, 17:17 Ik ga voor optie D, een u-turn maken op het kruispunt.
Die idd :top:
Je ziet mensen de gekste dingen die niet een snelweg opwillen (met gewone auto), terwijl de oplossing makkelijk kan zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Kaaiman » wo 29 aug 2018, 18:31

Een toerit is weliswaar ook autosnelweg, maar de eerste pakweg 200 m is mijns inziens niet te vergelijken met bijvoorbeeld de hoofdrijbaan omdat de snelheidsverschillen veel kleiner zijn. Achteruitrijden op de vluchtstrook is daardoor ook iets minder gevaarlijk op dat stuk. Maar je moet wel bedenken dat achteruitrijden op dergelijke wegen (eigenlijk op alle doorgaande wegen bubeko én bibeko) niet strookt met het verwachtingspatroon van andere weggebruikers, met mogelijk capriolen tot gevolg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Rein » wo 29 aug 2018, 18:36

Anoniem schreef: wo 29 aug 2018, 17:03 Stel. Je staat voorgesorteerd op een twee-baans voorsorteervak om links af te slaan, de snelweg of autoweg op, terwijl je hier met je 50 KM wagentje helemaal niet mag komen. (het is wel een personenauto). Wat is dan de beste keus om te maken? Google maps stuurt je namelijk gemakkelijk een autoweg / snelweg op, indien je 'snelwegen mijden' bij de opties bent vergeten uit te vinken.
Bijna altijd blijkt toch uit de bewegwijzering voordat je gaat voorsorteren richting snelweg al dat je een autosnelweg op gaat. Dus ook al stuurt Gmaps je richting snelweg, als je een beetje op de borden let zie je het probleem al tijdig aankomen. Bij autowegen is het minder duidelijk trouwens.

Anoniem
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 16:51

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Anoniem » wo 29 aug 2018, 20:36

Klopt, goed vooruitkijken en anticiperen.

U-turn (optie D) is overigens niet altijd mogelijk. Soms geldt er een keerverbod rondom toeritten / afritten. Ik vraag me af waar de politie het minst snel op zou bekeuren. Vanzelfsprekend optie D wanneer dat is toegestaan (dan geen overtreding), wellicht optie A ook minder snel, alhoewel wisselen van rijstrook vlak voor de stopstreep / nabij kruising, ook beboetbaar is. Maar minste "gevaarzetting" voor overige weggebruikers en minste hinder.

Helemaal lastig wordt het, wanneer alles voor linksaf (snelweg op) en rechtdoor op groen staat en de auto's dicht op elkaar rijden. U-turn is dan enkel mogelijk zonder keerverbod en indien je op de meest linker rijstrook rijdt, stoppen niet mogelijk, van rijstrook wisselen ook niet. Als je je dan verkeken hebt (bord snelweg / autoweg gemist), word je als het ware de snelweg opgedrukt. In dat geval heb je nog maar 2 opties: stoppen op vluchtstrook (schrikreacties overig verkeer etc.) of eerstvolgende afslag, desnoods via de vluchtstrook. 100 km per uur vs 50 is sowieso nooit een optie. Dat is de meest gevaarlijke optie in mijn optiek.

Het hangt dus ook echt van de verkeersomstandigheden (verkeersaanbod, keerverboden, positie op de weg) af, welke keuze de beste is.

Ik probeer op voorhand de situatie voor me te zien, rij straks in een klein wagentje, max snelheid is 50, maak veel km's en de snelweg mijden optie moet uit. Kan allemaal prima, maar ben geen machine, dus zal het een enkele keer vergeten. Het positieve is dat ik vaste routes rij dus alles op een gegeven moment went. Dus door te wennen na een tijd weet waar ik niet moet komen met het wagentje.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door verfmeer95 » wo 29 aug 2018, 21:58

^^ Waarom is stoppen voor/op de kruising dan niet mogelijk? Kwestie van alarmlichten aan en remmen. Verkeer achter je zal misschien gaan toeteren, maar daar moet je je dan even niets van aantrekken.

Het lijkt mij sowieso slim om altijd rechts te houden met zo'n wagentje, zodat sneller verkeer je links voorbij kan.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Bert65 » do 30 aug 2018, 10:50

Anoniem schreef:50 KM wagentje helemaal niet mag komen. (het is wel een personenauto).
Dit voertuig bestaat niet.

De belangrijkste les die je nu hopelijk geleerd hebt, is het letten op borden en GMaps gebruiken als hulpmiddel. Borden geven veel informatie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 11:48

Bert65 schreef: do 30 aug 2018, 10:50
Anoniem schreef:50 KM wagentje helemaal niet mag komen. (het is wel een personenauto).
Dit voertuig bestaat niet.
Er kunnen oldtimers zijn die personenauto's zijn en simpelweg niet harder kunnen. Maar het zullen er niet veel zijn. Ook kun je denken aan bepaalde elektrische auto's, zo heb ik enkele jaren geleden op Marktplaats een Yugo te koop gezien die begin jaren '90 door het provinciale elektriciteitsbedrijf EGD was omgebouwd tot elektrische auto (dat is deze auto), het zou me ook niks verbazen als dit autootje niet veel harder kan dan 50 km/u.

Je hebt ook nog elektrische auto's als de Renault Twizy, die 80 km/u kunnen. Zou ik ook niet graag op de snelweg mee rijden, maar het is niet verboden. Er is ook een uitvoering als brommobiel die maar 45 km/u kan, maar die mag natuurlijk niet op de snelweg.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Bert65 » do 30 aug 2018, 13:07

Kort gezegd klopt mijn verhaal dus.
In je betoog mis ik de MBS, motorvoertuig met beperkte snelheid. Die kán misschien 50 maar mag dit niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 14:18

Bert65 schreef: do 30 aug 2018, 13:07 Kort gezegd klopt mijn verhaal dus.
Nee, dat dat soort voertuigen zeer weinig voorkomen betekent niet dat ze niet bestaan. Een voertuig zoals de topicstarter dat beschrijft kan best bestaan.
In je betoog mis ik de MBS, motorvoertuig met beperkte snelheid. Die kán misschien 50 maar mag dit niet.
Ik had me derhalve beperkt tot voertuigen die personenauto's zijn en dus wel legaal 50 km/u mogen rijden. Een MMBS mag dat inderdaad niet.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Nahoj » do 30 aug 2018, 14:31

Anoniem schreef: wo 29 aug 2018, 17:03 Stel. Je staat voorgesorteerd op een twee-baans voorsorteervak om links af te slaan, de snelweg of autoweg op, terwijl je hier met je 50 KM wagentje helemaal niet mag komen. (het is wel een personenauto). Wat is dan de beste keus om te maken? Google maps stuurt je namelijk gemakkelijk een autoweg / snelweg op, indien je 'snelwegen mijden' bij de opties bent vergeten uit te vinken.

Wat is de beste keuze?
A) indien mogelijk, bij groen licht niet optrekken, maar in plaats daarvan voorsorteren naar rechtdoor, om over de stopstreep heen te gaan staan. Wachten op het claxoneren van achterliggers, bij groen licht;
B) autosnelweg / snelweg toch oprijden maar wel direct gebruikmaken van de eerstvolgende afslag (autootje kan maximaal 50 km per uur, dus gigantisch snelheidsverschil met overig verkeer en dus recept voor een groot ongeluk);
C) de vluchtstrook oprijden en 100 meter zeer rustig achteruit rijden, terug naar de rijbaan, waarbij je het achteropkomende verkeer zo minimaal mogelijk probeert te hinderen;

Eén ding is zeker, alles strafbaar en buitengewoon gevaarlijk, levensgevaarlijk, maar hoe handel je zodanig, dat je gevolgen voor de minste verkeershinder / gevaar zorgen?
Van deze 3 opties optie A. Bij B en C krijg je enorme verschillen in snelheid en gewicht tussen jouw voertuig en de anderen, iets wat we in NL juist proberen te voorkomen.

Anoniem
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 16:51

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Anoniem » do 30 aug 2018, 14:38

Ja, OK. Maar de juiste beslissing is dus afhankelijk van de situatie op dat moment. Zo is A ook niet in elke situatie mogelijk. Bijvoorbeeld bij een 4 baans weg, 2 voor linksaf de snelweg/autoweg op en 2 voor rechtdoor. Alles staat op groen en het is enorm druk. Hoe kom je dan voorgesorteerd naar rechtdoor voor de stopstreep te staan? (zoals beschreven bij optie A). Je hebt dan geen mogelijkheid meer om van rijstrook te wisselen in deze situatie. Evenals je geen mogelijkheid hebt om 2 banen naar rechts te schuiven, wanneer je op de meest linkerbaan gepositioneerd staat.

Dus volgens mij bepaalt de situatie op dat moment, wat je het beste kan doen.

Gegevens RDW:
Voertuigcategorie Bedrijfsauto (N1)Carrosserietype Vrachtwagen (BA)

Gaat om deze auto, zie de verschillende afbeeldingen op deze pagina:
https://www.google.nl/search?q=G4+ECO-+ ... 70ufQ3Be-M:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door verfmeer95 » do 30 aug 2018, 15:54

^^ Er is altijd een optie om niet de snelweg op te gaan. Je wordt niet gedwongen om gas te geven. Blijf kalm. Soms zul je inderdaad een regel moeten breken om weg te komen, maar het is altijd mogelijk. Een paar opties voor de situatie die jij schetst:

1. Alarmlichten aan en wachten. Als het oranje word en het verkeer rechts van je stopt steek je de twee rijbanen schuin over.
2. Negeer een eventueel keerverbod en ga toch keren, waarbij je het andere verkeer voor laat gaan.

Maar het belangrijkste is gewoon om rechts te houden. Als je er voor zorgt dat je nooit op die linkerbaan rijdt kan je ook nooit in deze situatie belanden.

Anoniem
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 16:51

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Anoniem » do 30 aug 2018, 16:04

Mooi!!!!! :wow:

Goeie oplossingen, mooie alternatieven. Ik raak enthousiast.

De oplossingen die je opwerpt, doen mij denken aan een stukje psychologie.

Dat, als je zelf de situatie probeert te veranderen, tot een ander gevolg komt. En ook de angst afneemt (angst in die zin; heb geen angst om te rijden, maar probeer me wel te verdiepen in mogelijke situaties, dingen op voorhand uit te denken.)

Dank voor de bijdrage! Het is inderdaad belangrijk om kalm te blijven. Om in zulke situaties niet in de stress te schieten en gewoon zo rustig mogelijk te blijven handelen!

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Basjuh1981 » do 06 sep 2018, 10:49

Anoniem schreef: do 30 aug 2018, 16:04 Goeie oplossingen, mooie alternatieven. Ik raak enthousiast.
Om het uit te proberen? :heygrr:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Boerenkool » zo 16 sep 2018, 17:18

Mijn ervaring is dat je met niet te afdwingend vragend gedrag er eigenlijk altijd wel uitkomt. Langzamer gaan rijden met knipperlicht aan. Goed laten zien dat het je niet om voorschieten gaat en je snapt en respecteert dat de ander in zijn recht staat om je niet te helpen. Meestal krijg je van de vierde auto dan al een gat. Soms wel 10.

Heb pas een keer gehad dat het me echt niet lukte, had ik net rijbewijs en zat er een f*cker naast me die de hele tijd gaste en remde, op de parallelbaan van Rijnsweerd. Toen ben ik rechtdoor de stad in gereden om bij de Berenkuil mijn route te vervolgen.
Dan tel ik niet de zelfzame keren mee dat ik drie autolengtes voor de streep van een stoplicht ineens ontdek fout te zitten. Dat is gevalletje jammer. Verderop even parkeren en beter route kiezen, ga ik geen enorme capriolen uithalen of mensen om hun galantie vragen

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Beste optie om de autoweg / snelweg weer te verlaten?

Bericht door Basjuh1981 » di 18 sep 2018, 10:13

Je kan dan beter het verlies nemen, dan geforceerd een overtreding maken.

Plaats reactie