Bellen op de fiets wordt strafbaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door mavas » do 27 sep 2018, 17:54

Goed nieuws, naast het in je hand houden van een telefoon in de auto al verboden is, mag je vanaf 1 juli ook niet meer op de fiets bellen.
Goede maatregel, maar hoe wil men dit goed gaan handhaven?

Wat vindt de rest van deze maatregel?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Palance » do 27 sep 2018, 17:59

Heel goed idee. :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Km357 » do 27 sep 2018, 18:20

Niet meer dan normaal, zelfs voor voetgangers die bijvoorbeeld oversteken zou dit verboden moeten zijn.

Wil je bellen/appen? Zet je aan de kant, simpel voor iedereen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Lambo19 » do 27 sep 2018, 19:04

Een verbod dat telefoneren op de fiets verbiedt hoeft van mij niet. Fietsers dienen zich net als automobilisten aan de geldende verkeersregels te houden. Het lijkt me nuttiger dat te handhaven i.p.v. een bellende fietser te bekeuren. Wanneer een fietser belt op de fiets brengt hij met name zichzelf in gevaar. De gevaarzetting is dus niet van dezelfde orde dan telefoneren achter het stuur.

In België is bellen op de fiets trouwens al ruime tijd verboden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door boe! » do 27 sep 2018, 19:09

Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 19:04Wanneer een fietser belt op de fiets brengt hij met name zichzelf in gevaar.
Oh? Waarom niet het overige verkeer?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Coen Tunnel » do 27 sep 2018, 19:34

Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 19:04 Een verbod dat telefoneren op de fiets verbiedt hoeft van mij niet. Fietsers dienen zich net als automobilisten aan de geldende verkeersregels te houden. Het lijkt me nuttiger dat te handhaven i.p.v. een bellende fietser te bekeuren. Wanneer een fietser belt op de fiets brengt hij met name zichzelf in gevaar. De gevaarzetting is dus niet van dezelfde orde dan telefoneren achter het stuur.
Ja ja, stel, ik rij een bellende fietser aan, dan mag ik gaan betalen want de fietser wordt als zwakke verkeersdeelnemer gezien, en zit ik met de schade aan mijn auto. :nothanks:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Vinny » do 27 sep 2018, 19:40

maar hoe wil men dit goed gaan handhaven?
Paar agenten bij de ingang van de middelbare school laten patrouilleren aan het begin van een schooljaar. Als je brugklassers streng maar rechtvaardig toespreekt doen ze het naar alle waarschijnlijkheid een tijdje niet meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Lambo19 » do 27 sep 2018, 19:41

boe! schreef: do 27 sep 2018, 19:09
Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 19:04Wanneer een fietser belt op de fiets brengt hij met name zichzelf in gevaar.
Oh? Waarom niet het overige verkeer?
Fietsers zijn een kwetsbare groep weggebruikers. Wanneer een fietser belt is dat in de eerste plaats gevaarlijk voor zichzelf. Een trucker of automobilist die niet-handsfree belt levert aanzienlijk meer gevaar op voor de medeweggebruiker.

De vraag is hoever men wil gaan met het verbieden van dit soort zaken. Ik zie dagelijks heel wat voetgangers die al starend naar hun smartphone en met een headset zich totaal niet bewust zijn van hun verkeersomgeving. Moeten we dit dan ook gaan verbieden? Wat mij betreft blijft bellen op de fiets toegestaan. Als je belt op de fiets is dat je eigen risico en verantwoordelijkheid.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Attietattie » do 27 sep 2018, 19:45

^^ Beetje selectief, niet? Zet die agenten maar gewoon bij een drukke fietsroute. Telefoongebruik is niet voorbehouden aan scholieren.

Ik vind het een onzinmaatregel. Hoeveel prenten zijn er afgelopen 94,5 jaar aan een fietser uitgeschreven voor roodlichtnegatie? Drie (waaronder één aan een vriend van me :lol: )? Dan is dit dus ook een wassen neus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door boe! » do 27 sep 2018, 19:46

Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 19:41
boe! schreef: do 27 sep 2018, 19:09
Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 19:04Wanneer een fietser belt op de fiets brengt hij met name zichzelf in gevaar.
Oh? Waarom niet het overige verkeer?
Fietsers zijn een kwetsbare groep weggebruikers. Wanneer een fietser belt is dat in de eerste plaats gevaarlijk voor zichzelf. Een trucker of automobilist die niet-handsfree belt levert aanzienlijk meer gevaar op voor de medeweggebruiker.
Ik ben een keer aangereden door een jongedame die alleen op haar smartphone keek, niet doorhad dat ik van rechts kwam, geen voorrang verleende en tegen mijn fiets reed. Hoezo gevaarlijk voor zichzelf?

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Victor » do 27 sep 2018, 20:09

Bellen op de fiets wordt strafbaar? Ik vind juist dat er niet genoeg gebeld wordt! :p
Het aantal fietsers dat mij op een smal fietspad inhaalt neemt toe, uiteraard ook door de motorisering... en teveel van die fietsers zitten dan ineens naast me, zonder zich aan te kondigen.
Inhalende fietsers mogen echt wel vaker de bel gebruiken ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Palance » do 27 sep 2018, 20:18

Km357 schreef: do 27 sep 2018, 18:20 Niet meer dan normaal, zelfs voor voetgangers die bijvoorbeeld oversteken zou dit verboden moeten zijn.
Mee eens. Ik denk dan bv aan moeders die al append zo een kinderwagen de weg op duwen.
Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 19:41 Fietsers zijn een kwetsbare groep weggebruikers. Wanneer een fietser belt is dat in de eerste plaats gevaarlijk voor zichzelf.
Deels waar, maar ik schraap liever geen ingewanden van zo’n fietser van mijn voorruit als je het niet erg vindt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » do 27 sep 2018, 21:02

Het wordt een overtreding in de categorie fietsen met losse handen of het niet met uitgestrekte arm aangeven van afslaan. Een tiental boetes per jaar van twee tientjes, zeker voor minderjarigen. Kansloos, zeker voor tieners.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Lambo19 » do 27 sep 2018, 23:08

boe! schreef: Ik ben een keer aangereden door een jongedame die alleen op haar smartphone keek, niet doorhad dat ik van rechts kwam, geen voorrang verleende en tegen mijn fiets reed. Hoezo gevaarlijk voor zichzelf?

Appen en sms’en is gevaarlijker dan bellen. Ik maak ook weleens mee dat fietsers roekeloos rijgedrag vertonen, maar daarom hoeft die fietser niet noodzakelijk te bellen en/of afgeleid zijn. Er heerst bij mij de indruk dat de meerderheid van die groep fietsers bewust de verkeersregels overtreed (of de verkeersregels effectief niet kent?). Het is niet zo dat een bellende fietser automatisch de verkeersregels aan zijn laars gaat lappen.

Ik heb in het verleden ook al eens gebeld op de fiets, dat was op een rustige weg en een vrijliggende fietspad. Totaal niks mis mee in mijn ogen. Het is ook een kwestie van gezond verstand. Je gaat niet bellend fietsen als je omgeven bent door veel verkeer en continue dient te stoppen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Attietattie » vr 28 sep 2018, 0:51

Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 23:08Het is ook een kwestie van gezond verstand. Je gaat niet bellend fietsen als je omgeven bent door veel verkeer en continue dient te stoppen.
Dan zal mijn verstand wel niet gezond zijn. Ik zie niet in wat het verschil is als je gewoon door kunt rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door MaartenE » vr 28 sep 2018, 1:02

"Bellen op de fiets wordt strafbaar"
Dus ook handsfree bellen (met oortjes)?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door waldo79 » vr 28 sep 2018, 6:19

Met oortjes in gebeld worden werkt net zo goed afleidend.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Robonus » vr 28 sep 2018, 7:20

Het ging toch om het vasthouden? Niet om de activiteit die je er mee aan het doen bent:
Minister Cora van Nieuwenhuizen gaat een wetsvoorstel indienen voor een app verbod, niet alleen op de fiets, maar bij elk voertuig. Niet alleen het vasthouden van een telefoon zal tijdens het besturen verboden zijn. Gesproken wordt van 'een mobiel elektronisch apparaat'. De verwachting is dat het verbod per 1 juli 2019 ingaan.
Dus als je handsfree belt op de fiets met oortjes mag dat wel, hou je je ipod o.i.d. vast mag dat niet op basis van deze regel.

Edit, even verder gekeken, de tekst wordt:
ARTIKEL I

Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 61a komt te luiden:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
bron https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... s-1990.pdf

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 sep 2018, 8:28

Lambo19 schreef: do 27 sep 2018, 23:08Het is niet zo dat een bellende fietser automatisch de verkeersregels aan zijn laars gaat lappen.
Het wordt wel verdomde lastig om, zeker in stedelijke situaties, overal op te letten en bv. voorrang te geven. Of te remmen als een kind plots de weg oversteekt.
Je gaat niet bellend fietsen als je omgeven bent door veel verkeer en continue dient te stoppen.
Jij misschien niet, maar ik zie het hier in Nederland vaak genoeg gebeuren, en dan is Nederland ook een land waar nog veel meer gefietst wordt dan in Vlaanderen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » vr 28 sep 2018, 8:58

Lambo had het niet over stedelijke omgevingen (lees veel kruisingen, inritten, voetgangers, etc. Maar inderdaad kan je op een fietspad langs de provinciale weg of door de polder prima handheld-bellen tijdens het fietsen (mits de wind niet hinderlijk is). Op een rustige snelweg geldt dat ook voor autorijden, maar het is logisch dat die niet zijn uitgezonderd, omdat een rustige snelweg slecht juridisch vast te leggen is.

Ik begrijp nu dat fietsers zo'n stuur-houdertje moeten kopen (dat ouderen vaak hebben voor recreatief fietsen als Map voor de smartphone) en naar hartelust kunnen blijven appen. Het gaat om vasthouden, niet bedienen. Als je ook nog wil bellen of skypen moet je een headset op.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Attietattie » vr 28 sep 2018, 9:28

Peter schreef: vr 28 sep 2018, 8:58Het gaat om vasthouden, niet bedienen.
Ik kan het nu niet opzoeken maar je verhaal gaat niet per definitie op. Als het je weggedrag beïnvloedt mag oom agent er toch voor schrijven als je zit te appen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » vr 28 sep 2018, 10:31

Artikel 61a komt te luiden:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.

En nee: gevaarlijk weggedrag kan je niet opleggen aan iemand die op zijn schermpje kijkt of telefoneert tijdens het fietsen. Ze hebben kennelijk "vast houden" niet willen uitbreiden naar bedienen. Dat is in auto's ook nog steeds een thema, welke apparaten (die in een houder zitten) je nu wel en niet mag (of zou mogen) bedienen (zonder ze in de hand te hebben) tijdens het rijden. Dit los van de vraag hoe je bewijst (als agent op de stoep of in een auto) welk knopje een bestuurder indrukt: die van de radio of airco of die van de ingebouwde telefoon of routeplanner en of hij praat met iemand on-line of meezingt met de muziek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Attietattie » vr 28 sep 2018, 11:20

Peter schreef: vr 28 sep 2018, 10:31vast te houden.
Ja, dat staat er nu ook in. En toch worden er ook vrouwen bekeurd omdat ze hem in hun hoofddoek hebben geschoven. En je kan ook een prent krijgen als je je oortjes in de hand hebt.

Het artikel is zéér breed interpreteerbaar, wijst jurisprudentie uit.
Peter schreef: vr 28 sep 2018, 10:31En nee: gevaarlijk weggedrag kan je niet opleggen aan iemand die op zijn schermpje kijkt of telefoneert tijdens het fietsen.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg: bedienen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door mavas » vr 28 sep 2018, 12:04

Robonus schreef: vr 28 sep 2018, 7:20 Edit, even verder gekeken, de tekst wordt:
ARTIKEL I

Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 61a komt te luiden:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
bron https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... s-1990.pdf
Interessant! Wat valt hier dan wel niet allemaal onder? Mobiele telefoon, smartphone, iPod' s, etc. Maar ook een fototoestel? En welke apparaten moet ik nog meer aan denken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » vr 28 sep 2018, 12:14

Vaak zijn die apparaten tegenwoordig alles in één. Maar inderdaad kan je fietsend fotograferen dus straks ook beboeten, ook als het een fototoestel betreft waarmee je niet kan bellen of appen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Attietattie » vr 28 sep 2018, 12:19

Portofoon... :shutup:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door MaartenE » vr 28 sep 2018, 12:41

waldo79 schreef: vr 28 sep 2018, 6:19 Met oortjes in gebeld worden werkt net zo goed afleidend.
Dat is in de auto toch even goed?
Het afleiden heeft m.i. niks te maken met oortjes of via luidspreker.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 sep 2018, 13:10

Attietattie schreef: vr 28 sep 2018, 11:20Het artikel is zéér breed interpreteerbaar, wijst jurisprudentie uit.
Klopt, in principe wordt aanraken al als vasthouden gezien. En dus zou je een telefoon tijdens het rijden alleen nog kunnen bedienen als deze spraakgestuurde bediening heeft.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » vr 28 sep 2018, 13:14

Attietattie schreef: vr 28 sep 2018, 12:19 Portofoon... :shutup:
Ik hoop dat ze dan meteen die in de portofoon pratende agenten op de fiets in de binnensteden keihard zullen aanpakken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Chris » vr 28 sep 2018, 14:18

mavas schreef: vr 28 sep 2018, 12:04Interessant! Wat valt hier dan wel niet allemaal onder? Mobiele telefoon, smartphone, iPod' s, etc. Maar ook een fototoestel? En welke apparaten moet ik nog meer aan denken?
Men wilde dat artikel bewust future-proof maken, zodat de wet niet telkens aangepast hoeft te worden op nieuwe technologische ontwikkelingen. Tot nu toe is het namelijk gewoon legaal om met een videocamera in je hand te filmen en rijden tegelijkertijd. De redenatie was dat indertijd alleen specifiek de telefoon werd verboden.

Plaats reactie