Bellen op de fiets wordt strafbaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door MaartenE » vr 28 sep 2018, 14:23

Chris schreef: vr 28 sep 2018, 14:18
mavas schreef: vr 28 sep 2018, 12:04Interessant! Wat valt hier dan wel niet allemaal onder? Mobiele telefoon, smartphone, iPod' s, etc. Maar ook een fototoestel? En welke apparaten moet ik nog meer aan denken?
Men wilde dat artikel bewust future-proof maken, zodat de wet niet telkens aangepast hoeft te worden op nieuwe technologische ontwikkelingen. Tot nu toe is het namelijk gewoon legaal om met een videocamera in je hand te filmen en rijden tegelijkertijd. De redenatie was dat indertijd alleen specifiek de telefoon werd verboden.
En hoeveel agenten zijn zich bewust van het feit dat de wet zich bewust wat ruimhartig opstelt ivm technische ontwikkelingen?
Als je een agent treft die de wet tot de letter interpreteert heb je een probleem.

Edit: Gebruik ik eens een keer ^^ , sta ik op de nieuwe pagina.. ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Via » vr 28 sep 2018, 20:29

Symboolpolitiek, hier zal nauwelijks voor worden geschreven vanwege een gebrek aan capaciteit in de handhaving. Door die bezuinigingen maakt de politiek zichzelf een tandeloze tijger.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door GuteFahrt » vr 01 feb 2019, 16:20

https://nos.nl/artikel/2270023-minister ... fiets.html

Een opmerking rechtstreeks uit het grapjeshaus? :duck:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Chris » vr 01 feb 2019, 16:25

Ik zei gisteren nog; ik fiets elke dag over één van de drukste fietsroutes van Zwolle en in de afgelopen 6 jaar heb ik maar 2 keer een controle gezien. En gisteren was dat in het nieuws van de NOS en vanochtend stonden ze prompt op licht te controleren, voor het eerst in wel 2 of 3 jaar dat ik daar langs fiets... Dat kan haast niet toevallig zijn.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door LennyKravitz » zo 03 feb 2019, 23:55

Ieder weldenkend mens weet precies waarom dit er komt. Kan gaan zeuren over wel of niet mogen... als je fietst hoor je met je kop bij het verkeer te wezen. Twee handen aan het stuur (tenzij je er een uitsteekt omdat je richting aangeeft) en voor de rest, als je wilt bellen, appen of wat dan ook doe je dat maar op een ander moment. Als je hier een probleem mee hebt (omdat je angstig wordt van onbereikbaar zijn) moet je naar een arts, want dan ben je ziek.

Eigenlijk gaat het me niet ver genoeg, rijden (in auto of op fiets) met koptelefoon/oortjes in zou ook verboden moeten worden. Als je niet doof bent moet je het verkeer horen, moet je een ambulance horen aankomen. Dát is veel belangrijker dan je muziek. Het hele feit dat je muziek op MOET als je gaat fietsen, het hele feit dat je daar niet zonder kunt, niet zonder in je eigen cocon-wereldje te zijn. Ook dan moet je je na laten kijken.
Ik snap ook automobilisten niet waarbij je met deuren dicht nog een disco hoort. Die horen niks van buiten. Totaal gestoord vind ik dat.
It aint over 'till it's over...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » ma 04 feb 2019, 8:57

Er wordt ook weinig gecontroleerd op zonder (of met gebrekkig) licht fietsen, het niet hebben van goed werkende remmen of een bel op je fiets, etc.
Aan beboeten zit veel werk, scholieren (<18) betalen ook maar de helft van de al lage boetes, en dan is een deel (<14 jaar) niet verplicht een identiteit bij zich te hebben (en toon als agent maar aan dat iemand wel 14 of 15 is), dus je kunt makkelijk een valse naam opgeven tot je 16e. Even een adres en postcode in het telefoonboek opzoeken, en onthouden en klaar is Kees.

Maar de wetenschap dat je een boete kan krijgen is voor een deel van de mensen een extra reden om op zijn minst alert te zijn tijdens het appen of het alleen te doen op lange rechte stukken waar de pakkans 0 is. Als ik te hard rijdt op de snelweg ben ik ook extra alert op bermtoeristen en heb in 30+ jaar nog nooit een verkeersboete gehad op de snelweg. Maar ik rij dus ook veilig en rij niet meer dan 5 km/h te hard als ik aan het kleppen ben met een passagier of half op de routeplanner let.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Chris » ma 04 feb 2019, 14:40

Ik fiets vaak recreatief met muziek op. Gewoon over verlaten fietspaden of polderwegen, weinig mis mee. Je hoeft het niet snoeihard te zetten zodat je niks meer hoort, ik hoor verkeer altijd aankomen. Kwestie van awareness houden en omkijken als je afslaat. Alles dichttimmeren met wetten helpt niet als er toch niet of selectief op gehandhaafd gaat worden. Je moet een politiestaat hebben om elke verkeersregel structureel te handhaven. Volgens mij kan al niet eens aangetoond worden hoeveel verkeersdoden of gewonden er vallen door appen op de fiets.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » ma 04 feb 2019, 14:46

Chris schreef: ma 04 feb 2019, 14:40 Volgens mij kan al niet eens aangetoond worden hoeveel verkeersdoden of gewonden er vallen door appen op de fiets.
De stijging van ongevallen onder fietsers (ondanks betere fietspaden en LED-verlichting op de fiets) wordt grotendeels toegewezen aan mobiele apparaten (ook muziek dus, wat niet verboden wordt als je de speler niet al rijdend bedient) voor jongeren en E-bike snelheid en verhoogde verkeersdeelname bij de 70+ers. Ik weet niet of dat bewijs is, maar de link lijkt logisch. Een deel van de ongevallen komt natuurlijk doordat automobilisten ook meer dan vroeger afgeleid zijn door de smartphone.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Chris » ma 04 feb 2019, 14:51

Jongeren maken maar 3% van alle fietsdoden uit, maar zijn wel de groep die met afstand het meest fietst en het meest de telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Het probleem met fietsdoden zit hem vooral in ouderen (65+ = tweederde van de fietsdoden) en die zie je bijna nooit appen op de fiets.

Afbeelding
in bovenstaande figuur gaat het om verkeersdoden onder fietsers per 100 duizend inwoners en fietskilometers per persoon per dag.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door jelger » ma 04 feb 2019, 15:05

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Peter » ma 04 feb 2019, 16:10

Een jonge fietser overleeft vrijwel altijd een aanrijding met een auto in het stadsverkeer, terwijl een oudere fietser (>75) al kan overlijden door een val na een glijpartij of uitwijkmaneouvre (eenzijdig ongeval). Maar je moet ook naar de gewonden kijken natuurlijk en de kosten daaromtrent. Daarbij zie ik niet waarom je als automobilist of fietser niet gewoon even kan stoppen om naar je smartphone te kijken. Zelfs nog veel makkelijker op de fiets dan in de auto (zeker op de snelweg of autoweg, waar je niet mag stoppen buiten de VZPs)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door GuteFahrt » ma 04 feb 2019, 21:44

LennyKravitz schreef: zo 03 feb 2019, 23:55 Ieder weldenkend mens weet precies waarom dit er komt. Kan gaan zeuren over wel of niet mogen... als je fietst hoor je met je kop bij het verkeer te wezen. Twee handen aan het stuur (tenzij je er een uitsteekt omdat je richting aangeeft) en voor de rest, als je wilt bellen, appen of wat dan ook doe je dat maar op een ander moment. Als je hier een probleem mee hebt (omdat je angstig wordt van onbereikbaar zijn) moet je naar een arts, want dan ben je ziek.

Eigenlijk gaat het me niet ver genoeg, rijden (in auto of op fiets) met koptelefoon/oortjes in zou ook verboden moeten worden. Als je niet doof bent moet je het verkeer horen, moet je een ambulance horen aankomen. Dát is veel belangrijker dan je muziek. Het hele feit dat je muziek op MOET als je gaat fietsen, het hele feit dat je daar niet zonder kunt, niet zonder in je eigen cocon-wereldje te zijn. Ook dan moet je je na laten kijken.
Ik snap ook automobilisten niet waarbij je met deuren dicht nog een disco hoort. Die horen niks van buiten. Totaal gestoord vind ik dat.
In grote lijnen +1.

Dat men bij de hulpdiensten het nodig achtte een systeem te ontwikkelen dat in autoradio's moet inbreken zogezegd, dat is de wereld op z'n kop. Wat het appen op de fiets betreft, ik zag laatst op het journaal dat het rustig gefaciliteerd wordt in de vorm van houders. De verkoper hield er een mooi verhaal bij van 'je mag dat alleen gebruiken als je stilstaat met de fiets.' Voor hem is het business dus logisch zo'n reactie, maar je kunt je afvragen waar 'we' mee bezig zijn...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Palance » ma 04 feb 2019, 22:01

Ik begrijp ook de wens niet zo om als fietser met muziek op te fietsen. Het is echter niet specifiek iets van deze tijd. Ik ben ergens in de jaren 90 getuige geweest van een ongeval waarbij een meisje werd aangereden op de fiets door een auto. Zij gaf geen voorrang want ze bleek achteraf helemaal op te gaan in haar muziek (een walkman).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door MaartenE » ma 04 feb 2019, 22:35

^^ Alle radio's in auto's ook verbieden dan maar?
Maximaal wattage aan geluidssystemen aan banden leggen?

Ik ga niet zeggen dat het juist is dat fietsers met hoofdtelefoons/oordopjes fietsen, maar de reden is hetzelfde als dat automobilisten een radio aanzetten.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Chris » ma 04 feb 2019, 22:47

Al het ongewenst gedrag strafbaar maken streeft naar een soort utopische maakbare samenleving. Elke dag leggen Nederlanders zo'n 400 miljoen kilometer af over het wegennet, het is onmogelijk om elke verkeersregel na te leven en te handhaven. Mensen verwachten na al die decennia zeuren over het gedrag medeweggebruikers kennelijk nog steeds wonderen van dingen strafbaar maken.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door GuteFahrt » ma 04 feb 2019, 22:49

MaartenE schreef: ma 04 feb 2019, 22:35 ^^ Alle radio's in auto's ook verbieden dan maar?
Maximaal wattage aan geluidssystemen aan banden leggen?
Nee. Lees waar Lenny Kravitz mee begint. Mensen moeten blijven nadenken. :wow:

En eerst denken en dan (niet) doen en niet andersom. :idea:
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op di 05 feb 2019, 1:38, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 feb 2019, 23:17

Palance schreef: ma 04 feb 2019, 22:01 Ik begrijp ook de wens niet zo om als fietser met muziek op te fietsen. Het is echter niet specifiek iets van deze tijd. Ik ben ergens in de jaren 90 getuige geweest van een ongeval waarbij een meisje werd aangereden op de fiets door een auto. Zij gaf geen voorrang want ze bleek achteraf helemaal op te gaan in haar muziek (een walkman).
In het stadsverkeer heb ik het ook nooit gedaan. Maar als ik vroeger vanaf mijn ex in het donker 's avonds om een uur of tien op mijn fiets de 20 km lange toch over het Drentse platteland begon, ja, dan zette ik wel muziek op, met mij Nokia 5510 die een ingebouwde muziekspeler had (ik kon er een stuk of 12 nummers op kwijt :lol:). Maar zeker niet te hard.

Ook op langere fietstochten zette ik wel eens muziek op, vooral als het een lang stuk over vrijliggende fietspaden was. Maar dan doorgaans met één oortje in. Dus bij mij was er nooit sprake van helemaal opgaan in de muziek.

Kortom, in sommige gevallen kan ik best begrijpen dat iemand muziek luistert. :)

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door LennyKravitz » zo 10 feb 2019, 2:16

Chris schreef: ma 04 feb 2019, 14:51 Jongeren maken maar 3% van alle fietsdoden uit, maar zijn wel de groep die met afstand het meest fietst en het meest de telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Het probleem met fietsdoden zit hem vooral in ouderen (65+ = tweederde van de fietsdoden) en die zie je bijna nooit appen op de fiets.

Afbeelding
in bovenstaande figuur gaat het om verkeersdoden onder fietsers per 100 duizend inwoners en fietskilometers per persoon per dag.
Ik zou niet het aantal doden als maatstaf nemen, maar het aantal ongelukken. Denk dat een oudere, zwakker is en bij eenzelfde ongeluk eerder dood.

Typisch geval om met grafieken te laten zien wat je wil laten zien. Ik als automobilist heb het wel gedaan als een zwakke-verkeersdeelnemer-tiener niet oplet, en daarom gewond raakt, of alleen schade berokkent.
It aint over 'till it's over...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door LennyKravitz » zo 10 feb 2019, 2:24

MaartenE schreef: ma 04 feb 2019, 22:35 ^^ Alle radio's in auto's ook verbieden dan maar?
Maximaal wattage aan geluidssystemen aan banden leggen?

Ik ga niet zeggen dat het juist is dat fietsers met hoofdtelefoons/oordopjes fietsen, maar de reden is hetzelfde als dat automobilisten een radio aanzetten.
Autoradio's sluiten je oren niet af voor ander geluid. Dat doen oordopjes wel. Doch, als autoradio's zo hard staan dat je het buiten flink kunt horen zit er ook een schroefje bij je los. Mijn autoradio staat op normaal "gespreksniveau" dat moet zat zijn.

Telefoneren met oortjes in (in de auto) vind ik ook dom om dezelfde reden.

Hell, ik ken mensen die hele vergaderingen over de telefoon doen terwijl ze aan het autorijden zijn. Als je echt diep aan het vergaderen bent over lastige onderwerpen waar je echt bij moet nadenken - dan kun je niet 100% met het verkeer bezig zijn. Ik zal dat nooit doen. Dat is al iets anders dan eenl luchtig gesprekje met je medepassagier. Iedereen die zegt dat het wel kan overschat zichzelf naar mijn mening.

Ik geef toe gebrek aan blauw op straat, gebrek aan respect voor blauw op straat, egoïsme, in eigen cocon willen zijn, niks op je telefoon willen missen... het is moeilijk handhaven.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Chris » zo 10 feb 2019, 9:35

LennyKravitz schreef: zo 10 feb 2019, 2:16Typisch geval om met grafieken te laten zien wat je wil laten zien.
Sorry, 'typisch geval'? CBS statistieken wegwuiven omdat de uitkomst je niet aan staat, maar zelf van alles roepen zonder enige onderbouwing? Ja hallo. :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Palance » zo 10 feb 2019, 10:06

Evenwel zeggen die grafieken niks over de toedracht ervan. Misschien zat in veel ongevallen de automobilist fout, waarbij een jonge fietser nog wel snel kan reageren om een (dodelijke) klap te ontwijken, waar bij dat bij ouderen niet meer zo snel kan.

Ook ik heb als fietser regelmatig hard moeten remmen of uitwijken doordat een automobilist niet oplette.

Met cijfertjes kun je uiteindelijk wel alle kanten op met het trekken van conclusies.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door jdb2 » zo 10 feb 2019, 23:08

Ik ben al afgeleid als een passagier tegen me praat of moeilijke vragen stelt. Radio stoort mij niet echt, behalve in lastige verkeerssituaties. Mensen zetten uit zichzelf al de radio zachter om zich beter te concentreren op onbekende terrein. 🙂
https://sharpbrains.com/blog/2006/11/11 ... oure-lost/

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door LennyKravitz » vr 15 feb 2019, 20:37

Chris schreef: zo 10 feb 2019, 9:35
LennyKravitz schreef: zo 10 feb 2019, 2:16Typisch geval om met grafieken te laten zien wat je wil laten zien.
Sorry, 'typisch geval'? CBS statistieken wegwuiven omdat de uitkomst je niet aan staat, maar zelf van alles roepen zonder enige onderbouwing? Ja hallo. :lol:


Ja, wat bij deze grafiekpost gebeurt is dat wordt beweert dat ouderen een groter probleem zijn, want daar zijn meer doden onder.
Dat zou dan moeten ondersteunen dat jongeren "niet zo'n probleem zijn qua appen". En "ga eens bij die oudjes kijken". Dat is een wanargument.

Het aantal doden is dan ook maar zijdelings van toepassing. Alsof appende jongeren die wel ongelukken en schade maken, wel (zwaar) gewond raken, of iemand gewond maken, maar toevallig niet zelf dood zijn, een minder groot probleem zijn, dan bejaarden die onvoorzichtig zijn door hun oudheid en daarbij bij het minste of geringste dood kunnen gaan. Even overdreven geponeerd.

Stel bijvoorbeeld.

* 100 jongeren - append op de fiets - 20 ongelukken - 2 doden, 6 gewonden, 12 alleen schade.
* 100 ouderen - niet eens append, gewoon oud en zwak aan het wezen te zijn - 8 ongelukken - 4 doden, 3 gewonden, 1 alleen schade
- en dan zegt iemand => dat appen valt wel mee, er zijn nl. 2x zoveel ouderen die dood gaan, en die appen niet eens. Dát is een probleem.

Het zegt dus geen zak over het appgedrag van de jongeren, en dat dát dan geen groot probleem is...

Het zijn statistieken, ze zijn waar, ze zijn valide, alleen geen sluitend argument. Ook eens met Palance hierboven.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door mavas » vr 08 okt 2021, 19:41

De politie deelt wekelijks 850 boetes uit aan telefoongebruikers op de fiets:
https://tweakers.net/nieuws/187884/poli ... fiets.html

Ik weet niet of dat veel of weinig is?
En zou het helpen is vooral de vraag?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Wouter N14 » vr 08 okt 2021, 19:45

^^ Ik zou willen weten hoeveel boetes er wekelijks uitgeschreven worden voor door rijd rijden, zonder licht rijden en geen richting aangeven. Dan kan je die 850 een beetje in perspectief plaatsen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Chris » vr 08 okt 2021, 19:52

In 2019: 8.369.480 verkeersovertredingen. Dat zijn er 160.952 per week. Die fietsboetes zijn dus 0,5% van het totaal.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... en-in-2019

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Palance » vr 08 okt 2021, 19:56

mavas schreef: vr 08 okt 2021, 19:41 En zou het helpen is vooral de vraag?
Als ik zo om me heen kijk: Neuh…
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Victor » vr 08 okt 2021, 21:34

Mijn eerste reactie bij dit topic blijft toch... zie vorige pagina ;)

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door LennyKravitz » za 09 okt 2021, 1:12

mavas schreef: vr 08 okt 2021, 19:41
En zou het helpen is vooral de vraag?
Als dat het argument is om dan het niet strafbaar te stellen, dan kun je alles afschaffen.

Er wordt te hard gereden door sommigen. Men deelt boetes uit. Er wordt nog steeds te hard gereden door sommigen. Dus het helpt niet. Dus schaf boete voor te hard rijden maar af.

Alles staat/valt helaas wel met capaciteit en prioriteiten van handhaving. Die is veel te laag. Ik zou al boetes willen uitdelen voor mensen die niet hun knipperlicht gebruiken, ook al staan ze voorgesorteerd bij het stoplicht voor linksaf. Gewoon omdat dat de verkeersregel is. Maar geen prioriteit, geen capaciteit... betekent nog niet dat dit potentieel geen boete op zou mogen leveren. Al doet volgens mij ondertussen ca 25% het niet meer.
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bellen op de fiets wordt strafbaar

Bericht door Attietattie » za 09 okt 2021, 1:14

mavas schreef: vr 08 okt 2021, 19:41 Ik weet niet of dat veel of weinig is?
En zou het helpen is vooral de vraag?
Bij 352 gemeentes in Nederland komen we op zo´n 2,5 stuks per gemeente uit.

Ik vind dat toch niet weinig hoor. Ik ga ervanuit dat agenten hier alleen maar voor schrijven als ze zich vervelen of als de verkeersveiligheid echt extreem in het geding is. En als het geen auto betreft, wordt dat maar weinig als zodanig beoordeeld. Dus dan valt mij 2,5 stuks per gemeente per week absoluut niet tegen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie