Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Teetje
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Teetje » do 25 okt 2018, 15:00

Met een collega had ik vandaag een discussie over de vraag of je, rijdend op een snelweg, invoegend verkeer de ruimte (lees: voorrang) moet geven als de situatie dat toelaat.

Hij vertelde dat hij gisteren wilde invoegen: er reed een auto op de rechterrijbaan, die kon makkelijk even naar links (want volop ruimte), maar deed dat niet, tot ergernis van mijn collega die nu moest inhouden. Het was op een knooppunt waarbij de invoegstrook uit twee rijbanen bestond waarvan de linker "doodloopt" op de rijbaan. Mijn collega reed op die linkerstrook.

Mijn reactie was dat die andere automobilist formeel gelijk had en hem er niet tussen hoefde te laten: wanneer je invoegt geef je voorrang aan het overige verkeer en pas je je snelheid aan, aan die van het overige verkeer om zonder problemen in te kunnen voegen. Bovendien: ik heb altijd geleerd dat je voor het op zich goedbedoelde ruimte maken door naar links te gaan, zelfs een boete kunt krijgen wegens onnodig linksrijden.

Hij keek mij echter zeer verbaasd aan en vond mijn houding maar knap asociaal en kort door de bocht geredeneerd. Diverse andere collega's vielen hem bij.

Nou heb ik mijn rijbewijs eind jaren '80 gehaald en mijn collega pas een paar jaar geleden, dus vroeg ik me af of er wellicht in de tussentijd regels veranderd zijn en wie van ons nou werkelijk gelijk heeft. Én, hoe doen jullie dat in de praktijk?
Laatst gewijzigd door Teetje op do 25 okt 2018, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 15:03

Ha, dit had ik zelf al eens in gedachten om op te starten, daar is 'ie dan. :honger:

Hier valt veel over te zeggen, en geen situatie is gelijk, maar er zijn tegenwoordig veel indringers in plaats van invoegers. Dat is één ding wat zeker is.

To the point met hoe het mij is geleerd in 2010: alleen als iemand écht in de problemen komt opschuiven, anders niet. 't Is overigens wel beter voor je hartslag om naar links te gaan in sommige gevallen. Want mijn ervaring is dat er tegenwoordig meer mensen zijn die verwachten dat je standaard bij voorbaat ruimte maakt dan dat er mensen zijn die ouderwets goed invoegen, om het zo te formuleren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Chris » do 25 okt 2018, 15:25

ANWB schreef:Invoegen is een bijzondere verrichting. Dat betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto’s even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht!
>> https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen

Invoeghulp is dus niet verplicht en als het druk is hinder je alleen maar het overige verkeer ermee. Vrachtwagens doen het ook vrijwel nooit voor personenauto's.

Ze zeggen ook:
ANWB schreef:De invoegstrook is bedoeld om je snelheid aan te kunnen passen aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Een normale invoegstrook is 200 meter lang, benut die lengte om op snelheid te komen. Rijdt het verkeer stapvoets, dan pas je natuurlijk je invoegsnelheid daarop aan.
Volgens mij klopt het niet dat een invoegstrook 200 meter lang is. Het is normaliter 400 meter lang: 300 meter recht en 100 meter schuin. 400 meter is bij 100 km/h 14 seconden. Er is echt meer dan tijd genoeg om in te voegen, direct bij het puntstuk naar links is dus niet nodig maar veel mensen doen dat toch, doodsbang dat ze anders het einde van de invoegstrook niet halen of zo.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 15:36

Wat je ook vaak ziet gebeuren, dat weggebruikers pas halverwege de invoegstrook eens op of om kijken wat er zoal op de weg aan verkeer onderweg is. Van te voren scannen kan ook handig zijn.

Verder, veelzeggend dat een dergelijke draad met een dergelijke titel wordt gestart... :|
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Teetje
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Teetje » do 25 okt 2018, 15:49

Chris schreef: do 25 okt 2018, 15:25
ANWB schreef:Invoegen is een bijzondere verrichting. Dat betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto’s even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht!
Dat is heel duidelijk: het mág (mits de situatie het toelaat en i.v.m. algemene veilig weggedrag), maar het hoeft niet. En daar zit dan meteen voor mij de "eye-opener": mij is destijds geleerd dat het verboden is, omdat je je daarmee schuldig zou maken aan onnodig linksrijden.

Teetje
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Teetje » do 25 okt 2018, 15:50

GuteFahrt schreef: do 25 okt 2018, 15:36Verder, veelzeggend dat een dergelijke draad met een dergelijke titel wordt gestart... :|
Daar is over nagedacht :lol:

Teetje
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Teetje » do 25 okt 2018, 15:52

GuteFahrt schreef: do 25 okt 2018, 15:36Wat je ook vaak ziet gebeuren, dat weggebruikers pas halverwege de invoegstrook eens op of om kijken wat er zoal op de weg aan verkeer onderweg is. Van te voren scannen kan ook handig zijn.
Wat mij in de praktijk vooral opvalt is dat veel mensen éérst invoegen en dán pas snelheid maken i.p.v. andersom.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Jackbauer1350 » do 25 okt 2018, 16:05

Teetje schreef: do 25 okt 2018, 15:49 Dat is heel duidelijk: het mág (mits de situatie het toelaat en i.v.m. algemene veilig weggedrag), maar het hoeft niet. En daar zit dan meteen voor mij de "eye-opener": mij is destijds geleerd dat het verboden is, omdat je je daarmee schuldig zou maken aan onnodig linksrijden.
Invoeghulp geven waar nodig noem ik geen onnodig links rijden. Het kan zelfs de doorstroming helpen, zolang je geen achteropkomend verkeer ermee hindert uiteraard.
Bij vrachtverkeer op een invoeger is een strook opschuiven als dat kan wel handig, zeker wanneer er ook nog auto's achter hangen die willen invoegen.

Wel opletten op van die figuren die bij het invoegen gelijk naar de linkerstrook schieten om direct de vrachtwagen voorbij te gaan terwijl ze nog niet eens voldoende op snelheid zijn. B(

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Piles » do 25 okt 2018, 16:10

Ik denk dat bovenstaande reacties wel duidelijk zijn. Als toevoeging ben ik bij een invoegende taper (waar het hier over gaat) toch iets eerder geneigd ruimte te maken. Vooral omdat de ruimte vrij snel ophoudt, in tegenstelling tot een reguliere invoegstrook. Dus die auto gaat naar links komen. Stukje zelfbescherming wellicht :surrender:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 16:17

Teetje schreef: do 25 okt 2018, 15:00Bovendien: ik heb altijd geleerd dat je voor het op zich goedbedoelde ruimte maken door naar links te gaan, zelfs een boete kunt krijgen wegens onnodig linksrijden.
Dat lijkt mij sterk...
Teetje schreef: do 25 okt 2018, 15:00 Hij keek mij echter zeer verbaasd aan en vond mijn houding maar knap asociaal en kort door de bocht geredeneerd. Diverse andere collega's vielen hem bij.
Hoop dat zij ook nog eens een eye-opener voor de kiezen krijgen dan. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Piles » do 25 okt 2018, 16:19

Teetje schreef: do 25 okt 2018, 15:00 Nou heb ik mijn rijbewijs eind jaren '80 gehaald en mijn collega pas een paar jaar geleden,
Gezien jullie standpunten zou ik het eerder andersom verwachten :lol:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Jackbauer1350 » do 25 okt 2018, 16:21

Piles schreef: do 25 okt 2018, 16:10 Ik denk dat bovenstaande reacties wel duidelijk zijn. Als toevoeging ben ik bij een invoegende taper (waar het hier over gaat) toch iets eerder geneigd ruimte te maken. Vooral omdat de ruimte vrij snel ophoudt, in tegenstelling tot een reguliere invoegstrook. Dus die auto gaat naar links komen. Stukje zelfbescherming wellicht :surrender:
Bij taperinvoeger ligt het helemaal aan de situatie. Wanneer degene op de taperinvoeger zo uit komt dat ik er (bijna) schuin achter zit dan laat ik me wat afzakken door gas los te laten dan kan ie er zo voor. Komt tie er nog rechts langs zetten op het laatste moment met de instelling van ik zal m er even tussen drukken kan ie de pot op.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » do 25 okt 2018, 16:38

Dat hier discussie over kan ontstaan... ongelooflijk.
RVV-artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 16:54

Omdat het zo'n gemeengoed is geworden - letterlijk gemeen- zou het mij niet verbazen dat er rijinstructeurs zijn die het mensen wel zo aanleren alsof de invoeger voorrang heeft.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Basjuh1981 » do 25 okt 2018, 17:00

Attietattie schreef: do 25 okt 2018, 16:38 Dat hier discussie over kan ontstaan... ongelooflijk.
Tja, op een ander forum is er zelfs een heel topic aan gewijd inclusief filmpjes ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 17:02

^Welk?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » do 25 okt 2018, 17:29

Basjuh1981 schreef: do 25 okt 2018, 17:00Tja, op een ander forum is er zelfs een heel topic aan gewijd inclusief filmpjes ;)
Dat meen je niet! :lol:

Toevalligerwijs gaat het er daar voornamelijk over dat mensen het niet snappen. En daar is de collega van topicstarter een goed voorbeeld van.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

kees
expressweg
Berichten: 3406
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door kees » do 25 okt 2018, 18:01

Tjonge, zeker bij een taper mag je verwachten dat de verkeersdeelnemer wel ruimte heeft om in te voegen.
Als ik een oprit met taper aan het eind heb, zit ik dan ook het liefst op de rechterstrook en kijk dan wel of ik van baan wil wisselen.
Ik kom vaak angs kp Empel. Daar ligt een taper en het is ook nog eens bijna altijd verschrikkelijk druk, zodat degene op de rechtertrook meestal niet eens kan uitwijken.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 18:35

Flitsservice...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Snelwegfreak » do 25 okt 2018, 19:07

Zeg maar tegen je collega's dat ze de verkeersregels nog maar eens moeten lezen. Idioten :nuts:

Dat zijn dus die mensen die hem er, zonder snelheid te maken, voor gooien en voor Jan L. invoeghulp geven. Over irritant gesproken...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Chris » do 25 okt 2018, 19:11

Zelfs met een stadsauto van 60 of 70 pk is het nog mogelijk om met 120 km/h in te voegen als je gewoon de lengte van de invoegstrook benut. Maar om de één of andere reden zijn veel mensen geneigd om direct bij het puntstuk naar links te gaan terwijl ze nog maar 80 of 90 rijden. Doordat anderen op de hoofdrijbaan dit verwachten gaat men ook invoeghulp verlenen.

De vraag is of invoeghulp echt een gebaar van goede wil is, of omdat mensen erop rekenen dat invoegers veel te langzaam invoegen en uit voorbaat dan maar alvast naar links gaan om te voorkomen dat je je klem rijdt achter zo'n invoeger.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Snelwegfreak » do 25 okt 2018, 19:17

Ik heb het al vaak gehad dat wanneer je rechts rijdt en iemand komt de invoegstrook op, dat diegene optrekt en naast je komt rijden in plaats van voor of achter me in te voegen. Dan denk ik echt: waar ben je nou mee bezig? Zó gewend dat de ander opzij gaat. Ik begin er niet aan. Jij moet invoegen, niet ik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 19:24

In ons omringende landen staan trouwens nog borden bij het einde van de invoegstrook. :B6: (in Frankrijk staat er nog cédez le passage onder).

Is dat in Nederland nooit zo geweest? Of aanvankelijk ook?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Chris » do 25 okt 2018, 19:24

Ja tot in de jaren '90 stonden die borden bij invoegstroken.

edit:
Afbeelding

Afbeelding

jdb2
verkeersader
Berichten: 994
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door jdb2 » do 25 okt 2018, 21:13

In België staan ze er ook, ook nog gevolgd door het ruit-voorrangsbord voor de hoofdrijbaan. Vooral ter decoratie denk ik. Hier wordt even beroerd ingevoegd als in Nederland.
Te traag invoegen, bij het invoegen in één ruk naar de linkerstrook, bij een treintje invoegende auto's de invoegde voorligger meteen inhalen zonder invoegruimte te gunnen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Coen Tunnel » do 25 okt 2018, 21:35

GuteFahrt schreef: do 25 okt 2018, 16:17
Teetje schreef: do 25 okt 2018, 15:00Bovendien: ik heb altijd geleerd dat je voor het op zich goedbedoelde ruimte maken door naar links te gaan, zelfs een boete kunt krijgen wegens onnodig linksrijden.
Dat lijkt mij sterk...
Het is een paar jaar geleden in het nieuws geweest dat iemand daar een boete voor kreeg. En strikt genomen zou je het als onnodig linksrijden kunnen zien, omdat het invoegende verkeer zich moet aanpassen en niet het verkeer op de hoofdrijbaan. Ergo: naar links opschuiven om ruimte te maken voor een invoeger is onnodig.

Op zich ga ik een enkele keer ook wel eens naar links, als het erop lijkt dat degene op de invoegstrook hem misschien wel gewoon naar links gaat gooien zonder te kijken. Vaak als het 's avonds is, en uitsluitend als ik niemand er mee hinder. En ik denk dat je er in de praktijk ook niet gauw een bekeuring voor zal krijgen. Maar als het overdag is en ikzelf niet zo makkelijk naar links kan zoeken ze het maar uit. Ik trap niet op de rem en ik ga ook niet moeite doen om toch nog naar links te gaan. Soms levert dat al een boze reactie op, maar dan haal ik mijn schouders op. Het is niet mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat die andere weggebruiker correct gaat invoegen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Victor » do 25 okt 2018, 22:23

Chris schreef: do 25 okt 2018, 15:25 Volgens mij klopt het niet dat een invoegstrook 200 meter lang is. Het is normaliter 400 meter lang: 300 meter recht en 100 meter schuin.
"Mijn" invoegstrook 's morgens is echt maar heel kort. Nog niet eens 200m. Zonder vermelding "korte invoegstrook".
https://www.google.nl/maps/@51.6241146, ... 312!8i6656
Maar hier op het zuidelijke deel van de A27 zijn de in- en uitvoegstroken allemaal min of meer substandaard. Op de plaats van de vluchtstrook, meer ruimte is er niet voor vrijgemaakt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Egbert » vr 26 okt 2018, 7:21

GuteFahrt schreef: do 25 okt 2018, 16:54 Omdat het zo'n gemeengoed is geworden - letterlijk gemeen- zou het mij niet verbazen dat er rijinstructeurs zijn die het mensen wel zo aanleren alsof de invoeger voorrang heeft.
Worden rijinstructeurs wel eens getest op hun kennis en toepassing van de regels?

Hetzelfde zie je met fietsers gebeuren. Vooral bij rotondes zijn er nu al mensen die fietsers standaard voorrang geven als de fietser de rotonde op moet fietsen. En veel fietsers gaan daar ook van uit (wel eens op de fiets bijna een aanrijding gehad met een fietser die de rotonde op wilde. Die was hogelijk verbaasd dat ik geen voorrang verleende).

Maar inderdaad, dat hier discussie over kan bestaan. Dat er mensen rondrijden die dit soort basale verkeersregels niet kennen of kunnen toepassen. :facepalm: Ik zeg nogmaals: iedereen elke 5 jaar een herhalingsexamen en als je zakt het rijbewijs intrekken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Basjuh1981 » vr 26 okt 2018, 8:42

Egbert schreef: vr 26 okt 2018, 7:21 Hetzelfde zie je met fietsers gebeuren. Vooral bij rotondes zijn er nu al mensen die fietsers standaard voorrang geven als de fietser de rotonde op moet fietsen.
Ik heb wel eens achter zo'n auto moeten stoppen. Hij vond het niet leuk dat ik mijn claxon gebruikte. Treiterig optrekken, gebaren maken en dat soort trukendozen.
Attietattie schreef: do 25 okt 2018, 17:29 Dat meen je niet!

Toevalligerwijs gaat het er daar voornamelijk over dat mensen het niet snappen. En daar is de collega van topicstarter een goed voorbeeld van.
Tuurlijk meen ik dat. Ik ben altijd bloedserieus :dyn_hyp:
Een opfriscursusje zou geen kwaad kunnen, ja.
GuteFahrt schreef: do 25 okt 2018, 18:35 Flitsservice...
:yes:
Victor schreef: do 25 okt 2018, 22:23 "Mijn" invoegstrook 's morgens is echt maar heel kort. Nog niet eens 200m. Zonder vermelding "korte invoegstrook".
https://www.google.nl/maps/@51.6241146, ... 312!8i6656
Maar hier op het zuidelijke deel van de A27 zijn de in- en uitvoegstroken allemaal min of meer substandaard. Op de plaats van de vluchtstrook, meer ruimte is er niet voor vrijgemaakt.
Gelukkig heb je wat lengte vanaf het begin van de oprit. Daar moet het wel haalbaar zijn om met 100 in te voegen met een Twingootje ofzo.

Teetje
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Teetje » vr 26 okt 2018, 9:13

Ik denk dat veel mensen op de hoofdrijbaan een rijstrook naar links opschuiven om een invoeger ruimte te geven, omdat ze inschatten dat deze onvoldoende vaart maakt en zonder te kijken gewoon naar links komt, m.a.w. men anticipeert en wil een aanrijding voorkomen.

Waaruit de slechte invoeger concludeert dat hij gelijk heeft en geen noodzaak tot gedragsverandering ziet.

Plaats reactie