Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door kees » vr 26 okt 2018, 9:18

Chris schreef: do 25 okt 2018, 19:24 Ja tot in de jaren '90 stonden die borden bij invoegstroken.
Ik zou het niet erg vinen als die borden terug zouden komen.
Dan is het duidelijk dat een ingesleten gewoonte nog geen recht is, maar een gunst.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » vr 26 okt 2018, 9:42

Ik vraag me af waarom ze zijn weggehaald.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Piles » vr 26 okt 2018, 9:47

^^ omdat het uitnodigt toch afremmen? Dat is mijn reactie wel bij zo'n bord normaal gesproken. En dat hebben we juist niet nodig bij de gemiddelde invoeger, die moet gas geven :woop:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » vr 26 okt 2018, 10:10

Als dat zo is, zullen ze er met name in Duitsland dan ook wel niet blij mee zijn. :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Jeroen » vr 26 okt 2018, 12:29

kees schreef: vr 26 okt 2018, 9:18
Chris schreef: do 25 okt 2018, 19:24 Ja tot in de jaren '90 stonden die borden bij invoegstroken.
Ik zou het niet erg vinen als die borden terug zouden komen.
Dan is het duidelijk dat een ingesleten gewoonte nog geen recht is, maar een gunst.
Liever niet, dan krijg je alleen nog maar meer angsthazen die op de rem trappen. Daar is niemand bij gebaat.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door MaartenE » vr 26 okt 2018, 12:41

Egbert schreef: vr 26 okt 2018, 7:21

Hetzelfde zie je met fietsers gebeuren. Vooral bij rotondes zijn er nu al mensen die fietsers standaard voorrang geven als de fietser de rotonde op moet fietsen. En veel fietsers gaan daar ook van uit (wel eens op de fiets bijna een aanrijding gehad met een fietser die de rotonde op wilde. Die was hogelijk verbaasd dat ik geen voorrang verleende).
Het is grappig dat je als fietser toch al vlug gewend raakt aan het voorrang hebben als je op een rotonde rijdt.
Fietste in het buitengebied een tijd terug, kom een rotonde tegen waar 2 N-wegen elkaar kruisen.
Schrok er zelf van dat ik eigenlijk pas laat opmerkte dat ik GEEN voorrang had (logisch hoor, je gaat op een 80-weg geen voorrang verlenen aan fietsers).
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Palance » vr 26 okt 2018, 12:47

Ik vind het als fietsers zelf ook niet prettig om voorrang te krijgen daar waar ik het niet heb, hoe vreemd dat wellicht ook klinkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door MaartenE » vr 26 okt 2018, 13:01

^^ Helemaal mee eens.
Op rotondes gaat het zelfs zo ver dat auto's mij voorrang verlenen terwijl ik meteen weer van de rotonde af ga naar rechts.
Steek mijn hand uit en dan nog stoppen ze alsof ik de intentie heb de rotonde te nemen. Valt mij mee dat er nog geen kop-staart botsing gebeurd is daardoor.

Automobilisten denken met goede intentie voorrang te geven (wordt geapprecieerd, daar niet van), maar het veroorzaakt alleen maar verwarring.
Reed een tijd terug een fietser achterop mij omdat een automobilist mij voorrang verleende op een plek waar ik die niet had (haaientanden en voorrangsbord). Wordt de fietser boos dat ik niet doorreed... :wall: :booooos:
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Piles » vr 26 okt 2018, 13:41

MaartenE schreef: vr 26 okt 2018, 13:01 Steek mijn hand uit en dan nog stoppen ze alsof ik de intentie heb de rotonde te nemen. Valt mij mee dat er nog geen kop-staart botsing gebeurd is daardoor.
3 redenen: fietsers die hun hand niet uitsteken, automobilist die altijd aansprakelijk is voor de schade én je rechterarm is slecht te zien vanuit de auto (want die zit precies achter je lichaam).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Jackbauer1350 » vr 26 okt 2018, 13:41

Coen Tunnel schreef: do 25 okt 2018, 21:35
GuteFahrt schreef: do 25 okt 2018, 16:17
Teetje schreef: do 25 okt 2018, 15:00Bovendien: ik heb altijd geleerd dat je voor het op zich goedbedoelde ruimte maken door naar links te gaan, zelfs een boete kunt krijgen wegens onnodig linksrijden.
Dat lijkt mij sterk...
Het is een paar jaar geleden in het nieuws geweest dat iemand daar een boete voor kreeg. En strikt genomen zou je het als onnodig linksrijden kunnen zien, omdat het invoegende verkeer zich moet aanpassen en niet het verkeer op de hoofdrijbaan. Ergo: naar links opschuiven om ruimte te maken voor een invoeger is onnodig.
De situatie zal waarschijnlijk zo zijn geweest dat diegene naar links ging voor iemand die ging invoegen terwijl er zeeën van ruimte was om hem heen en degene die invoegt dit dus op eigen kracht moet kunnen doen. Dan zou ik het mij kunnen voorstellen dat een agent er een bon voor schrijft.
Het lijkt mij stug dat een agent een prent voor onnodig links gaat uitschrijven wanneer het wat drukker is op een snelweg en iemand opzij gaat (als die ruimte er is uiteraard) voor een vrachtwagen, auto met aanhanger of een treintje auto's op een invoeger.
Een strook opschuiven voor iemand die wil invoegen is dus niet standaard onnodig.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Egbert » vr 26 okt 2018, 15:05

Palance schreef: vr 26 okt 2018, 12:47 Ik vind het als fietsers zelf ook niet prettig om voorrang te krijgen daar waar ik het niet heb, hoe vreemd dat wellicht ook klinkt.
Ik ook. Ik kijk vooruit als ik aan het verkeer deel neem. Met fietsen betekent dat dus ook inhouden zodat je zonder stilstaan achter een auto langs kunt. Als die auto dan opeens ook langzamer gaat rijden of zelfs stil gaat staan dan kom je daarmee in de knel. Dan ben je voor jan lul aan het afremmen of dan staat die auto opeens precies daar waar je dacht zelf te kunnen fietsen (meermaals meegemaakt dat ik opeens een achterlijke slinger naar links moest maken omdat de auto die mij kruiste opeens stil gaat staan).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » vr 26 okt 2018, 20:42

Chris schreef: do 25 okt 2018, 19:11 De vraag is of invoeghulp echt een gebaar van goede wil is, of omdat mensen erop rekenen dat invoegers veel te langzaam invoegen en uit voorbaat dan maar alvast naar links gaan om te voorkomen dat je je klem rijdt achter zo'n invoeger.
Zou je dat verschil (goed) kunnen zien? Wat denken jullie mede forummers?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Wesso » vr 26 okt 2018, 21:26

Beide gedachten. Meestal geef ik 'invoeghulp' als ik zie dat er trage voertuigen willen invoegen, mits ik het andere verkeer links van mij niet hinder. Daarmee geef ik een gebaar van goede wil en minimaliseer ik de kans dat ik plotseling moet afremmen. Aan dat afremmen is helaas toch niet te ontkomen in NL, want sommige mensen slaan in één beweging een strook over. :geenlach:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Willem » vr 26 okt 2018, 21:31

^^ Dat dus.
Als je ziet dat iemand wil invoegen probeer je ruimte daaraan te geven, tenzij de verkeerssituatie het onmogelijk maakt.

In de spits is het vaak te druk. Toch zie je aan het rijgedrag dat iemand wil invoegen. Dan is het een kwestie van gas los en ruimte maken. Toch zijn er velen die dat onderweg niet snappen ofzo.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » za 27 okt 2018, 10:28

Wesso schreef: vr 26 okt 2018, 21:26 Beide gedachten. Meestal geef ik 'invoeghulp' als ik zie dat er trage voertuigen willen invoegen, mits ik het andere verkeer links van mij niet hinder. Daarmee geef ik een gebaar van goede wil en minimaliseer ik de kans dat ik plotseling moet afremmen.

Er zijn meer wegen die leiden naar Rome. :yesyesyes:
Link
Wesso schreef: vr 26 okt 2018, 21:26Aan dat afremmen is helaas toch niet te ontkomen in NL, want sommige mensen slaan in één beweging een strook over. :geenlach:
Welnee, dat gebeurt toch nooit.
Link
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » za 27 okt 2018, 12:37

Attietattie schreef: za 27 okt 2018, 10:28 Welnee, dat gebeurt toch nooit.
Link
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Vinny » za 27 okt 2018, 21:38

Ik heb er vandaag extra op gelet en het valt me op dat het (vooral bij Hoorn en Purmerend) eigenlijk normaal geworden is dat automobilisten naar links opschuiven bij invoegend verkeer. Opmerkelijk gebeurde dat bij het invoegen op de A4 (vanaf Hoofddorp-Zuid) totaal niet, terwijl het hier nu voor de doorstroming wel handig was geweest, op de invoegende taper stokte het verkeer zelfs zo dat ik flink in de ankers moest. Hier hadden wat medeweggebruikers naar links mogen opschuiven om het invoegen op de hoofdrijbaan te vergemakkelijken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Bert65 » zo 28 okt 2018, 12:10

Dat vind ik altijd zo grappig; met z’n allen op de invoegende taper rijden terwijl de rechter strook zo goed als leeg is. Niemand schuift naar rechts om nog meer gelegenheid te hebben om (eventueel) in te voegen maar moet en zal op de taper blijven hangen. Dat zie je bij Hoofddorp maar ook A1/A10 of op de A10 bij Sloten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Vinny » zo 28 okt 2018, 20:53

Dat komt volgens mij door de markering in de wegwijzer die je in de verte ziet:
https://goo.gl/maps/nbS4Joygn5t

Als je hier invoegt en je wil de A 4 richting Leiden nemen (dus niet naar het wegrestaurant, N 207 of A 44) dan neig je dus om de linker strook te nemen. Als je dan ontdekt dat je moet gaan taperen, zoals ik dus had gisteren, ben je niet geneigd om naar rechts een uitweg te zoeken. Het is ook op zaterdagmiddag gewoon een druk punt dus blijft het wat schipperen hier.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door GuteFahrt » zo 28 okt 2018, 22:00

Wat bedoel je precies met markering in wegwijzer?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Rein » zo 28 okt 2018, 22:03

De rechterrijstrook van de invoeger gaat over in een uitvoeger naar een VZP. Van veraf zie je al dat je (uiteindelijk) niet op de rechterrijstrook moet blijven rijden (als je niet naar de VZP toe wilt) waardoor mensen al dan niet onbewust op de linkerrijstrook (ergo de taper) gaan rijden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Rene » zo 28 okt 2018, 22:32

Op de A5 is nog niks van de volgende portaalwegwijzer te zien.
En de doorgetrokken streep maakt ook dat dit pas te zien is als men al gekozen heeft voor rechterstrook/taper

https://www.google.nl/maps/@52.289692,4 ... bfov%3D100

Het probleem zit in in-car navigatiesystemen zoals Tomtom of GoogleMaps die continu blèren "hou links aan".
Zeker in het weekend wanneer de weg wordt bevolkt door de niet-dagelijkse rijders is het effect daarvan dramatisch.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Bert65 » di 30 okt 2018, 20:53

^^
Inderdaad, dat is een grote rede. De andere rede is dat veel mensen het idee hebben dat ze snel en vlot rijden en daarom links gaan rijden om ook meteen bij de eerste blokjes in te kunnen voegen. Nog grappiger wordt het als de taper gebruikt wordt en men naast een vrachtwagen uitkomt. Buiten het feit dat je deze al lang aan had kunnen zien komen, besluit men massaal de rem te gebruiken terwijl vaak een strookje opschuiven naar rechts gewoon mogelijk is. Men kijkt helemaal niet meer vooruit, ook niet als er een bord naar een VZP hangt. Dit bord is nog niet eens te zien als men al besluit om de taper te gebruiken.
Het grootste probleem is dat men tegenwoordig overal hulpmiddelen voor heeft ingebouwd of aangeschaft die autorijden makkelijk moeten maken maar vervolgens heeft men het logisch denken en kijken meteen afgezworen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Wouter N14 » wo 31 okt 2018, 0:02

Maar van de A5 naar de A4 kom je niet op een weefstrook uit, maar op een doorgaande rijstrook. Maar ja, het verkeer en de infrastructuur is veel te complex voor de doorsnee verkeersdeelnemer c.q. het kennis- en ervaringsniveau van de doorsnee verkeersdeelnemer is ontoereikend voor de complexiteit van het verkeer en de infrastructuur.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Vinny » wo 31 okt 2018, 7:16

GuteFahrt schreef: zo 28 okt 2018, 22:00 Wat bedoel je precies met markering in wegwijzer?
Sorry, typefout. Ik bedoelde markering en wegwijzer. Vanaf de N201 waar ik vandaan kwam leek links houden me het meest logisch, maar dat was het dus niet. Ik moest als ik zei vol in de ankers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Basjuh1981 » wo 31 okt 2018, 9:39

Wouter N14 schreef: wo 31 okt 2018, 0:02 Maar van de A5 naar de A4 kom je niet op een weefstrook uit, maar op een doorgaande rijstrook. Maar ja, het verkeer en de infrastructuur is veel te complex voor de doorsnee verkeersdeelnemer c.q. het kennis- en ervaringsniveau van de doorsnee verkeersdeelnemer is ontoereikend voor de complexiteit van het verkeer en de infrastructuur.
Ik denk dat de gemiddelde bestuurder minder bezig is met het verkeer. Dan wordt het al gauw complex.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Wouter N14 » wo 31 okt 2018, 10:37

^^ Dat ook zeker inderdaad. Er wordt ook erg ad hoc gereden is mijn indruk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Bert65 » wo 31 okt 2018, 11:41

Het rijden is niet ad hoc maar men is zo gaan autorijden. Vooruitkijken wordt nog amper gedaan en men “leest” de verkeerstekens niet meer. Dat zie je met invoegen, rijstroken die er bij komen of afgaan maar ook bij vooraankondigingen van matrixborden. Men remt dan niet meer af als de lampen gaan knipperen maar pas als de stilstaande file opdoemt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Chris » wo 31 okt 2018, 11:47

En dan de million dollar question: hoe los je dit probleem op?

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Invoegen op snelweg: wie heeft voorrang?

Bericht door Bert65 » wo 31 okt 2018, 12:17

Minder betuttelen.
De overheden zijn goed in betuttelen: “code geel”, “navigatie uit”, “drukte verwacht door wintertijd/sneeuw/regen/begin van vakantie”.
Als er minder betutteld wordt, worden mensen gedwongen weer na te denken en borden en verkeerstekens te gebruiken.

Plaats reactie