Regels tijdens afslaan (fietsers)

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ocean
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 03 nov 2018, 21:15

Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Ocean » za 03 nov 2018, 21:24

Beste lezer(s),

Ik vraag mij nou af hoe het als fietser is geregeld met voorrang tijdens afslaan.

Ik kwam net een fietstunnel uit en hoorde een snorscooter aan komen. Voor deze meneer was er ruimte om mij in te halen. Nadat deze mij inhaalde gaf ik richting aan en kwam er nog een snorscooter aan. Tijdens het afslaan sneed deze meneer mij af. Fout van mij was dat ik alles op gehoor deed en zelf niet achterom keek. Het is best een raar idee dat ik iedereen die achter mij rijdt voorrang zou moeten geven. Een auto geeft toch ook geen voorrang aan iemand die achter hem rijdt?

Hoe zit het nu in deze situatie? Wie is fout? Aan het einde van deze tunnel was er een gelijkwaardig kruispunt waarbij ik dus linksaf sloeg.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door kees » za 03 nov 2018, 21:46

Als je op een snelweg van rijstrook wisselt, kijk je ook achter je of er ruimte is.
Waarom zou dat bij een fietser ineens niet hoeven als je van richting verandert?
Tegenwoordig heb je elektrische scooters die harder rijden dan fietsers en die je niet hoort aankomen.
Nog meer reden om achter je te kijken als je van richting verandert.

Het is zelfs zo dat je je hand eigenlijk moet uitsteken bij het veranderen van richting. Aangezien je een passerende fietser of scooterrijder geen klap in zijn gezicht wil geven, impliceert dat al dat je achterom moet hebben gekeken voordat je van richting verandert.
Laatst gewijzigd door kees op zo 04 nov 2018, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Attietattie » za 03 nov 2018, 22:51

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Jackbauer1350 » zo 11 nov 2018, 0:13

Bij auto's onderling zal, wanneer iemand linksaf slaat het verkeer wat achterop komt over het algemeen even wachten tot degene is afgeslagen. Anders zou degene die linksaf slaat moeten wachten en de auto('s) achter hem laten passeren.
Wanneer de rijbaan breed genoeg is kan dat passeren aan de rechterzijde door zoveel mogelijk tegen de as van de weg voor te sorteren.

Een fietser kan in geval van ontbreken van een fietspad bij linksaf slaan beter aan de rechterkant van de weg wachten tot het overige verkeer voorbij is en dan oversteken.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door MaartenE » zo 11 nov 2018, 0:31

Ikzelf probeer links "voor te sorteren" hand uitsteken zodat er achter mij niemand gaat proberen in te halen.
Had laatst ook iemand die via de rechterkant van het fietspad terug opeens naar links dook (zonder hand uit te steken). Dan schrik je je ook de pleuris als je erachter fietst.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door verfmeer95 » zo 11 nov 2018, 10:50

Jackbauer1350 schreef: zo 11 nov 2018, 0:13 Een fietser kan in geval van ontbreken van een fietspad bij linksaf slaan beter aan de rechterkant van de weg wachten tot het overige verkeer voorbij is en dan oversteken.
Dat ben ik niet met je eens. Wanneer het rustig genoeg is om er te komen (en de meeste wegen zonder fietspad zijn dat) sorteer ik voor door op het midden van de weg te rijden, tegen de middenlijn als die er is. Overig verkeer kan mij dan links rechts voorbij.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op zo 11 nov 2018, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door boe! » zo 11 nov 2018, 11:07

^^ Ik ga er wel rechts voorbij. ;)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Boerenkool » wo 05 dec 2018, 20:13

Er is ook een tijdje een regel geweest dat je afslaand verkeer alleen maar rechts mag inhalen als ze richting aan hebben gegeven, maar ik geloof dat die weer vervallen is.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Egbert » do 06 dec 2018, 7:33

Staat er nog altijd in hoor. RVV artikel 11.2:
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Let wel op dat artikel 18.1 de voorrang regelt en dat geldt in principe ook als iemand artikel 11.2 niet opvolgt.
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Dus je mag niet links inhalen, maar als je het toch doet heb je voorrang.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Schelpenpaadje » do 06 dec 2018, 8:47

Om dit soort redenen krijg je tijdens rijlessen op het hart gedrukt om ver voor de aankomst op een kruising al om je heen te kijken (dus overzicht links, rechts maar ook achter je), zodat je je tijdig kunt voorbereiden op de situatie waar je op afrijdt.

De topicstarter had, in geval hij tijdig één of enkele keren achterom had gekeken, tussen de beide scooters door probleemloos links kunnen voorsorteren, zodat de tweede scooter hem links had kunnen passeren. Of hij had kunnen kiezen rechts af te wachten tot de tweede scooter (die immers voorrang zou hebben tijdens de inhaalactie) was gepasseerd.

In dit soort situaties zijn tijd, ruimte en gedrag een belangrijke factor. Vooral op en fietspad, waar relatief meer ruimte is voor manoeuvres als inhaalacties, is het van belang dat mensen zich voorspelbaar reageren. Als je laat zien dat je anderen gezien hebt (dus actief kijken en waar mogelijk oogcontact maken), duidelijk aangeeft wat je van plan bent en anderen hierbij de ruimte geeft waar ze recht op hebben is dit soort verwarring vrijwel onmogelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Peter » do 06 dec 2018, 9:23

Egbert schreef: do 06 dec 2018, 7:33 Dus je mag niet links inhalen, maar als je het toch doet heb je voorrang.
Dat is niet noodzakerlijker wijze zo. Degene die een bijzondere handeling verricht of (door het overtreden van een verkeersregel) een redelijkerwijs onverwachte handeling verricht, verliest in principe zijn voorrang. Wie tegen het verkeer in rijdt heeft bij een kruising ook geen voorrang op verkeer van links.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Regels tijdens afslaan (fietsers)

Bericht door Rein » do 06 dec 2018, 19:03

Bovendien gaat het tussen verkeer op dezelfde weg niet over ‘voorrang’, maar over ‘voor laten gaan’. Bij voorrang heb je het over de rangorde tussen bestuurders op verschillende wegen. Dat is dus heel iets anders en moet ook niet door elkaar gebruikt worden.

Plaats reactie